Permalänk
Medlem

2 skärmar orsakar lagg

Hej!

Jag har 2 skärmar inkopplade till min dator. Den primära är på 144 Hz och den sekundära är på 60 Hz. Av någon anledning orsakar den sekundära skärmen två typer av lagg. För det första laggar/flimrar alla typer av videor på den andra skärmen (vlc, twitch, youtube) och för det andra så orsakar all typ av animation på den andra skärmen lagg på min primära bildskärm. Om jag t.ex. har skype uppe på andra skärmen och någon pratar så att deras profilbild "lyser upp" så laggar det till på den primära skärmen. Om jag sätter skärmen på 60 Hz till primär bildskärm försvinner laggen, men så vill jag inte ha det då min skärm på 144 Hz är primär. Finns det något annat sätt att fixa detta?

Jag har redan provat att sätta "Flerbildskärm/blandad GPUenhetsacceleration" till "Flerbildskärmsprestandaläge" i Nvidias kontrollpanel och jag har även gjort en ren installation av drivrutinen till grafikkortet så dessa alternativ kan uteslutas.

Specs:
Processor: Intel Core i5 3570K
Grafikkort: Asus Strix GTX 970
RAM: Corsair 16 GB ram DDR3
Moderkort: MSI H77MA-G43
Nätagg: Corsair 600M

Skärmar:
Asus VG248QE @ 144 Hz
Samsung S23B550V @ 60 Hz

Permalänk
Medlem

Har även testat att slå av genomskinlighet på verktygsfältet. Att stänga av skrivbordsinspelning på shadowplay gjorde så att flimret försvann, men alla videos som spelas upp på andra skärmen laggar fortfarande till typ var tredje sekund. Laggen på min primära bildskärm finns också kvar. Det syns inga som helst fps-drops, men jag får ändå tydliga microstutters. Värt att tillägga är att jag kör windows 10 men att jag hade samma problem då jag körde windows 7.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag upplever också microstutter när jag tex har teamspeak3 uppe igång på min andra skärm när folk pratar eller skriver, har inte problem med det när det är avstängt tex, inte mindre fps utan microstutter.

Win 10
Asus X99 A
5820k
16gb ddr4
Samsung 850 EVO
Gtx 680
Corsair 750w

Permalänk
Medlem

Jag testade först att sätta min primära skärm till 120 Hz men det hjälpte ingenting. Efter det testade jag 60 Hz och då försvann laggen som dyker upp ungefär var tredje sekund på den andra skärmen. Det verkar precis som att grafikkortet har problem att driva på skärmar på olika frekvenser... Är det någon här som kör en 144 Hz + 60 hz setup utan lagg?

Permalänk

Jobbigt med 3.5g vram

Skämt åtsido, ta en bild hur du kopplat det där bak är du snäll.

Permalänk
Medlem

@spicy_mama: https://gyazo.com/5341a3dab8502195b6a6b361a41ab160

Haha, får väl bli ett 980ti så småningom. Den primära skärmen är längst ner!

Permalänk

testa sätt båda på 60hz? för att se om det är orsaken till stutterandet. Har haft samma. Kör dessvärre bara 1 skärm nu

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: Testade det och skrev om mitt resultat i min andra kommentar.

Permalänk

Hmm märkligt har kört 144hz och 60hz skärmar i år och aldrig haft problem, ville bara kolla så du kopplat rätt vilket där inte är mycket man kan göra fel på. Provat att ta bort alla gamla drivrutiner? menar givetvis ALLA. Samt högerklicka skrivborder gå kontrollpanelen och ställ in dom båda skärmarna på respektive upplösning och HZ?

Permalänk
Medlem

@spicy_mama: Har testat att ta bort alla drivrutiner från Nvidia, drivrutiner till ljudkort och moderkort bör väl inte spela roll? Skärmarna är båda inställda på 1080p och 144 Hz resp. 60 Hz.

Permalänk

Hmm för mig kunde jag få kraftika spikes men det var pga processorn spikade från 800mhz till 4,6ghz och allt där imellan så jag var tvungen att sätta den på konstant hastighet.