Beslutsångest! Köpa datorn eller inte?

Permalänk
Avstängd

Beslutsångest! Köpa datorn eller inte?

Nu behöver jag verkligen ert tycke.

Ni kanske undrar vad jag ska använda datorn till. CS:GO är det enda spelet jag spelar och inte tänkt spela något annat heller.

Här är min dator idag :

Processor: Intel core i3 2120 3.3 ghz ( med vattenkylare )
Grafikkort: evga gtx 670
RAM: 4GB
PSU: XFX 650 WATT
SSD: 240GB
Bildskärm: https://www.komplett.se/product/783775/datorutrustning/bildsk...

Och här är datordelarna som jag nu har kommit fram till nu.

http://imgur.com/w5rdq6N ( tryck på bilden för att zooma in )

Jag hade enbart tänkt att köpa skärmen, men då började folk säga att det är lika bra att uppgradera hela datorn eftersom datorn som jag har nu är dålig för denna skärmen som jag hade tänkt http://cdon.se/hemelektronik/asus-rog-swift-pg278q-tn-27-p276...

Den datorn som jag kommit fram till nu http://imgur.com/w5rdq6N

Vad tycker ni om den? Rejäl uppgradering? Kommer jag märka stor skillnad med denna nya datorn jämfört med den gamla?

Jag hade enbart tänkt köpa skärmen som sagt, men eftersom folk sa att min nuvarande dator inte klarar av skärmen så tyckte dem att jag skulle uppgradera. Är det något speciellt jag ska uppgradera? Eller tycker ni jag ska köra på med den nya datorn som jag kommit fram till och sälja den gamla?

Tackar för alla svar!

Permalänk
Medlem

@emina41: Med tanke på att du endast spelar CS:GO tycker jag nog inte att du skulle behöva uppgradera din dator, förutsatt att du själv är nöjd med den prestanda du får. Däremot så kan det ju finnas en vilja Men en ny skärm är ju aldrig fel, och värd att investera i.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emina41:

Nu behöver jag verkligen ert tycke.

Ni kanske undrar vad jag ska använda datorn till. CS:GO är det enda spelet jag spelar och inte tänkt spela något annat heller.

Här är min dator idag :

Processor: Intel core i3 2120 3.3 ghz ( med vattenkylare )
Grafikkort: evga gtx 670
RAM: 4GB
PSU: XFX 650 WATT
SSD: 240GB
Bildskärm: https://www.komplett.se/product/783775/datorutrustning/bildsk...

Och här är datordelarna som jag nu har kommit fram till nu.

http://imgur.com/w5rdq6N ( tryck på bilden för att zooma in )

Jag hade enbart tänkt att köpa skärmen, men då började folk säga att det är lika bra att uppgradera hela datorn eftersom datorn som jag har nu är dålig för denna skärmen som jag hade tänkt http://cdon.se/hemelektronik/asus-rog-swift-pg278q-tn-27-p276...

Den datorn som jag kommit fram till nu http://imgur.com/w5rdq6N

Vad tycker ni om den? Rejäl uppgradering? Kommer jag märka stor skillnad med denna nya datorn jämfört med den gamla?

Jag hade enbart tänkt köpa skärmen som sagt, men eftersom folk sa att min nuvarande dator inte klarar av skärmen så tyckte dem att jag skulle uppgradera. Är det något speciellt jag ska uppgradera? Eller tycker ni jag ska köra på med den nya datorn som jag kommit fram till och sälja den gamla?

Tackar för alla svar!

Köp ett begagnat grafikkort för runt tusenlappen(typ 680, 770, 280X/7970) och en 2500k och det kommer rulla fint för en bråkdel av vad en ny dator kostar. Börja med CPU, mycket möjligt att ett 670 duger för CS:GO i 1440p om du nöjer dig med lägre grafikinställningar (men antagligen inte).

Sen skulle jag också råda dig att köpa en 1440p/144Hz-skärm med IPS-panel istället, klart mycket bättre bild. Bytte själv från ROG Swift till denna och är mycket nöjd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082 Annars finns den här som också har G-sync: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3021346 (fyndvara här: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-monitor...

Permalänk
Medlem

Med den nya datorn du länkat skulle skärmen fungera bra. Dock undrar jag om det är värt att köpa en sådan dyr skärm för datorn du har idag. Antar att du ändå inte kommer spela cs i 1440?
Om du bara tänker spela cs och inget annat räcker det väl gott och väl med en 1080 och 144 hz display? Dom kan du ju få för åtminstone 2-3000 kronor billigare.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk

Den nya datorn är betydligt bättre än den du har nu och du lär märka stor skillnad. Musmatta för 240 kr känns lite onödigt kanske. Du skulle kunna spara in på grafikkortet då CSGO är mest CPU tungt. Du skulle kunna spara ditt gamla nät agg också om det inte är super gammalt. Själv så skulle jag köra på den billigare skärmen, mer än en fördubbling av priset ger lite högre upplösning och 3 extra tum, inte värt enligt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Avstängd
Skrivet av utsatt_unge496:

Den nya datorn är betydligt bättre än den du har nu och du lär märka stor skillnad. Musmatta för 240 kr känns lite onödigt kanske. Du skulle kunna spara in på grafikkortet då CSGO är mest CPU tungt. Du skulle kunna spara ditt gamla nät agg också om det inte är super gammalt. Själv så skulle jag köra på den billigare skärmen, mer än en fördubbling av priset ger lite högre upplösning och 3 extra tum, inte värt enligt mig.

Men bilden/färgerna är väl bättre?

Permalänk
Medlem

Varför i hela värden ska du ha en ny skärm? Vem kör i 1080 eller 1440p i CSGO ens? Bara onödigt enligt mig.

Sen räcker det att uppgradera processorn för din del. 670 duger utmärkt för cs oavsett settings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RealPower:

Varför i hela värden ska du ha en ny skärm? Vem kör i 1080 eller 1440p i CSGO ens? Bara onödigt enligt mig.

Sen räcker det att uppgradera processorn för din del. 670 duger utmärkt för cs oavsett settings.

Jag har hört att den skärmen är UNDERBAR, på youtube tycker jag även skärmen flyter på otroligt bra, mycket bättre än vad min nuvarande gör.

Permalänk
Skrivet av emina41:

Men bilden/färgerna är väl bättre?

Nja... Om det är fina färger du vill ha så ska du kolla på skärmar med IPS panel, båda dom du föreslår är TN paneler. TN har sämre färger, men betydligt lättare att komma upp i 120/144 Hz än med en IPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Avstängd

Så...nu är den nya datorn köpt.

Nu borde jag klara av cs go med högsta inställningar va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emina41:

Jag har hört att den skärmen är UNDERBAR, på youtube tycker jag även skärmen flyter på otroligt bra, mycket bättre än vad min nuvarande gör.

Om du ska spela CS:GO skulle jag inte rekommendera någon G-Sync skärm alls. Om du spelar med G-sync blir det delay. (Googla ska du se).

Visst har ROG skärmen bättre färger, b.la, än med en vanlig TN, men är det värt nästan 4000kr mer? Nej, säger jag.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt att inte köpa någon ny dator, spelar man enbart CS:GO så krävs det inte speciellt mycket för att de ska rulla på bra.

En annan sak, Varför köpa en ny skärm som täcker nästintill 30% utav din budget?
Ifall du väljer att köpa en ny dator så välj att fördela dessa pengar till någon bättre komponent samt en billigare skärm.

Detta är enbart mina åsikter, förstår att vissa kanske vill ha med G-sync & hela paketet men jag skulle nog inte tycka att det var värt det.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Hoppas du tänkt spela andra spel än cs trots allt? Annars var det ett väldigt dumt köp om du inte är ekonomiskt oberoende enligt mig...

Permalänk
Medlem

okey, du köper en ny pc för att du vill ha en ny pc det kan jag förstå. men föra att ha den till cs.. ja, har du ens en ssd i ditt nuvarande sys? för jag ser inte att du beställt en ssd till nya pcn.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

okey, du köper en ny pc för att du vill ha en ny pc det kan jag förstå. men föra att ha den till cs.. ja, har du ens en ssd i ditt nuvarande sys? för jag ser inte att du beställt en ssd till nya pcn.

Här är min dator idag :

Processor: Intel core i3 2120 3.3 ghz ( med vattenkylare )
Grafikkort: evga gtx 670
RAM: 4GB
PSU: XFX 650 WATT
SSD: 240GB

Permalänk
Medlem

ah men då så. men vad har du för moderkort då kanske hade varit bättre att bara köpa en begagnad i7a samt nytt graffe istället för ett helt nytt system

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Extremt waste of money

som andra säger, räcker att du byter cpun och gpun. Det där kommer knappt ens lyft spelkänslan i cs, du kunde istället köpa dig en mycket bättre skärm som lyfter spelkänslan. Det är skärmen du kollar och spenderar tiden på.

https://www.komplett.se/product/866199/datorutrustning/bildsk...

bättre köp ^

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på alla som säger nej köp den och var glad över att du kan, den är riktigt fin och du kommer säkerligen få många roliga timmar med den.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

ah men då så. men vad har du för moderkort då kanske hade varit bättre att bara köpa en begagnad i7a samt nytt graffe istället för ett helt nytt system

asus p8z77-v lx

Hade det inte bara räckt att jag byter ut processorn, ett gtx 670 borde väl klara cs go med den nya skärmen, eller har jag fel ??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Extremt waste of money

som andra säger, räcker att du byter cpun och gpun. Det där kommer knappt ens lyft spelkänslan i cs, du kunde istället köpa dig en mycket bättre skärm som lyfter spelkänslan. Det är skärmen du kollar och spenderar tiden på.

https://www.komplett.se/product/866199/datorutrustning/bildsk...

bättre köp ^

Jag tänker ringa net on net och säga att jag har ångrat mig med köpet.

Skärmen vill jag VERKLIGEN köpa, så frågan är vad jag ska uppgradera i datorn för att kunna lira cs go med högsta inställningar , med skärmen då...

Permalänk
Medlem

@emina41:

Onödigt dyrt skärm, samt 970
Jag hade valt 390 över 970 alla dagar i veckan och du har ju även en nätdel som klarar att låta det sträcka riktigt på benen (+50% PL)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emina41:

Jag tänker ringa net on net och säga att jag har ångrat mig med köpet.

Skärmen vill jag VERKLIGEN köpa, så frågan är vad jag ska uppgradera i datorn för att kunna lira cs go med högsta inställningar , med skärmen då...

Det räcker med en 2500k samt 390 eller 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

@emina41:

Onödigt dyrt skärm, samt 970
Jag hade valt 390 över 970 alla dagar i veckan och du har ju även en nätdel som klarar att låta det sträcka riktigt på benen (+50% PL)

Dyr skärm? JA! Men den vill ja ha, punkt

Vet inte bara vad jag ska byta ut i datorn :/ får höra olika hela tiden..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Det räcker med en 2500k samt 390 eller 970

Okej, tänker leta runt på swec marknad.

Hur är det med minnet? 4GB ram är väl kanske inte o ha? Dags för 8GB?

Permalänk
Medlem

z77 moderkort e ju grymt bra, som sagt en begagnad 2600k/2700k eller 3770k hade funkat svin bra med det moderkortet. Jag har en 3770k och mina vänner har allt från 2500k-4790k och det e nada skillnad mellan våra cpuer i cpu test/ och dylikt. de har så klart bättre 3d prestanda då de gått över till 970/980. 670 suger balle nu men om det hade räckte i cs med den nya skärmen och den högre upplösningen det kan jag inte uttala mig om då jag kör bf4 å där e jag inte nöjd med mitt 670. e inte så insatt i cs men en högt klockad i3a som du har borde räcka och bli över i cs. så de pengarna du slösat på en ny data bara för cs e som att slänga dem i sjön. det smartaste hade varit att köpa en begagnad cpu, klocka den då du har vattenkylning, ny skärm och grafikkort.

8gb e bra att ha, billigt e det oxå.. men inte fel att ha 16 heller

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emina41:

Okej, tänker leta runt på swec marknad.

Hur är det med minnet? 4GB ram är väl kanske inte o ha? Dags för 8GB?

8Gb är lagom i dagsläget, gör en köpes annons här och vänta på respons.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emina41:

Dyr skärm? JA! Men den vill ja ha, punkt

Vet inte bara vad jag ska byta ut i datorn :/ får höra olika hela tiden..

Ingen idé att lägga 7k på en TN skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

z77 moderkort e ju grymt bra, som sagt en begagnad 2600k/2700k eller 3770k hade funkat svin bra med det moderkortet. Jag har en 3770k och mina vänner har allt från 2500k-4790k och det e nada skillnad mellan våra cpuer i cpu test/ och dylikt. de har så klart bättre 3d prestanda då de gått över till 970/980. 670 suger balle nu men om det hade räckte i cs med den nya skärmen och den högre upplösningen det kan jag inte uttala mig om då jag kör bf4 å där e jag inte nöjd med mitt 670. e inte så insatt i cs men en högt klockad i3a som du har borde räcka och bli över i cs. så de pengarna du slösat på en ny data bara för cs e som att slänga dem i sjön. det smartaste hade varit att köpa en begagnad cpu, klocka den då du har vattenkylning, ny skärm och grafikkort.

8gb e bra att ha, billigt e det oxå.. men inte fel att ha 16 heller

Pratade nyss med min morbror, han säljer sin amd fx 6530 processor med något moderkort som kostade 1500 kr. Är detta något att ha?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Ingen idé att lägga 7k på en TN skärm.

Jag tänkte på IPS skärmen

Permalänk
Medlem

nope.... typ sämre än din cpu

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx