Electroworld läggs ner

Permalänk
Medlem

Electroworld läggs ner

Idag lades Electroworld tråkigt nog ner. En väldigt bra hemsida enligt mig med snabb leverans och bra priser. Alla reklamationer och garantiärenden kommer nu skötas av Elgiganten. Detta gör mig dock ingenting eftersom de alltid har levererat bra service för mig. Det jag kommer sakna i jämförelse med Elgiganten är fri frakt på allt. Inte bara från 500kr och uppåt.

Vad tycker ni om detta? Sorgligt? Glatt?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte speciellt mycket. Har aldrig handlat där men det är väl synd om personalen som blir av med jobbet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Aldrig sett sidan/butiken, sålde de datordelar?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

ouch synd, har köpt en del hörlurar därifrån, dom har oxå haft en del bra priser på spel och samlar utgåvor har jag sett men slog aldrig till på dom dock.

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Idag lades Electroworld tråkigt nog ner. En väldigt bra hemsida enligt mig med snabb leverans och bra priser. Alla reklamationer och garantiärenden kommer nu skötas av Elgiganten. Detta gör mig dock ingenting eftersom de alltid har levererat bra service för mig. Det jag kommer sakna i jämförelse med Elgiganten är fri frakt på allt. Inte bara från 500kr och uppåt.

Vad tycker ni om detta? Sorgligt? Glatt?

Har Electroworld överlevt så länge? Trodde de försvann för åratal sedan när butikerna lades ner (tror det var i samma veva Elgiganten köpte upp dem)...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Har Electroworld överlevt så länge? Trodde de försvann för åratal sedan när butikerna lades ner (tror det var i samma veva Elgiganten köpte upp dem)...

Electroworld har väl aldrig haft butiker.
Däremot döptes PC-City om till Electroworld.

Permalänk
Inaktiv

Nu såg jag detta nyss i Fyndtrådens diskussionstråd där @Zyzlite nämnde det men lika bra att skriva här med.

Riktigt bra butik för spel, ofta bra priser och dessutom fina rabatter eller rabattkoder till och från. De flesta av mina spelköp på senare år har gjorts där. Bra frakt, snabba leveranser där förbokningar brukar komma någon dag innan lanseringsdatumet vilket var riktigt trevligt.

Frågan är vilken butik som får bli nya favoriten. En sak är då säker, Electroworld kommer att saknas iallafall den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem

Electroworld var skitbra :). Tråkigt att de lagt ner.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Aldrig sett sidan/butiken, sålde de datordelar?

De var väl Elgigantens online-butik innan Elgiganten började sälja från sin "egen" sida. Exakt samma layout och publiceringssystem och sortiment, men ibland riktigt mycket billigare priser. Jag har gjort några riktiga klipp där.

Permalänk
Inaktiv

Jag har sett Electroworld sida, känt till deras anknytning till Elgiganten, men aldrig handlat där av flera anledningar.

Som att när jag handlar så brukar jag köpa från den butik som har lägst priser och är känd, om en butik har mycket lägre priser så granskar jag denna. Jag skulle tro att en stor del av befolkningen gör och tänker som mig, vilket får konsekvensen att nya internet butiker får svårt att ta sig in på marknaden.

Även om jag väl vet vad Electroworld har varit för butik, så har de aldrig för de produkter som jag har handlat haft ett så mycket lägre pris så att de har varit ett val.

Permalänk
Medlem

Åh, vad tråkigt. Köpte min Skyrim Collectors Edition där 2011, bra och smidig leverans, fin service.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Bryr mig inte speciellt mycket. Har aldrig handlat där men det är väl synd om personalen som blir av med jobbet.

Eftersom de har 0 anställda är det nog ingen fara.

http://www.allabolag.se/5564749298/Electroworld_Sverige_AB

Permalänk
Medlem

Norska filialen också?

Visa signatur

Anton

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Electroworld har väl aldrig haft butiker.
Däremot döptes PC-City om till Electroworld.

Verkar som jag rört till det lite, Electroworld tog över PC-citys kunder när de lade ner 2009. Var PC-citys butiker jag mindes...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

De har haft många fina erbjudanden, men inte helt sällan har Elgiganten haft samma erbjudande. Inget jag gråter över, har aldrig ens handlat därifrån faktiskt, men färre reor är ju alltid synd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Knappt 5 år :/ Tråkigt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hoppsan, jag som köpte min tvättmaskin där under black friday. Orolig över garanti? Inte öht, det är en Miele-maskin

Permalänk
Medlem

Riktigt trist, dom brukade ha bra deals på PS4/Xbone spel.

Permalänk
Medlem

Electroworld?
Minns en affär/kedja som låg i oslo på 80 talet med det namnet, undrar på om det är samma, imponerande att dom fans kvar så länge.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@Mögel:
Längtade varje helg efter dealsen på spelen

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Whaaat ?!?!

De är väl ett systerbolag till El-Giganten ?
Varför ? (nej har inte läst alla länkar, svar och kommentarer)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fan va synd. Köpte många spel på Electroworld back in the days när spelen fortfarande huvudsakligen såldes på dvd.

Lite sorgligt är det allt

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Whaaat ?!?!

De är väl ett systerbolag till El-Giganten ?
Varför ? (nej har inte läst alla länkar, svar och kommentarer)

Ja, därför övergår alla servicar osv till Elgiganten nu

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Electroworld har jag handlat ifrån ett par gånger men det gör väl inget direkt att dom lägger ner då det alltid har varit exakt samma pris, lagerstatus, sortiment osv när jag jämfört mellan EW och EG när jag velat köpa tex spel.

Så overall reaction = meh...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt besked. Dels för oss kunder och dels för konkurrensen i sin helhet. Electroworld hade ofta bra priser och matchade under reor och annat med att sänka.

Dock kändes utbudet spretigt utan riktig profil på vad de sålde och till vem.

Vore intressant om något annat företag valde att kliva in på den svenska marknaden under 2016. Amazon kanske

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Inaktiv

Handlar väl bara om att de stänger ner en försäljningskanal. Jag misstänker att alla varor plockades från Torsvik i Jönköping oavsett om varan såldes via Elgiganten eller Electroworld. Support/säljare kommer nu sitta kvar vid samma skrivbord men istället sälja eller supporta för antingen Phonehouse eller Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, köpte en del spel och blu-ray filmer därifrån. Tyckte de hade ett hyfsat utbud och bra kampanjer mellan varven. Framförallt uppskattades den fria frakten.

Permalänk

Gud va tråkig! Köpte många spel däreifrån. Alltid frifrakt samt bra priser. Kommer saknar de men Elgiganten finns iaf. Har köpt sjukt mycket saker från Elgig Mediamarkt är ju ett skämt I jämförelse.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Electroworld har väl aldrig haft butiker.
Däremot döptes PC-City om till Electroworld.

Finns där en marknad för mindre aktörer överlag idag?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xtQ:

Mycket tråkigt besked. Dels för oss kunder och dels för konkurrensen i sin helhet. Electroworld hade ofta bra priser och matchade under reor och annat med att sänka.

Dock kändes utbudet spretigt utan riktig profil på vad de sålde och till vem.

Vore intressant om något annat företag valde att kliva in på den svenska marknaden under 2016. Amazon kanske

Amazon hade verkligen varit ett trevligt tillskott. Frågan är hur många av de befintliga butikerna som skulle överleva bara.