Permalänk
Medlem

Ai Suite opålitligt?

Hej!

När jag köpte min Asus bräda använde jag Ai Suite för att göra en liten överclock, för att testa programmets funktion. Gick utmärkt, fick 4.5GHz på runt 1.3V. Hade inge behov av överclock då, så ställde tillbaka allt till default.

Nu idag testade jag det igen, och datorn startade om, och när den startade igen fick jag ett fel meddelande som sa nånting med att CPUn fick för mycket volt, då tänkte jag vafan nu. Då kom American Megatrends fönstret upp, och jag fick trycka F1 för att gå in i BIOS. Då när jag kom in i bios, såg jag att CPU volten låg på 1.77 (!!!) volt. Hade jag bara otur här, eller är det så här dumt ibland?

Hoppsan verkligen inte min CPU blev skadad av det här. Datorn kom aldrig in i Windows.
Är väl medveten om att man inte ska använda detta program för att överklocka, och jag hade inga planer på det. Tänkte bara få lite riktlinjer för hur bra min CPU överklockade.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Har AI Suite överklocksfunktion? Jag har ett Z97-a och jag använde deras auto oc i bios, funkade utmärkt. Ligger stadigt på 4,5ghz med en Pure Rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Hej!

När jag köpte min Asus bräda använde jag Ai Suite för att göra en liten överclock, för att testa programmets funktion. Gick utmärkt, fick 4.5GHz på runt 1.3V. Hade inge behov av överclock då, så ställde tillbaka allt till default.

Nu idag testade jag det igen, och datorn startade om, och när den startade igen fick jag ett fel meddelande som sa nånting med att CPUn fick för mycket volt, då tänkte jag vafan nu. Då kom American Megatrends fönstret upp, och jag fick trycka F1 för att gå in i BIOS. Då när jag kom in i bios, såg jag att CPU volten låg på 1.77 (!!!) volt. Hade jag bara otur här, eller är det så här dumt ibland?

Hoppsan verkligen inte min CPU blev skadad av det här. Datorn kom aldrig in i Windows.
Är väl medveten om att man inte ska använda detta program för att överklocka, och jag hade inga planer på det. Tänkte bara få lite riktlinjer för hur bra min CPU överklockade.

Har har problem med Vcore volt reading förut. Men då var det inte AI Suite som visade fel värden. Tvärt om så visade alla program jag testade precis som du skriver 1.7v! AIDA, CPUz OCCT osv. Fast bios och AI Suite visade 1.45v som det var.

Ordnade sig efter jag bytte bios på moderkortet.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__: Visade 1.77 volt i Bios, och temperaturen på CPU var 50C, så tror det inte var något fel med avläsning av CPU volten

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060