Skapa Excel-dokument till löneberäkning

Permalänk

Skapa Excel-dokument till löneberäkning

Tjenare clockers!
Som rubriken lyder så vill jag skapa en Excel dokument där jag enkelt kan räkna ut månadslönen.
I och med att man i dagsläget jobbar på ett bemanningsföretag så får man olika timlön beroende på vilken kund man är hos det gör att månadslönen kan diffa en del varje månad. Därför är det bra om man kunde ha bättre koll på sin slutgiltiga lön genom en fil som räknar ut allt för en.

Själv är jag inte så bra på Excel, så tackar på förhand för alla förslag och tips på hur jag ska gå tillväga.
Så här kan den se ut, bara en illustrering, går givetvis att korrigera om någon vill tillägga annat också:

Ha en bra kväll allesammans!!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Det där klarar du lätt med bara addition och multiplikation.

För att göra det lite mer heltäckande skulle jag gjort ett mer allsidigt formulär med klockslag, timlön och ev OB/övertid. Beroende på hur mycket du vill tänka själv när du fyller i formuläret kan man göra det enklare eller svårare. Ett förslag på enkelt formulär:

Formeln i cell J6 summerar din arbetstid, multiplicerar med din timlön och adderar ev OB/ÖT-ersättning. Nackdelen är att du själv får räkna ut hur många timmar du skall ha varje ersättning. Vill man automatisera även det krävs det mer kod och mer information. Det här gäller dessutom bara om du har en och samma timlön hela månaden (om du inte hoppar mellan olika uppdragsgivare under en månad är det ju inget problem). Det är bara att fylla på med dagar i kolumn A för att få en komplett månad.

J6: =24*(E6*A$2+F6*(B$2-A$2)+G6*(C$2-A$2)+H6*(D$2-A$2)+I6*(E$2-A$2))

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Det där klarar du lätt med bara addition och multiplikation.

För att göra det lite mer heltäckande skulle jag gjort ett mer allsidigt formulär med klockslag, timlön och ev OB/övertid. Beroende på hur mycket du vill tänka själv när du fyller i formuläret kan man göra det enklare eller svårare. Ett förslag på enkelt formulär:
http://i.imgur.com/GHt78Rr.png
Formeln i cell J6 summerar din arbetstid, multiplicerar med din timlön och adderar ev OB/ÖT-ersättning. Nackdelen är att du själv får räkna ut hur många timmar du skall ha varje ersättning. Vill man automatisera även det krävs det mer kod och mer information. Det här gäller dessutom bara om du har en och samma timlön hela månaden (om du inte hoppar mellan olika uppdragsgivare under en månad är det ju inget problem). Det är bara att fylla på med dagar i kolumn A för att få en komplett månad.

J6: =24*(E6*A$2+F6*(B$2-A$2)+G6*(C$2-A$2)+H6*(D$2-A$2)+I6*(E$2-A$2))

Tack det snabba svaret!!
Vill poängtera två saker, det första är att jag kommer jobba hos olika kunder då det är ett bemanningsföretag vilket gör att man blir skickad till olika ställen hela tiden. Därför vore det bra om man kunde bygga upp något som kunde täcka samtliga timbaserad lönen man får från dessa. Samtidigt vore det väldigt bra om man kunde automatisera det hela, alltså att man enbart knappar in antal arbetade timmar per dag inkl ob eller öt.
Sen får vi även garanti ersättning, alltså om det inte finns några uppdrag för oss så är företaget tvungen att betala ut garanti lön till oss, detta också timbaserad typ 105kr/h.
Tex: Vi säger att jag måste jobba 174h/mån som heltidsanställd, om det finns för lite jobb under den månaden kommer jag per automatik få garanti för resterande timmar som jag har kvar av det totala 174h. Kommer jag dock upp till 174 arbetad timmar så får jag givetvis ingen garanti heller. Så allt styrs helt enkelt hur många timmar jag jobbat under en månad.

Så frågan är hur man bäst skulle kunna lägga upp det så man får alla bitarna i samma fil så allting räknas ut automatiskt helt enkelt.

Säg till om något var oklart så förklarar jag bättre

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så blir det där rätt bökigt att genomföra, speciellt om du dessutom kan ha flera arbetsgivare varje dag med olika avtal om OB mm. Garantilönen är rätt enkel att peta in men resten blir värre, speciellt OB-tiden.

Jag får se om jag kommer på något under dagen, har rätt mycket annat att fixa...

Edit: Om man googlar lite upptäcker man rätt snart att du inte är ensam, se om du kan ladda ner någon av filerna i den här tråden: IDG Din garantitid är inte med där men det är som sagt den enklaste biten att lägga till.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

http://www.hoppvader.nu/Book1.xlsx
Det är bara tänkt att du ska ändra i det gröna fältet normalt.

Självklart måste lön, OB mm ställas in men det är formler i de flesta fälten.
Vet inte om det stämmer men det är säkert en början.

Permalänk
Medlem

@ferdi2050: Jag skulle föreslå om du vill ha det så "perfekt" som det bara går, att göra det med VBA macron.

Det är i princip den enda vettiga lösning, enligt mig då. Du får automatiseringen, allt du behöver peta in sen när du har fått ordning på allt är arbetat tid och hos vilken arbetsgivare.

Disclaimer: Det förutsätter att alla arbetsgivare har liknade arbetsdag, t ex 09 - 17. Detta gå i och för sig att lösa med men det blir mer VBA programmering.

EDIT: Typo.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Om jag förstår dig rätt så blir det där rätt bökigt att genomföra, speciellt om du dessutom kan ha flera arbetsgivare varje dag med olika avtal om OB mm. Garantilönen är rätt enkel att peta in men resten blir värre, speciellt OB-tiden.

Jag får se om jag kommer på något under dagen, har rätt mycket annat att fixa...

Edit: Om man googlar lite upptäcker man rätt snart att du inte är ensam, se om du kan ladda ner någon av filerna i den här tråden: IDG Din garantitid är inte med där men det är som sagt den enklaste biten att lägga till.

Vad är enklast att genomföra, vad föreslår du? Kanske att man har en grund blad med en kund och sen kan man ha flera olika blad med andra kunder i varje en. På så sätt kan man länka samtliga till första sidan som i sin tur summerar det totala lönen. Kan det vara något? på så sätt slipper man krångla till allt

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av enkoppte:

@ferdi2050: Jag skulle föreslå om du vill ha det så "perfekt" som det bara går, att göra det med VBA macron.

Det är i princip den enda vettiga lösning, enligt mig då. Du får automatiseringen, allt du behöver peta in sen när du har fått ordning på allt är arbetat tid och hos vilken arbetsgivare.

Disclaimer: Det förutsätter att alla arbetsgivare har liknade arbetsdag, t ex 09 - 17. Detta gå i och för sig att lösa med men det blir mer VBA programmering.

EDIT: Typo.

Förstår, men det blir alldeles för avancerad och jag har inte den kunskapen heller

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Jag ser inte det som ett VBA projekt.
Det går helt utmärkt att lösa det med vanliga formler.

Jag kom nyss på att min fil ovan förmodligen räknar fel vid ob och öt.
Det bör väl vara bara öt och inte ob och öt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Jag ser inte det som ett VBA projekt.
Det går helt utmärkt att lösa det med vanliga formler.

Jag kom nyss på att min fil ovan förmodligen räknar fel vid ob och öt.
Det bör väl vara bara öt och inte ob och öt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det skall egentligen vara båda, ob o öt

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Säker på det?

Men i så fall borde den fungera hyffsat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Säker på det?

Men i så fall borde den fungera hyffsat

Skickades från m.sweclockers.com

Hur då?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Med kunder

tog mig friheten att redigera fg uppladdares fil med äve möjlighet att lägga till olika kunder som ha olika parametrar. Förstod det som ett önskemål också På fliken kunder kan varje kunds parameter ändras.

version 2

Permalänk
Skrivet av sammyj:

tog mig friheten att redigera fg uppladdares fil med även möjlighet att lägga till olika kunder som har olika parametrar. Förstod det som ett önskemål också På fliken kunder kan varje kunds parameter ändras.

version 2

Strålande!!! Riktigt fint gjort, den räknar även ut allt själv.
Har bara en liten fundering kring summeringen av arbetad tid samt även garantitid - hur fixar jag så att den drar bort arbetad timmarna från det totala 174h per månad. Alltså den skall räkna bort samtliga timmar som jag jobbar från 174h och addera resten på garantitimmar helt enkelt.

Kan jag använda summering funktionen för hela raden för arbetad tid?
Återigen tack!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Driver du med mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Driver du med mig?

Skickades från m.sweclockers.com

haha du är rolig
Tänkte bara kolla med dig ang filen, jag jobbar även nätter då med start tid 23-07:00 när jag knappar in det i rutan för start-sluttid så står det under arbetad tid -16h och garanti 24h?? Vad ska jag korrigera för att få den att fungera?
Tack!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Om jag förstår dig rätt så blir det där rätt bökigt att genomföra, speciellt om du dessutom kan ha flera arbetsgivare varje dag med olika avtal om OB mm. Garantilönen är rätt enkel att peta in men resten blir värre, speciellt OB-tiden.

Jag får se om jag kommer på något under dagen, har rätt mycket annat att fixa...

Edit: Om man googlar lite upptäcker man rätt snart att du inte är ensam, se om du kan ladda ner någon av filerna i den här tråden: IDG Din garantitid är inte med där men det är som sagt den enklaste biten att lägga till.

Zarkov: vet du hur man gör så att man slipper se negativa tal i cellen? hänvisar till mitt tidigare inlägg:

"Har bara en liten fundering kring summeringen av arbetad tid samt även garantitid - hur fixar jag så att den drar bort arbetad timmarna från det totala 174h per månad. Alltså den skall räkna bort samtliga timmar som jag jobbar från 174h och addera resten på garantitimmar helt enkelt.

Kan jag använda summering funktionen för hela raden för arbetad tid?"

Och även:

"Jag jobbar även nätter då med start tid 23-07:00 när jag knappar in det i rutan för start-sluttid så står det under arbetadtid -16h och garanti 24h?? Vad ska jag korrigera för att få den att fungera?"

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Zarkov: vet du hur man gör så att man slipper se negativa tal i cellen? hänvisar till mitt tidigare inlägg:

"Har bara en liten fundering kring summeringen av arbetad tid samt även garantitid - hur fixar jag så att den drar bort arbetad timmarna från det totala 174h per månad. Alltså den skall räkna bort samtliga timmar som jag jobbar från 174h och addera resten på garantitimmar helt enkelt.

Kan jag använda summering funktionen för hela raden för arbetad tid?"

Och även:

"Jag jobbar även nätter då med start tid 23-07:00 när jag knappar in det i rutan för start-sluttid så står det under arbetadtid -16h och garanti 24h?? Vad ska jag korrigera för att få den att fungera?"

FRÅGA 1: Förstår inte riktigt vad du vill göra.

Fråga 2: Löser du lätt genom att istället för att skriva in timmar som heltal omvandla datatypen TID och slå in hela datumet omvandla också kolumnen RAST, OB TIMMAR och ARBETAD TID till datatypen TID så beräknar Excel det på korrekt sätt.

Permalänk

@sammyj:

Dag 1. Kolla under start-sluttid det står 23:00-07:00 alltså en natt skift - kolla nu vad excell gör med antal arbetade timmar, det är ingenting=###
Likaså Garanti timmar står på 16h när det egentligen skall vara 0 då jag redan jobbat 8h.
Dag 3. Det är en dagpass 07:00-16:00, helt rätt under arbetade timmar, men Garanti timmar stämmer inte då det står 16h istället för 0h.

Var det tydligt?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

@sammyj: http://i68.tinypic.com/2v9ug7o.png
Dag 1. Kolla under start-sluttid det står 23:00-07:00 alltså en natt skift - kolla nu vad excell gör med antal arbetade timmar, det är ingenting=###
Likaså Garanti timmar står på 16h när det egentligen skall vara 0 då jag redan jobbat 8h.
Dag 3. Det är en dagpass 07:00-16:00, helt rätt under arbetade timmar, men Garanti timmar stämmer inte då det står 16h istället för 0h.

Var det tydligt?

Ja fast du måste ändra datatypen, högerklicka formatera celler > TID > välj någon av dom översta typ 13:30.

Sen istället för att vara skriva in tiden så skriver du in hela datumet "2016-02-01 22:00" och i slut tiden skriver du "2016-02-02 07:00"

Permalänk
Skrivet av sammyj:

Ja fast du måste ändra datatypen, högerklicka formatera celler > TID > välj någon av dom översta typ 13:30.

Sen istället för att vara skriva in tiden så skriver du in hela datumet "2016-02-01 22:00" och i slut tiden skriver du "2016-02-02 07:00"

Gjorde det precis, men problemet är att på natt skiftet så är det fortfarande ### under arbetadtid och garantitimmarna stämmer fortfarande inte det är 16h - Se bilden

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Gjorde det precis, men problemet är att på natt skiftet så är det fortfarande ### under arbetadtid och garantitimmarna stämmer fortfarande inte det är 16h

Har du ändrat datatypen där också?

Permalänk
Skrivet av sammyj:

Har du ändrat datatypen där också?

Ja, kolla. Har även ändrat på de övriga berörda cellerna

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Ja, kolla. Har även ändrat på de övriga berörda cellerna
http://i67.tinypic.com/vdmsll.png

rasten måste innehålla ett värde större än 0

Permalänk
Skrivet av sammyj:

rasten måste innehålla ett värde större än 0

var ska jag mata in det? är det nån OM funktion som man måste använda sig av?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Rastens längd anger du i ruta E5, formaterat som tid: 01:00 för 1h.

Att tolka nattskiftets längd är tyvärr en svaghet i Excel då den räknar allt som timmar efter midnatt. Går man över midnatt så räknar den fel. För att komma runt det kan man lägga till ett dygn om startklockslaget är större än slutklockslaget (t.ex. start 23:00, slut 07:00): cell F5 får då formeln =D5-C5-E5+(D5<C5)

För att beräkna dagens garanti-tid kan man omvandla dygnets timmar till decimaltal, varje timme är ju 1/24 dygn och 8h är 1/3 dygn. Formeln för garantitiden i ruta G5 blir då =OM(F5<0,3333;0,333333-F5;0)

Vad gäller garantitiden är jag dock lite fundersam, har du garantitid 8h varje dag, 40h/vecka eller 174h/månad? Räknas ev övertid av från garantitiden? Säg att du jobbar 8-20 två veckor (summa 110h med 1h rast/dag) men bara 8-12 utan rast nästa två veckor (summa 40h), du har då jobbat 150h på fyra veckor. Får du då 24h garantitid (174-150) eller får du 40h (eftersom du bara jobbade halvtid i två veckor). I det första fallet får du betalt för 174h, i det andra får du 190h.

Om du har garantitid per dag måste man även hålla reda på veckodagarna, om verkstaden är stängd på helgerna har du knappast rätt till garantitid då.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Rastens längd anger du i ruta E5, formaterat som tid: 01:00 för 1h.

Att tolka nattskiftets längd är tyvärr en svaghet i Excel då den räknar allt som timmar efter midnatt. Går man över midnatt så räknar den fel. För att komma runt det kan man lägga till ett dygn om startklockslaget är större än slutklockslaget (t.ex. start 23:00, slut 07:00): cell F5 får då formeln =D5-C5-E5+(D5<C5)

För att beräkna dagens garanti-tid kan man omvandla dygnets timmar till decimaltal, varje timme är ju 1/24 dygn och 8h är 1/3 dygn. Formeln för garantitiden i ruta G5 blir då =OM(F5<0,3333;0,333333-F5;0)

Vad gäller garantitiden är jag dock lite fundersam, har du garantitid 8h varje dag, 40h/vecka eller 174h/månad? Räknas ev övertid av från garantitiden? Säg att du jobbar 8-20 två veckor (summa 110h med 1h rast/dag) men bara 8-12 utan rast nästa två veckor (summa 40h), du har då jobbat 150h på fyra veckor. Får du då 24h garantitid (174-150) eller får du 40h (eftersom du bara jobbade halvtid i två veckor). I det första fallet får du betalt för 174h, i det andra får du 190h.

Om du har garantitid per dag måste man även hålla reda på veckodagarna, om verkstaden är stängd på helgerna har du knappast rätt till garantitid då.

Tack för svaret!
Jag måste som heltidsanställd jobba 174h totalt för att slippa få garanti. Vad gäller garantin så räknas antal arbetad timmar (inkl. övertid) bort från garanti timmarna. Så ja det du skrev i exempel 1 stämmer helt överens med mitt fall. Måste tillägga att garanti gäller enbart vardagar mån-fre.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

If(D5-C5-E5>0;D5-C5-E5;24-C5+D5-E5)
I cell F5

EDIT: utan allt trams med formatering av celler.
Ska bara vara allmänt, och inget datum i cellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

If(D5-C5-E5>0;D5-C5-E5;24-C5+D5-E5)
I cell F5

EDIT: utan allt trams med formatering av celler.
Ska bara vara allmänt, och inget datum i cellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Gjorde det och det fungerar helt perfekt!!
Men den har fortfarande problem med att räkna ut garanti tiden - se cellerna G6, 7 och 8 det är 16 respektive 19 timmar på de dagarna när det egentligen skall vara 0h för G6 och 7 och 4h för G8
Det är följande formeln som är skriven för garanti kolumnen: =OM(F8<8;8-F8;0)

Vad bör ändras här för att den räknar ut allt rätt?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |