Seagate stäms för fallerade hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Seagate stäms för fallerade hårddiskar

Efter Backblazes rapporter om katastrofartad felfrekvens inleds en grupptalan mot Seagate, som anklagas för falsk marknadsföring och en oförmåga att leverera icke-defekta hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha!, rätt åt dem.

Har man så dålig kvalitetskontroll innan släpp till slutkund skall de fasen ha en bot.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hjälpsam

Idioter som inte kan tolka statistik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Låt statistikkriget börja igen!...

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Passande företagsnamn till en skandal.

"Seagate" liksom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Låt statistikkriget börja igen!...

Det är inte relevant för det är olika antal diskar (ironi)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Det är inte relevant för det är olika antal diskar (ironi)

Hahaa, det var en av det roligaste diskussionerna jag haft här

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Hela den hör grejen har gjort mig nojig som f*n, har en Seagate disk i datorn, med samma batchnummer som dom som rapporterats gå sönder lite hur som helst. Kollade upp det där numret på disken då fort den första rapporten kom, sitter mer eller mindre och räknar dagarna tills disken dör och allt jag har på den försvinner, den har redan börjat göra en del konstiga ljud.

Cash att köpa en ny disk för har man ju inte heller!

Permalänk
Medlem

I och för sig är de väl "icke-defekta" vid leverans, annars byter de ut dem under garantitiden? Som jag förstod det så håller de 1-2 år och garantin är 1 år. Dåligt, javisst men räcker det för att stämma dem? Vad säger deras marknadsföring? Backblaze har väl använt dem som serverdiskar vilket de inte marknadsförs som.

Har själv 4 stycken men knappt använt dem ännu. Har kopplat in två av dem och de fungerar.

Edit: Jaha det är ett visst batchnummer som oftare går sönder?
Det vill jag kolla! Hur kollar man detta?

Permalänk
Hedersmedlem

hmm stämmer detta så är det helt sjukt stor skillnad mellan olika tillvärkare.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Hade seagate-diskar i min förra burk, aldrig igen. Två stycken gick sönder inom ett år (den jag köpte och den nya jag fick på garanti).

En kompis som byggde dator ungefär samtidigt hade liknande problem, men för honom var det fyra diskar i rad som gick sönder. Detta är visserligen 10 år sedan nu, men minnet sitter kvar ändå.

Tråkigt att problemen återstår, men konstigt att de finns kvar med tanke på hur dåliga produkter de levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Hela den hör grejen har gjort mig nojig som f*n, har en Seagate disk i datorn, med samma batchnummer som dom som rapporterats gå sönder lite hur som helst. Kollade upp det där numret på disken då fort den första rapporten kom, sitter mer eller mindre och räknar dagarna tills disken dör och allt jag har på den försvinner, den har redan börjat göra en del konstiga ljud.

Cash att köpa en ny disk för har man ju inte heller!

Se till att ha vettiga backuper så behöver du inte vara mer orolig utöver kostnad av nya diskar / tiden det tar att återställa.

Har haft många diskar som haft batchnummer av dåliga serier som funkar ypperligt, även de som inte gjort det självklart, samma gäller diskar som enligt många har låg felfrekvens. Dvs man kan aldrig förlita sig på en HD fullt ut och det bästa sättet är att ha backuper.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Inget att vara stolt över Seagate.

Före

Efter

Jag har personligen fasat ut allt med Seagate i hemmet efter att ha varit helt exklusiv till Seagate tidigare.
Det är inte första gången Seagate har gjort bort sig.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Seagate HDD som bara dog etter ett år eller så. Gick inte att hitta under boot.
Vid ett tillfälle köpte jag två 500GB WD Blue diskar, till barnens datorer. Efter drygt två år ger bägge två varningar i CrystalDisk och WD har rått mig att RMAa dem. En av diskarna bytte jag ut mot den RMAade Seagaten

Säga vad man säga vill om Seagate, de vinner på support:
* Segate-diskar kan man skicka till en adress i Stockholm, så skeppas de till Nedeländerna tror jag. Det kostar ca 150 :-
* WD-diskar måste man skicka till Tyskland, går på 350:- vill jag minnas. Enklare att köpa ny disk.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Värt att påpeka, de påverkade diskarna såldes 2011.

Jag har 2st 1.5TB Seagates som är över 3år gamla, de fungerar utan anmärkning. Har dock aldrig haft en disk som dött än.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

I fell a "SHIT STORM IS COMING"

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Exakt, konsumentdiskar packade tight utan vibrationsdämpning i backblaze tidigare chassin som slaktade hårddiskar.
Nu har jag haft otur med Hitachi och Seagate och deras märken är ruinerade för evigt för min del. Men backblaze statistik går inte att applicera någonstans. Bortsett från... ja, diskar placerade i en miljö designad att slakta diskar slaktade diskar! Katastrof!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Inget att vara stolt över Seagate.

Före
https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2015/04/blog_seagate_3tb_deploy.jpg

Efter
https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2015/04/blog_seagate_3tb_bad_curve.jpg

Jag har personligen fasat ut allt med Seagate i hemmet efter att ha varit helt exklusiv till Seagate tidigare.
Det är inte första gången Seagate har gjort bort sig.

Att diskar går sönder är inget nytt. För mig är supporten viktigare. Det är min uppfattning att det kostar mindre att skicka en HDD till Seagate för RMA jämfört med WD. Vad är din uppfattning här?

Permalänk
Medlem

@MugiMugi: Ja jo, men sitter man med en extremt tight budget så är det inte så lätt att fixa backuper Får väl spara i några månader eller så och köpa mig en ordentlig disk som jag kopierar den nuvarande till och sen har någonstans i väntan på att den som är i datorn nu kärvar ihop totalt.

Permalänk
Medlem

bara för en vecka sedan: Array 1 has gone critical

Har 4 st ST3000DM001.... vågar inte slå på maskinen nu utan får invänta en ny disk.... pust stånk och stön.

Svårt att säga hur länge min snurrade men har i princip varit igång 24/7 de senaste 2,5 åren.

Får man bara hoppas raiden bygger upp sig efter detta...

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Jag är nog en av få som haft tur med mina seagatediskar? Min western digital kastade in handduken efter något år av användning. Far köpte någon seagate till laptopen förra året i september och har använt datorn bara 3 ggr sen dess. Trots det, påträffades fel nu i början på januari med flera skadade sektorer fast datorn har legat oanvänd på skrivbordet. Jag har dessutom några vänner som haft seagate vars diskar har fallerat gång på gång och till slut tröttnade för att sen gå över till western digital och sen dess fungerat felfritt. Nu kör far western digital och hittills har inga fel uppstått (peppar peppar).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag var en av de drabbade, min köptes på CDON. Har ett program som mäter av hälsan nu. Installerade det när disken började krångla. Antalet defekta sektorer var absurt och programet uppskattade livslängden till fyra dagar till. Spännande tider haha!

Hard disk sentinal heter det, kanske finns bättre därute, men det funkar för mig. Kör med WD RED nu, ska palla 24/7, så de borde hålla för mig ett tag. 100% hälsa nu, peppar peppar!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Inget att vara stolt över Seagate.

Jag har personligen fasat ut allt med Seagate i hemmet efter att ha varit helt exklusiv till Seagate tidigare.
Det är inte första gången Seagate har gjort bort sig.

Själv fasade jag ut WD efter att två diskar failade inom 2v från varandra och månaden efter gick en tredje. Höjden av oflyt, de kördes i bra miljö till råga på allt. De köptes samtidigt så måste fått en riktigt dålig batch.

Känns som det är lite hugget som stucket mellan WD och Seagate. Vill man ha bättre kvalite så är det väl Hitachi.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Värt att påpeka, de påverkade diskarna såldes 2011.

Jag har 2st 1.5TB Seagates som är över 3år gamla, de fungerar utan anmärkning. Har dock aldrig haft en disk som dött än.

2 diskar är ju heller inget direkt statistiskt underlag att förlita sig på BB har ju även de diskar som fungerar/fungerat utan problem.

En av mina Seagate 2TB NAS gav upp eftertvå år, fick precis en ny på garanti. Hat även haft en eller två WD Green som pajjat, även Samsung har tackat o bockat. Bäst änsålänge har Maxtor varit som enligt gammal statisik ska vara sämst. Det går inte dra några slutsatser med så få diskar helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är i detta specifika fallet, men Seagate-diskar har alltid krånglat för mig när jag gett dem en chans. De kan gott få betala lite för den irritation de orsakat folk!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Ratatosk:
Exakt, konsumentdiskar packade tight utan vibrationsdämpning i backblaze tidigare chassin som slaktade hårddiskar.
Nu har jag haft otur med Hitachi och Seagate och deras märken är ruinerade för evigt för min del. Men backblaze statistik går inte att applicera någonstans. Bortsett från... ja, diskar placerade i en miljö designad att slakta diskar slaktade diskar! Katastrof!

Notera att Backblaze har konstaterat att konsumentdiskar är det som är vettigast för dem att använda, rent ekonomiskt. De har en infrastruktur som är byggd för att hantera failande diskar och, om jag minns vad jag läst tidigare rätt, enterprise-diskarna är tre, fyra ggr dyrare och håller inte längre för det.

Jag tycker vi ska vara glada att Backblaze hårdtestar stora mängder konsumentdiskar och delar med sig av resultatet.

Permalänk
Medlem

@Perb:
Gissa varför, backblaze superbilliga(i jämförelse med andra lösningar) chassin är ett skämt. Att montera hårddiskar i dem är som att slänga dem i en hög och hoppas att de inte vibrerar sönder. De har förbättrat sina skämt-chassin en del pga höga felsiffror, fortfarande inget att ta seriöst.

Permalänk

Men köp inte Seagate. Är ju bara skräp.. Hur tänker folk? Sparar 200 spänn på att köpa en Seagate ist för hgst eller typ Hitachi eller Toshiba? Snacka om dumsnålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem

Jag misstänker att det mer har att göra med att någon ser en möjlighet att tjäna pengar och kanske skaffa sig lättförtjänt publicitet, än att det verkligen finns grund för att det handlar om medvetet bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Att diskar går sönder är inget nytt. För mig är supporten viktigare. Det är min uppfattning att det kostar mindre att skicka en HDD till Seagate för RMA jämfört med WD. Vad är din uppfattning här?

Jag utnyttjar reklamationsrätten eller garanti och slipper fraktkostnaden

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net