Förvirring vid överklockning av Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Förvirring vid överklockning av Sandy Bridge

Hej!

Jag har egentligen bara överklockat system fram till sockel 775 och skulle behöva lite hjälp att överklocka min 2600k som sitter på msi p67a-c45. Enligt specifikationerna har ju processorn en turbo-boost upp till 3.8ghz men den når bara 3492mhz vid belastning.
Jag kollade i bios och cpu ratio står på 34. När jag kollade på ytterligare en flik så ser jag att jag kan ställa in max multiplikator per processorkärna? Dessa var inställda på 35, 36, 37 och 38? Är det så att dessa motsvarar processorns turbo-frekvens? Vad gör exakt huvud-multiplikatorn som visas högst upp i bios i så fall? Vad är skillnaden?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

35, 36, 37 och 38 är turbo frekvenserna beroende på hur många kärnor som går i turbo läge. dvs 1-kärna 38, 2 kärnor 37 osv.

Edit: så ställer du alla 4 på 38 så kommer den att gå i 38*100 på alla fyra kärnor samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

35, 36, 37 och 38 är turbo frekvenserna beroende på hur många kärnor som går i turbo läge. dvs 1-kärna 38, 2 kärnor 37 osv.

Edit: så ställer du alla 4 på 38 så kommer den att gå i 38*100 på alla fyra kärnor samtidigt.

Vad är syftet med den "vanliga" cpu ratio som står på 34 direkt under överklockningsfliken i UFI?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är ju själva std hastigheten på processorn. Antar att det även är för CPU utan turbo eller ifall man inte vill använda turbofunktionen.
Man kan även ändra cpu base freq och ration tex (125*28) 3500mhz. Detta har jag för mig inte är att rekommendera på Sandy CPU:s.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Avstängd

sitter på precis samma moderkort och cpu, gick väldigt lätt att gå upp min i 4.5 ghz. moderkort funkar utmärkt för överklocknig, se bara till att du har senaste bios.

Det finns även någon slags inbyggd överklockning som överklockar till 4.2 genom att bara trycka på en knapp. fast med rätt hög volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryckarn34:

sitter på precis samma moderkort och cpu, gick väldigt lätt att gå upp min i 4.5 ghz. moderkort funkar utmärkt för överklocknig, se bara till att du har senaste bios.

Det finns även någon slags inbyggd överklockning som överklockar till 4.2 genom att bara trycka på en knapp. fast med rätt hög volt.

Sweet!
Har du turbo boost på eller av? Jag vill att processorn klockar ner sig i idle. Det gör den nu med turbo-boost på trots att C1E är avslaget konstigt nog? Fattar inte riktigt hur turbo-boost fungerar och om jag borde lämna det på eller av? Vad händer om jag kör en lägre turbo-boost än vanliga multiplikatorn?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Sätt alla kärnor på 38 till att börja med och kolla så det går som tänkt.
Eller stäng av turbo helt och ändra 34 till 38.
Detta ska gå utan att ändra något annat på standard volt.

Jag skulle tro att du får upp många trådar här om du söker på 2600k.

Sök, läs, återkom med alla frågorna som kommer att komma

Jag säger så för att det är väldigt mycket lättare att hjälpa någon som har läst om överklockning innan det börjas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sätt alla kärnor på 38 till att börja med och kolla så det går som tänkt.
Eller stäng av turbo helt och ändra 34 till 38.
Detta ska gå utan att ändra något annat på standard volt.

Jag skulle tro att du får upp många trådar här om du söker på 2600k.

Sök, läs, återkom med alla frågorna som kommer att komma

Jag säger så för att det är väldigt mycket lättare att hjälpa någon som har läst om överklockning innan det börjas.

Hej!
Tack för svar. Jag har läst runt en hel del. Vissa säger att man ska ändra "bas multiplikatorn" och stänga av turbo boost. Medan andra skriver att det går lika bra att låta vanliga multiplikatorn stå på 34 och bara ändra turbon. Jag funderar lite över vilken väg som är den rätta att gå.
När jag ändrat turbo boosten för alla 4 kärnorna till 4ghz och har kvar basklocken på 3,4ghz med C1E påslaget så verkar den endast pendla mellan 1,6ghz och 4ghz. Det är sällan den gör några beräkningar i några klockfrekvenser däremellan?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vilka program använder du för att kontrollera detta?

Hur ser det ut i Core Temp och Realtemp?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst på och klockat hela natten. MSI-moderkorten har inte offset vcore så jag kan endast klocka med antingen auto eller fixet vcore. Fixet vcore går helt bort för mig, så jag har tyvärr inte så mycket att röra mig med. Jag klockar nu endast turboläget och fick upp den till vad jag trodde var stabila 4.6ghz på en vcore på ca 1.3v avläst i cpu-z och OCCT.
Nu till problemet. Den är Linpack-stabil i OCCT men hänger sig vid de övriga testerna. Det slutade med att jag fick backa hela vägen till 3.8ghz igen. Ska göra nya försök idag.

Ställde in vdroop low för att se om de gav mer spänning. När jag bootade in i windows så hackade bilden till var 5e sekund och ett brusljud hördes. Kollade vcore och då låg den på över 1.4v. Hann inte se exakt, utan blev skrämd och stängde av direkt.

Någon som har något vettigt tips på hur man kan överklocka med vcore på auto för att slippa ha fixed?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...