Permalänk
Livsnjutare 😎

Hjälpa mormor med DVD

Jag försöker modernisera min kära mormor innan hon går i graven om några år.

Nu i julas fick hon därför bland annat en DVD-spelare utav enklare modell och ett gäng filmer för att hon skall titta på något annat än rapport och på spåret.. (hon älskar filmer så..)

Men nu är hon ju inte den mest tekniska personen i världen - snarare tvärtom.
Jag var där och visade hur man satte igång det och vilka knappar som var vad, fick göra ett schema på "spela upp är nr 3" och så klistrade jag en liten lapp under PLAY med en 3'a på.
.. liksom den nivån är det.

Sedan ringer hon mig 2 dagar senare, då har hon plöjt alla filmerna hon fick under julen i ett sträck (det var säkert 10-15st!) och var helt euforisk.
"Jaa.. jaa... jag klarade det seddu!, så mallig jag blev."
"... men nu fungerar inte TV'n längre!"

Vad som hänt är att TV'n input står på SCART (ja gammal DVD, men hon ser dåligt så det spelar ingen roll med 567p via hdmi där ändå... suddigt plus suddigt blir inte skarpt.. ) och hon skall byta till ingången till DTV.
Problemet är ju att människan är för seg med sina snart 90 taggar i livet.

- Ja men mormor, tryck på knappen SOURCE på kontrollen, sedan har du knappar som ser ut som "UPP eller PILAR"... ser du dem ?

"... Men lille vän, jag har ingen sås ?"

- ... Soruce. En knapp. Den sitter på fjärrkontrollen...
".. Sås... sås... sås... jag ser inga sådana knappar"

- Ehhm.. ok. Men den är där, vill minnas att den är i mitten ochlite till höger, en liten rund, stor S-O-U-R-C-E över den tror jag

"... S.. O... Vad sa du sedan ?

Ja, ni fattar galoppen...

Jag har en 2åring och en 5åring som ränner runt benen, skriker högre än Gunde Svan på Fångarna på Fortet och bara allmänt jävlas med mig och varann, i telefonen har jag å andra sidan en gammal pensionär som vill se bingolotto och se om hon hinner en resa jorden runt om hon ändå inte kan använda.

Efter 20 minuter så får jag avbryta det hela och mena på att maten till barnen måste fixas och att vi nog inte kommer längre, iaf inte via telefon. Jag får hälsa på henne igen ganska snart om ställa om till TV'n så hon kan se på grejerna hon är van.

Efter några timmar så ringer hon dock igen, och nu med goda nyheter.
"Hej lille vän, ja nu är det din galna mormor igen..."
"Vet du, jag har löst det!!"

- Oj... hur ? va.. va... VA BRA!

"Ja jag tryckte på alla knappar jag kunde hitta och bara fortsatte en stund, tänkte att det går la sönder nu men värre kan det knappt bli!!... men det fungerade ju tills slut"

"... Så nu ser jag inga mer filmer!!!"

- Nej det förstår jag!

Samtalet avslutas efter en stund, alla är lugna och fina.
Hon kan se tv - och jag kan sluta tänka på att hon missar alla sina kvällsnöjen.

.... Men.
Fortsättning nedan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag vill ju ändå att hon skall kunna kolla på DVD!
Hon vet ju hur man gör!!

Finns det något sätt att lösa det på?

Jag tänker direkt på 2 olika lösningar:

1. Ha en extra handkontroll med macro
Bara några få knappar på den, så gör man två knappar.
En sätter på tv'n, byter till input DTV och den kallar vi TV
En annan sätter på tv'n igen, byter input till SCART och den kallar vi DVD
Vart kan man köpa enklare kontroller som dessa?
Ingen Logitech Harmony direkt liksom..

2. Kan man få DVD'n att skicka någon "master signal"
Så när man trycker på strömmen på denna, så ändras input till den, och när man stänger av strömmen - byts input tillbaka till DTV - automatiskt ??
Det hade varit det absolut bästa... men känns svårt att fixa.. eller?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Skapa en slags stencil att sätta ovanpå fjärrkontrollen, gärna en som täcker över alla knappar som inte behöver användas. På denna stencil skriver du ut superenkla instruktioner - "Tryck här för film" osv.

Permalänk
Hedersmedlem

När mina barn var små köpte jag en programmeringsbar universalfjärrkontroll som man kunde lägga in sekvenser av knapptryckningar på en knapp. Detta för att vi hade flera olika boxar och grejer. Så när de skulle kolla på barnkanalen så var det en knapp, disneychannel en annan och dvd en tredje. Ja, du förstår...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kanske något liknande denna skulle kunna funka? http://www.amazon.co.uk/Doro-HandleEasy-Universal-Infrared-Co...

Klarar hon av att hantera DVD-spelaren i sig med den medföljande fjärrkontrollen så blir det hela lite lättare att lösa. Mitt förslag är att satsa på en liknande kontroll som den ovan som hon kan använda till tv:n.