Blue Yeti, konstigt brusande ljud, normalt?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är främst känsligheten/verkningsgraden som bestämmer om man hör brus eller inte, impedansen har inte så stor påverkan på det om inte drivsteget är trasigt.

Portabla lurar brukar ha hög verkningsgrad för att man ska få bra batteritid, fullstora hemmalurar kan kräva 10-20dB högre insignal för att ge samma ljudtryck och det resulterar ju i det här fallet i en lika stor förändring i det hörbara signal/brusförhållandet när man lyssnar via luren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Valonen: Testade precis med min brorsas M50X. Hörde bruset då också, dock kanske snäppet lägre. Vet inte om jag borde vänta tills mina Sennheiser lurar kommer och sedan testa med dem också eller om jag bara ska gå tillbaka till Webhallen med mikrofonen nu :/

@mrqaffe Vad tycker du?

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vizuka:

@Valonen: Testade precis med min brorsas M50X. Hörde bruset då också, dock kanske snäppet lägre. Vet inte om jag borde vänta tills mina Sennheiser lurar kommer och sedan testa med dem också eller om jag bara ska gå tillbaka till Webhallen med mikrofonen nu :/

@mrqaffe Vad tycker du?

Jag tycker att man egentligen alltid ska använda en riktig hörlursförstärkare, O2 är både bra och billig Montera den själv så blir det lite pillande nån kväll och det blir otroligt prisvärt men den är prisvärd även om man köper färdigbyggt.
http://headnhifi.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Grejen är att jag använder redan en FiiO E10K DAC/Amp men får bara lite OCD när det är något som inte funkar som det ska när jag köper något, och jag menar, det borde ju faktiskt funka, eller? Vet inte vad jag ska göra, kanske går tillbaka med mikrofonen, eller så väntar jag tills mina Sennheisers kommer. Vettefan ärligt talat x)

Och min FiiO E10K är helt knäpptyst tills jag spelar något ljud genom den självklart

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vizuka:

@mrqaffe: Grejen är att jag använder redan en FiiO E10K DAC/Amp men får bara lite OCD när det är något som inte funkar som det ska när jag köper något, och jag menar, det borde ju faktiskt funka, eller? Vet inte vad jag ska göra, kanske går tillbaka med mikrofonen, eller så väntar jag tills mina Sennheisers kommer. Vettefan ärligt talat x)

Och min FiiO E10K är helt knäpptyst tills jag spelar något ljud genom den självklart

Du kan ju försöka ta reda på hur mycket verkningsgraden skiljer mellan lurarna så kan du uppskatta hur brusnivån påverkas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hur kollar man den då?

[EDIT:] När jag googlade lite efter de in-ear lurarna jag fick med mobilen kunde jag knappt hitta några specifikationer alls :/ Inte ens något om vilken Ohm de har.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vizuka:

@mrqaffe: Hur kollar man den då?

[EDIT:] När jag googlade lite efter de in-ear lurarna jag fick med mobilen kunde jag knappt hitta några specifikationer alls :/ Inte ens något om vilken Ohm de har.

Man letar reda på databladen, Sennheiser och alla seriösa har det angivet men nått skickemed kinesheadset kanske är lite svårare att hitta data på.
Tex hemmalur

in earlur

Som du ser skiljer det mycket i verkningsgrad (24dB) mellan just de här lurarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kollade precis på M50X, är det "Sensitivity" man ska kolla på? Isåfall så låg M50X på 99dB. Kan inte hitta något om mina in-ear jag fick med mobilen :/ Tycker du jag borde vänta tills jag får mina HD598 och testa med dem?

Såg att @Valonen's hörlurar (GAME One) och HD598 som jag ska skaffa har väldigt lika på "Sensitivity" eller "Sound Pressure Level" som det står på Sennheisers sida, de skiljer bara 4dB.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Permalänk
Medlem

@FallenKnight: Jo, såg den videon tidigare, testade det han säger att man ska göra, hade en sådan USB-hub hemma. Men det hjälpte tyvärr inte det minsta lilla (tror dock det är mer för att fixa brus i inspelningar). Funderar på att lämna tillbaka mikrofonen för att få en ny utav Webhallen. Och speciellt nu när jag märkt att muteknappen på mikrofonen ibland inte funkar, den liksom skippar ibland när jag trycker på den vilket gör att ibland när jag ska muta den så måste jag trycka på knappen två eller tre gånger innan den mutas.

Gillar dock kvalitén av den utöver det jag nämnde så kommer nog lämna tillbaka den för en ny och hålla tummarna för att den nya inte har samma problem (och helst inga problem alls så klart!). Dock så har jag väldigt ofta otur med sånt här och brukar väldigt ofta vara den som drar det kortaste strået när det kommer till sånt här :/ Brukar extremt ofta få produkter med olika fel. Ibland börjar man nästan undra om Webhallen medvetet ger mig defekta produkter x)

Men, hur som helst, så tackar jag alla här för hjälpen med min Blue Yeti, men det verkar som om jag kommer gå tillbaka med den till Webhallen för en ny

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vizuka:

@mrqaffe: Kollade precis på M50X, är det "Sensitivity" man ska kolla på? Isåfall så låg M50X på 99dB. Kan inte hitta något om mina in-ear jag fick med mobilen :/ Tycker du jag borde vänta tills jag får mina HD598 och testa med dem?

Såg att @Valonen's hörlurar (GAME One) och HD598 som jag ska skaffa har väldigt lika på "Sensitivity" eller "Sound Pressure Level" som det står på Sennheisers sida, de skiljer bara 4dB.

Högre sensitivity/verkningsgrad gör att förstärkarens brus hörs tydligare, bruset har ju en konstant nivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ok

Ska som sagt antagligen lämna tillbaka mikrofonen då jag nu också märkt att Mut-knappen på mikrofonen ibland inte funkar som den ska. Och på det så har jag ju brus-problemet som efter lite 'research' verkar vara något som verkligen inte borde vara där, iallafall inte på den nivån jag har det.

Men, som sagt, tack för hjälpen iallafall!

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE