Hjälp med färginställningar Acer Predator GN246HL

Permalänk

Hjälp med färginställningar Acer Predator GN246HL

Hej!

Jag har införskaffat en Acer Predator GN246HL.
Skärmen fungerar som den ska och kör 144Hz.
Jag önskar hjälp med att ställa in skärmens färginställningar då jag tycker den är lite för ljus.
Är det någon som har erfarenhet av detta eller kanske kan dela med sig av hur ni själva valt att ställa in er egen skärm?
Väl mött och tack för svar

Visa signatur

Cisco Certified CCNP R&S, CMNO, CCDA

Permalänk

Labba runt lite med ljusstyrka, kontrast och gamma så borde du få till något hyfsat.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Här finns guider http://www.lagom.nl/lcd-test/

Se till att sätta igång skärmen en halvtimme innan du ska göra det så den hunnit bli varm och färgerna visas korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preddan89:

Hej!

Jag har införskaffat en Acer Predator GN246HL.
Skärmen fungerar som den ska och kör 144Hz.
Jag önskar hjälp med att ställa in skärmens färginställningar då jag tycker den är lite för ljus.
Är det någon som har erfarenhet av detta eller kanske kan dela med sig av hur ni själva valt att ställa in er egen skärm?
Väl mött och tack för svar

Det allra bästa sättet att kalibrera och profilera din skärm är att skaffa en colorimeter. På det sättet kan du mäta vitbalans/färgtemperatur, luminans och gamma mer exakt. Nu kanske det inte är så stor idé för dig att skaffa just en colorimeter eftersom du sitter på en TN-panel och kanske inte har exakta färger som prio ett.

Annars tycker jag att du kan kolla recensioner på just den skärmen du har och helt enkelt kopiera deras inställningar. Denna metod är sällan helt rätt då de flesta paneler har avvikelser från varandra. Sista alternativet blir att kolla in den sidan som du fick länkad tidigare. Där kan du få en del inställningar hyfsat rätt. Förutom vitbalans/färgtemperatur som är svår (omöjlig?) att få till utan mätutrustning.

Permalänk
Bildexpert 📺

TN-paneler likt den hos GN246HL är det sällan någon poäng med att använda mätutrustning mot eftersom själva mätarens konstruktion påverkar hur den "ser" skärmen. Det räcker med några graders vinkling för att få betydande annorlunda intryck och olika mätare har olika vidder på sin mätkon.

Och det är egentligen samma sak med inställningarna. Det finns inte rätt och fel eftersom det varierar med hur du är placerad framför en TN-panel.

Är den för ljus så att den bländar och är tröttande åt ögonen: sänk ljusstyrkan.

Är den för ljus så att färger är bleka och kontrastlösa behöver du påverka tonkurvan och det varierar med vinkeln. Experimentera med kombinationer av hur skärmen vinklas och hör högt den är placerad framför dig tillsammans med Gamma-inställningar om det finns. Även din kroppshållning framför skärmen påverkar.