Hjälp med Samsung 4K - samt HDMI till datorn

Permalänk

Hjälp med Samsung 4K - samt HDMI till datorn

Hej, - era mästare på tekniska detaljer! Hoppas ni hörsammar mina dumma frågor nedan och försöker hjälpa så gott det går. Se mig som någon som ramlat av dumtåget, men var snälla....kan inget om detta...

Jag har en ny tv, en Samsung Curved 55" Smart 4K LED-TV 55JU6575. Se länk här under.

TV

Jag har även en dator, som har ett grafikkort, GeForce GTX960, 4 gb, datorn är typ 6 månader gammal, i7.

Jag har även en skärm, en Samsung Syncmaster T220 med en upplösning på 1680 x 1050 med uppdateringsfrekvens på 60 hz.

Jag har en rätt lång (10-15 m) och säkert dålig HDMI-sladd men tänkte köpa en ny imorgon på 5 m.

Jag har bredband via Comhem, som heter bredband 50.

Nu till min fråga. Jag har alltså en helt ny TV, jag vill kunna koppla in min dator via HDMI till tv:n och få jäkligt bra bild. Jag har försökt att klona genom att först koppla in HDMI mellan grafikkortet och TV och sedan använda "win +p" för att klona/duplicera skärmen. Bilden dyker då upp på TV:n men det är otroligt o-sync mellan - låt säga you-tubeklippet - vad avser både röst och video, det är även rätt kass bild, och min dataskärm fick sämre upplösning. Vad har ni för tips att ge mig? Här bifogar jag en bild på hur upplösningen påverkas efter att jag klonat ut bilden till tv:n.

Bild på grafikinställning vid kloning

Har ni några råd och tips att ge mig hur jag ska kunna optimera bilden. Jag vill givetvis kunna streama via HDMI i bra kvalité till min TV. Jag kan väl tillägga att innan jag klonar så kan jag se Youtube-videon utan problem...

A

Permalänk
Avstängd

Kör en displayport till Hdmi och så borde du kunna få ut 4k till din TV

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

sen är jag nyfiken varför du vill streama från datorn till TV:n när Din tv har en alldeles utomordentligt bra mediaspelare inbyggd.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare. Kör allt via router till min tv från datorn i ett annat rum.. (trådlöst).. Streamar filmer i hög kvalitet alldeles utmärkt.den inbyggda mediaspelaren har aldrig klagat över ett enda format. Men kör mest.. Mkv och mp4..Youtube/netflix är ju inbyggt i tvn...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

sen är jag nyfiken varför du vill streama från datorn till TV:n när Din tv har en alldeles utomordentligt bra mediaspelare inbyggd.

Mm, jag har smart hub på TV:n och har lyckats få till det så jag kommer åt Youtube och netflix nu direkt från TV:n...dock upplever jag en viss osync i ljudet...i relation till bilden... Men det kanske är mitt hemmabiosystem som är boven där helt enkelt? Harman kardon kör jag där...och har även en DVD-spelare och en bluray-spelare inkopplad...

Vad är en displayport?

Jag har min dator stående i sovrummet och tv i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Köpte du TVn precis, för priset som står på hemsidan?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Köpte du TVn precis, för priset som står på hemsidan?

Nej, köpte den i mellandagarna, då kostade den 9800 kr, men fick leverans nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akiiiilez:

Vad är en displayport?

Det är en annan grafikanslutning likt HDMI. Men strunta i det, ditt grafikkort har HDMI 2.0 så det finns ingen anledning att blanda in DisplayPort.

Men har du testat att inte klona och bara utöka skrivbordet till TVn? Det är inte säkert att TVn blir så glad om du försöker ställa in den på 1680x1050, det är ju inget vanligt TV-format. Det bästa är nog att låta din skärm köra 1680x1050 och TVn 3840x2160. Att köra TVn i så hög upplösning kan dock bli svårt att få till med en så lång kabel, så om inte det fungerar kan du testa 1920x1080 på TVn. En kortare kabel kan nog vara en bra investering om det ska bli bra.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det är en annan grafikanslutning likt HDMI. Men strunta i det, ditt grafikkort har HDMI 2.0 så det finns ingen anledning att blanda in DisplayPort.

Men har du testat att inte klona och bara utöka skrivbordet till TVn? Det är inte säkert att TVn blir så glad om du försöker ställa in den på 1680x1050, det är ju inget vanligt TV-format. Det bästa är nog att låta din skärm köra 1680x1050 och TVn 3840x2160. Att köra TVn i så hög upplösning kan dock bli svårt att få till med en så lång kabel, så om inte det fungerar kan du testa 1920x1080 på TVn. En kortare kabel kan nog vara en bra investering om det ska bli bra.

Jag har testat att välja utöka skrivbordet, men då blir tv:n svart och det blinkar att jag ska se över inställningarna för HDMI. Men då har jag inte gjort några av de ändringar du föreslog nu. Hur gör jag för att testa att köra tv:n på 1920x1080? Det är en inställning jag gör i mitt grafikkort? Jag tänkte köpa denna HDMI sladd imorgon. Vad tror ni om den?

Ny HDMI sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akiiiilez:

Jag har testat att välja utöka skrivbordet, men då blir tv:n svart och det blinkar att jag ska se över inställningarna för HDMI.

Troligtvis för att den då försöker använda 3840x2160 som TVn föredrar, vilket kabeln sannolikt inte klarar av.

Skrivet av Akiiiilez:

Men då har jag inte gjort några av de ändringar du föreslog nu. Hur gör jag för att testa att köra tv:n på 1920x1080? Det är en inställning jag gör i mitt grafikkort?

Du borde kunna ställa in det i Windows skärminställningar på något sätt. Jag använder inte Windows själv, så jag har dålig koll på det.

Skrivet av Akiiiilez:

Jag tänkte köpa denna HDMI sladd imorgon. Vad tror ni om den?

Det är alltid lite lotteri när det gäller HDMI-kablar. Men den hävdar att den klarar HDMI 2.0 och UHD i alla fall, vilket är vad du vill ha.

Permalänk
Skrivet av perost:

Troligtvis för att den då försöker använda 3840x2160 som TVn föredrar, vilket kabeln sannolikt inte klarar av.
Du borde kunna ställa in det i Windows skärminställningar på något sätt. Jag använder inte Windows själv, så jag har dålig koll på det.
Det är alltid lite lotteri när det gäller HDMI-kablar. Men den hävdar att den klarar HDMI 2.0 och UHD i alla fall, vilket är vad du vill ha.

Tack, jag testade att ändra nu till det och då funkade det att utöka istället och det går att flytta över skärmen till tv:n. Givetvis hade det dock underlättat att klona istället, lite krångligt är det att flytta ut. Hur kommer det sig att klona inte fungerar optimalt men utökning/utvidgning gör det? Så om jag köper en ny kortare kabel som den jag funderar på så kan det möjligtvis fungera att utvidga/utöka och fortsatt använda 3840x2160? Jag tror jag testar med den sladden i så fall.

Att ljudet inte syncar helt med "rösterna"...lite av (BECK känsla) ibland, som dubbat...är det troligt att det är mitt hemmabio-system som har problem då tro?

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akiiiilez:

Hur kommer det sig att klona inte fungerar optimalt men utökning/utvidgning gör det?

Att kunna koppla en dator till TVn är inget som TV-tillverkarna vanligtvis bryr sig så mycket om, de lever i sin egen värld där datorer inte verkar existera. Det är troligtvis därför som du får 1280x720 i upplösning när du klonar (om jag tolkar din bild rätt), eftersom det är den närmaste "TV-upplösningen" som båda skärmarna har stöd för.

Skrivet av Akiiiilez:

Så om jag köper en ny kortare kabel som den jag funderar på så kan det möjligtvis fungera att utvidga/utöka och fortsatt använda 3840x2160? Jag tror jag testar med den sladden i så fall.

Troligtvis, en kortare kabel är sällan fel när det gäller HDMI (och det mesta relaterat till datorer egentligen).

Skrivet av Akiiiilez:

Att ljudet inte syncar helt med "rösterna"...lite av (BECK känsla) ibland, som dubbat...är det troligt att det är mitt hemmabio-system som har problem då tro?

Det låter inte helt osannolikt, men jag är inte så insatt i sånt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Att kunna koppla en dator till TVn är inget som TV-tillverkarna vanligtvis bryr sig så mycket om, de lever i sin egen värld där datorer inte verkar existera. Det är troligtvis därför som du får 1280x720 i upplösning när du klonar (om jag tolkar din bild rätt), eftersom det är den närmaste "TV-upplösningen" som båda skärmarna har stöd för.
Troligtvis, en kortare kabel är sällan fel när det gäller HDMI (och det mesta relaterat till datorer egentligen).
Det låter inte helt osannolikt, men jag är inte så insatt i sånt.

Kan det bero på att jag har en dålig "dataskärm" att det inte går att klona? Låt säga att jag köpte en bättre sådan som klarar högra upplösning? Skulle det då hjälpa vid kloning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Troligtvis för att den då försöker använda 3840x2160 som TVn föredrar, vilket kabeln sannolikt inte klarar av.
Du borde kunna ställa in det i Windows skärminställningar på något sätt. Jag använder inte Windows själv, så jag har dålig koll på det.
Det är alltid lite lotteri när det gäller HDMI-kablar. Men den hävdar att den klarar HDMI 2.0 och UHD i alla fall, vilket är vad du vill ha.

därav rekkomendation att köra displayport.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

därav rekkomendation att köra displayport.

På vilket sätt skulle DP hjälpa? DP är specat för max 3m, så problemet med lång kabellängd blir bara värre med DP.

Permalänk
Medlem

Om du klonar bilden är du begränsad till den lägre av de två upplösningarna, dvs. du kommer inte kunna skicka ut mer än 1680x1050 till TV:n, kabeln har inget med saken att göra. Vill du använda båda displayerna i native-upplösning måste du köra extended desktop på den ena eller den andra.

Som sagt har GTX960 HDMI 2.0 så att köra DisplayPort kommer inte göra någon skillnad, om inte kablarna kanske har generellt högre kvalitet än HDMI, har ingen koll på det. HDMI är tyvärr en crapshoot när det gäller högre upplösningar och längre kablar då tillverkare ofta producerar skräp och sen slänger på high-speed-märkningen i hopp om att ingen kommer köra mer än 1080p ändå.

Att försöka felsöka kablar och kopplingar i ett helt system är dock en mardröm. Koppla bara en HDMI-sladd direkt från datorn till TV:n och koppla bort allt annat (inklusive skärmen) och se till att du kan få ut 3840x2160 i 60Hz single-display mode på TV:n utan störningar. Se till att det fungerar först, sen kan du börja koppla in allt annat.

Vad gällande ljud/bild-synk är det svårare att säga då det inte framgår helt klart hur du kopplat allt. Kör du både ljud och bild genom någon slags receiver? Kör du ljudet direkt från datorn? Använder du TV:ns högtalare eller separata högtalare? Kommer ljudet före eller efter bilden?

Kan tänka mig att det antingen är receivern som lägger till delay på ljud eller bild, och/eller så är det input lag på TV:n som gör att bilden halkar efter lite. Har själv en 4K Samsung och vet att den har väldigt hög input lag i "Movie" mode om man matar den med 720p, 1080p eller en 24Hz-signal. 2160p 60Hz i PC eller Game mode har dock väldigt låg lag.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Om du klonar bilden är du begränsad till den lägre av de två upplösningarna, dvs. du kommer inte kunna skicka ut mer än 1680x1050 till TV:n, kabeln har inget med saken att göra. Vill du använda båda displayerna i native-upplösning måste du köra extended desktop på den ena eller den andra.

Som sagt har GTX960 HDMI 2.0 så att köra DisplayPort kommer inte göra någon skillnad, om inte kablarna kanske har generellt högre kvalitet än HDMI, har ingen koll på det. HDMI är tyvärr en crapshoot när det gäller högre upplösningar och längre kablar då tillverkare ofta producerar skräp och sen slänger på high-speed-märkningen i hopp om att ingen kommer köra mer än 1080p ändå.

Att försöka felsöka kablar och kopplingar i ett helt system är dock en mardröm. Koppla bara en HDMI-sladd direkt från datorn till TV:n och koppla bort allt annat (inklusive skärmen) och se till att du kan få ut 3840x2160 i 60Hz single-display mode på TV:n utan störningar. Se till att det fungerar först, sen kan du börja koppla in allt annat.

Vad gällande ljud/bild-synk är det svårare att säga då det inte framgår helt klart hur du kopplat allt. Kör du både ljud och bild genom någon slags receiver? Kör du ljudet direkt från datorn? Använder du TV:ns högtalare eller separata högtalare? Kommer ljudet före eller efter bilden?

Kan tänka mig att det antingen är receivern som lägger till delay på ljud eller bild, och/eller så är det input lag på TV:n som gör att bilden halkar efter lite. Har själv en 4K Samsung och vet att den har väldigt hög input lag i "Movie" mode om man matar den med 720p, 1080p eller en 24Hz-signal. 2160p 60Hz i PC eller Game mode har dock väldigt låg lag.

Hej igen! Nu har jag testat. Jag köpte sladd igår, den jag visade, tidigare, 5 m HDMI (2,0). Jag har testat att gjort som du beskrev, jag pluggade i sladden HDMI och utvidgade sedan skärmen, när det var gjort valde jag alternativet, "endast andra skärm" och kopplade sedan ur min dataskärm. Då hade jag fortsatt bild på tv:n. Där valde jag nu inställningar som du föreslog, och fick då följande val, se bild nedan.

http://www.forumbilder.se/F8LMI/installning-upplosning
http://www.forumbilder.se/F8LMI/installningar-skarmar

Den första länken visar alltså att det går att få ut 3840x2160 i 30Hz single-display mode på TV:n utan störningar. Då testade jag sedan att ställa om den till 60 hz genom att bara ändra hz i listan där. Så här blev då resultatet.

http://www.forumbilder.se/F8LMI/resultat-byte-hz

Det blir alltså störningar, bilden blir större, och grön och lila färg. Vad tror du du/ni detta kan bero på?

/A

Permalänk
Medlem

@Akiiiilez: Har du ställt in UHD Color i inställningarna på TVn? Då får du 4:4:4 @ 60Hz

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

@Akiiiilez: Har du ställt in UHD Color i inställningarna på TVn? Då får du 4:4:4 @ 60Hz

Hej, detta är det enda val jag har angående UHD, vad jag hittar? Är jag på fel ställe kanske? Se länk.

http://www.forumbilder.se/F8LMI/uhd

Permalänk
Skrivet av Akiiiilez:

Hej, detta är det enda val jag har angående UHD, vad jag hittar? Är jag på fel ställe kanske? Se länk.

http://www.forumbilder.se/F8LMI/uhd

DVS: det står alltså AV på alla HDMI anslutningar och när jag väljer valet så går det inte att slå på.

Permalänk
Medlem

@Akiiiilez: Stämmer bra det! Du måste ha kontakten utdragen, ställa den "på", koppla sedan in sladden igen

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

@Akiiiilez: Stämmer bra det! Du måste ha kontakten utdragen, ställa den "på", koppla sedan in sladden igen

Tack nu funkade det mycket bättre. Jag lyckades få den på "på" nu och sen pluggade in HDMI. Varför blev det så? Nu funkar det tror jag. Följande upplösning har jag nu när jag delar ut skärmen till TV.

http://www.forumbilder.se/F8LMI/upplosning

Permalänk
Medlem

Använd 3840x2160, vilket är native-upplösning för TV:n. 4096x2160 är inte 16:9 aspect så bilden kommer antingen vara något ihoptryckt eller klippas bort lite på sidorna.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Använd 3840x2160, vilket är native-upplösning för TV:n. 4096x2160 är inte 16:9 aspect så bilden kommer antingen vara något ihoptryckt eller klippas bort lite på sidorna.

Okej! Testar det! Tack!

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Om du klonar bilden är du begränsad till den lägre av de två upplösningarna, dvs. du kommer inte kunna skicka ut mer än 1680x1050 till TV:n, kabeln har inget med saken att göra. Vill du använda båda displayerna i native-upplösning måste du köra extended desktop på den ena eller den andra.

Som sagt har GTX960 HDMI 2.0 så att köra DisplayPort kommer inte göra någon skillnad, om inte kablarna kanske har generellt högre kvalitet än HDMI, har ingen koll på det. HDMI är tyvärr en crapshoot när det gäller högre upplösningar och längre kablar då tillverkare ofta producerar skräp och sen slänger på high-speed-märkningen i hopp om att ingen kommer köra mer än 1080p ändå.

Att försöka felsöka kablar och kopplingar i ett helt system är dock en mardröm. Koppla bara en HDMI-sladd direkt från datorn till TV:n och koppla bort allt annat (inklusive skärmen) och se till att du kan få ut 3840x2160 i 60Hz single-display mode på TV:n utan störningar. Se till att det fungerar först, sen kan du börja koppla in allt annat.

Vad gällande ljud/bild-synk är det svårare att säga då det inte framgår helt klart hur du kopplat allt. Kör du både ljud och bild genom någon slags receiver? Kör du ljudet direkt från datorn? Använder du TV:ns högtalare eller separata högtalare? Kommer ljudet före eller efter bilden?

Kan tänka mig att det antingen är receivern som lägger till delay på ljud eller bild, och/eller så är det input lag på TV:n som gör att bilden halkar efter lite. Har själv en 4K Samsung och vet att den har väldigt hög input lag i "Movie" mode om man matar den med 720p, 1080p eller en 24Hz-signal. 2160p 60Hz i PC eller Game mode har dock väldigt låg lag.

Hej Pyoko, tack för din hjälp tidigare, apbra tips!!! Jävligt schysst av dig och er alla att ta er tid. Jag ska försöka få ordning på ljudet nu också...Jag har en inställning i min tv som heter "fördröjning" den går att reglera i inställningarna från 0-200, och verkar ha ett default-läge på 100. (Jag har testat att flytta den till olika värden men vet inte om jag märker någon påtaglig skillnad alls) Jag har en receiver + DVD spelare i ett, jag har dessutom en separat bluray som är inkopplad. Jag upplever främst ljudproblemet när jag streamar ljudet via HDMI, samt när jag kopplar upp mig direkt från tv:n till Netflix t.ex. Men jag skulle vilja påstå att jag upplever visst problem även när jag testar med en blueray-film. Jag använder hemmabiosystemets högtalare och har dragit ner ljudet på tv:n. När det gäller DVD och Bluray så antar jag att ljudet går direkt från systemet och tv:n. Där har datorn inget med saken att göra. När jag kör via HDMI och datorn, i s.k. utvidgad mode så använder jag datorns ljud som skickas via HDMI då antar jag...sen hur det går in..."dumtåget startar igen här" så vet jag inte alls vart det tar vägen..? Bifogar bilder här nedan på det jag har!

http://www.forumbilder.se/F8LMQ/ljud

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Akiiiilez:

Kan det bero på att jag har en dålig "dataskärm" att det inte går att klona? Låt säga att jag köpte en bättre sådan som klarar högra upplösning? Skulle det då hjälpa vid kloning?

Du ska aldrig i något läge försöka klona en 16:9-skärm med 3840x2160 och en 16:10-skärm med 1680x1050.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Akiiiilez:

Hur kommer det sig att klona inte fungerar optimalt men utökning/utvidgning gör det?

Helt olika upplösning och framförallt olika bildförhållande (16:9 på TV:n; 16:10 på skärmen).

Citat:

Att ljudet inte syncar helt med "rösterna"...lite av (BECK känsla) ibland, som dubbat...är det troligt att det är mitt hemmabio-system som har problem då tro?

Tack för svaren!

En möjlig orsak kan vara alla "bildförbättringsfunktioner" som kanske är påslagna från fabrik på TV:n. Dessa tenderar i praktiken att bara förstöra bilden och lägga till massa input lag, så du vill stänga av dem i vilket fall. Exempel på sådana inställningar är dynamisk kontrast, dynamiska färger, "färgförbättring", "Smooth Fluid Ultra Motion Enhancer Plus" osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers