Permalänk
Medlem

lightweight linux dist med GUI

jag har flera imacros bottar jag kör i vmware genom firefox. i dagens läge kör dom ubuntu. men dom drar ganska mycket kraft när dom används så jag undrar om det finns något liknande som drar mycket mindre processor och ram?

mina krav är:
1. vanligt gui (kan inte linux för 5 öre)
2. vanliga firefox måste fungera
3. lättare för datorn än ubuntu att köra
4. ovpn måste fungera

jag har kollat på lubuntu, men är ändå på jakt efter något som eventuellt spöar lubuntu med processor kraft och ram

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag har flera imacros bottar jag kör i vmware genom firefox. i dagens läge kör dom ubuntu. men dom drar ganska mycket kraft när dom används så jag undrar om det finns något liknande som drar mycket mindre processor och ram?

mina krav är:
1. vanligt gui (kan inte linux för 5 öre)
2. vanliga firefox måste fungera
3. lättare för datorn än ubuntu att köra
4. ovpn måste fungera

jag har kollat på lubuntu, men är ändå på jakt efter något som eventuellt spöar lubuntu med processor kraft och ram

Inte jättekoll på andra distar, men i en tråd tidigare hade någon en riktigt kass laptop som de ville ha linux på för att kunna göra basicsaker som editera dokument och surfa, dvs gui och väldigt "lätt" OS De flesta rekommenderade lubuntu

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Linux mint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

Linux mint.

512MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
9GB of disk space (20GB recommended).
Graphics card capable of 800×600 resolution (1024×768 recommended).
DVD drive or USB port.

mint är ju inte ens nära att vara lika lightweight som lubuntu är.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

mint är bra mycket lättare än ubuntu och lubuntu, du skall välja en lightversion av mint, inte den tyngsta ready to run.

du sade själv att du inte kan NÅGOT om Linux, så jag föreslog mint. men vill du ha lightweight så kör Archlinux med lightweight DE och utan GUI.

Permalänk
Medlem

@pokelia: Min erfarenhet av Mint Mate och Cinnamon är att de är drar lika mycket resurser som Ubuntu Gnome. Lubuntu är betydligt mindre resurskrävande än dessa tre. Xubuntu ännu mindre. Kubuntu mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@pokelia: Min erfarenhet av Mint Mate och Cinnamon är att de är drar lika mycket resurser som Ubuntu Gnome. Lubuntu är betydligt mindre resurskrävande än dessa tre. Xubuntu ännu mindre. Kubuntu mycket mer.

beror ju på hur mycket program du har i disten.

mint kan reservera ram osv för program, men du kan välja om den får göra detta.

annars är chrunchbang jävligt trevligt att jobba vid. också ett lightweight.

tänk på att ju mer lightweight du vill ha desto mer krävs det att du kan hantera Linux.

EDIT: chrunchbang heter Bunsenlabs numera.

Permalänk
Medlem

Hemma kör jag Arch+Openbox på en skräpdator. Idlear ~90Mb i Ram-använding och närainpå 0% processor. Är väl lite bök att sätta upp om man är nybörjare men det blir jävligt bra iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Lubuntu eller Xubuntu är rätt lightweight

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

beror ju på hur mycket program du har i disten.

mint kan reservera ram osv för program, men du kan välja om den får göra detta.

annars är chrunchbang jävligt trevligt att jobba vid. också ett lightweight.

tänk på att ju mer lightweight du vill ha desto mer krävs det att du kan hantera Linux.

EDIT: chrunchbang heter Bunsenlabs numera.

Kan bara hålla med om Bunsenlabs som det heter numera, riktigt trevligt och snabbt OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

mint är bra mycket lättare än ubuntu och lubuntu, du skall välja en lightversion av mint, inte den tyngsta ready to run.

du sade själv att du inte kan NÅGOT om Linux, så jag föreslog mint. men vill du ha lightweight så kör Archlinux med lightweight DE och utan GUI.

vilket av dessa är bra mycket lättare än lubuntu?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

http://puu.sh/mNUeZ/4b17fcd83f.png

vilket av dessa är bra mycket lättare än lubuntu?

för det första ska du köra utan GUI för att få det mer light.

****bort/mod*** Ska du ha ett lightweight Linux så är mint ett ganska självklart val?

jag bryr mig faktiskt föga om system req osv, jag har kört både lubuntu och mint på maskiner och jag ser en markant skillnad på att mint dragit mindre.

klart du kan komma lägre men då får du lära dig att knacka linux

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Rekordmedlem

Puppylinux är så lätt det blir utan att det är nått superbantat system som körs i konolen.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

mint är bra mycket lättare än ubuntu och lubuntu, du skall välja en lightversion av mint, inte den tyngsta ready to run.

***bort/moderator***

jag förstår att utan GUI är det lättare, men det var inte vad jag letade efter.
varför är mint ett självklart val om jag inte kan linux? har ju ubuntu på mina maskiner jag kör nu och dom är jättelätta. då kan inte lubuntu vara svårare

svar på §1
Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

http://puu.sh/mNUeZ/4b17fcd83f.png

vilket av dessa är bra mycket lättare än lubuntu?

Av dessa är det bara XFCE som är lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Puppylinux är så lätt det blir utan att det är nått superbantat system som körs i konolen.

då ska jag testa puppy, arch och bunsen senare och se vem som passar bäst

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ja valfritt distro, exempelvis dra ner debian-minimal och installera valfritt DE/wm jag kör i3 men kanske inte det du söker

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det handlar också om vilka program du kör. Firefox är t.ex. inte den mest lättviktiga webbläsaren. En lättviktig distribution har förutom lätt skrivbordsmiljö ofta en förvald uppsättning av lätta program.

Kolla Arch Linux lista på program (menar inte att du ska köra Arch som nybörjare men att du kanske kan byta ut vissa tyngre program mot lättare).

https://wiki.archlinux.org/index.php/List_of_applications

Sedan är det inte alltid säkert att programmet som drar minst minne också är det som är snabbast. Har du mycket RAM så kan det vara bra att utnyttja det. Själv tyckte jag att mitt pdf-läsar-program var väldigt segt (minns inte vilket jag körde) men för sakens skull testade jag även ett som jag trodde skulle vara tyngre och segare - Okular som ju körs i KDE vanligen och faktiskt så var det väldigt mycket snabbare än de andra jag testade.

Så testa lite olika för att komma fram till vad som funkar bäst. Själv gillar jag XFCE skrivbordsmiljö. Trots att den egentligen ska vara tyngre än LXDE så upplever jag det som rappare på något sätt, vet inte varför. Installerade debian med XFCE på en barndator för något år sedan och upplevde den som riktigt trevlig att arbeta med sedan.

Permalänk
Medlem

låter som du vill fortsätta att använda ubuntu så varför inte använda deras minimal iso installer, den kan installera ganska många skrivbordsmiljöer direkt så du slipper hamna i consolen efter installation. Jag hittade även en guide: https://xpressubuntu.wordpress.com/2014/02/22/how-to-install-...

Personligen hade jag nog valt att göra en minimal debian installation men ubuntu bör funka bra det med och är antagligen något enklare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa KDE faktiskt, plasma 5 har bantat och så länge hårdvaran stödjer så kör det på ganska mjukt utan att kräva allt för mycket resurser samt man kan döda kompositing med knapptryckning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Fluxbox är en lätt fönsterhanterare. Annars föreslår jag Xubuntu eller Lubuntu som är lättare att köra på en slö burk än t ex Linux Mint. Det är väldigt lätt att installera en annan fönsterhanterare i efterhand.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Lubuntu är nog enklast. Använder debian med lxde, men det är mer att fixa än att bara köra lubuntu direkt. Fördelen är att debain/ubuntu och derivat av dessa är ganska stora, så man kan oftast hitta en .deb fil, om programen inte skulle finnas i apt eller liknande, så det gör ju allt lättare.

Permalänk
Inaktiv

Är inte Debian lättare än Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon250853:

Är inte Debian lättare än Ubuntu?

Snarare tvärtom om man inte dör pga Unity.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kanske BunsenLabs Linux (https://www.bunsenlabs.org/) , det är Debian med Openbox och borde vara både resurssnålt och gaaanska lättanvänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon250853:

Är inte Debian lättare än Ubuntu?

Resursmässigt är nog debian lättare. Användarmässigt anses ubuntu lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag skulle testa KDE faktiskt, plasma 5 har bantat och så länge hårdvaran stödjer så kör det på ganska mjukt utan att kräva allt för mycket resurser samt man kan döda kompositing med knapptryckning.

Ubuntu och KDE är ingen bra kombination, tungdrivet och segt. KDE med andra distributioner är betydligt bättre.

Permalänk
Avstängd

Kör själv med Android x86 på min enkärniga skräpdator. Ingen riktig Linux men till och med mer lättdrivet än Puppy Linux. Manjaro är också ett alternativ där man kan skala upp och ner sitt OS efter hur kunnig man blir med tiden.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Kolla in Linux Lite, den är lättdriven, men har en inbyggt "Lite Software", där i har dom lagt in de vanligaste programmen så om man vill ha skype tex kryssa i rutan så installerar den skype åt dig.

Firefox är browsern den kommer med.

Edit; jag missade faktiskt att du skulle köra ett vmware kluster,då vet jag inte om den är SÅÅ mycket mer lättdriven än vanliga ubuntu även om den är bantad, jag skulle nog sikta in mig på en egen konstruerad build av Arch och sen klona.

Alternativet du har annars är att gå över till Proxmox, där kan du skapa containers istället för fulla VMs så länge dom är linuxbaserade,då drar dom bara en bråkdel av vad en fristående VM gör. Du kan fortfarande även göra vanliga VMs av både windows och linux.

Ubuntu som du redan kan finns med som Template till Prox, bara ladda ner via gui o köra.