Kan inte köra 144hz på min BenQ XL2411Z

Permalänk
Medlem

Kan inte köra 144hz på min BenQ XL2411Z

Har försökt allt för att kunna köra i den hz:en men den klarar bara av 60, är det på grund av hdmi kabeln eller? Behöver jag skaffa en annan skärm för att kunna köra i den hz:en? Har en gtx970 evga.

MVH/Nörve

Permalänk
Medlem

Byt till dual link DVI eller displayport så lär det gå bättre.

Permalänk
Medlem

Fungerar endast via Display Port / Dual link DVI.

Permalänk
Medlem

Fast DisplayPort fungerar så klart inte, eftersom skärmen inte har någon DisplayPort-ingång. Så det är endast DVI som gäller.

Permalänk
Medlem

och det har skärmen tillgång till?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av perost:

Fast DisplayPort fungerar så klart inte, eftersom skärmen inte har någon DisplayPort-ingång. Så det är endast DVI som gäller.

Detta, @Nörve, är också anledningen till att du sannolikt inte kommer kunna köra din skärm i 144 Hz nästa gång du köper nytt grafikkort, eftersom DVI håller på att försvinna från grafikkorten. Därför rekommenderar jag generellt att man undviker XL2411Z och andra gamingskärmar utan DP.

Skrivet av Nörve:

och det har skärmen tillgång till?

Ja, den har DVI Dual Link. Fick du inte med någon sådan kabel med den?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Nope, tror BenQ är scamers kappa kappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nörve:

@Alling: Nope, tror BenQ är scamers kappa kappa

"Medföljande tillbehör Strömkabel, DVI-kabel Dual-Link. VGA-Kabel"
http://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z#/specs

Nu ljuger du allt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har själv köpt 3 x BenQ 2411Z och visst får man med en Dual link DVI kabel. Den är vit färgad.

Permalänk

skärmen har DVI och HDMI borde du väl veta som faktiskt äger den vad den är utrustad med...

ansluter du en DVI-D DL kabel så ska det fungera.

Deltaco brukar fungera ypperligt i kortare längder under 10m iaf.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=330137
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1459879

Skrivet av Alling:

Detta, @Nörve, är också anledningen till att du sannolikt inte kommer kunna köra din skärm i 144 Hz nästa gång du köper nytt grafikkort, eftersom DVI håller på att försvinna från grafikkorten. Därför rekommenderar jag generellt att man undviker XL2411Z och andra gamingskärmar utan DP.

Ja, den har DVI Dual Link. Fick du inte med någon sådan kabel med den?

tror inte det är någon fara. VGA är ju fortfarande en levande standard som ingen typ använder längre men finns ofta fortfarande på skärmar och tvapparater än idag.

så DVI lär överleva längre än vad skärmen gör.

och hoppas att de kommer med en DVI 2.0 istället med högre bandbredd då kontakten generellt sett är kung framför både hdmi och DP som bägge saknar seriöst skruvlås på kontakten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

bs. Benq ger en alltid en dual dvi vid köp av en 144hz. Bara att kolla igenom kartongen en till gång ;D

Permalänk
Medlem

Har tagit upp den och tittat men ser ingen, tror dom glömde mig. Eller så bara kabeln borta. Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte det är någon fara. VGA är ju fortfarande en levande standard som ingen typ använder längre men finns ofta fortfarande på skärmar och tvapparater än idag.

Jag skulle nog inte kalla VGA särskilt levande längre, det är endast äldre budgetkort som finns att köpa med VGA nu för tiden. Och AMDs R9 Fury/Fury X/Nano finns det endast ett fåtal modeller av som har DVI. Med nästa generation grafikkort kommer vi nog få se många fler som inte har DVI. Det kommer säkert en del modeller med DVI också, men om man är beroende av DVI så kommer valen då bli begränsade.

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag skulle nog inte kalla VGA särskilt levande längre, det är endast äldre budgetkort som finns att köpa med VGA nu för tiden. Och AMDs R9 Fury/Fury X/Nano finns det endast ett fåtal modeller av som har DVI. Med nästa generation grafikkort kommer vi nog få se många fler som inte har DVI. Det kommer säkert en del modeller med DVI också, men om man är beroende av DVI så kommer valen då bli begränsade.

tycker 135 olika märken och modellen från amd/nvidia ihop med pris över 2500:- med dvi port är knappast utdött.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s257490975&o=produkt_pr...

AMD har 60 olika modeller med dvi port.
Nvidia 74 olika modeller.

kan dock hålla med om att VGA är ganska dött på grafikkorten då inga kort nyare geforce 750 har en vga utgång.

men skärmarna är fortfarande inte ovanligt att de har vga port.
39 olika modeller släpta 2015-2016 över 22" med vga
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s257492026&o=produkt_pr...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Nörve:

Har försökt allt för att kunna köra i den hz:en men den klarar bara av 60, är det på grund av hdmi kabeln eller? Behöver jag skaffa en annan skärm för att kunna köra i den hz:en? Har en gtx970 evga.

MVH/Nörve

HDMI klarar inte av mer än 60hz. Du MÅSTE använda dual-link DVI kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker 135 olika märken och modellen från amd/nvidia ihop med pris över 2500:- med dvi port är knappast utdött.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s257490975&o=produkt_pr...

Min poäng var att grafikkorten baserade på den senaste arkitekturen från AMD i stort sett saknar DVI, och det kommer att bli allt vanligare. Om 2-3 år kan du nog räkna med att DVI kommer vara lika vanligt som VGA är nu.

Skrivet av Rouge of Darkness:

men skärmarna är fortfarande inte ovanligt att de har vga port.
39 olika modeller släpta 2015-2016 över 22" med vga
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s257492026&o=produkt_pr...

Men ingen av dem kräver VGA för att fungera som de ska, medan XL2411Z kräver DVI för att man ska få ut 144 Hz.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker 135 olika märken och modellen från amd/nvidia ihop med pris över 2500:- med dvi port är knappast utdött.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s257490975&o=produkt_pr...

AMD har 60 olika modeller med dvi port.
Nvidia 74 olika modeller.

Det säger ingen heller. Anledningen till att vi varnar för att köpa en skärm som kräver DVI är att det kommer vara utdött innan skärmen är föråldrad. Man kommer då sitta med en skärm som man inte kan använda, istället för att bara koppla in en DP-kabel och köra på så länge man tycker skärmen duger.

Det är inte osannolikt att DVI Dual Link kommer vara så sällsynt att detta blir ett reellt problem för många redan på nästa generations grafikkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hade för mig man kunde nå upp till 100hz på den här skärmen utan dual-link kabel. Alltså 100hz via hdmi, alternativt var det med DP-DVI adapter. Men jag kanske minns helt fel.

Jag har provat bägge varianterna men det fungerar inte. Har även provat med custom hz i nvidia settings, funkar inte.
Läser man specsen så står det faktiskt upp till 120hz över hdmi men det kanske är en sanning med modifikation, det går, men inte i 1080p.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av shelter:

Hade för mig man kunde nå upp till 100hz på den här skärmen utan dual-link kabel. Alltså 100hz via hdmi, alternativt var det med DP-DVI adapter. Men jag kanske minns helt fel.

Jag har provat bägge varianterna men det fungerar inte. Har även provat med custom hz i nvidia settings, funkar inte.
Läser man specsen så står det faktiskt upp till 120hz över hdmi men det kanske är en sanning med modifikation, det går, men inte i 1080p.

XL2411Z är en ökänd skärm. And it keeps on giving.

Måste ha spenderats miljoner timmar på att förgäves få den att fungera i 120 Hz utanför DVI-DL. Den här frågan har jag nog personlig svarat på i 100+ trådar vid det här laget. Fanns länge en klistrad tråd länge i forumet. Nu kommer XL2411Z upp i forumet kanske bara en gång i månaden.

#17638968

Permalänk
Medlem

@LaxPudding Jag minns helt enkelt fel uppenbarligen. Har inte kört något annat än DVI på den på flera år.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >