Permalänk
Medlem

Värde på begagnad projektor+duk

Jag har en projektor och duk som legat länge länge och inte använts. Nyfiken på om det går att sälja dem vad ska man isf begära för dem? hur skickar man duken som är 2,5m lång? Bussgods?

För att få lite kött på benen:
Projektor: Epson EMP-TW1000
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=157951
518h på lampan

Duk: Euroscreen One AutoLink 16:9 103"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=132591
Ljudtransparent, vit, motoriserad, går att montera i tak/på vägg.

Givetvis kablar o takfäste och övrigt lull-lull som hör till.

Jag betalade 45k för detta 2007 vilket jag antar är long gone, går det ens att få 10k för detta?

Permalänk
Medlem

Tveksam till om du kan få ut så mycket som 10k. Vanliga 720p-prollar verkar säljas för 500-1500 pix. Med det sagt - sätt ut den på annonsen och sätt priset högt men säg att du även accepterar bud. Efter någon vecka eller två kommer du ha fått en ordentlig uppfattning om vad människor är beredd att betala.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur seriös sida det är tittade på Projectorshop . se
Sorterade efter pris dyrast först (prisklass 100K-500K kr) och inte en enda hade upplösning som var bättre än 1920x1200... märkligt. Trodde det skulle vara 4K i toppskiktet eller ivartfall 1440p/1600p.

Permalänk
Medlem

@Alpha77: Är det inte så att de dyrare maskinerna är väldigt ljusstarka. Vill minnas att det var så när jag köpte min, Sony hade nåt monster för 120k.

Permalänk
Medlem

Det här är en tråd på minhembio, från 2009 där de värderar projektorn till 7-10000:-
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=223799

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

@Alpha77: Är det inte så att de dyrare maskinerna är väldigt ljusstarka. Vill minnas att det var så när jag köpte min, Sony hade nåt monster för 120k.

Så är det säkert, men är mest förvånad att det inte verkade finnas en enda högupplöst (1440p eller högre).

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Så är det säkert, men är mest förvånad att det inte verkade finnas en enda högupplöst (1440p eller högre).

Du kan inte ha letat speciellt länge. https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/sxrd/22351...

OnT: Skulle uppskatta värdet för allt till mellan 3000-5000kr (om du har tur) idag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Så är det säkert, men är mest förvånad att det inte verkade finnas en enda högupplöst (1440p eller högre).

1440P skulle innebära sämre bild eftersom inga filmer är i det formatet men det finns 2 och 4k projjar om man har råd med det och det går att filtrera dem på Prisjakt, det finns fler än de som är med där men eftersom de kostat 50 000+ å är det inte så många som ligger ute i webbutiker.
Dyrare projjar har väl främst bättre kontrast alltså inte bara högre ljusstyrka utan även bättre svärta, man får också råd med trippel dlp teknik så man slipper färghjulen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@KungFredda:

Jag har skickat en projektor och duk med bussgods, det var inte så farligt dyrt men packa ordentligt!
Min duk hade gavlar av plast och en av dem var trasig när den kom fram!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven. Vi snackar om en värdeminskning på 90%, men det är väl ändå hyfsat bra för en 9år gammal projektor. Helt klart bättre än att slänga den på tippen

Permalänk
Medlem

Jämför din TW1000 med ex. en ny BenQ W2000 som kostar inte fullt 11 000:-. Ställ dig sedan frågan hur mycket du själv skulle vara beredd att betala för en nästan tio år gammal projektor.

Permalänk
Bildexpert 📺

Epson TW1000 är idag helt förbisprungen av enkla budgetmodeller. Framför allt är TW1000 ljusklen och har den första generationen full hd-LCD-paneler vilka dessutom inte ger mycket till kontrast. Det blir som mycket annan tio år gammal elektronik, något man säljer för symboliska summor eller skänker till en ung släkting som antagligen blir överlycklig.

Det finns antagligen mer värde i duken även om själva dukväven lär vara diffuserande för full hd-projektorer.