Peka domän mot undersida på en annan

Permalänk

Peka domän mot undersida på en annan

Om jag har xxx.se och xxx.com och själva grundsidan är på xxx.se. Sen så har jag installerat en WordPress multisites så att en.xxx.se är på engelska. Det jag vill göra då är att låta xxx.com gå till den här sidan utan en redirect utan det ska helt enkelt vara den domänen.

Hoppas ni förstår vad jag menar? Dvs så hade jag gått in på en.xxx.se/contact så kommer jag egentligen och visuellt i webbläsarens adressfält till xxx.com/contact.

Permalänk

@-=*ThE_cRoW*=-:

Ställs inte det in lokalt genom vhosts om subdomänen går till samma server?

Permalänk

@FallenKnight: och i praktiken på ett webbhotell. Loopia använder kunden, hur löser man det där?

Permalänk
Medlem

Är lite sliten just nu, men om jag förstår dig rätt så borde det vara en DNS-pekare av typen cname du vill göra.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk

@zekel: är lite sliten själv. Jobbat alldeles för många dagar i sträck Men ja, en cname är det nog men vad bör man skriva?

Permalänk

Ett CNAME kommer inte att lösa det där, då det du vill göra fortfarande kräver att webbservern vet vad den skall göra/visa för innehåll när den får en förfrågan på xxx.com.

Rimligtvis borde det heta något i stil med alias, t.ex. att xxx.com blir ett alias till en.xxx.se, borde gå att ställa in i kontrollpanelen (vet inte hur den ser ut dock).
Bäst är nog att kontakta deras support.

Permalänk
Medlem

@crille631: Det är nog helt sant.

@-=*ThE_cRoW*=-:

Googlade lite snabbt och hittade detta hos Loopia.

Skrivet av Loopia:

Peka till annan domän i kontot

Denna valmöjlighet vidarebefordrar besökare, genom ett alias hos oss, till angivet mål i ditt konto. På så sätt kvarstår domännamnet i webbläsarens adressfält.

Har du tjänsten LoopiaVPS kan du här knyta din server till ditt domännamn.

Vill du peka ditt domännamn mot någon annan leverantör kan du göra detta här.

Mål:
Här anger du ett IP-nummer (A-pekare) eller ett värdnamn (CNAME) där din hemsida finns.
Typ av pekning:
A-pekare väljer du om du har fått ett IP-nummer av din leverantör.
CNAME väljer du om du fått ett värdnamn/domänadress av din leverantör.

https://support.loopia.se/wiki/domankonfiguration/

Vad jag förstår ska du under DNS inställningarna kunna välja "Peka till annan domän i kontot", hittar dock inget under deras guider, men borde inte vara så svårt om man har tillgång till deras kontrollpanel.

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk