Permalänk
Medlem

Klockning av i5 4690k

Hoppas jag har lagt rätt!

Nu är jag lite nojig här, hoppas på att få lite rätt info av er duktiga killar/tjejer
Jag snackade med en kille nu i kväll ang klockning av min i5 4690k! Han skulle tydligen "vara grym på datorer" jag klockade min i5a för cirka 1.5 månad sen från 3.5 till 4.4ghz via bios
Multipellen på 4.4 o vcore på 1.191.. Men änligt han så var det är inte bra! Stämmer detta ?
Han säger även att det dra på volten på minnena och grafikkortet ? Stämmer det ? Men har kört benchmarks, spelat tyngre spel osv utan krash osv! Även hållt koll på temps via hwmonitor!

Jag kör på Gigabyte Z97X-Gaming 3 moderkort!

Han säger att jag ska köra vcoren standard, o öka kärnorna bara?

Jätte tacksam för svar!!

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Avstängd

Vad är det som inte ska vara så bra? ~1,2V är väl ganska så standard på den klocken?

Väldigt få chip som kan klockas 900MHZ på standard spänning..

Är tempen bra så behöver man inte oroa sig.

Visa signatur

Min PC
http://i.imgur.com/rRdWvtn.jpg

FX8350|GTX970|SSD|8GB RAM|Asrock 970M|

Permalänk
Medlem

Om allt är stabilt just nu så behöver du inte ändra på något. Cpu vcore påverkar inte minnen eller gpu. Killen som du snackade med verkar inte så kunnig

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

Handlar ju för det mesta att testa sig fram. Så länge du inte går över 1.3V på Vcore (luftkylt). Vad använder du dig av för kylning?

Vet inte hur insatt du är i överklockning men det är lite grann av ett lotteri hur mycket din CPU kan överklockas. Är det ett "dåligt" chip kommer du behöva betydligt högre Vcore för att komma upp i högre Ghz och tvärtom ifall det är ett bra.

Har själv överklockat min 4690k till 4.6 Ghz på 1.230v men jag skulle kunna dra upp den till 4.8 Ghz. Tyckte tyvärr ljudnivån blev allt för hög med en AIO vattenkylare då. Hursomhelst hade jag med andra ord relativt tur med min CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blindtarmen:

Vad är det som inte ska vara så bra? ~1,2V är väl ganska så standard på den klocken?

Väldigt få chip som kan klockas 900MHZ på standard spänning..

Är tempen bra så behöver man inte oroa sig.

Änligt han så var det inte bra grejorna kunde brännas o lägga av.. Menn kört det i 1.5 månad nu. O idle tem ligger på 25 - 34 grader. O i load på cirka 65 grader! Så vet inga problem med det. Samt att inget har krashat för mig verken spel eller i benchmark!

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Handlar ju för det mesta att testa sig fram. Så länge du inte går över 1.3V på Vcore (luftkylt). Vad använder du dig av för kylning?

Vet inte hur insatt du är i överklockning men det är lite grann av ett lotteri hur mycket din CPU kan överklockas. Är det ett "dåligt" chip kommer du behöva betydligt högre Vcore för att komma upp i högre Ghz och tvärtom ifall det är ett bra.

Har själv överklockat min 4690k till 4.6 Ghz på 1.230v men jag skulle kunna dra upp den till 4.8 Ghz. Tyckte tyvärr ljudnivån blev allt för hög med en AIO vattenkylare då. Hursomhelst hade jag med andra ord relativt tur med min CPU.

Inte så insatt i det mer än att jag har läst på, kollat olika guider på youtube, google etc..
Jag kör just nu en antec kuhler 620 vattenkylning. Och via hwmonitor så idle ligger den på runda slänga 25 27 - 35 grader, och i load 65 grader cirka! Som sagt kört så i 1.5 månad och har ej krashat än eller strulat.

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Finns en hel del elektroniktuffingar som tycker att 4.4ghz klock är dåligt

Det är en bra vardagsklock, kör på! höj vcoren lite kanske ifall du upplever instabilitet bara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liquiiid:

Änligt han så var det inte bra grejorna kunde brännas o lägga av.. Menn kört det i 1.5 månad nu. O idle tem ligger på 25 - 34 grader. O i load på cirka 65 grader! Så vet inga problem med det. Samt att inget har krashat för mig verken spel eller i benchmark!

Datorn stänger av sig vid överhettning, eller blåskärmar som fasiken om något är galet.

Du kan simma lugnt med din OC!

Visa signatur

Min PC
http://i.imgur.com/rRdWvtn.jpg

FX8350|GTX970|SSD|8GB RAM|Asrock 970M|

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Om allt är stabilt just nu så behöver du inte ändra på något. Cpu vcore påverkar inte minnen eller gpu. Killen som du snackade med verkar inte så kunnig

Ja det verkar ju som det då den har inte strulat, samt att tempen ligger fint tycker jag! Aha då vet jag tack nä det verkar inte så, men blev endå nojjig, men detta är vad jag har läst till mig samt kollat guider på overklocking, o dem flesta jag har sett har gjort så som jag har gjort!

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNDL:

Finns en hel del elektroniktuffingar som tycker att 4.4ghz klock är dåligt

Det är en bra vardagsklock, kör på! höj vcoren lite kanske ifall du upplever instabilitet bara

Ja det gör ju det tyvärr, därför jag vänder mig till er för ni kan fan allt! Liter mer på er här på swe än massa random (: japp det ska jag göra, än sä länge flyter den på bra så

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blindtarmen:

Datorn stänger av sig vid överhettning, eller blåskärmar som fasiken om något är galet.

Du kan simma lugnt med dig OC!

Tack som fan! Känns gött att höra! Ja då kan jag nanna safe nu (:

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liquiiid:

Hoppas jag har lagt rätt!

Nu är jag lite nojig här, hoppas på att få lite rätt info av er duktiga killar/tjejer
Jag snackade med en kille nu i kväll ang klockning av min i5 4690k! Han skulle tydligen "vara grym på datorer" jag klockade min i5a för cirka 1.5 månad sen från 3.5 till 4.4ghz via bios
Multipellen på 4.4 o vcore på 1.191.. Men änligt han så var det är inte bra! Stämmer detta ?
Han säger även att det dra på volten på minnena och grafikkortet ? Stämmer det ? Men har kört benchmarks, spelat tyngre spel osv utan krash osv! Även hållt koll på temps via hwmonitor!

Jag kör på Gigabyte Z97X-Gaming 3 moderkort!

Han säger att jag ska köra vcoren standard, o öka kärnorna bara?

Jätte tacksam för svar!!

Du har inget att vara nojig över 1.191 vcore i 4400mhz är bättre än dom flesta klarar och en del vill ha betydligt mer v-core för den farten sen ska du inte dra på volten på minnena om du inte klockar dom med för då är det helt omödigt sen öka volten till grafikkortet är inte heller annat än korkat om du inte ska klocka grafikkortet

att köra vcore som standard är bullshit för om du testar dig fram och det är stabilt med fin volt som du har är det mycket bättre än standard inställningar som är duktig på att dra på överdrivet mycket vcore så processorn blir varmare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Du har inget att vara nojig över 1.191 vcore i 4400mhz är bättre än dom flesta klarar och en del vill ha betydligt mer v-core för den farten sen ska du inte dra på volten på minnena om du inte klockar dom med för då är det helt omödigt och öka volten till grafikkortet är inte heller annat än korkat om du inte ska klocka grafikkortet

att köra vcore som standard är bullshit för om du testar dig fram och det är stabilt med fin volt som du har är det mycket bättre än standard inställningar som är duktig på att dra på överdrivet mycket vcore så processorn blir varmare

Okej då vet jag tack nä minnena har jag inte rört, volten har jag inte rört på kortet i heller.
Glömde nämna, jag har ju den turbo funktionen på processorn ska den stängas av eller ?

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Någon som vet i fall jag bör stänga av turbo mode? (:

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB