Samsung Galaxy S6 - Deras sämsta lansering någonsin, nu man väljer iPhone?

Permalänk

Samsung Galaxy S6 - Deras sämsta lansering någonsin, nu man väljer iPhone?

Har köpt en S6 lur och märkte direkt hur fullproppad med skit den är. Så fort man kopplat upp sitt Google konto så blir man överöst med erbjudanden från Samsung Apps och OneDrive

Utöver det så tycker jag telefonen har fasansfullt mycket "gömda" funktioner med Google spårning, power saving funktioner och korkade halvdolda knappar som man nästan fått gissa sig till trots att man är en van datoranvändare och älskar teknikens utveckling. Att man sedan skall behöva slå av automatisk App uppdatering inne i GooglePlay store hörnet är för mig också väldigt idiotiskt ska väl fungera att kunna stänga av det i Inställningar tycker man. Samma sak med den inbyggda Youtube appen. Till viss del finns ju detta även på tidigare telefoner men inte i denna utstreckning tycker jag verkligen inte.

Ett annat korkat exempel som nog tar priset av stupidity är Samsungs "Wifi Power Saving" som ligger ultradold bakom knappkoden *#0011# -> Wifi........... Cyanogenmod verkar ju heller inte speciellt up-to-date med alla halvtaskiga nya lanseringar som Samsung pushar iväg så finns ju ingenting man kan flasha in som är cleant?

Era synpunkter och åsikter på Samsungs S6 lur uppskattas. Men för 6000 kronor så tycker jag man får ren skit vad gäller användarvänlighet och skulle nog köpt en iPhone istället.

Permalänk
Medlem

Du kan ju roota mobilen och installera titanium backup för att ta bort apparna du får med telefonen. Jag själv har s6 edge och har aldrig varit så nöjd, drog direkt in xsterolight rommen, valde själv vilka appar jag ville ha med från samsung.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Du kan ju roota mobilen och installera titanium backup för att ta bort apparna du får med telefonen. Jag själv har s6 edge och har aldrig varit så nöjd, drog direkt in xsterolight rommen, valde själv vilka appar jag ville ha med från samsung.

Mitt Wifi är bortom all räddning vad gäller stabilitet... När jag sitter och pratar i samtal med frugan och skall surfa sammtidigt så dör anslutningen stundvis (ej samtalet). När detta sker kan man exempelvis titta på appen KIK och skicka ett meddelande som då står som (s=sent) men det står inte (d=delivered) utan det dyker upp först 2 minuter senare

Har även försökt sätta Static IP men så fort jag försöker med det så fungerar inte anslutningen. Ställde in DHCP precis och skulle gå in på www.google.com och fick vänta runt 10 sekunder dvs den stog och "buffrade" sidan. Har aldrig haft en långsammare wifi anslutning än med den här telefonen och då har jag inte gjort någonting på den mer än startat upp och anslutit till wifit

Wifit är förövrigt ingenting fel på kör en ASUS router som fungerar felfritt till alla andra enheter i hushållet så det räcker och blir över. har du några tips på vad som kan vara orsaken till detta eller min telefon helt enkelt defekt från fabrik??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Du kan ju roota mobilen och installera titanium backup för att ta bort apparna du får med telefonen. Jag själv har s6 edge och har aldrig varit så nöjd, drog direkt in xsterolight rommen, valde själv vilka appar jag ville ha med från samsung.

Japp men nu har du ju triggat knoxfusen=ingen garanti, även om du flashar om till stock. Vilket kanske inte är det roligaste att göra när telefonen är någon månad gammal.

Har förvisso en s6a, men endast för att jag fick den i present, gillar den inte speciellt mycket, inget SD kort plus knoxfuse. Dåligt av samsung, dock skulle jag aldrig köpa iPhone lol

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Du kan ju roota mobilen och installera titanium backup för att ta bort apparna du får med telefonen. Jag själv har s6 edge och har aldrig varit så nöjd, drog direkt in xsterolight rommen, valde själv vilka appar jag ville ha med från samsung.

Förresten den här rutan längst till vänster "Samsung Briefing" kan man ta bort den utan att acceptera deras skitiga avtal?????
"START READING" står det me stor knapp under BRIEFING och längst ner står det by continuing you accept the terms of use and privacy policy

Om man som jag då varken vill ingå i deras policy eller fortsätta läsa hur får man bort den skitiga rutan och kan använda dom olika swipe skrivborden som det är tänkt

Permalänk
Medlem

tycker samsung progmarvaran e bra som fan, den e inte alls påträngande elelr så å det e lätt som fan att stänga av dem å så.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Först nämner du att det är deras sämsta lansering någonsin och sedan verkar du förvånad över att den är fullproppad med skit? Är väl ett typiskt Samsung-drag. Personligen tycker jag snarare att S6an är en av deras bättre telefoner. Största förbättringen mot tidigare lurar är onekligen byggkvaliteten. Som dag och natt om man jämför med tidigare plastsaker.

Sen kan jag hålla med mig om att Samsungs interface kan vara lite rörigt direkt ur lådan. Finns ju många sätt att mixtra och anpassa det till dina preferenser, något många skulle anse obligatoriskt med en Samsung-lur. Vill du ha en renare, mer straight-forward (men samtidigt mer begränsad upplevelse) utan att behöva mixtra med inställningar/launchers/custom roms är det nog iPhone som gäller, ja.

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Kungkrusbär: Måste fråga.. varför lämnar du inte tillbaka den om den är så dålig och märkte du inte detta innan du köpte den?

För 6000 kronor så kan en ju tycka att en har koll på vad en köper sas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

skulle lämnat tillbaks samsung s6'an och kört på motorolas lite dyrare telefon eller sony's liknande modell, sitter fortfarande med en motorola moto g här.
(Första varanten som släpptes 2013 (min köptes juli 2014) och det enda jag saknar är mer lagringsutrymme och batteritid (det börjar bli lite slitet men räcker fortfarande en dag utan att sitta med wifi eller 3g/4g igång.)
(Ska dock beställa nytt batteri till den i maj) och ska även beställa usb sticka med microusb port på eller otg adapter så har man lagringsutrymmet löst (kör lite emulatorer på den och ps1 roms tar lite mycket plats tillsammans med den lokalt lagrade musiken heh.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Så du skall alltså byta mobil från Samsung för att du blir påtvingad sånt du inte vill ha. Då väljer du Iphone. Hur tänker du nu?
På Samsung kan du välja...
Har för övrigt en s6 edge plus och är helt otroligt nöjd. Näst bästa mobilen jag haft om man ser till hur nöjd jag är med den efter köpet. HTC one m7 är den mobilen jag varit nöjdast med. Tyvärr är den seg och nästan oanvändbar idag.

Jag förstår inte vad ditt problem är om jag skall vara ärlig. Du KAN ju välja vilket de flästa saknar på sina Iphone.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vill snabbt flika in att flertalet Recensioner pekar ut Huawei Nexus 6P som den bästa Android-telefonen just nu.
Ex: https://www.youtube.com/watch?v=Xc5fFvp8le4

Ska man köpa Android för övrigt så kan det vara vettigt att hålla sig till just Google's egna telefoner, då de andra leverantörerna är dåliga på att uppdatera sina telefoner ett halvår/år in och man blir kvar med en gammal version av OS:et.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

Nästan allt går att avinstallera eller stänga av vad jag såg när jag testade telefonen i butik, tror jag kunde stänga av nästan allt så jag bara hade 10-15 appar kvar. Att stänga av automatiska app uppdateringar har man gjort i play store så länge jag kan minnas.

CyanogenMod finns inte som funkar bra för att S6an kör med Exynos SoC och inte Snapdragon, kommer nog aldrig funka bra heller.

Vet inte vart du köpte den för 6000kr men en 32GB S6 går att köpa för runt 4500kr.

Permalänk
Inaktiv

Gräset är grönare på andra sidan.. Apple mobiler och surfplattor har 3st stora fel.
Priset: Men har man gott råd så är detta inget problem.
Begränsad funktionalitet: Jailbreaka telefon och väl förstör garantin?
Ej standardkontakt: Ja man får bära med sig en Lightning kabel överallt, Androiderna däremot så finns det laddningskablar att låna precis överallt.

Jag själv har en ipad air 2 och kommer troligtvis även köpa 3an, de två sista punkterna ser jag mer som att apple görs för att jävlas. Att köpa en dyr iphone 7 nät den kommer och jaolbreaka skulle aldrig fall mig in, men visst vore det den mobilen som jag helst skulle ha.

Permalänk
Skrivet av Stenfan:

Vill snabbt flika in att flertalet Recensioner pekar ut Huawei Nexus 6P som den bästa Android-telefonen just nu.
Ex: https://www.youtube.com/watch?v=Xc5fFvp8le4

Ska man köpa Android för övrigt så kan det vara vettigt att hålla sig till just Google's egna telefoner, då de andra leverantörerna är dåliga på att uppdatera sina telefoner ett halvår/år in och man blir kvar med en gammal version av OS:et.

Intressant!

P.s till alla jag fick telefonen, med andra ord inte säker att den kostade 6000:- utan kan mycket väl kostat 4.6 - 6 beroende på vart den är köpt... Känns otacksamt att lämna tillbaka den så därför anstränger jag mig iallafall.

Sitter med min gamla S3:a just nu och surfar på Firefox hellre än i den nya =/

Får inte igång Static IP hur jag än gör kör jag dhcp fungerar det men sätter jag en statisk så vägrar den ens försöka ladda en hemsida och då är det endast static och dns man byter själv

Permalänk
Medlem

Så det var du som var "ren skit" helt gratis och inte 6000Kr för telefonen. Check.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungkrusbär:

Intressant!

P.s till alla jag fick telefonen, med andra ord inte säker att den kostade 6000:- utan kan mycket väl kostat 4.6 - 6 beroende på vart den är köpt... Känns otacksamt att lämna tillbaka den så därför anstränger jag mig iallafall.

Sitter med min gamla S3:a just nu och surfar på Firefox hellre än i den nya =/

Får inte igång Static IP hur jag än gör kör jag dhcp fungerar det men sätter jag en statisk så vägrar den ens försöka ladda en hemsida och då är det endast static och dns man byter själv

S3an är ju hästlängder sämre...

Permalänk
Medlem

Om du vill byta till iPhone så visst, det är en bra telefon. Men ett alternativ kan också vara att skaffa en telefon från ett företag som inte skiter totalt i användarupplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpt min S6 i höstas när Elgiganten återöppnade Phonehouse för 4995:-
Jag måste erkänna att det absolut är den bästa telefon jag haft. Speciellt Kameran är helt fantastisk.
Programvaran är stabil och jag har nog inte startat om den mer än 4-5 ggr sedan Oktober.

Jag retar mig inte så mycket på samsungs sätt att bygga sina androidsystem, visst bloatware är inte en av min favoritsaker, men den är ändå grym. Har även en Galaxy Tab S 10.5 och är toknöjd även med den.

Men är man stock-fanatiker så köp en Nexus...

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL