Permalänk
Medlem

sjukvården sekretess

Får sjukvården lämna ut uppgifter till vem som helst om anhöriga? Tex adress till barn och telenummer?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Får sjukvården lämna ut uppgifter till vem som helst om anhöriga? Tex adress till barn och telenummer?

Nej det får de inte per automatik. Vid inskrivning ska inskrivande sjukvårdspersonal fråga om de får lov att lämna ut information om att du är inskriven på sjukhuset. Adresser och telefonnummer får de inte lämna ut. Vad som krävs för detta vet jag tyvärr inte, men i regel nej.

Permalänk
Hedersmedlem

Är du minderårig tror jag att de får informera dina föräldrar, annars ska ingen få veta något så länge du inte gett tillåtelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Är du minderårig tror jag att de får informera dina föräldrar, annars ska ingen få veta något så länge du inte gett tillåtelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite omvänt för barn. För vuxna är det nej-nej per automatik. Du måste ge ditt medkännande för att de ska få lämna ut att du vistas på sjukhuset som inskriven. För minderåriga är det tvärtom, vårdnadshavare har rätt att ta del av barnets vård. Barnet kan däremot neka detta, förutsatt att barnet anses ha rätt ålder inne och vara förståndig nog att ta ett sådant beslut. Det samma gäller om barnet misstänkts fara illa under förälderns vård.

Den vårdanställde som skriver in dig har som skyldighet att fråga dig som patient, om du godkänner utlämning av uppgifter eller inte.

Permalänk
Medlem

@jorgen69: Jobbar på vårdcentral, vi får inte lämna ut några uppgifter överhuvudtaget till någon alls utan skriftligt godkännande.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ett kommunalt äldreboende som min far bor på har lämnat ut mitt telenummer till en person som jag inte vill ha kontakt med.så nu får jag byta nummer igen

Som förklaring sa enhetschefen att dom ber om ursäkt,men detta har skapat problem för mig och kommer aldrig mer lita på sjukvårdens sekretess

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jorgen69:

Får sjukvården lämna ut uppgifter till vem som helst om anhöriga? Tex adress till barn och telenummer?

Under 18 så är man omyndig och föräldrar får kontaktas. Efter 18 så är du din egen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Under 18 så är man omyndig och föräldrar får kontaktas. Efter 18 så är du din egen

Det stämmer bara till viss del. Barnet har fortfarande rätt att neka utlämning av information, även till vårdnadshavare. Annars lämnas givetvis all information till vårdnadshavare.

Permalänk
Medlem

Människor begår misstag och det verkar ju vara det som hänt i detta fallet.
Att såga hela sjukvårdens sekretess för en persons misstag är nog att ta i.

Även om det inte ska behövas så kan man vara extra tydlig när man lämnar ut telefonnummer eller har skyddad adress.
Du kanske ska överväga att anmäla detta så att enhetschefen får en erinran rörande detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ett kommunalt äldreboende som min far bor på har lämnat ut mitt telenummer till en person som jag inte vill ha kontakt med.så nu får jag byta nummer igen

Som förklaring sa enhetschefen att dom ber om ursäkt,men detta har skapat problem för mig och kommer aldrig mer lita på sjukvårdens sekretess

Det är förstås inte ok, även om jag antar att den oönskade personen använt sig av "social engineering" (alltså hittat på någon trovärdig rövarhistoria) för att få tag på ditt nummer. Fortfarande inte ok, givetvis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Människor begår misstag och det verkar ju vara det som hänt i detta fallet.
Att såga hela sjukvårdens sekretess för en persons misstag är nog att ta i.

Även om det inte ska behövas så kan man vara extra tydlig när man lämnar ut telefonnummer eller har skyddad adress.
Du kanske ska överväga att anmäla detta så att enhetschefen får en erinran rörande detta.

Att dra på sig skyddsmasken ska han inte göra, då det inte SKA behövas. Att anmärka på felet ordentligt är rätt väg att gå.

Det är bedrövligt och tråkigt att det hänt, men inget man kan skylla på hela processen. Lite beroende på fallet, eftersom TS inte lämnat så mycket information här, bör han kontakta IVO och patientnämnden och se vad de har att säga.

Skrivet av backfeed:

Det är förstås inte ok, även om jag antar att den oönskade personen använt sig av "social engineering" (alltså hittat på någon trovärdig rövarhistoria) för att få tag på ditt nummer. Fortfarande inte ok, givetvis.

Då hade enhetschefen troligtvis nekat till att ha utlämnat uppgifter om patientens anhöriga. En anmälan bör göras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzer:

Det stämmer bara till viss del. Barnet har fortfarande rätt att neka utlämning av information, även till vårdnadshavare. Annars lämnas givetvis all information till vårdnadshavare.

Torde väl bero på hur djupt man resonerar. Tror inte läkaren meddelar prästen att hans dotter har fått analsprickor efter att ha tagit den i tvåan på konserten förra veckan. Däremot så måste dom meddela vårdnadshavare om det föreligger fara för hälsa, som t.ex. en propp, hjärtproblem, undernäring pga sjukdom eller psykiatrisk diagnos som bullimi / anorexi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ett kommunalt äldreboende som min far bor på har lämnat ut mitt telenummer till en person som jag inte vill ha kontakt med.så nu får jag byta nummer igen

Som förklaring sa enhetschefen att dom ber om ursäkt,men detta har skapat problem för mig och kommer aldrig mer lita på sjukvårdens sekretess

Din adress och telefonuppgifter är såvitt jag kan minnas att betrakta som allmän handling om dom inte har någon av dom nivåer av skyddsstatus som finns och då du inte är patienten så hamnar den i kategorin saker som anhöriga berättat. Dock osäker på hur långt över registerlagen sekretesslagen sträcker sig i ett sånt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Torde väl bero på hur djupt man resonerar. Tror inte läkaren meddelar prästen att hans dotter har fått analsprickor efter att ha tagit den i tvåan på konserten förra veckan. Däremot så måste dom meddela vårdnadshavare om det föreligger fara för hälsa, som t.ex. en propp, hjärtproblem, undernäring pga sjukdom eller psykiatrisk diagnos som bullimi / anorexi.

Nej, det stämmer inte. Minderåriga (barn) har även de rätten att neka utlämning av information till vårdnadshavare. Enda förutsättningen är att barnet anses moget nog att ta egna viktiga beslut.

Permalänk
Medlem

Undersköterskan som lämnat ut mitt nummer skyller på att jag inte har sagt att mitt nummer ej ska lämnas ut,vilket jag gjorde för några år sedan

Sedan säger hon att vem som helst kan läsa i anteckningar då dom ej är inlåsta.
Och dom hittar inte anteckningen att jag begärt att ej lämna ut uppgifter om mig som anhörig.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Undersköterskan som lämnat ut mitt nummer skyller på att jag inte har sagt att mitt nummer ej ska lämnas ut,vilket jag gjorde för några år sedan

Sedan säger hon att vem som helst kan läsa i anteckningar då dom ej är inlåsta.
Och dom hittar inte anteckningen att jag begärt att ej lämna ut uppgifter om mig som anhörig.

Vem som helst kan inte läsa i anteckningarna, utan endast vårdpersonalen - förutsatt att de inte ligger tillgängliga för besökare!? Vem som helst ur vårdpersonalen FÅR INTE HELLER läsa anteckningarna, utan endast den vårdpersonal som varit med i omvårdnaden av din fader.

Att hon alltså skyller på tjänstefel hos annan anställd är också ganska märkligt, först och främst att ALLA skulle kunna läsa dem, och att någon annan sen faktiskt skulle ha gjort det.

Permalänk
Medlem

Anteckningarna ligger öppet på ett bord i hans rum.Jag tycker detta är märkligt då vem som helst även en utomstående kan bara gå in i rummet och ta del av uppgifter.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Nej, det stämmer inte. Minderåriga (barn) har även de rätten att neka utlämning av information till vårdnadshavare. Enda förutsättningen är att barnet anses moget nog att ta egna viktiga beslut.

Läkaren kan även välja att informera föräldern/vårdnadshavaren mot barnets vilja om han anser det nödvändigt. Som barn har man tyvärr inte mycket att säga till om i livet.

Nu låter det som jag är mindreårig, men det är jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Anteckningarna ligger öppet på ett bord i hans rum.Jag tycker detta är märkligt då vem som helst även en utomstående kan bara gå in i rummen och ta del av uppgifter.

Detta låter väldigt fel. Så får det inte gå till. Det är sekretess på sådant där och kan inom de flesta vårdyrken kosta personen som slarvat med det licensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Läkaren kan även välja att informera föräldern/vårdnadshavaren mot barnets vilja om han anser det nödvändigt. Som barn har man tyvärr inte mycket att säga till om i livet.

Nu låter det som jag är mindreårig, men det är jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan en läkare absolut göra, men då ska barnet som sagt anses vara omogen och oförmögen att ta viktiga gällande beslut. Allt hänger helt enkelt på vårdpersonalens uppfattning av barnet.

Permalänk
Medlem

Släng upp frågan på Lawline och se vad de kommer fram till. Tyvärr får man sällan ett rakt svar av en jurist men du lär i alla fall få en tolkning av lagen för din situation.

Angående "en person", finns det inga påtryckningsmedel för att slippa denne? Kan man åtala för ofredande t ex?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Det kan en läkare absolut göra, men då ska barnet som sagt anses vara omogen och oförmögen att ta viktiga gällande beslut. Allt hänger helt enkelt på vårdpersonalens uppfattning av barnet.

Vilket pekar på att barn inte har nått och sägs till om, så länge det inte råkar stämma med vad den vuxna tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Om du anser att de har brytit mot tystnadsplikten så kan du anmäla dem till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) här: http://www.ivo.se/anmala-och-rapportera/

Det låter som att de inte hade tillåtelse att lämna ut informationen, och IVO är nog intresserade om de verkligen förvarar journaler så att "vem som helst kan läsa dem".

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Vilket pekar på att barn inte har nått och sägs till om, så länge det inte råkar stämma med vad den vuxna tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kopplar du detta till att barn inte har något att säga till om? Det handlar ju inte om att vara barn eller inte, utan huruvida barnet är moget nog att ta viktiga beslut eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Anteckningarna ligger öppet på ett bord i hans rum.Jag tycker detta är märkligt då vem som helst även en utomstående kan bara gå in i rummet och ta del av uppgifter.

Är det personalens anteckningar eller din fars? Ett särskilt boende i den här formen är ju ens egen bostad. Är det din fars anteckningar har personalen inte så mycket att göra med tillgängligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigilius:

Är det personalens anteckningar eller din fars? Ett särskilt boende i den här formen är ju ens egen bostad. Är det din fars anteckningar har personalen inte så mycket att göra med tillgängligheten.

Personalens och han kan omöjligt skriva då han är dement

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Hur kopplar du detta till att barn inte har något att säga till om? Det handlar ju inte om att vara barn eller inte, utan huruvida barnet är moget nog att ta viktiga beslut eller inte.

Tycker bara inte om idén med att intala barn att dom kan ha nått att säga till om, fast dom inte har det egentligen. Sen står det mig att försöka sätta press på ungarna att dom ska vara mogna för att då ska dom ha egna val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Tycker bara inte om idén med att intala barn att dom kan ha nått att säga till om, fast dom inte har det egentligen. Sen står det mig att försöka sätta press på ungarna att dom ska vara mogna för att då ska dom ha egna val.

Skickades från m.sweclockers.com

Barnen intalas inga osanningar, det är helt enkelt så det fungerar och bör fungera. Barnen pushas inte heller att växa upp för tidigt för att kunna ta egna beslut om sin vård, utan vårdpersonalen avgör kort och gott om individen är lämpad att sköta sin vård och hälsa på egen hand. Anses barnet moget nog för uppdraget - fine, go ahead. Om inte, står föräldern för beslutsfattandena.

På precis samma sätt kan vårdpersonalen själva överrida och/eller temporärt ta över vårdnaden av barnet för att göra rätt livsavgörande beslut om inte föräldern gör det. Jehovas vittnen får bl.a inte få genomgå en blodtransfusion - inte ens vid livsfara. Detta gäller även barn, och det har många gånger hänt att föräldrar, på grund av deras religion, vägrat barnet blodtransfusion. Då har läkaren ansvaret, och är faktiskt också bepliktigad, att kliva in som beslutsfattare och göra vad som krävs för att rädda barnets liv.

Man vill helt enkelt låta patienten, i så hög utsträckning som möjligt, ta så många egna beslut som möjligt. Kan den inte det, är det nästa person i "lämplighetsledet" - föräldern/anhörig. Därefter läkaren osv.