Permalänk
Medlem

Hjälp innan skärmköp.

Hej.

Har beställt på 2015 vinterdator med AMD radeon 390 grafik. Ska användas till spel och foto redigering.
Funderar på vilken skärm som kunde passa. Har sneglat på Acer XF240H 24 som har free sync och ett lämpligt pris.
Vore tacksam för tips på andra lämpliga skärmar.

Permalänk

Fast lägger du 13 - 14 000 på en dator bör du vara beredd att lägga mer än 3500 på en skärm.
TN-paneler har normalt sett inte så där jättebra bildkvalité, betraktningsvinklarna är mer eller mindre dåliga och färgerna/ljusstyrkan kan förändras och bli något helt annat så fort man rör lite på sig.

Fanns inga recensioner alls på den där skärmen men det är inget som jag skulle säga utesluter ett köp, du kan se i stora drag vad du får genom att läsa recensioner på liknande modeller.
Ofta sitter de och skriver massa om hur homogen bakgrundsbelysning den testade skärmen har, samt hur illa den ser ut i ett mörkt rum, men det är sånt som varierar från exemplar till exemplar och inte ger mer en vink om vad du kan förvänta dig.

Den billigaste IPS-skärmen med 144 Hertz uppdateringsfrekvens är Asus MG279, och den har också Freesync.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3080082
Dock låg kvalité på många skärmar, och risken är att du inte ens får ett helt nytt exemplar utan en skärm som någon annan returnerat om du beställer i dagsläget.

Du skulle kunna göra så att du köper skärmen du hittat själv och sen kompletterar med en IPS-panel på bara 60 Hertz. Då kan du också hamna kring 6000, men får hela två skärmar, vilket kan vara trevligt att ha igång samtidigt ibland.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Köpte skärmen som du pratar om från CDON . Först fick begagnad skärm (som Jonte skriver , skärm som ngn har köpt , använt och returnerat ) .Jag är ganska nöjd med skärmen men förvänta dig inte visuellt mirakel .Mycket trixande med att ställa in färgen och att dämpa ljus styrkan mm . Jag har tidigare använt 60 hz Fujitsu Siemens 27 ” och har inte haft den wow känslan som många pratar om när dom går över till 144hz .

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar vara ett knepigt val med skärm. Bara för att den verkar bra på på papperet så.....
Det var ett bra tips att köpa två olika.
Är det någon som har BRA erfarenheter på skärm med free sync. Man vill ju bli hänförd och ändå ha en slant kvar.