Ta betalt efter ja betalt frakten?

Permalänk

Ta betalt efter ja betalt frakten?

Hej, om jag går till posten och tar en frakt på en sak som kostar 155kr och sedan efter det betalar jag bara 15kr för dom skrivit fel och sedan efter typ en vecka ringer dom och begär att ja betalar kan dom göra så ?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

om du istället råkat betala 1555kr hur hade du tyckt det skulle hanteras efter en vecka när du upptäckte det?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Om det är uppenbart fel pris, så ja då kan de göra så

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Hej, om jag går till posten och tar en frakt på en sak som kostar 155kr och sedan efter det betalar jag bara 15kr för dom skrivit fel och sedan efter typ en vecka ringer dom och begär att ja betalar kan dom göra så ?

Möjligen kan de har rätt att göra det om det varit något tryckfel på en hemsida. Men i en fysisk butik om du fått ett pris muntligt tror jag du är safe om du hunnit ut ur butiken.
Om du fått ett pris och betalat ett annat, är det en annan sak.

Med andra ord, om de sagt "15 kronor tack" och du betalat och gått iväg. Då kan de inte komma i efterhand.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Naga:

om du istället råkat betala 1555kr hur hade du tyckt det skulle hanteras efter en vecka när du upptäckte det?

Skrivet av Nefrums:

Om det är uppenbart fel pris, så ja då kan de göra så

Skrivet av Igelkott:

Möjligen kan de har rätt att göra det om det varit något tryckfel på en hemsida. Men i en fysisk butik om du fått ett pris muntligt tror jag du är safe om du hunnit ut ur butiken.
Om du fått ett pris och betalat ett annat, är det en annan sak.

Med andra ord, om de sagt "15 kronor tack" och du betalat och gått iväg. Då kan de inte komma i efterhand.

Jag fick ett pris på 155kr och sedan då ja betalade så blev de 15kr och ja gick där ifrån och nu idag ringde dom från ica (posten)

De är väll dom som gjort fel inte jag?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Jag fick ett pris på 155kr och sedan då ja betalade så blev de 15kr och ja gick där ifrån och nu idag ringde dom från ica (posten)

De är väll dom som gjort fel inte jag?

Den blir ju svårare. Du har alltså fått ett pris, men när de knappat in det i kassan har det blivit fel och du betalat med kort.

Ja det är såklart de som gjort fel. Men det är lite irrelevant. Frågan är om du ändå är betalningsskyldig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Oavsett om du nu är betalningsskyldig eller inte så tycker jag att du borde skärpa dig och göra det rätta.

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara göra rätt för sig och betala?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Jag fick ett pris på 155kr och sedan då ja betalade så blev de 15kr och ja gick där ifrån och nu idag ringde dom från ica (posten)

De är väll dom som gjort fel inte jag?

Det är så uppenbart att det har blivit fel att du inte har agerat i god tro. Gör rätt för dig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Betala och var glad., ingen mening att bråka om småsummor.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

@racefactory: Näringsidkaren har genom misstag tagit för lite betalt för varan. När det gäller en så stor prisskillnad har du insett misstaget (eller i varje fall borde du ha insett det). Enligt avtalslagens §32 gäller därför inte rättshandlingen.
Du kan få ersättning i form av en extra resa för att du behöver åka till posten. (§30 KKL)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är så uppenbart att det har blivit fel att du inte har agerat i god tro. Gör rätt för dig.

Rätt moraliskt eller rättsligt rätt?

Det är inte uppenbart att det är ond tro. Enligt ursprungsinlägget fanns inget som talade för att TS kände till det högre priset förrän nu i efterhand - men det framkom senare.
Men det är fortfarande inte känt huruvida TS kände till det betalade beloppet, förrän nu i efterhand.

Edit. Kan förtydliga att, om man ska hävda att TS bör ha koll på siffran som står i kort-betalnings-tjofräsen kan man lika gärna hävda att kassapersonalen ska ha koll på sin skärm. Dvs likställa det med ett uttalat pris eller fysiskt utbyte av kontanter/växel.
Och det är inte ens säkert att TS tog kvittot eller tittar noga i kontoutdraget för förra veckan. Det kan även ha bakats ihop med fler varor på samma köp. Ond tro är en omotiverad slutsats.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Rätt moraliskt eller rättsligt rätt?

Det är inte uppenbart att det är ond tro. Enligt ursprungsinlägget fanns inget som talade för att TS kände till det högre priset förrän nu i efterhand - men det framkom senare.
Men det är fortfarande inte känt huruvida TS kände till det betalade beloppet, förrän nu i efterhand.

Spelar ingen roll,
eftersom det handlar om en utlämning så har en tredje part tagit fel betalt, vilket gör att kunden inte har rätt till något lägre pris övh. Bara att betala.

Ska man vara realistisk så tror jag dock inte att de kommer orka att jaga dig för 155 kr, sålänge de inte har ett helautomatiskt system så kommer de inte orka skicka vidare kunden till inkasso

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför inte bara göra rätt för sig och betala?

rant
Många företag idag skiter i om en betalning kommer 1 dag försent eller man råkat betala nån krona för lite utan skickar inkaso på en utan påminnelse, ICA sket i sina kunder när de packeterade om kött. Varför skall man plötsligt gå för goodwill när företagen i fråga gör allt att komma undan.
/rant

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Spelar ingen roll,
eftersom det handlar om en utlämning så har en tredje part tagit fel betalt, vilket gör att kunden inte har rätt till något lägre pris övh. Bara att betala.

Vad spelar ingen roll?
Jag vet inte exakt vad "tagit en frakt på en sak" betyder. Men jag tolkade det som att TS hade betalat för en fraktkostnad. Vad är det för "utlämning" du syftar på? Är det ett handelsbegrepp eller logistikbegrepp?
Rätt till ett lägre pris är ingen som har sagt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av swink:

Betala och var glad., ingen mening att bråka om småsummor.

Skrivet av Brainsplitter:

@racefactory: Näringsidkaren har genom misstag tagit för lite betalt för varan. När det gäller en så stor prisskillnad har du insett misstaget (eller i varje fall borde du ha insett det). Enligt avtalslagens §32 gäller därför inte rättshandlingen.
Du kan få ersättning i form av en extra resa för att du behöver åka till posten. (§30 KKL)

Skrivet av Igelkott:

Rätt moraliskt eller rättsligt rätt?

Det är inte uppenbart att det är ond tro. Enligt ursprungsinlägget fanns inget som talade för att TS kände till det högre priset förrän nu i efterhand - men det framkom senare.
Men det är fortfarande inte känt huruvida TS kände till det betalade beloppet, förrän nu i efterhand.

Edit. Kan förtydliga att, om man ska hävda att TS bör ha koll på siffran som står i kort-betalnings-tjofräsen kan man lika gärna hävda att kassapersonalen ska ha koll på sin skärm. Dvs jämföra det med ett uttalat pris eller fysiskt utbyte av kontanter/växel.
Och det är inte ens säkert att TS tog kvittot eller tittar noga i kontoutdraget för förra veckan. Det kan även ha bakats ihop med fler varor på samma köp. Ond tro är en omotiverad slutsats.

Skrivet av Mithras:

Spelar ingen roll,
eftersom det handlar om en utlämning så har en tredje part tagit fel betalt, vilket gör att kunden inte har rätt till något lägre pris övh. Bara att betala.

Ska man vara realistisk så tror jag dock inte att de kommer orka att jaga dig för 155 kr, sålänge de inte har ett helautomatiskt system så kommer de inte orka skicka vidare kunden till inkasso

Skrivet av Commander:

rant
Många företag idag skiter i om en betalning kommer 1 dag försent eller man råkat betala nån krona för lite utan skickar inkaso på en utan påminnelse, ICA sket i sina kunder när de packeterade om kött. Varför skall man plötsligt gå för goodwill när företagen i fråga gör allt att komma undan.
/rant

Fick reda på summan för nån dag sen då ja antog att de va det som hade dragit för ja fatta ej varför de va draget 15kr p mitt kort !

Så i stort sätt är det deras fel? Kan dom göra något? Och nej jag bryr mig kanske inte om 155kr men de är bara kul att se va som kan hända och hur man kan gå till väga m.m

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Fick reda på summan för nån dag sen då ja antog att de va det som hade dragit för ja fatta ej varför de va draget 15kr p mitt kort !

Så i stort sätt är det deras fel? Kan dom göra något? Och nej jag bryr mig kanske inte om 155kr men de är bara kul att se va som kan hända och hur man kan gå till väga m.m

Ja jag tror att om du lämnat butiken och inte betalat det pris som du fått så är du fortfarande skyldig att betala.
Men i och med att du inte själv visste om felet (som DE gjort) så borde de, som sagts ovan, kompensera för ev extrakostnader du får. De kanske får skicka en faktura då. Men de kan inte ta ut ränta.

Det hade varit en annan sak om du lämnat en 20:-sedel och fått en femma tillbaks. Då är det antingen de som får anses ha gett dig 15:- som pris. Alternativt kan de polisanmäla för att ha hypnotiserat personalen för att lura dem på pengar, eller något annat brott.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av racefactory:

Fick reda på summan för nån dag sen då ja antog att de va det som hade dragit för ja fatta ej varför de va draget 15kr p mitt kort !

Så i stort sätt är det deras fel? Kan dom göra något? Och nej jag bryr mig kanske inte om 155kr men de är bara kul att se va som kan hända och hur man kan gå till väga m.m

De har råkat missa att slå in en 5:a till. När det gäller kort så ska man slå in beloppet och sedan be kund kolla och accseptera beloppet. Deras dåliga slarv miss var som sagt att de missade slå in en till 5:a

Du ska betala dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

De har råkat missa att slå in en 5:a till. När det gäller kort så ska man slå in beloppet och sedan be kund kolla och accseptera beloppet. Deras dåliga slarv miss var som sagt att de missade slå in en till 5:a

Du ska betala dvs

Ett fullständigt rimligt och troligt händelseförlopp. Jag tror inte att någon haft en annan teori. Men jag missar att se argumentet för din slutsats.

Edit istället för nytt inlägg:
Jag har för övrigt en teori. Om man tar som vana att alltid fråga "har jag betalat allting nu?" innan man går (och får "ja" till svar).. och så får vi ponera att man lever i år 2020 och har google glass eller nåt så att man har det inspelat på "band".. Då hade det troligtvis varit safe i detta fallet. Den frågan lämnar jag vidare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är förvisso upp till var och en om man vill vara en småfuskande tjuv som skor sig på andra eller en god medmänniska som alltid gör rätt för sig. Jag rekommenderar dock att du behandlar andra som du vill bli behandlad själv, det brukar bli trevligare så.

Dvs skärp dig! Gå och betala frakten nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är förvisso upp till var och en om man vill vara en småfuskande tjuv som skor sig på andra eller en god medmänniska som alltid gör rätt för sig. Jag rekommenderar dock att du behandlar andra som du vill bli behandlad själv, det brukar bli trevligare så.

Dvs skärp dig! Gå och betala frakten nu.

Jag tror många har missförstått vad konsumenträtt betyder. Forumavdelningen heter inte företagsrätt, konsumenthyfs eller lura-andra-forumet.

Så länge frågan är "kan företaget göra såhär?" så är det lämpligt att hålla sig till att svara på det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Om jag inte är ute och cyklar säger konsumentköplagen att man kan faktureras i tre år efter inköpsdatumet. Exempel: Du köper något på faktura som säljaren lovar att skicka ut inom två veckor. Sen dröjer det två år istället. Då är du fortfarande skyldig att betala den istället.

Motsvarande torde gälla i den här situationen då du uppenbart har betalat för lite. Affären torde ha rätt att kräva resterande pengar av dig.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Säg att de får stå för kostnader för bensin samt din tid för att du ska komma ner till affären och betala. Och att bensin samt kostnaden för din tid uppgår till 500kr. Se vad de säger

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Säg att de får stå för kostnader för bensin samt din tid för att du ska komma ner till affären och betala. Och att bensin samt kostnaden för din tid uppgår till 500kr. Se vad de säger

hahahaha xD Ah ja bor ba nå stenkasst från ica ;P Men dom har ringt mig nu 2 ggr och jag har ej svarat pga möte m.m så får se va som händer ;D

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Det känns lönt att riskera en massa trubbel för 140 kronor, men visst, vi är alla olika... jag hade bara betalt frakten då det uppenbarligen är ett misstag från deras sida och du ska då betala vad du egentligen är skyldig.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Rimligen så är du återbetalningsskyldig. Skulle inte tjafsa eller fåna mig om bensinersättning. Vem har inte internetbank år 2016?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Så i stort sätt är det deras fel? Kan dom göra något? Och nej jag bryr mig kanske inte om 155kr men de är bara kul att se va som kan hända och hur man kan gå till väga m.m

Ja, det är deras fel, men du är fortfarande skyldig att betala. Samtidigt som personen i kassan slagit in fel belopp, så har du också godkänt fel belopp (där du rimligen kunde förstått att det är orimligt att frakten på ett paket är 15 kr).

Vad de gör är väl att kontakta dig (som de försöker göra, uppenbarligen) så att du kan betala hela beloppet. Vägrar du så går det väl till inkasso, om de orkar. Om du inte vill gå till butiken och betala, begär att få göra en banköverföring.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

hahahaha xD Ah ja bor ba nå stenkasst från ica ;P Men dom har ringt mig nu 2 ggr och jag har ej svarat pga möte m.m så får se va som händer ;D

för att inte riskera snorlobbor i matlådorna och onda blickar från personalen på din lokala ICA framöver så är det nog enklast att betala de 140kr och gå vidare.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av racefactory:

hahahaha xD Ah ja bor ba nå stenkasst från ica ;P Men dom har ringt mig nu 2 ggr och jag har ej svarat pga möte m.m så får se va som händer ;D

De kommer få negativa signaler ifrån dig, bara så du vet. De kan alltid lätt spridas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Det känns lönt att riskera en massa trubbel för 140 kronor, men visst, vi är alla olika... jag hade bara betalt frakten då det uppenbarligen är ett misstag från deras sida och du ska då betala vad du egentligen är skyldig.

Och vad är det för trubbel han riskerar?
Skickar de fakturor är det bara att bestrida, skickar de kronofodgen är det bara att bestrida, skulle de dra det till tinget över kaffepengar så kostar det ändå inte någon enorm summa om han skulle förlora eftersom summan det rör sig om är under ett halvt prisbasbelopp.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop