Permalänk

Varför hackar min Apple-TV?

Köpte en Apple-Tv för ett tag sen (den äldre modellen) för att kunna kolla på film i min MacBook Air utan sladd.

Det funkade först bra, men nu hackar det som attan. Vad göra? Är mitt internet för dåligt?

Jag har Fiber 10 Mbps.

(Jag är en teknisk idiot, så förklara gärna som till ett barn.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Köpte en Apple-Tv för ett tag sen (den äldre modellen) för att kunna kolla på film i min MacBook Air utan sladd.

Det funkade först bra, men nu hackar det som attan. Vad göra? Är mitt internet för dåligt?

Jag har Fiber 10 Mbps.

(Jag är en teknisk idiot, så förklara gärna som till ett barn.)

Kolla upp vilken appel tv generation du har, vilket program använder du? är de både streaming från play-tjänster och lokal?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

kör du trådat eller trådlöst på apple tvn?

Permalänk
Medlem

Du köpte en AppleTV för att kolla film i/på den MacBookAir utan sladd?

Du får ursäkta mig men jag hajjar inte vitsen.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kolla upp vilken appel tv generation du har, vilket program använder du? är de både streaming från play-tjänster och lokal?

Denna modell:
http://www.elgiganten.se/product/APTVMD199ND/apple-tv-mediasp...

Jag använder VLC.

Vad menas med "streaming från play-tjänster och lokal"?

Jag speglar min dataskärm på tv:n alltså, mest det jag tänkt använda den till. Eftersom jag laddar ner film illegalt.

Permalänk
Skrivet av dales:

Du köpte en AppleTV för att kolla film i/på den MacBookAir utan sladd?

Du får ursäkta mig men jag hajjar inte vitsen.

Tänkte först köpa en Chromecast så jag slipper långa jobbiga sladden. Men dom sa i affären att Apple-Tv är bättre när jag har Mac (vet inte om dom lurade mig) men min farsa batalade så jag tänkte what the hell.

Permalänk
Skrivet av Svanfors:

kör du trådat eller trådlöst?

Hur menar du? Jag har trådlöst internet.
(Apple-Tv:n köpte jag som sagt för att slippa sladden mellan tv:n och datorn.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Du köpte en AppleTV för att kolla film i/på den MacBookAir utan sladd?

Du får ursäkta mig men jag hajjar inte vitsen.

Han köpte en Apple TV för att kunna spela upp film på TV:n och slippa HDMI-kabel mellan Macbook till TV.

Antar jag.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Denna modell:
http://www.elgiganten.se/product/APTVMD199ND/apple-tv-mediasp...

Jag använder VLC.

Vad menas med "streaming från play-tjänster och lokal"?

Jag speglar min dataskärm på tv:n alltså, mest det jag tänkt använda den till. Eftersom jag laddar ner film illegalt.

Ah den är 3gen..prova lägga in Kodi se om de hjälper.
Streaming dvs de du vill se vart de skickas ifrån tex Netflix eller en annan dator du har (lokalt).

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Hur menar du? Jag har trådlöst internet.
(Apple-Tv:n köpte jag som sagt för att slippa sladden mellan tv:n och datorn.)

är apple tvn ansluten med nätverkskabel till routern?

Permalänk

Det blir inget flyt när man speglar, har macbook pro och ville göra likadant förut. Du får köra airplay/spela till istället. Prova Beamer.

Permalänk
Skrivet av Svanfors:

är apple tvn ansluten med nätverkskabel till routern?

Nej.

Permalänk
Skrivet av grubenmeister:

Det blir inget flyt när man speglar, har macbook pro och ville göra likadant förut. Du får köra airplay/spela till istället. Prova Beamer.

Jag trodde spegla och AirPlay var samma sak. Jag kör med AirPlay.

Permalänk

@coconutconfetti: Airplay borde inte vara några problem. Har du filmen på datorskärmen och tvn samtidigt eller är det bara på tvn?

Permalänk
Skrivet av grubenmeister:

@coconutconfetti: Airplay borde inte vara några problem. Har du filmen på datorskärmen och tvn samtidigt eller är det bara på tvn?

Båda.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

prova lägga in Kodi se om de hjälper.

Det funkade! Hurra!! Tack så mycket!! Antar det var VLC som var problemet då, inte Apple-TV:n.

Permalänk

Nähä, nu hackar det igen! Va faaaaan! Får prova Beamer eller vad det hette. *nervsammanbrott*

Permalänk

Jag köpte Beamer för det verkar fungera.

Permalänk
Medlem

Spegling är inte gjort för film, det är mer gjort för stillbilder. Typ presentationer eller visa webbläsaren.

Det du vill göra är att Airplaya själva "ljud/bild strömmen". Vilket ganska få program har stöd för. Men Beamer kan på något sätt fixa det. Apple borde själva lägga till funktionen i OSX för nöjdare kunder.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med min MacBook Pro, det går inte tillexempel att titta på en film i 360p.. Men att kolla ifrån telefonen funkar hur bra som helst, kör 1080p och det funkar helt perfekt!

(Jag kör 3rd gen!)

Jag har tidigare haft ett intresse utav att lösa detta men jag har inte hittat något svar ännu. Ifall någon vet är även jag intresserad utav ett svar

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Om du har den första modellen av Apple TV föreslår jag att du ställer den i vitrinskåpet och går vidare

Den har inte ens stöd för 1080p så att det skulle fungera från telefonen låter underligt. Kanske kan den ta emot det men den kan inte visa det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad. Inga memes eller annat ovidkommande

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X