Win7 installationsfel: A required CD/DVD drive device driver is missing

Permalänk

Win7 installationsfel: A required CD/DVD drive device driver is missing

Håller på och fixar med en polares nya dator och har aldrig stött på detta problem förut vid installation av ett Windows, det är ett helt nytt system med nya komponenter helt rent. I bilden nedan kan ni se det fullständiga problemet som uppkommit (verkar vara relativt vanligt?!).

Jag började med att försöka boota Windows från ett USB (är 3.0 men körde det i en 2.0-port) med ISO precis som man ska. Sedan testade jag koppla in och köra Windows via CD/DVD-läsare istället men fick exakt samma fel igen. Har testat att ha drivisar på minnet och söka på så sätt men Windows vägrar hitta dem (ska man testa på ett separat USB?) och får enbart upp disk (X:) med information med det jag antar är ISO-filen. Antar att samma fel skulle uppstå om man skulle försöka sig på att köra Win10 istället då jag misstänker hårdvarufel?! Har tittat och testat massa olika saker som föreslagits i videos men går bet, vet inte alls vad jag ska göra och håller på att bli tokig på skitinstallationen..

Systemet är ett så som följer (relevanta delar):
ASUS Z170-A
Intel i5-6600K
4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz
EVGA 970GTX AC
OCZ Arc 100 240GB

Enligt de flesta så ska det vara USBn som behöver köras i en nedgraderad slot eller att SATAn behöver nya drivisar. Några förslag?

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Medlem

Har för mig att man bara kan köra med USB2 portar/minnen, då USB3 inte är "standard".
Drivrutiner för USB3 installerar du senare...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Byt USB-port och se även till att disken du försöker installera på använder sig av Intels kretsar. Inte moderkortets egna från tillverkaren.

Sen kan du läsa in drivrutinerna också..

Permalänk

Efter många om och men så "löste" jag problemet. Jag sket helt enkelt i att installera Windows 7 då det helt klart vägrade att fungera, testade med USB 2.0- och 3.0-minnen i både 2.0- och 3.0-portar utan framgång. Prövade även köra via CD/DVD-läsare men till mitt stora missnöje och uppgivenhet, testade använda ställa om inställningar i BIOS, ladda drivrutiner, formatera diskar, olika loaders och alla möjliga olika saker.. Till slut blev jag så J***A less att jag sket i det och tog en Windows 10-utgåva och testade med!? Fungerade helt utan tidigare påträffade fel, blir inte riktigt klok på det här!

Så summa summarum, får du detta fel i Windows 7 vid installation och inte lyckas lösa det så skit i det och kör Windows 10 istället! S**T-OS!

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizardkitten:

Efter många om och men så "löste" jag problemet. Jag sket helt enkelt i att installera Windows 7 då det helt klart vägrade att fungera, testade med USB 2.0- och 3.0-minnen i både 2.0- och 3.0-portar utan framgång. Prövade även köra via CD/DVD-läsare men till mitt stora missnöje och uppgivenhet, testade använda ställa om inställningar i BIOS, ladda drivrutiner, formatera diskar, olika loaders och alla möjliga olika saker.. Till slut blev jag så J***A less att jag sket i det och tog en Windows 10-utgåva och testade med!? Fungerade helt utan tidigare påträffade fel, blir inte riktigt klok på det här!

Så summa summarum, får du detta fel i Windows 7 vid installation och inte lyckas lösa det så skit i det och kör Windows 10 istället! S**T-OS!

Windows 7 är föråldrat och har inte drivrutiner för att fortsätta installationen och därav frågar efter en skiva/usb med drivrutiner för att fortsätta. Drivrutinerna du hade vad för filsystem använde du och var de kompatibla med Windows 7 och samma service pack som är med på installationsmediet?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Finns USB creation tool på alla moderkortstillverkares hemsidor som lägger till drivrutinerna på USB:n om man vill installera Win 7. Operativsystemet är äldre än både haswell och skylake så därför kan det bli lite knas.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Commander:

Windows 7 är föråldrat och har inte drivrutiner för att fortsätta installationen och därav frågar efter en skiva/usb med drivrutiner för att fortsätta. Drivrutinerna du hade vad för filsystem använde du och var de kompatibla med Windows 7 och samma service pack som är med på installationsmediet?

Tror inte riktigt jag förstår frågan men ger det en chans och svarar och så får du rätta mig om jag missförstod. Jag använde drivrutiner kompatibla med moderkortet och x64 för Win7 (som var det typ av OS jag försökte installera), filsystemet var satt till NTFS på USB och hårdiskarna är ju som sagt helt nya och orörda (så oformaterade, körde även en omgång då jag formaterade en av diskarna till NTFS utan framgång) och inte FAT32 om det var du undra? Vet att det är ett föråldrat OS men började med det då jag inte visste om han ville ha Win10 eller inte.

Självklart tycker jag inte Win7 är dåligt OS (använder det fortfarande på mina burkar, åtminstone ett litet tag till innan jag går över till Win10 under slutet av gratisperioden). Blev mest sur över att det inte gick att installera på ett till synes nästan identiskt system som jag själv har (jag har lite mindre internminne av samma typ och GPU från en annan partnertillverkare), där jag inte stötte på ett enda problem med installation typ 3 månader tidigare. Tur att han ville ha Win10 oavsett..

Skrivet av chipw00t:

Finns USB creation tool på alla moderkortstillverkares hemsidor som lägger till drivrutinerna på USB:n om man vill installera Win 7. Operativsystemet är äldre än både haswell och skylake så därför kan det bli lite knas.

Tycker det är konstigt att Moderkortstillverkarna inte skriver ut det som lösning när man stöter på detta problem eftersom det är så pass frekvent som det är. Men tack för tipset då vet jag och folk som mot förmodan skulle vilja installera Win7 (då de endast kör med säkerhetsuppdateringar till 7an numera).

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Avstängd

Det är nog inte alla hårdvarukonfigurationer som får detta problem @Wizardkitten men det verkar vara ett rätt vanligt problem.

Använder själv Win7 fortfarande. Har inte bråttom med att uppgradera till Win10. Orkar inte med att ta bort all spyware som ingår i deras nya operativsystem och uppgraderar först när DX12 behövs till spel.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Detta är förmodligen vad du måste göra.
https://www.youtube.com/watch?v=yd37BJwTxiM
Jag hade samma fel och detta funkade för mig.

Visa signatur

/GannTrader