Regeringen planerar införa åldersgräns på sociala medier

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Kanske det som är planen.
18 år låter lagom annars. För hela internet då.

Min vision: om 20 år tilldelas vi inte bara ett unikt personnummer utan även en unik email-adress. Den är offentlig och vår enda nyckel till internet.

Dystopi tillstöter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@olle1884:

IPV6 grundtanke är att varje människa får ett IP-nummer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

@olle1884:

Blir internet ett laglöst land med stora kostnader i lidande och pengar mätt kan neddragen anonymitet vara rimligt.

Vi får inte gå runt på stan med rånarluva heller, det är väl rimligt?

Permalänk
Snusfri

Detta skulle möjligen kunna lösas med registrering/inloggning med hjälp av bankid, men det känns väldigt osäkert och klumpigt.

Betydligt bättre då att utbilda/informera föräldrarna så att de har bättre koll på vad deras valpar gör på internet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Betydligt bättre då att utbilda/informera föräldrarna så att de har bättre koll på vad deras valpar gör på internet.

Lägga ansvar på föräldrar att uppfostra sina barn?

Intressant men provokativt förslag

Permalänk
Medlem

@THB:

Är inte svaret på ditt argument du kan lära dem krypa men inte var de skall gå syndromet.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av olle1884:

Lägga ansvar på föräldrar att uppfostra sina barn?

Intressant men provokativt förslag

Jajjamensan, detta förslag kommer att kränka miljontals päron världen över.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

@THB:

Är inte svaret på ditt argument du kan lära dem krypa men inte var de skall gå syndromet.

Är barnet inte redo ska den inte få obevakad tillgång till nätet. Därefter får de lära sig av sina misstag pris som vi alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Absolut tar torrent upp en stor del, poängen var att den inte tar upp lika mycket som innan lagen. Den gav alltså en permanent effekt.

Ja, som det står i artikeln så finns det ju svängrum gällande att föräldrar ska tillåta barnen vara på sociala medier. Vi får helt enkelt se hur riksdagen bestämmer. Oavsett vilket blir det intressant att följa utvecklingen, för i mina ögon är sociala medier för folk under 13 totalt värdelöst och grunden för väldigt mycket problem, problem som helt enkelt inte fanns innan smartphones och sociala medier. Den typen av mobbning jag har sett på den grundskola jag jobbar på via sociala medier är helt absurd.

Tror det aktivt enligt statistik ligger på runt 2 miljoner (idag har det troligen sjunkit till fördel för streaming).

Jo, skapar ju rätt mycket umgänges problem. Alla måste ju ha ett konto, annars är man utelåst från sin klasskompisar (för det är där man umgås mest). Men även mobbing sprids på nytt sätt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt inför 16år åldersgräns på sociala medier som facebook etc, för är man över 16 år så borde man inte längre få använda skiten!
Nu framgick det inte i artikeln om åldersgränsen var uppåt eller neråt, men med förutsätter att jag tolkade rätt då det andra är rent vansinne.

Skrivet av dahippo:

@olle1884:

Nu är jag inte påläst eller jobbar inom området. Men en IP per person? Vi som har nästan hundraltals prylar som kommunicerar emot internet så räcker ej en ip per person. Speciellt inte när dessa prylar har olika internetleverantörer, t.ex. ens server och ens mobil ar svårt att dela på en ip.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte som tidigare nämns, hur "regeringen" planerar på att få samhället o följa reglerna.. Jag menar, jovisst, vuxen filmer har 18-21 års gräns.. Det flesta jag känner har ju vart i dem sidorna sen 12-13.. Kommer aldrig hålla.. så onödig lag..

Däremot.. min idé... Få varje människa att göra ett teoretiskt prov om INTERNET i hel het.. Du ska ha ett körkort för att kunna gå ut på internet... Delar du körkortet med någon.. då återkallas den.. de liksom, hur bra som helst.. Slipper saker som, "I F.K YOU MOM IDJUT DOG MOTHERFKER"... 12-13 åringar idag på internet.. är nog de värsta huvudvärk som finns.. Hur de skriker på Voice chat.. herreguuuud.. får ont i öronen av att tänka på de.

Som sagt, körkort för att använda internet... körkortet behöver inte va för 16+ eller något.. Människor som frågar ifall filmen "The Martian" är baserad på en sann historia.. såna människor ska inte få vistas på nätet heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag fattar inte som tidigare nämns, hur "regeringen" planerar på att få samhället o följa reglerna.. Jag menar, jovisst, vuxen filmer har 18-21 års gräns.. Det flesta jag känner har ju vart i dem sidorna sen 12-13.. Kommer aldrig hålla.. så onödig lag..

Däremot.. min idé... Få varje människa att göra ett teoretiskt prov om INTERNET i hel het.. Du ska ha ett körkort för att kunna gå ut på internet... Delar du körkortet med någon.. då återkallas den.. de liksom, hur bra som helst.. Slipper saker som, "I F.K YOU MOM IDJUT DOG MOTHERFKER"... 12-13 åringar idag på internet.. är nog de värsta huvudvärk som finns.. Hur de skriker på Voice chat.. herreguuuud.. får ont i öronen av att tänka på de.

Som sagt, körkort för att använda internet... körkortet behöver inte va för 16+ eller något.. Människor som frågar ifall filmen "The Martian" är baserad på en sann historia.. såna människor ska inte få vistas på nätet heller

Var ju rätt vanligt med just "datorkörkort" när jag gick i skolan men det visade ju sig vara rätt meningslöst...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Blir väldigt dumt eftersom under 18 år kan du ju inte gå med i avtal, alltså om man är under 18 så borde föräldrarna äga kontot, men barnet får ha tillgång till det. Men väldigt enkelt att ljuga om åldern. Alla som växt upp med internet har nog gjort det.

Permalänk
Avstängd

fjantigaste skit jag hört, hur mycket kontroll vill regeringen ha på samhället?

Vilken ålder man vill gå med i en socialmedia bestäms väl för fan av individen.

Skadar knappast av att ha facebook eller skype när man är 10år gammal. Måste ju varit en efterbliven människa som kom på detta.

som 10åring satt jag och chatta via MSN. Sedan upptäckte man 4chan som 14 och då vändes livet och världsbilden öppnades och man kunde reflektera på gatubarnen och hororna som satt och knarka i thailand när man gick förbi dem. I den ålder tänkte jag bara "ja men de är ju så här de går till här"

När jag var 8 år fick jag golden eye på n64 av morsan, mina barn ska inte vara sämre. GTA X när han/hon fyller 7. Ungarna ska inte växa upp till nå efterblivna mongon som jag håller tillbaka av min feghet av att "barnet kan bli korrupt"

Endel folk idag är ju vuxna och saknar fortfarande en bild av hur världen fungerar, gnäller på utrbrändhet på jobbet när dem har någon som säger att dem måste jobba annorlunda, aldrig haft problem med pengar eller egentligen varit i en situation i livet som faktiskt var ett riktigt problem och inte vad dem gör de till i sitt eget huvud.

Mina barn ska
veta vad droger är och vad alla droger gör och inte bara ge någon korkad förklaring på "ja men droger är farligt" och sedan lämna de så.

Dem ska spela dem värsta av barnförbjuda spel och dem ska se på all porr dem vill när de är i mogen ålder att ha sex

LAN får dem ha när dem vill, vart dem vill.

Enda kravet ungen ska ha är att dem äter bra och inte maxar i sig coola och godis.

Listan fortsätter, jag kommer vara den mest chill farsa en unge kan få.

Blev lite extra tagg. så tack sweclockers forum för avreaktion, kan jag gå hem ifrån jobbet med ett lättat bröst av att ha skrivit mycket argt på min dator. Ha en bra helg.

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Det har inte med internetleverantörer att göra. När detta formulerades 10-15 år sen visste de att IoT skulle komma. Varför inte ge ett barn när det föds i områden där detta kan genomföras ge dem ett IP-nummer. Om du nu kommer från ett område där detta inte finns får du ett IP-nummer. Lika legitimt som ett personnummer/socialnumber, så funkar flyktingmottagningen i EU. Vad är fördelen med det tro, när du kommer till akuten t.ex så säger du vem du är och genom ditt namn kopplat till IP-nummer så kommer rätt information (PUL gäller) fram. Detta kan kopplas till barns ålder i sociala medier typ. Varför är datacenter de snabbast växande server installationer för tillfället. Att skriva en algoritm som talar om var,hur och vem du är, är enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja du får ju tycka vad du vill om min bild på appar, men som någon som jobbar deltid på en grundskola och som snart blir klar med sin civilingenjörsutbildning inom medieteknik så vågar jag tro att jag har större koll på appar och dess påverkan än vad du har, och vågar säga att det är du som har en för optimistisk bild på appar och deras möjligheter. Vissa appar medför absolut inget till barn, och samtliga sociala medier faller under den kategorin. Det finns ingen anledning för en 11-åring att börja posta på facebook vad denna gör med sitt liv, eller börja snapchatta runt sitt liv osv.

Du är inte den enda som utbildar dig inom IT och om utvecklande och användande av program och system. Inte för att det gör dig till någon auktoritär inom ämnet ändå. Det ska du behöva ha släppt en avhandling med bra och grundad forskning inom just det ämnet på först för att få vara.

Jag säger inte att appar och hemsidor kan användas på ett dåligt sätt. Allting kan användas negativt, stekpanna är till för mat, men du kan slå in huvudet på någon med den också.
Men de kan också vara helt otroliga och det uppkommer nya idéer för hur internet används, hur kommunikation sker osv hela tiden. Ingen hade förväntat sig att internet skulle se ut som det gör nu när Tim Berners-Lee skapade WWW för att dela lite dokument med sina kollegor på CERN t.ex.

Men det viktigaste är att det ska vara upp till föräldern att se till att sin unge inte gör något opassande på internet. Det är inte statens skyldighet att förbuda saker och ting bara för att föräldern inte kan uppfostra sitt barn. Även fast jag vet att svenska är jävligt heta på att ha en nanny-state.

Skrivet av Mithras:

Ska man vara realistiska så är det en självklarhet att ett förbud inte kommer införas, däremot hade jag inte haft något emot det då det hade iaf. tvingat föräldrar att vara mer uppmärksamma på vad som händer i deras barns digitala liv. Att behöva diskutera med en förälder att deras 12-åring har skickat nudes via Snapchat som sedan spridit sig på skolan via Kik eller Whatsapp är inte precis en rolig diskussion. Ett förbud hade lett till mer eller mindre högre vaksamhet från föräldrar, och det behövs, oavsett hur stor eller liten skillnad en sådan lag hade gjort.

Fast här är det inte innehavet av Snapchat som är problemet. Problemet här är att ungen skickat nudes och att föräldern inte hade koll på sin unge och kunde förhindra det.

Skrivet av anon159643:

Helt rätt inför 16år åldersgräns på sociala medier som facebook etc, för är man över 16 år så borde man inte längre få använda skiten!
Nu framgick det inte i artikeln om åldersgränsen var uppåt eller neråt, men med förutsätter att jag tolkade rätt då det andra är rent vansinne.

Nu är jag inte påläst eller jobbar inom området. Men en IP per person? Vi som har nästan hundraltals prylar som kommunicerar emot internet så räcker ej en ip per person. Speciellt inte när dessa prylar har olika internetleverantörer, t.ex. ens server och ens mobil ar svårt att dela på en ip.

Anledning till varför de tog fram IPv6, var för att de visste att IPv4 skulle ta slut fort och skulle inte räcka till alla (man vill helst ha iaf en per person). Vilket IPv4 inte gör heller, de tog slut ett par år tillbaka då det bara finns 4.5 miljarder ungefär.
Men med IPv6 så får vi, räknat på 7 miljarder människor (vi är mer just nu men det är inte viktigt med den här summan) 48 611 766 702 991 209 066 196 372 490 ip-addresser per person.

Så att vi har ett flertal enheter per person kommer inte påverka IPv6 särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Borde ju införas på mobiler/surfplattor till användning också, ser ju grundskoleelever har sånt nu för tiden. Inte undra på att ingen leker ute som förr.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Du är inte den enda som utbildar dig inom IT och om utvecklande och användande av program och system. Inte för att det gör dig till någon auktoritär inom ämnet ändå. Det ska du behöva ha släppt en avhandling med bra och grundad forskning inom just det ämnet på först för att få vara.

Jag säger inte att appar och hemsidor kan användas på ett dåligt sätt. Allting kan användas negativt, stekpanna är till för mat, men du kan slå in huvudet på någon med den också.
Men de kan också vara helt otroliga och det uppkommer nya idéer för hur internet används, hur kommunikation sker osv hela tiden. Ingen hade förväntat sig att internet skulle se ut som det gör nu när Tim Berners-Lee skapade WWW för att dela lite dokument med sina kollegor på CERN t.ex.

Men det viktigaste är att det ska vara upp till föräldern att se till att sin unge inte gör något opassande på internet. Det är inte statens skyldighet att förbuda saker och ting bara för att föräldern inte kan uppfostra sitt barn. Även fast jag vet att svenska är jävligt heta på att ha en nanny-state.

Fast här är det inte innehavet av Snapchat som är problemet. Problemet här är att ungen skickat nudes och att föräldern inte hade koll på sin unge och kunde förhindra det.

Anledning till varför de tog fram IPv6, var för att de visste att IPv4 skulle ta slut fort och skulle inte räcka till alla (man vill helst ha iaf en per person). Vilket IPv4 inte gör heller, de tog slut ett par år tillbaka då det bara finns 4.5 miljarder ungefär.
Men med IPv6 så får vi, räknat på 7 miljarder människor (vi är mer just nu men det är inte viktigt med den här summan) 48 611 766 702 991 209 066 196 372 490 ip-addresser per person.

Så att vi har ett flertal enheter per person kommer inte påverka IPv6 särskilt mycket.

Ironiskt nog slås företagen om IPv4 än sista adresserna var rätt dyra att köpa (känns ju rätt meningslöst när IPv6 redan var ute på marknaden, bättre och framtidssäkra med dom pengarna än köra vidare på något som redan är dönde).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ironiskt nog slås företagen om IPv4 än sista adresserna var rätt dyra att köpa (känns ju rätt meningslöst när IPv6 redan var ute på marknaden, bättre och framtidssäkra med dom pengarna än köra vidare på något som redan är dönde).

Ja det är löjligt, de flesta ISP har ju stöd för IPv6 i de flesta fallen. Men företagen är väl för snåla för att ta in någon som kan fixa deras system för att kunna hantera IPv6.

Men det är jävligt bra att lära sig confa IPv6 just nu, för det är hett på marknaden som nätverkstekniker.
Vi har funderat på att fixa IPv6 internt på studentnätet, och sedan IPv4 ut. Inte för att det behövs, men mest för att det hade varit jävligt bra att ha erfarenhet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Ja det är löjligt, de flesta ISP har ju stöd för IPv6 i de flesta fallen. Men företagen är väl för snåla för att ta in någon som kan fixa deras system för att kunna hantera IPv6.

Skitsnack. Det saknas grejer hemma hos kunderna i stor utsträckning som klarar detta fullt ut samt i andra änden, content providers. Fram till dess blir det att succesivt införa det hela i översättningsvarianter mellanan ipv4 och ipv6. Läs RFC 6144.

Permalänk
Medlem

@Gurk: Det du säger är det jag sa? Kanske inte var tydligt då jag inte nämnde vilka "företagen" var i det här fallet.
Internetleverantörerna i Sverige(Telia, Comhem) osv har på de flesta ställena stöd för IPv6. Det är alla andra företag (Leverantörerns kunder) som är sega och snåla och vill inte ta in personal som kan fixa deras system (Hårdvara och mjukvara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En lag kanske får föräldrar att ta lite större ansvar, till skillnad från en mindre teknikalitet på nätet som ingen bryr sig om.
Blir de "medbrottslingar" om de inte "hjälper" ungarna att hålla sig tills de har åldern inne?

Föräldrar har ansvar för att barnet ska följa alla lagar och kan (i teorin iaf) dömas för straff för vad barnet har gjort.

Men åter... hur hindrar du dem?
För straff i detta land är att vara hemlös... inte brottsling.

@Broken-arrow mitt företag sitter på en del IPv4 adresser (typ 100+ st iaf), och vad jag vet är de inte dyra att ha kvar nu när han redan har dem. Vi har inte brist på dem iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Har inte sagt att det gör mig till auktoritär. Jag påpekar endast att jag tror att, i just denna fråga när det gäller skola+teknik, har mer grund för det jag säger och därmed är ditt uttalande om att jag skulle ha en negativ syn ute på hal is.

Att tro att en förälder ska kunna ha koll på sitt barn 24/7 är naivt, gränsen till korkat. Att också tro att varje förälder ska kunna uppfostra sina barn till att aldrig göra något dumt är på samma nivå. Man kan uppfostra sina barn 100% rätt och perfekt, det barnet kommer ändå hitta någon minut där den gör något otroligt korkat. Har den otur så kommer denna korkade sak vara något som fastnar på nätet för evigt.

Det är tydligt att du och jag har helt olika världsbilder och olika uppfattningar om vad staten ska göra. Dina argument är i linje med de som tycker att alla vapen och alla droger ska vara tillåtna, ty det är individens ansvar att hantera dessa saker. Jag håller absolut inte med. Därför kan vi nog lämna diskussionen här.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Mithras:

Tänk om varje bild på nätet får en tag och när det helt klart fall eller tveksamheter som behörig person anser skall raderas, så i mitt tycke jag att någon myndighet i samråd med gållande social media även om det spridits till andra medier än där den tagits skulle kunna förstöras så fort någon håller i den eller sprider den online. Ide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Skitsnack. Det saknas grejer hemma hos kunderna i stor utsträckning som klarar detta fullt ut samt i andra änden, content providers. Fram till dess blir det att succesivt införa det hela i översättningsvarianter mellanan ipv4 och ipv6. Läs RFC 6144.

Vet att min ena burk har fullt stöd för PVv6 och andra från 2005 tror jag även den har IPv6 (har inte kollat den), både min gamla och nya router har stöd för IPv6 (på main datorn har jag lokal IPv6 adress i alla fall). Vet inte hur det är med telia modemet, men telia i stort klarar IPv6 redan idag.

Gamla routern är WNR3500Lv2 och R7000 är den nya. Så kunderna som du pratar om måste ha riktigt gamla grejer, fungerar ens detta på modernt internet (lär vara rätt slö upplevelse i så fall om man sitter på så gammal hårdvara)?

Skrivet av Paddanx:

Föräldrar har ansvar för att barnet ska följa alla lagar och kan (i teorin iaf) dömas för straff för vad barnet har gjort.

Men åter... hur hindrar du dem?
För straff i detta land är att vara hemlös... inte brottsling.

@Broken-arrow mitt företag sitter på en del IPv4 adresser (typ 100+ st iaf), och vad jag vet är de inte dyra att ha kvar nu när han redan har dem. Vi har inte brist på dem iaf

Dock inte helt sant i alla lägen, en kvinna kan gå fri när sin son körde i 160 km/h vid övningskörning (vet inte hur det sluta än).

Nej, var snarare uppköpet av IPv4 adresser. Har man dessa redan så är det läge att sälja dessa innan det är försent (för efter IPv6 lanseras är dessa inte värda något).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Mithras: Absolut, vi är alla olika här i världen.

Jag håller iallafall med dig om att vi kan lämna diskussionen. Men jag gillade den, det är bra att diskutera med oliktänkande människor.

@dahippo: Det vore en väldigt trevlig funktion, men det är inte riktigt så enkelt. Det skulle räcka med att man sparar den med ett högerklick eller skärmdump för att komma runt det problemet.
Däremot så har ju Facebook en riktigt avancerad igenkänningsalgoritm för ansikten (Det är nästan läskigt hur effektiv den är). Så just på Facebook så skulle de kunna stoppa spridningen av bilder som rapporterats in, om de kör algoritmen på alla bilder som delas. Men då endast just genom Facebook, och endast om bilden inte modifierats.

Vet att min ena burk har fullt stöd för PVv6 och andra från 2005 tror jag även den har IPv6 (har inte kollat den), både min gamla och nya router har stöd för IPv6 (på main datorn har jag lokal IPv6 adress i alla fall). Vet inte hur det är med telia modemet, men telia i stort klarar IPv6 redan idag.

Gamla routern är WNR3500Lv2 och R7000 är den nya. Så kunderna som du pratar om måste ha riktigt gamla grejer, fungerar ens detta på modernt internet (lär vara rätt slö upplevelse i så fall om man sitter på så gammal hårdvara)?

@Broken-arrow: I stort sett alla moderna routers och switchar har stöd för IPv6, och det har de haft länge. Men problemet är hos företag som kör på legacysystem som kanske inte stödjer det, eller kör på så stora och komplexa system att det skulle ta tid att confa om alltihopa så det fungerar. Därför är det mer ekonomiskt för de att ha kvar IPv4.

Permalänk
Medlem

@Snuffsis:

Ta Adobe när den väl är tagad så går bilden inte att modifiera. Funkar att skicka till myndigheter som legitimt dokument. Ger du den ett hash-nummer typ går det ej att manipulera för då vet alla att den är manipulerad.

Permalänk
Medlem

@dahippo: Jo man skulle kunna köra någon form av steganografi och gömma skiten i bilderna. Har läst lite om det under studietiden. Men det är relativt lätt att korrumpera det också genom att ta en bild av bilden, t.ex. genom skärmdump eller en mobilkamera. Och då skulle det inte komma upp i databasen som en otillåten bild.
Alternativt så skulle man kunna göra det till en whitelist, istälet för blacklist, där bara tillåtna bilder som har giltig hash. Men det skulle inte vara smart för Facebook.

Men det hade ju varit en liten lösning och bättre än ingenting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är nyttigt. Jag ser gärna färre barn och minderåriga på Facebook och andra sociala medier. Det är inte en nyttig miljö för barnen och om de "tvingas" socialisera på ett normalt sätt kanske de växer upp till vettigt folk. Facebook bidrar idag till radikalisering i samhället. Lögner och förtal och sådant får man gärna publicera utan åtgärd, men jävlar om det råkar vara sexuellt innehåll, då åker man på däng.

Tycker även att föräldrar till barn som upptäcks på sociala medier skall få böter efter lagändringen (föräldrarna alltså, inte barnen) då det är deras ansvar att se till att fostra sina ungar.

Det är väl för fan inte staten som ska avgöra en sån sak... eller uppfostra ens barn.
Folk är ju fullständigt hjärntvättade bortom allt sinnesförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

@Gurk: Det du säger är det jag sa? Kanske inte var tydligt då jag inte nämnde vilka "företagen" var i det här fallet.
Internetleverantörerna i Sverige(Telia, Comhem) osv har på de flesta ställena stöd för IPv6. Det är alla andra företag (Leverantörerns kunder) som är sega och snåla och vill inte ta in personal som kan fixa deras system (Hårdvara och mjukvara).

Så du menar företagskunder?
Eller menar du kundernas routrar, dom företagen? (Vet du hur få routrar som är ipv6 ready?)
Eller kanske du menar enheterna i näten? Datorerna, om det är windows på dom... det är redan igång, det är ur lådan både ipv4 och ipv6 på nätverksinterfacen. Telefoner? Samsung Galaxy S6 som är en hyfsat ny telefon, där krånglar det så mycket så att rekommendationen är att stänga av det. iOS 9 (ganska nytt OS på iPhone) det får igång stödet under Q1 2016.

Det är verkligen inte lätt att som företag ta in någon att fixa systemen och hårdvaran så att det kör native ipv6, och hemma hos folk (som nog är majoriteten av alla ISP:ers kunder) - va? Hur ska dom göra tycker du?

Jag kontrar med det är skitsnack och egna åsikter p.g.a oerfarenhet ifrån dig, jag kan ha fel så... visst, fram med källor Snuffis.