Permalänk
Medlem

Swec marknads dator 10k budget (2015)

Välkomna till mitt första galleri !

Hela galleriet är baserat på en 10K budget och Sweclockers marknad. Alla delar är köpta begagnade av random användare här på Sweclockers och tänkte se hur mycket prestanda man kunde få ut för under 10,000 kr. Landade på 9500kr totalt så blir nog till att försöka få tag på några fler fläktar (har ingen i fronten) och eventuellt en fläkt hub för lite mer kontroll på ljudnivån. Har även funderingar på ett begagnat ljudkort också för sista 500 kr.

Första funderingarna var att gå på lite en lite nyare processor och spara in lite på grafikkortet men fick tag på ett GTX 980Ti för 5500kr och det vägde över helt.
Sen hade jag väldigt tur och fick tag på en riktigt bra 2600K (Stabil 4.5 GHz på 1,25v och 5GHz på 1,42v) tillsammans med moderkort, ram och kylaren för 2000kr totalt.
SSDn på 500 GB köpte jag för nästan ett år sedan för 1000kr och har bara legat sen dess. Den hade jag nog kunna få lite billigare idag då priset har fortsatt sjunka ganska rejält på SSD under årets gång.
När det kommer till PSU fick jag först tag på ett EVGA SuperNOVA G2 850W för 800kr men valde sedan att köra på ett Corsair RM550 550W (500kr) för att spara in 300kr.
Chassit blev som det blev, man får ta det som finns i närheten för att undvika onödiga fraktkostnader och det blev till sist ett NZXT S340 i nästan helt nyskick .

3D Mark Fire Strike Exteme 1.1 (1440p) resultat: 8817
http://www.3dmark.com/fs/6570368

  • CPU: Intel I7 2600K

  • MOBO: Asus P8Z68-V Gen3

  • Kylare: Noctua NH-D14

  • GPU: Asus GeForce GTX 980 Ti Strix DCU3

  • SSD: Samsung 840 EVO Series 500GB

  • PSU: Corsair RM550 550W

  • RAM: Corsair Vengeance DDR3 4x4 (16GB)

  • Chassi: NZXT Source S340

Sammanfattningsvis så känner jag mig ganska nöjd trotts att min bokstavskombination sparkar igång ganska rejält när det blir så mycket olika färger på komponenterna men det får man leva med. Känner också så här i efterhand att ett GTX 970 eller GTX 780 Ti för runt 2000-2500kr hade balanserat och bättrat på "prestanda per krona" också för en lite lägre budget.
Känns också väldigt kul att gamla Sandy Bridge 2600k @ 5Ghz presterar ungefär som 6700k @ 4GHz (Stock, utan turbo till 4.2) i vissa benchmarks även om det diffar rätt mycket på volten och alla andra fördelar med Skylake

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

det va inte dåligt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Administrativ avgift

Själv gör man samma fast för 20k detta gillas mycket!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Själv gör man samma fast för 20k detta gillas mycket!

Klart du gör för 20k, ska alltid vara värst ... blir det helt egen custom loop eller?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Frull3:

Klart du gör för 20k, ska alltid vara värst ... blir det helt egen custom loop eller?

Yupp fast vattenkylningen går lite över budgeten ^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Grymt bygge och fina bilder, 5/5 av mig också.
Angående budgeten så tycker jag den är väl spenderad, den kombinationen lär du kunna köra betydligt längre än om du köpt t.ex. en haswell/DC kombinerat med ett exempelvis 780ti istället.

Vet inte hur mycket jag spenderat på min dator, men någonstans i samma slängar skulle jag gissa - dock är den vattenkyld. Det enda jag köpt nytt är fittings, slang och pump

Permalänk
Medlem

riktigt ball! har du räknat ut va de hade kostat om du hade köpt allt nytt från inet eller liknande?

Visa signatur

i5 4690k @4ghz
asus strix 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Grymt bygge och fina bilder, 5/5 av mig också.
Angående budgeten så tycker jag den är väl spenderad, den kombinationen lär du kunna köra betydligt längre än om du köpt t.ex. en haswell/DC kombinerat med ett exempelvis 780ti istället.

Vet inte hur mycket jag spenderat på min dator, men någonstans i samma slängar skulle jag gissa - dock är den vattenkyld. Det enda jag köpt nytt är fittings, slang och pump

Tack för feedbacken ! kände likadant gällande Haswell och DC. Ganska svåra att få tag i också till ett vettigt pris begagnat

Köpte du grafikkort osv med block ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0mpi:

riktigt ball! har du räknat ut va de hade kostat om du hade köpt allt nytt från inet eller liknande?

Svårt att säga med så gammal processor och moderkort men runt ~16k skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Tack för feedbacken ! kände likadant gällande Haswell och DC. Ganska svåra att få tag i också till ett vettigt pris begagnat

Köpte du grafikkort osv med block ?

Det är så lugnt så Eller hur, det är nästan nypris på dessa fortfarande. Jag lyckades få tag i min processor (datorn i sign) för 1800 vilket är rätt vettigt enligt mig, men den överklockar som en påse skit istället. Behöver 1.28v för att komma över 4ghz, det känns ju jävligt bra på vatten haha.

Japp, köpte ett 290X med referenskylare och vattenblock/backplate för 1800:-. Radiatorerna och cpu-blocket hittade jag för en spottstyver på tradera.

Måste ta mig tid att kapa sidopanelerna och redigera bilderna lite smått, men ett galleri kommer nog i början på 2016

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Från bildtexten till chassit:
"Chassit i sin helhet. En riktig fingerprint jägare som man nästan bör hantera med handskar för att slippa allt efterputs"
När du fått bort alla fingeravtryck, testa med att polera med bakplåtspapper! Fungerar alldeles utmärkt på kranar och annat som blir "kladdiga" efter ett tag.

Permalänk

Riktigt fränt, håller på med lite samma sak, dock så har jag inte samma krav på grafikkort då jag inte spelar gpu krävande spel, men ett 980ti när nästa generations gpuer lanseras skulle inte sitta fel (om man får det till rätt pris dvs)

5/5 iaf utan tvekan!

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

Jag står i begrepp att införskaffa en 2600k för ett litet projekt, det som gör mig lite tveksam är att datorn jag tänkt bygga skulle få ersätta en i5 3330s, kikar man på benchmarks så har faktiskt i5:an bättre prestanda per kärna än 2600k och med en tdp på 54 samt att den aldrig går över 55c, det tråkiga med i5:an är att jag inte får chansen att dra nytta av någon av alla monsterkylare jag råkat köpa (lite spontant) och det går givetvis inte att överklocka den.

Köpte faktiskt en sådan där gammal 100% kopparkylare från Asus för 40kr på Tradera, den håller just nu en gammal e6600 på 18c!!! Misstänker att den skulle kyla min i7 4770k rätt bra faktiskt, dock behöver jag trixa lite för att få monteringen på sockeln att passa. Någon annan som experimenterat med äldre kylare till Hashwell? Jag testade en gammal Thermaright extreme och fick ner min 4770k under 60c överklockad till 4ghz med automatiskt spänningsreglering, vilket inte alltid är den lägsta. Problemet var att den kylaren böjde mitt lilla mITX kort och dessutom fick monteras åt fel håll, vilket störde mig enormt. Kanske ska testa den där kopparkylaren... trots att det kommer vara ett litet projekt att få den på plats...

Permalänk

inte dåligt att få den prestandan med det grafikkortet för den pengen inte!

Kör samma Chassi i min gamingrigg, stormtrivs men fingertryck får ju tas bort varje gång efter tjejens systerdöttrar varit på besök, men det är det värt tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Det är så lugnt så Eller hur, det är nästan nypris på dessa fortfarande. Jag lyckades få tag i min processor (datorn i sign) för 1800 vilket är rätt vettigt enligt mig, men den överklockar som en påse skit istället. Behöver 1.28v för att komma över 4ghz, det känns ju jävligt bra på vatten haha.

Japp, köpte ett 290X med referenskylare och vattenblock/backplate för 1800:-. Radiatorerna och cpu-blocket hittade jag för en spottstyver på tradera.

Måste ta mig tid att kapa sidopanelerna och redigera bilderna lite smått, men ett galleri kommer nog i början på 2016
http://i.imgur.com/up27OLZ.jpg

Vad är det för chassi på bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vad är det för chassi på bild?

Ett förkortat define r4 alá mästaren himself!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@willeykk: Haha! Ja jag tyckte väl att jag kände igen layouten. Så jävla snyggt är det med nerkortat

http://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/172546?l=eyJyZXNvdXJj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@willeykk: Haha! Ja jag tyckte väl att jag kände igen layouten. Så jävla snyggt är det med nerkortat

http://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/172546?l=eyJyZXNvdXJj...

Jajamän, det som var inspirationen till bygget. Misslyckades dock med kapningen, eller bockningen egentligen, i fronten så piggarna till fronten vill inte haka i. Ändrade till ett stående power supply så jag fick dit pumpen, till kostnad av att det blev matx istället

Du har definitivt öppnat mina ögon för att det är rätt simpelt att göra om chassi med enkla medel, det tackar jag för! Nästa gång blir det mer noggrant från början så jag håller mig nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

tips från coachen, en lång stjärnmejsel kan göra under för att få ditt CPU strömmen

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w