Varför fail'ar backupen ? // VMWare - Veeam backup

Permalänk
Livsnjutare 😎

Varför fail'ar backupen ? // VMWare - Veeam backup

Vi har följande uppsättning på jobbet;

  • 3st virtuella host'ar

  • V-Center med VMWare Essensials -licensen för 3 host's med HA och vMotion etc.

  • Veeam för backup.

  • De installerades för drygt 2år sedan och har inga några nya produktversioner mer än säkerhetsuppdateringar.

Jag har en virtuell maskin som är ny domänkontrollant, OS: Windows Server 2012 R2.
Men får ett skumt fel i Veeam hela tiden.

Omstarter etc. hjälper inte.

Vad beror detta på, och hur fixar man ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har det fungerat att ta backup på maskinen innan?
Finns det plats på disken i den virtuella maskinen? Kan ge skumma felmeddelanden.
Har kontot som gör guestprocessing rättiigheter mot den servern? Tänker att det är helt ny domän

Permalänk
Medlem

Utöver Jocke92's förslag ovan, har du testat att öppna jobbet och göra en "recalculate" eller vad det nu står om hans förslag inte hjälper/redan uppfylls?

Jag skulle nog sätta några kronor på att det som Jocke92 föreslog om att ha tillräckligt med ledigt utrymme på VMen som ska backas eller att det är något med rättigheterna.

Veeam har ganska bra supportforum. Du nämner inte vilken version det gäller och jag har inte kört Veeam tillsammans med HyperV, men de flesta problem (mycket få ändå) jag råkat ut för har varit relativt enkla att lösa mha Google, deras forum samt FAQ's. I något enstaka fall har jag fått ta hjälp av supporten.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt är dåligt med space på C: en anledning till detta meddelande. Annars fanns det något du kunde testa i den här tråden

http://forums.veeam.com/veeam-backup-replication-f2/vss-faile...
dvs sätta automount till enable.

Nu minns jag inte riktigt vilket felmeddelande det gav, men springer du på problem efter uppdateringar av vcenter/esxi så kan den ha släppt SSLen till Veeam, var tydligen fixat om man hare senaste veeam dock. Värt att tänka på om du springer in i det i framtiden.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tack för alla tips såhär långt, skall prova detta senare idag eller imorgon.
Återkopplar med vad som funkar / inte funkar.

Troligtvis är något av föreslagna lösningar något som går hem.

Vad skulle världen göra utan alla @Sweclokers medlemmar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om det nu är diskutrymnme så kommer min fråga.
Har ni ingen övervakning på diskarna

Permalänk

För att vara på säkra sidan, har du kört på alla patchar i Veeam? Vilken version är det du kör?
VMware med Vmotion kräver Essential Plus, är det den du kör? Kontrollera att du har tillräckligt med vRAM på dina VMs, hur mycket har du?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jocke92:

Har det fungerat att ta backup på maskinen innan?

Nej har nog faktiskt aldrig fått en backup på denna maskinen, dock har jag andra Win2012 R2'or som backuperna rullar fint på... så känns som en inställning nånstans..

Skrivet av jocke92:

Finns det plats på disken i den virtuella maskinen? Kan ge skumma felmeddelanden.

Plats skall finnas... bara Windows 2012 R2 och lite inställningar på den + AV.

Skrivet av jocke92:

Har kontot som gör guestprocessing rättiigheter mot den servern? Tänker att det är helt ny domän

Skall vara det aktiva domän-kontot... men provar att göra ett separat jobb och knappa in nya settings..

Tack för dina rader ovan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har nu skapat ett nytt jobb, bara för denna server.

  • Har få Guest Processing.

  • Har samma domän-user som är domain admin JOJMASTER-servern.

  • Lokal disk på VM'en har 40GB LEDIGT utav 60GB totalt.

  • Backup-disken den skall slungas till har 750GB+ LEDIGT utav 4TB totalt.

Återkommer med resultat...

Här är versionen jag kör.
Ja, den är inte uppdaterad sedan installationen - men fungerar lika bra för de.

Här är vilka settings jag kan använda på detta jobb.
Aktiverade den första (application aware VSS) då den har DHCP, DNS och AD-rollen tänkte jag... det är nog bra.. eller? (kanske inte spelar någon roll)
- Vad skall man/bör han ha för inställningar här?

Update
.. jobbet fail'ade.

Har inte fått loggen från Veeam ännu, men tiden det tog och vad den gjorde tyder på samma fel..

Provar ni att skippa VSS och köra utan det...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Danne:

Om det nu är diskutrymnme så kommer min fråga.
Har ni ingen övervakning på diskarna

Vi har bara larm på själva HOST'arna om SAN'ets diskar börjar bli fulla/ta slut.

Men på VM-nivå har vi ingen övervakning utav varken disk, cpu-throttle eller ram useage... Detta vore bra, men vet inte hur man gör och jag har faktiskt inte haft tiden rent ut sagt..

Idag är det ju så att alla har mer arbete än vad de mäktar med, så där det brinner mest är man å släcker/jobbar.

Ovanstående är ju något som får mig att sova bättre om natten, men aldrig har tid att sätta upp de.t..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Delarium.:

För att vara på säkra sidan, har du kört på alla patchar i Veeam?

Nej det har vi inte.
Men samtidigt förklarar det inte varför 4st 2012 R2'or går med samma settings och inte denna.

Skrivet av Delarium.:

Vilken version är det du kör?
VMware med Vmotion kräver Essential Plus, är det den du kör?

Här är vilka versioner vi kör.
Och ja, det är Essential Plus -licensen vi har.

Skrivet av Delarium.:

Kontrollera att du har tillräckligt med vRAM på dina VMs, hur mycket har du?

Alla host'ar har 96GB ram styck (gånger 3), och alla VM'ar har mer ram tilldelat än de använder.
Så RAM är inte ett problem här.

Mer ram än vad vi nyttjar i parken, uppgraderade det nyss från 48gb ram/host till 96gb som sagt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte heller sova säkert om natten om jag inte hade någon backup på min DC Hade ni bara en? Skulle överväga att köra en till, just in case. Tråkigt att komma till jobbet en dag så har den dött. Du har inget alternativ att använda någon annan tjänst för shadowcopyn? Ibland kan det finnas fler att välja på. Har inte använt veem själv dock.

Finns det inte en inbyggd annars som du kan använda för att iaf få en kopia på den? Som en liten paniklösning? VAd säger google om felmeddelandet?

Visa signatur

.

Permalänk

Själv har jag haft ett liknande felmeddelande fast i Hyper-V miljö.

De steg man fick kontrollera då enligt Veam supporten var dess:

Kontrollera att "Guest services" är installerat på maskinen som ska backas.

Kontrollera att alla tjänster är igång, "Guest services" samt "VSS tjänsterna"

Se till att det finns tillräckligt med utrymme för att ta en snapshot (i mitt fall funkade det med att sätta "no limit" för snapshots), testa sedan att ta en manuell snapshot.

I vissa fall kan det vara så att något har fastnat i "VSS writers" och då måste den rensas från det som fastnat, detta gör man lättats genom att sätta en limit på snapshot till det lägsta möjliga, tror det är 240mb som är lägsta. Testa så får du en promt som talar om det lägsta möjliga man kan välja.

Testa sen och kör backupen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Update

Efter jag körde utan settings blev det bra...
Vad missar jag om jag inte har VSS -funktionen ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vi har bara larm på själva HOST'arna om SAN'ets diskar börjar bli fulla/ta slut.

Men på VM-nivå har vi ingen övervakning utav varken disk, cpu-throttle eller ram useage... Detta vore bra, men vet inte hur man gör och jag har faktiskt inte haft tiden rent ut sagt..

Idag är det ju så att alla har mer arbete än vad de mäktar med, så där det brinner mest är man å släcker/jobbar.

Ovanstående är ju något som får mig att sova bättre om natten, men aldrig har tid att sätta upp de.t..

Skrivet av andreas_dock:

Nej det har vi inte.
Men samtidigt förklarar det inte varför 4st 2012 R2'or går med samma settings och inte denna.

Här är vilka versioner vi kör.
Och ja, det är Essential Plus -licensen vi har.
http://adock.se/users/upload/files/160202130351001.png
http://adock.se/users/upload/files/160202130327001.png

Alla host'ar har 96GB ram styck (gånger 3), och alla VM'ar har mer ram tilldelat än de använder.
Så RAM är inte ett problem här.

Mer ram än vad vi nyttjar i parken, uppgraderade det nyss från 48gb ram/host till 96gb som sagt.

Min första tanke... STOPPA PRESSARNA! Är ni helt galna Ingen som helst övervakning på era servrar... Där hade jag inte vågat jobba
Sätt upp det ASAP, Disk,CPU,Minne, Tjänster är minimum!
Det är bara att skaffa ett verktyg som ni tycker passar. Tex OP5 eller PRTG.

Jag rekommenderar även STARKT! att uppgradera er veeam omgående! 6an är inte mycket att hänga i granen jämfört med 7an. Dock finns det nu 9 nu. Även planera in en uppgradering för ESXi gärna till 5.1 U3 så ni får stöd för Win 2012 tex. Eftersom jag såg att ni redan kör 2012 och det supporteras inte av den ESXi version som ni kör idagsläget. Ännu mindre supporterat av veeam 6.

Förstår inte hur ni vågar. Kör inte ens så gammalt hemma

Permalänk
Medlem

VSS innebär att den ser till att systemen som körs är intakta när man tar backupen så att man kan återställa ett helt system från backupen. Annars kanske inte ad-databasen är frisk tex. Enda gången jag skulle återställa en domänkontrollant från en backup är dock endast om sanet kraschat. Annars skulle jag installera en ny o replikera från sekundära.

Rekommenderar också er att fixa en enkel övervakning. Det minsta är ju ram, cpu o disk. Eventuella viktiga tjänster eller sådana man vet kan krascha. Har ni inte tid själva, köp in tjänsten!

På ditt problem tror jag irfaceless är något på spåren. Att utrymmet för shadowcopy är ställt för lågt eller fullt

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Danne:

Min första tanke... STOPPA PRESSARNA! Är ni helt galna Ingen som helst övervakning på era servrar... Där hade jag inte vågat jobba
Sätt upp det ASAP, Disk,CPU,Minne, Tjänster är minimum!
Det är bara att skaffa ett verktyg som ni tycker passar. Tex OP5 eller PRTG.

Jag rekommenderar även STARKT! att uppgradera er veeam omgående! 6an är inte mycket att hänga i granen jämfört med 7an. Dock finns det nu 9 nu. Även planera in en uppgradering för ESXi gärna till 5.1 U3 så ni får stöd för Win 2012 tex. Eftersom jag såg att ni redan kör 2012 och det supporteras inte av den ESXi version som ni kör idagsläget. Ännu mindre supporterat av veeam 6.

Förstår inte hur ni vågar. Kör inte ens så gammalt hemma

Ja alltså jag uppskattar ju dina inputs och sådär va, men frågan är om du kollat med verkligheten på senaste hur det faktiskt ser ut på många företag och arbetsplatser ?

Vi har bra drift sett till många andra företag jag vet om.

Men men... det kunderna inte vet - har de inte ont utav... eller nått haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jocke92:

VSS innebär att den ser till att systemen som körs är intakta när man tar backupen så att man kan återställa ett helt system från backupen. Annars kanske inte ad-databasen är frisk tex. Enda gången jag skulle återställa en domänkontrollant från en backup är dock endast om sanet kraschat. Annars skulle jag installera en ny o replikera från sekundära.

Rekommenderar också er att fixa en enkel övervakning. Det minsta är ju ram, cpu o disk. Eventuella viktiga tjänster eller sådana man vet kan krascha. Har ni inte tid själva, köp in tjänsten!

På ditt problem tror jag irfaceless är något på spåren. Att utrymmet för shadowcopy är ställt för lågt eller fullt

Vi har nu en dialog med konsultbolag att hyra in hjälp för att sätta upp det riktigt.
Även se över hela virtuella parken (hårdvaru och mjukvarumässigt) och uppgradera där behov finns.

Sett till stabilitet är hela systemet SJUKT STABILT - oavsett om det är gammalt eller ej.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja alltså jag uppskattar ju dina inputs och sådär va, men frågan är om du kollat med verkligheten på senaste hur det faktiskt ser ut på många företag och arbetsplatser ?

Vi har bra drift sett till många andra företag jag vet om.

Men men... det kunderna inte vet - har de inte ont utav... eller nått haha

Jo jag vet hur det ser ut och en del är rena skämtet när det kommer till IT. Man lägger en massa pengar på andra saker men glömmer att IT är det som gör att företaget fungerar.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Nej det har vi inte.
Men samtidigt förklarar det inte varför 4st 2012 R2'or går med samma settings och inte denna.

Här är vilka versioner vi kör.
Och ja, det är Essential Plus -licensen vi har.
http://adock.se/users/upload/files/160202130351001.png
http://adock.se/users/upload/files/160202130327001.png

Alla host'ar har 96GB ram styck (gånger 3), och alla VM'ar har mer ram tilldelat än de använder.
Så RAM är inte ett problem här.

Mer ram än vad vi nyttjar i parken, uppgraderade det nyss från 48gb ram/host till 96gb som sagt.

Som någon annan skrev, rekommenderas att uppgradera VBR till en modernare version, ni kanske kan få en bra deal från Veeam då ni redan har en licens för v6. Om det är helt otänkbart just nu, så patcha VBR till senaste versionen, speciellt då du kör så pass modernt OS på din VMs. VBR är en produkt som utvecklats otroligt mycket på kort tid, och mycket barnsjukdommar har rättats sen din version kom och installerades.

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Delarium.:

Som någon annan skrev, rekommenderas att uppgradera VBR till en modernare version, ni kanske kan få en bra deal från Veeam då ni redan har en licens för v6. Om det är helt otänkbart just nu, så patcha VBR till senaste versionen, speciellt då du kör så pass modernt OS på din VMs. VBR är en produkt som utvecklats otroligt mycket på kort tid, och mycket barnsjukdommar har rättats sen din version kom och installerades.

/D

Skall kika på detta med konsulterna vi tar in.

Tackar för allas inputs!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •