Permalänk
Medlem

Klocka Q6600 Utan Kunskap

Hej!

Tänkte ge mig på att klocka enligt följande spec. Har endast lite Googlande som erfarenhet. Vet ej heller hur mycket jag skall våga/kan klocka?

Moderkort: Abit IP35 E
Processor: core 2 quad q6600
Ram minne: 2 x KVR800D2N6/2G
OS: Win 7 64-bit

Spec på ram:

KVR800D2N6/2G
2GB 2Rx8 256M x 64-Bit DDR2-800
CL6 240-Pin DIMM

Clock Cycle Time (tCK) 2.5ns (min.) / 8ns (max.)
Row Cycle Time (tRCmin) 60ns (min.)
Refresh to Active/Refresh 127.5ns (min.)
Command Time (tRFCmin)
Row Active Time (tRASmin) 45ns (min.) / 70,000 (max.)
Single Power Supply of +1.8V (+/- .1V)
Power Operating 2.016 W (Approx.*)
UL Rating 94 V - 0

Detta är det jag hittat vad andra har gjort men om jag förstått allt rätt så varierar resultaten.

"Here is a tutorial of the Abit IP35-E bios settings: Dev's Hardware

You are going to have to set your FSB to 333MHz, your CPU vcore to 1.30v, and you memory to 2.2v since they are crucial Ballistix. Then change the following memory timings:

CAS (tCL): 4
RAS to CAS Delay (tRCD): 4
RAS Precharge (tRP): 4
Cycle Time (tRAS): 12
Command Rate: 2T

Just be aware that you have to stress test the overclock with Prime95 for 8 hrs and make sure the temps, while running this test, stay under 68°C. Also grab CPU-Z to verify CPU and RAM speeds. These programs are located in the downloads section.

Note you might need less then 1.30v vcore. So if it is stable, try lowering the vcore a notch or 2 and see if it is still stable.

Ballistix specs:2x1Gb Ballistix DDR2 PC2-6400
Quote:
Module Size: 2GB kit (1GBx2)
Package: Ballistix 240-pin DIMM
Feature: DDR2 PC2-6400
Specs: DDR2 PC2-6400 • 4-4-4-12 • Unbuffered • NON-ECC • DDR2-800 • 2.2V"

Vad tror ni om detta?
Skall man våga prova och har ni några tips och råd?

Mvh

Permalänk
Vila i frid

Enklast är att sätta vcore till 1.325, sänka multipeln från 9 till 8 och FSB från 266 till 400 och se till att minnena inte överklockas alls med den nya fsb'n. Så kördes min gamla rigg i fem år. Försökte med 3,4 GHz men blev aldrig riktigt stabil - men varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxo:

Hej!

Tänkte ge mig på att klocka enligt följande spec. Har endast lite Googlande som erfarenhet. Vet ej heller hur mycket jag skall våga/kan klocka?

Detta är det jag hittat vad andra har gjort men om jag förstått allt rätt så varierar resultaten.

Vad tror ni om detta?
Skall man våga prova och har ni några tips och råd?

Mvh

Våga... håll dig under max spänningarna bara, och håll koll på temps. Tex min stackars E8500 fick tåla 2V+ ett litet tag pga BIOS fick fnatt på mig, och det gick bra. Inget jag rekommenderar eller har gjort om själv dock

Variation.... alla moderkort, CPUer, minnen och i slutändan OC är olika, finns ingen perfekt guide (fick jag själv lära mig), utan det är helt enkelt "trial and error" som gäller. Testa sig fram ett långsamt steg i taget.

Tips... hmm. Se till att minnena klarar sin hastighet först, med stock CPU. Hade fel på ett av mina när de nådde 375Mhz, vilket tog lång tid att hitta. Därför är det också viktigt att du klockar en sak i taget, så du kan hålla koll på felkällorna.

Använd en test HDD/SSD eller iaf gör backup på ditt Windows. Risken finns att du skadar det med BSODer och korruption. Personligen tog drog jag ut befintliga diskar och tog en enkel HDD, shortstrokade den till typ 80GB och lade in ett test Windows. Sen lade jag in alla drivare, alla test program för överklock mm med länkar och allt på skrivbordet. (Gjorde en backup även på den).

Sen började jag leka och testa mig fram...

rättade fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Enklast är att sätta vcore till 1.325, sänka multipeln från 9 till 8 och FSB från 266 till 400 och se till att minnena inte överklockas alls med den nya fsb'n. Så kördes min gamla rigg i fem år. Försökte med 3,4 GHz men blev aldrig riktigt stabil - men varm.

Tänkte väl hålla mig till enklast möjliga utan att pressa för mycket.
3,0 GHz hade väl kanske räckt men 3,2 är väl inte att utmana ödet heller?
Men hur har man då koll på att minnena inte överklockas? Är ju som sagt totalfärsk på detta som ni kanske märker.

Skrivet av Paddanx:

Våga... håll dig under max spänningarna bara, och håll koll på temps. Tex min stackars E8500 fick tåla 2V+ ett litet tag pga BIOS fick fnatt på mig, och det gick bra. Inget jag rekommenderar eller har gjort om själv dock

Variation.... alla moderkort, CPUer, minnen och i slutändan OC är olika, finns ingen perfekt guide (fick jag själv lära mig), utan det är helt enkelt "trial and error" som gäller. Testa sig fram ett långsamt steg i taget.

Tips... hmm. Se till att minnena klarar sin hastighet först, med stock CPU. Hade fel på ett av mina när de nådde 375Mhz, vilket tog lång tid att hitta. Därför är det också viktigt att du klockar en sak i taget, så du kan hålla koll på felkällorna.

Använd en test HDD/SSD eller iaf gör backup på ditt Windows. Risken finns att du skadar det med BSODer och korruption. Personligen tog drog jag ut befintliga diskar och tog en enkel HDD, shortstrokade den till typ 80GB och lade in ett test Windows. Sen lade jag in alla drivare, alla test program för överklock mm med länkar och allt på skrivbordet. (Gjorde en backup även på den).

Sen började jag leka och testa mig fram...

Vågar gör jag, är inte direkt rädd att det skall skita sig då det ändå är dags för något nyare än denna raritet
Lite därför jag vill prova. Kommer inte investera i något nytt förrän om några månader.

Jag har 1st ny SSD med Win 7 64-bit installerad men även den gamla disken (sata) kvar men XP på som jag inte behöver vara försiktig med.
Då kan jag ju koppla ur SSD´n innan och köra på den gamla när jag testar.

Vad ska jag köra för testprogram och är det krångligt och obegripligt?

Permalänk
Medlem

Sätt minnena i 1:1 med fsbn. Sen ställ in FSBn till 333mhz . Det ska gå utan äns ändra volt etc. Då får du en ökning på 600mhz.
Kunde med lätthet köocka det ip35 med en q6600 jag hade utan problem med de inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Sätt minnena i 1:1 med fsbn. Sen ställ in FSBn till 333mhz . Det ska gå utan äns ändra volt etc. Då får du en ökning på 600mhz.
Kunde med lätthet köocka det ip35 med en q6600 jag hade utan problem med de inställningarna.

Kan du förtydliga "Sätt minnena i 1:1 med fsbn"?
Jag är ju i behov av en punktlista

Permalänk
Medlem

@flaxo Kolla också vilken version som du har av Q6600, kan du se med hjälp av CPU-Z
Finns vad jag vet 2 versioner och dessa klockar olika bra, om det är en B3 så sikta på ca 3.2Mhz
Om det är en G0 så kan man klocka till ca 3.5-3.6.

Innan du börjar klocka se till att du ställt ner minnet till 1:1 = 533Mhz beroende på sen vad du får upp din CPU till kan du kanske sen höja minnet ett snäpp.

Du skriver inget om vad du har för kylare till din CPU, men utgår ifrån att det INTE är stock, om stock så fixa bättre kylare först, har du stockkylare får du nöja dig med en väldigt mild klockning.

Och till sist följ inga guider bokstavligen, kommer bara leda till misslyckad överklockning som följ.
Guider är bara riktlinjer.

Absolut ända sättet att få en lyckad högre klockning med bra temperatur samt stabilt är att veta vad man gör, veta vad dom olika inställningarna i bios påverkar osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@flaxo Kolla också vilken version som du har av Q6600, kan du se med hjälp av CPU-Z
Finns vad jag vet 2 versioner och dessa klockar olika bra, om det är en B3 så sikta på ca 3.2Mhz
Om det är en G0 så kan man klocka till ca 3.5-3.6.

Innan du börjar klocka se till att du ställt ner minnet till 1:1 = 533Mhz beroende på sen vad du får upp din CPU till kan du kanske sen höja minnet ett snäpp.

Du skriver inget om vad du har för kylare till din CPU, men utgår ifrån att det INTE är stock, om stock så fixa bättre kylare först, har du stockkylare får du nöja dig med en väldigt mild klockning.

Och till sist följ inga guider bokstavligen, kommer bara leda till misslyckad överklockning som följ.
Guider är bara riktlinjer.

Absolut ända sättet att få en lyckad högre klockning med bra temperatur samt stabilt är att veta vad man gör, veta vad dom olika inställningarna i bios påverkar osv

Sorry, denna kylare är vad jag tänkte använda:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 CPU-Kylare Länk

Ett annat frågetecken är att det just för tillfället sitter 2st 2GB DDR2 800MHz och 2st 2GB på 667MHz, dvs 8GB.
Hade tänkt plocka ur 667:orna innan för att inte krångla till saken mer än det redan är i mitt huvud men det kanske inte är nödvändigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxo:

Sorry, denna kylare är vad jag tänkte använda:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 CPU-Kylare Länk

Ett annat frågetecken är att det just för tillfället sitter 2st 2GB DDR2 800MHz och 2st 2GB på 667MHz, dvs 8GB.
Hade tänkt plocka ur 667:orna innan för att inte krångla till saken mer än det redan är i mitt huvud men det kanske inte är nödvändigt?

Normalt har din CPU 266mhz (1066mhz quad) Om du ställer in minnena så de går i 266mhz dvs 533mhz ddr. Så har du mer headroom om du har dåliga minnen, som inte klockar högt. Dessutom lättare att överklocka överlag.

Ska finnas i bios där du ställer in " memory ratio" eller liknande. Det ska iaf vara 1:1 med fsb.

Ökar du fsb till 333mhz så kör dina minnen i 333mhz (667MHz DDR) lika så,

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxo:

Sorry, denna kylare är vad jag tänkte använda:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 CPU-Kylare Länk

Ett annat frågetecken är att det just för tillfället sitter 2st 2GB DDR2 800MHz och 2st 2GB på 667MHz, dvs 8GB.
Hade tänkt plocka ur 667:orna innan för att inte krångla till saken mer än det redan är i mitt huvud men det kanske inte är nödvändigt?

Med den kylaren så får du hålla klockningen mild, och i och med det så bör inte minnet heller bli ett problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxo:

Vågar gör jag, är inte direkt rädd att det skall skita sig då det ändå är dags för något nyare än denna raritet
Lite därför jag vill prova. Kommer inte investera i något nytt förrän om några månader.

Jag har 1st ny SSD med Win 7 64-bit installerad men även den gamla disken (sata) kvar men XP på som jag inte behöver vara försiktig med.
Då kan jag ju koppla ur SSD´n innan och köra på den gamla när jag testar.

Vad ska jag köra för testprogram och är det krångligt och obegripligt?

Alla har sina egna test program verkar det som, men personligen på de gamla så kör jag Intel Burn Test för CPU, OCCT för GPU, Realtemp/Coretemp för temperaturerna och CPU-Z/GPU-Z beroende på hur du vill se dens status. Prime95 är okej, men detta lastar inte lika hårt och tar ofta längre tid att hitta fel, men å andra sidan kan du ofta mer specifikt hitta de sista Mhz med det just pga du kan få olika fel typer.

Bry dig inte om att köra 12+ timmars test i början, utan öka, 5 min test (typ 5 resultat av normal test i IntelBurnTest), öka... tills du får fel. Poängen i början är inte att få stabil OC, eller att få max, utan att hitta ungefär var CPUn kan komma, samt hur varmt det blir. När du sen får fel så försök hitta vad som är fel (här hjälper guider bra, då det kan vara tex nordbrygga mm som sätter stopp) och justera tills du är förbi hindret och sen öka igen. Det som kommer sätta stopp är antingen max säker volt, eller temperaturen. Det mesta andra kan man kompensera. I början kan du troligen snabbt gå upp, men när du närmar dig gränsen så kan temp och volt behovet gå upp fort.

Nä du är ungefär nöjd med din överklock så är det daxs att titta på att få den stabil och då är det 12-24+ timmars tester och bara finjusterar för stabilitet så är det lång tids tester som gäller. Här brukar jag köra typ 20-30+ på högsta Intel burn tester som går, samtidigt som OCCT kör GPU last i bakgrunden. Hittar man fel så får man minska klock eller försöka lite mer volt (om temps tillåter).

Varför kör jag OCCT GPU test i bakgrunden och Intel Burn Test i förgrunden? Jo för att GPU ger värme i chassit och PSU last i systemet som kan ge instabilitet som annars kan missas. Så genom att testa med hela datorn jobbande, och CPU 100% så är jag rätt säker på att det är stabilt.

Sen ska du komma ihåg att du troligen aldrig lastar datorn så hårt normalt, då typ inget spel mm kräver så hård last, men du vet då att så länge inget går sönder så är allt stabilt.

I ditt fall håller jag med de ovan talande att din första flaskhals kommer bli temperaturerna, då en så enkel fläktkylare sällan klarar en 4 kärnig CPU i överklock vidare långt.

Permalänk
Medlem

Jag kanske skall byta fläkt då, men det beror på hur många hundralappar som krävs för lämplig fläkt?
Jobbar ju faktiskt 100m från Webbhallens centrallager

Angående överklockningen så nöjer jag mig nog med 3,0-3,2MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxo:

Jag kanske skall byta fläkt då, men det beror på hur många hundralappar som krävs för lämplig fläkt?
Jobbar ju faktiskt 100m från Webbhallens centrallager

Angående överklockningen så nöjer jag mig nog med 3,0-3,2MHz.

Den kylare du har är iallafall bättre än stock, och då du bara tänkt ca 3Ghz eller lite mer bör det funka, testa först vad det blir för temperaturer?

Om du behöver byta så kolla på http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/148002-cooler...
OK kylare till måttligt pris.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den kylare du har är iallafall bättre än stock, och då du bara tänkt ca 3Ghz eller lite mer bör det funka, testa först vad det blir för temperaturer?

Om du behöver byta så kolla på http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/148002-cooler...
OK kylare till måttligt pris.

Perfekt, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@flaxo Kolla också vilken version som du har av Q6600, kan du se med hjälp av CPU-Z
Finns vad jag vet 2 versioner och dessa klockar olika bra, om det är en B3 så sikta på ca 3.2Mhz
Om det är en G0 så kan man klocka till ca 3.5-3.6.

Innan du börjar klocka se till att du ställt ner minnet till 1:1 = 533Mhz beroende på sen vad du får upp din CPU till kan du kanske sen höja minnet ett snäpp.

Du skriver inget om vad du har för kylare till din CPU, men utgår ifrån att det INTE är stock, om stock så fixa bättre kylare först, har du stockkylare får du nöja dig med en väldigt mild klockning.

Och till sist följ inga guider bokstavligen, kommer bara leda till misslyckad överklockning som följ.
Guider är bara riktlinjer.

Absolut ända sättet att få en lyckad högre klockning med bra temperatur samt stabilt är att veta vad man gör, veta vad dom olika inställningarna i bios påverkar osv

Det var en G0 jag hade. Jag testar med 3GHz först. Det är väl bara temperaturen jag behöver ha koll på?

Inte lite trög heller, vad ska jag välja enligt nedan?

1:1 .00 = 1333 :667 troligtvis denna då?
1:1 .20 = 1333 :800
1:1 .25 = 1066 :667
1:1 .50 = 1066 :800
1:1 .66 = 800 :667
1:2 .00 = 800 :800

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxo:

Det var en G0 jag hade. Jag testar med 3GHz först. Det är väl bara temperaturen jag behöver ha koll på?

Inte lite trög heller, vad ska jag välja enligt nedan?

1:1 .00 = 1333 :667 troligtvis denna då?
1:1 .20 = 1333 :800
1:1 .25 = 1066 :667
1:1 .50 = 1066 :800
1:1 .66 = 800 :667
1:2 .00 = 800 :800

1:1 .00 = 1333 vid 333mhz fsb

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt Fsb på 333 och ändrat bockat i 1:1. 00
Startade Coretemp och körde stress test i CPU-Z.
Körde bara nån timme och högsta temp blev 56c.

Har inte en aning om jag gör rätt

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av flaxo:

Har inte en aning om jag gör rätt

Det är lite av tjusning med att överklocka, speciellt första gången. Man kan inte blir 100 lärd av andras erfarenheter utan lär testa själv dvs att lära sig vad man gör - och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

1:1 .00 = 1333 vid 333mhz fsb

Nu får ni ursäkta min okunnighet men jag får inte riktigt rätsida på det iallafall.
När jag i BIOS skall välja DRAM Speed (CPU:DRAM) så får jag ju bara fördefinierade val att bocka i där jag har valt
1:1 .00 = 1333 :667. Är det fel, skall jag ändra någon annan stans, har jag glömt något?

Hur vet man (märker man) när man når gränsen för då minnena inte hänger med?

Bonusfråga: RAM minnet är specat 667 eller 800 osv är väl bara vad det klarar av?

Permalänk
Medlem

Testa med memtest. Kör en runda eller två. Annars finns det bra testprogram för windows. Men de testar oftas allt på en gång.

Ang minnenas specs, så är det var det är som sakt specificerade för. De klarar oftast mer. Din cpu är ju specad till en given hastighet, men klarar oftast mer

Precis du kan bara välja förvalda inställningar när det gäller minnes devider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Testa med memtest. Kör en runda eller två. Annars finns det bra testprogram för windows. Men de testar oftas allt på en gång.

Ang minnenas specs, så är det var det är som sakt specificerade för. De klarar oftast mer. Din cpu är ju specad till en given hastighet, men klarar oftast mer

Precis du kan bara välja förvalda inställningar när det gäller minnes devider.

Tack elixyr, ska köra memtest.
Tror jag även testar lite högre fsb, kör ju datorn nu på 333 och den fungerar hur bra som helst!

Från att ha skrotat E8400 och stoppat i Q6600, klockning och en SSD disk så är det ju en helt ny dator!
Jag som hade tänkt skicka den till återvinning

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är lite av tjusning med att överklocka, speciellt första gången. Man kan inte blir 100 lärd av andras erfarenheter utan lär testa själv dvs att lära sig vad man gör - och varför.

Bra sagt, och det stämmer allt så väl.

Skrivet av flaxo:

Nu får ni ursäkta min okunnighet men jag får inte riktigt rätsida på det iallafall.
När jag i BIOS skall välja DRAM Speed (CPU:DRAM) så får jag ju bara fördefinierade val att bocka i där jag har valt
1:1 .00 = 1333 :667. Är det fel, skall jag ändra någon annan stans, har jag glömt något?

Hur vet man (märker man) när man når gränsen för då minnena inte hänger med?

Bonusfråga: RAM minnet är specat 667 eller 800 osv är väl bara vad det klarar av?

Vissa tillverkare anger "riktiga" hastigheten på allt, vissa anger DDR hastigheten.
333.333... är riktiga hastigheten, 667 är avrundad DDR hastighet för tex Minne.
1333 är tekniskt sett en Quad hastighet, där den äkta hastigheten är 333.3333.
När man sätter det så, då förstår du vad 1:1 förhållande menas, då båda kör i 333Mhz

Ang minnena, det är därför jag rekommenderade dig att testa deras ca max först. Sätt CPU så lågt att den inte kan göra fel och verifiera att dina minnen klarar 667 eller 800 eller mer. Tex kan du sänka med multipler 2 steg från dens stock klock, eller kan du sätta typ 800:800 som läge, där lär CPUn ha gott marginal, men dina minnen lär svettas snabbt när du ökar FSB. Behöver inte göra större test, utan bara sänk CPUn prestanda (under stock) och sen öka FSB med högsta minnes hastigheten sen testa med memtest (i dos läge) och får du fel så vet du ca var gränsen är. Sen håller man sig en bit under den gränsen.

Jag har sett 667 minne som gjorde 900+, och 800 Mhz minne som inte klara mer än 803Mhz typ, så det varierar helt och hållet på moduler och tillverkare. Men som sagt, överklocka inte både minne och CPU samtidigt, utan sänk minnena så mycket du kan tills du har hittat stabil CPU gräns, och vet du var minnenas gräns är så vet du också hur högt du kan gå innan de riskerar ge fel. Annars vet du inte vilket av dem som bråkar och då kommer du bara få problem när du ska överklocka.

PS: En sak till. När du gör alla ändringar, skriv ner allt du ändrar på ett A4 eller något. För risken finns att om du OC för högt så måste du nollställa CMOS minnet, och alla inställningar. I så fall är det guld värt att ha allt nerskrivet.
Det hjälper en även om man ska få en överblick över vad man har testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bra sagt, och det stämmer allt så väl.

Vissa tillverkare anger "riktiga" hastigheten på allt, vissa anger DDR hastigheten.
333.333... är riktiga hastigheten, 667 är avrundad DDR hastighet för tex Minne.
1333 är tekniskt sett en Quad hastighet, där den äkta hastigheten är 333.3333.
När man sätter det så, då förstår du vad 1:1 förhållande menas, då båda kör i 333Mhz

Ang minnena, det är därför jag rekommenderade dig att testa deras ca max först. Sätt CPU så lågt att den inte kan göra fel och verifiera att dina minnen klarar 667 eller 800 eller mer. Tex kan du sänka med multipler 2 steg från dens stock klock, eller kan du sätta typ 800:800 som läge, där lär CPUn ha gott marginal, men dina minnen lär svettas snabbt när du ökar FSB. Behöver inte göra större test, utan bara sänk CPUn prestanda (under stock) och sen öka FSB med högsta minnes hastigheten sen testa med memtest (i dos läge) och får du fel så vet du ca var gränsen är. Sen håller man sig en bit under den gränsen.

Jag har sett 667 minne som gjorde 900+, och 800 Mhz minne som inte klara mer än 803Mhz typ, så det varierar helt och hållet på moduler och tillverkare. Men som sagt, överklocka inte både minne och CPU samtidigt, utan sänk minnena så mycket du kan tills du har hittat stabil CPU gräns, och vet du var minnenas gräns är så vet du också hur högt du kan gå innan de riskerar ge fel. Annars vet du inte vilket av dem som bråkar och då kommer du bara få problem när du ska överklocka.

PS: En sak till. När du gör alla ändringar, skriv ner allt du ändrar på ett A4 eller något. För risken finns att om du OC för högt så måste du nollställa CMOS minnet, och alla inställningar. I så fall är det guld värt att ha allt nerskrivet.
Det hjälper en även om man ska få en överblick över vad man har testat.

Otroligt många tålmodiga och vänliga människor här måste jag säga!
Nu har jag förhoppningsvis fått in "några hästar i stallet" men inte alla

Då gör jag såhär:

-External klock: 340MHz
-Multiplier Factor: 7
-DRAM Speed (CPU:DRAM): 1:1 .00

Min BIOS setup
Sen kör jag memtest.
Jag har 2x2GB 667 DDR2 och 2x2GB 800 DDR2 istoppat för tillfället så jag kanske skall börja på 667?

Permalänk
Medlem

Fler dumma frågor...

Är det inte så att jag redan med 333Fsb kör på mina sämsta minnens max?

Fsb 333
Multiplier 9
DRAM Speed (CPU:DRAM): 1:1 .00

Kan jag klocka över 3,0 då?

Permalänk
Vila i frid

356x9 är en vanlig klockning, minnena överklockas då moderata 10%. Vissa moderkort kan hata FSB mellan 350-399, you've been warned.

Permalänk
Medlem

Jag fick min Q6600 till 3.8 GHz stabilt, och min Q6700 till 4 GHz så de är bara att sikta mot månen!

Drar du upp volten på minnena till ~2-2.1v så borde du ta dig upp till 400FSB utan att minnena stör iaf.
Så länge som du kör med dom sämsta minnenas timings såklart.
Å ditt moderkort ska klara av de fint dessutom.

*edit*
Glömde kolla i tråden, men antar att du kör minnena 1:1 mot FSBn

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Har mycket o göra vilket moderkort du har. PWN delen blir väldigt varm på vissa billigare s775 kort med quad prollarna. På mitt Asus Commando kör jag aktiv kylning på PWN delen när jag kör med min klockade xeon quad.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Abit IP35 E som tydligen ska vara ganska bra att överklocka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxo:

Jag har ett Abit IP35 E som tydligen ska vara ganska bra att överklocka med.

Hur går det nu då, hur långt har du kommit? (jag är lite nyfiken)

Skrivet av flaxo:

Fler dumma frågor...

Är det inte så att jag redan med 333Fsb kör på mina sämsta minnens max?

Fsb 333
Multiplier 9
DRAM Speed (CPU:DRAM): 1:1 .00

Kan jag klocka över 3,0 då?

Jepp. Antingen ta ut dem och kör bara på 800 minnena (400Mhz), eller testa 667 minnen (som jag föreslog ovan), för när 667 minnen var vanliga så fanns där ändå ex av dem som lätt klarade 800+, det fanns bara inte en standard.

Oavsett, uteslut felkällor, annars får du snabbt huvudbry när du överklockar. Så testa utan minnena, eller testa bara minnena till iaf 400Mhz. Klarar du 360-400Mhz (720-800) även på 667 minnena så bör du ha mer än nog för dina behov tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur går det nu då, hur långt har du kommit? (jag är lite nyfiken)

Jepp. Antingen ta ut dem och kör bara på 800 minnena (400Mhz), eller testa 667 minnen (som jag föreslog ovan), för när 667 minnen var vanliga så fanns där ändå ex av dem som lätt klarade 800+, det fanns bara inte en standard.

Oavsett, uteslut felkällor, annars får du snabbt huvudbry när du överklockar. Så testa utan minnena, eller testa bara minnena till iaf 400Mhz. Klarar du 360-400Mhz (720-800) även på 667 minnena så bör du ha mer än nog för dina behov tror jag.

Nu körde jag minnesdiagnostiken i DOS medföljande inställning utan felmeddelande.
FSB 356
Multiplikator 7
1:1

Ökade multiplikatorn till 9 och körde Prime95 utan att ändra några inställningar.
Då fick jag efter några minuter detta på Worker #4:
Self-test 720K passed!
Self-test 720K passed!
Self-test 720K passed!
Self-test 720K passed!
FATAL ERROR: Rounding was 0.4921875, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Tempen steg till runda 60c..