Installera wifi på Raspberry pi2

Permalänk
Medlem

Installera wifi på Raspberry pi2

Tjenare!

Vet inte om jag tagit vatten över huvudet nu men jag känner mig helt lost om jag ska vara ärlig. Första gången jag använder någon form av Linux distro och i det här fallet använder jag Raspbian NOOBS som är det rekommenderade OS:et för Raspberry pi för nybörjare (vad jag förstått). Insåg ganska snabbt att även "enkla" installationer av drivrutiner och program (?) i Linux sköts manuellt i terminalen till skillnad från Windows som enbart kräver "next, next, next, finnish". Det jag då undrar är om det kräver samma procedur i Raspbian NOOBS för installationer som det gör för andra Linux distros eller om det på något sätt kan skilja sig?

Med drivrutinerna följde det med en .PDF för installation i Linux, om jag följer den bör min USB sticka börja fungera?

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Vad är det för en usb-sticka ? Märke/modell?

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

@drmagoo: Det är en TP-Link Archer T1U

Kan ju hända att den rent av inte fungerar till Raspberry Pi:en. Litade helt enkelt på försäljaren i butiken som rekommenderade den, då han hade en Pi hemma själv.

Permalänk
Medlem

Är raspberry:n igång?
Vad händer om du pluggar in stickan i den bara ?
Har du skärm och tangentbord kopplat till den ?

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

@drmagoo: Ja, Pi:en är igång men ingenting händer om jag bara pluggar in stickan. Har testat starta om etc. Provade konfigurera stickan på min stationära med Windows och då krävdes en installation av drivrutiner så wifi-stickan ser inte ut att vara plug-and-play.

Har den för nuvarande inkopplad i TV:n med ett K830 tangentbord vilket funkar prima. Enbart wifi anslutningen som jag har problem med just nu.

Permalänk
Medlem

med stickan i, testa kommandot "iwconfig" i en terminal/cli.
Kolla om du får upp ett interface där som heter wlan0

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

@drmagoo:
"Lo No wireless extensions.

ethO No wireless extensions."

Är det enda svaret jag får, förutsatt att jag skrivit det på rätt ställe

Permalänk
Medlem

Då är det nog dessvärre så att du måste installera drivrutinerna som medföljde, enligt den instruktion som fanns i pdf:n. =(

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

@drmagoo: Okej "dessvärre" vet jag inte, ser det som en möjlighet att börja lära sig Linux. Vad man sen får för praktisk användning för en Raspberry Pi återstår väl att se, ser det mest som en leksak för tillfället.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med linux, oavsett distro, är bristen på drivrutiner.
Jag har två tp-link donglar (tl-wn722n & tl-wn823n) både dom använder chip som är lite äldre och då finns drivrutinerna med i kärnan. Då blir det plug-n-play.
Är det nyare chip, så har inte drivrutinerna hunnit "nå" kärnan än.
Finns massa användning för Pi:ar... Har en som Nas och en som kodi till tv:n...

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

har en raspberry pi 2 och liknande wifi sticka, jag fick googla efter instruktioner för att få igång min med
hittade denna länk, kanske löser ditt problem? https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=89028

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

@Aramith: Tack för hjälpen, ska ta en titt på det när jag har ork och tid. Hann bli alldeles för sent ikväll tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Tjenare!

Vet inte om jag tagit vatten över huvudet nu men jag känner mig helt lost om jag ska vara ärlig. Första gången jag använder någon form av Linux distro och i det här fallet använder jag Raspbian NOOBS som är det rekommenderade OS:et för Raspberry pi för nybörjare (vad jag förstått). Insåg ganska snabbt att även "enkla" installationer av drivrutiner och program (?) i Linux sköts manuellt i terminalen till skillnad från Windows som enbart kräver "next, next, next, finnish". Det jag då undrar är om det kräver samma procedur i Raspbian NOOBS för installationer som det gör för andra Linux distros eller om det på något sätt kan skilja sig?

Med drivrutinerna följde det med en .PDF för installation i Linux, om jag följer den bör min USB sticka börja fungera?

Tack på förhand för svar!

Först och främst är Raspbian rekommenderat OS för nybörjare med Raspberry Pi och man behöver en del Linuxerfarenhet innan man kör Raspberry Pi.
Till nybörjare på Linux rekommenderas Linux Mint eller Ubuntu på en "vanlig" dator.

I Linux Mint och Ubuntu behöver man inte jobba i terminalfönster, allt finns grafiskt även om jag i många fall föredrar terminalfönstret.

När det gäller drivrutiner så är det sällan man behöver installera några, de finns i Linuxkärnan och hårdvarustödet är mycket bättre än i Windows, framför allt hårdvara med något år på nacken.

Raspberry Pi än en minimalistisk dator där Raspbian (eller något annat OS) är krympt maximalt för att kunna få plats på minneskortet och grafik tar plats. Därför har man valt att inte ha grafik till alla inställningar och man har valt att inte ha med drivrutiner till allt.
Det mesta går att köra men det är inte lika enkelt som i Linux Mint och Ubuntu.

Permalänk
Inaktiv

@fromis: Kan du klistra in vad du får för output ifrån kommandot lsusb när wifi-stickan är inkopplad i pajen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Först och främst är Raspbian rekommenderat OS för nybörjare med Raspberry Pi och man behöver en del Linuxerfarenhet innan man kör Raspberry Pi.
Till nybörjare på Linux rekommenderas Linux Mint eller Ubuntu på en "vanlig" dator.

I Linux Mint och Ubuntu behöver man inte jobba i terminalfönster, allt finns grafiskt även om jag i många fall föredrar terminalfönstret.

När det gäller drivrutiner så är det sällan man behöver installera några, de finns i Linuxkärnan och hårdvarustödet är mycket bättre än i Windows, framför allt hårdvara med något år på nacken.

Raspberry Pi än en minimalistisk dator där Raspbian (eller något annat OS) är krympt maximalt för att kunna få plats på minneskortet och grafik tar plats. Därför har man valt att inte ha grafik till alla inställningar och man har valt att inte ha med drivrutiner till allt.
Det mesta går att köra men det är inte lika enkelt som i Linux Mint och Ubuntu.

Först och främst är NOOBS inget operativsystem till Raspberry utan en installationsfil med flera olika OS, bland annat Raspbian. Första gången man bootar med NOOBS på sitt minneskort får man välja vilket system man vill installera.

För det andra ser jag inte varför man inte skulle kunna köra en Raspberry som Linux-nybörjare, så stora är inte skillnaderna (Raspbian bygger ju på Debian) och det är väl bara bra att "begränsa skadorna" så att säga, det tar fem minuter att installera om och man har hela tiden tillgång till sin vanliga dator för att kunna söka på nätet mm. Visst är hårdvarustödet något begränsat på en Raspberry jämfört med Linux-distar för vanliga datorer men det mesta går ändå att lösa med lite google-fu.

För det tredje ingår det ett GUI som standard i Raspbian och sedan Raspbian Jessie kom ut i höstas kan man även komma åt de flesta systeminställningar grafiskt, man behöver t.ex. inte köra raspi-config i terminalen längre. https://www.raspberrypi.org/blog/raspbian-jessie-is-here/

Till TS: har du ens försökt läsa instruktionerna i PDF-filen? Archer T1U använder ett Realtek-chip (8812AU har jag för mig) som saknas i Raspbians kernel, därför måste du manuellt installera drivrutinerna för den. Hur du gör står sannolikt i PDF-filen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

känns lite onödigt att behöva diskutera över vad NOODS/Raspbian är, då han säger han är helt färsk. I alla fall för mig var det viktiga att komma igång sedan resten lär man sig på vägen.

Din fråga:
"Det jag då undrar är om det kräver samma procedur i Raspbian NOOBS för installationer som det gör för andra Linux distros eller om det på något sätt kan skilja sig?"

Beror på lite, jag skulle gissa på att de instruktionen som görs för Linux driv rutiner är så pass generella så det ska funka på alla (annars känns det väldigt dumt att ens skicka med och säga "för Linux"), men finns ju alltid idioter som vi alla vet. Det kan hända att det finns enklare sätt för vissa distributioner då det gjort specifika packet för just den distron med de driv rutinerna (bra exempel på sådan distro är ubuntu/mint).

Din fråga:
"Med drivrutinerna följde det med en .PDF för installation i Linux, om jag följer den bör min USB sticka börja fungera?"

Kort sagt, om det stämmer som killen i butiken sa att den funkar med hans paj hemma så troligen Ja (finns skräck exempel då detta inte är fallet dock tyvärr). Sedan i vissa fall räcker det med en enkelt apt-get.

Ditt påstående:
"Insåg ganska snabbt att även "enkla" installationer av drivrutiner och program (?)..."

Mycket terminal oftast lätt bara man läser vad som står (självklart tänker på det också), när jag börja använda Linux (ubuntu 9.04) så började jag med att bara köra saker via det som nu kallas "Ubuntu Software Center" då kan man söka och bara klicka install och en konformation så sköts resten av programmet (för installation). Men sedan med tiden (efter börjat kollat på guider för att installera det ena med det fjärde) så lärde jag mig använda apt-get install programNamn i terminalen vilket går snabbare och mer smidigt (tkr jag), när man lärt sig hantera terminalen bättre. Nu för tiden försöker jag använda terminalen i så stor utsträckning jag kan, då mycket går snabbare där än i det grafiska alternativen.

Det stora handlar om att komma igång.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.