Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Flödet genom psun är väl ändå åt andra hållet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Om PSU fläkten står still då den är semipassiv och man enbart har utblås så får man undertryck i lådan så nej luften går bakvägen genom nätdelen för det är så modernatur fungera och ett aktivt luftlöde är bättre än konvektion.

Skrivet av Kilroy:

På det viset får du in massa damm både i nätagg och chassits innandöme, eller har du satt ett dammfilter där?

Och att värmen ifrån nätagget ska gå in i chassit igen låter oerhört dumt enligt mig.

Nej, jag får helt enkelt lite krupp av hur du tänker kring detta och tycker du har så extremt fel.

Bara 1 140mm fläkt ger dessutom ganska lågt lufttryck, nu har du ju ett grafikkort med radialfläkt så det klarar sig, men inte alls så som jag skulle föredra det även då.
Sen föredrar jag fler långsamma chassifläktar och ett grafikkort av annan modell som behöver hjälp att få ut värmen men som är mycket tystare.
Jag föredrar också övertryck med dammfilter för alla fläktar så att damm inte sugs in både här och där...

Han har undertryck i chassit och semipassivt nätagg så flödet går sådär.
Om inte fläkten i nätagget startar, eller hade han vänt på den?

Jag har inga problem med dam annat än kosmetiskt.
Kör 24/7 och har haft en liten tuss i mitt gamla grafikkort efter 3 år utöver det inget dam att tala om.

Ställer inte datorn på golvet, undviker luftflöde som överstiger konsumtionen av fläkten på CPU kylare mm. Bara att ställa in chassifläkten så luftflödet matchar flödet genom CPU kylaren plus lite extra. Bara att mäta med multimeter med temperaturgivare framför CPU fläkten, ställa ner fläktens varvtal idle och load tills man når den punkt att temperaturen på luften in i CPU fläkten eller GPU fläkten överstiger rumstempraturen som mäts med en annan multimeter sedan är det bara att gå tillbaks upp till den inställning som precis ger rumstempratur in i CPU och GPU kylare så kan inte dessa komponenter gå svalare då Delta T mellan Luft i låda och kylfläns är konstant vid en given last (Watt).
Denna metod minimerar också mängden dam som byggs upp i systemet.

Mängden dam i datorn är helt relaterat till luftflödet genom lådan, mycket luftflöde ger mycket dam då du har en given mängd dam per kubikmeter luft i lokalen.
Undvik golvet, det blir hundra gånger dammigare att ha datorn på golvet då damm är tyngre än luft och lägger sig för eller senare på golvet och ackumuleras där mellan damsuganingarna.

På skrivbordet så blir det aldrig damproblem på flera år som kan orsaka problem som överhettning och permanenta skador som följd utan det blir mer kosmetiskt findam på komponenterna.
Det lilla dam som blir kan jag blåsa ur ett par gånger om året med luft på burk, tar inte lägre tid än att göra rent ett löstagbart dammfilter då jag har system med damfilter med men enbart dom som står på golvet.
Dammfilter reducerar luftflödet något kopiöst, ökar ljudnivån och måste rengöras regelbundet. Det är en smaksak men det är inte för mig märkvärdigt att lossa två skruv, öppna sidan och blåsa ur datorn med luft på burk. Tar ett par minuter.

Mängden luft som behövs genom ett 80+ gold agg vid 400W last är minimal, ca 36W då det är ca 10% av 400W som ska bort så det krävs bara några procent av chassifläktens luftflöde för att hålla den sval och luften tar enklaste vägen ut vilket är närmast chassifläkten och CPU fläkten sitter framför så det är inget problem. CPU och chassifläktens varvtal är temperaturstyrt relativt till processorns temperatur och påverkas inte av att PSU fläkten går eller ej och temperaturerna är de samma så det har igen betydelse då det rör sig om en så liten temperaturskillnad och majoriteten av den luften tar aldrig vägen via CPU kylaren ändå.

Skillnaden i CPU temperatur under intel linpack på mini7 3930K är 2C med sidan av jämfört med stängd.
Min chassi och CPU fläkt ligger runt 700rpm full last allt som oftast, något högre under syntetiska tester.
Även med gamla lådan med en 120mm noctua P12 PWM så låg den inte högre än 700-800rpm, ljudlöst med en CPu på 170-180W.

Jag har även läst termodynamik via en energilinje och allt som praktiskt hör där till som pumpar, fläktar mm så jag är inte helt nollad på hur saker och ting fungerar när det gäller både tryck, flöde, fläkt och pumpkurvor så jag baserar inte vad jag pysslar med på vad jag tror utan hur saker och ting faktiskt fungerar och jag testar mig fram. Min förra låda hade jag i 9 år, traditonel ATX, den var så väloptimerad det sista att den i princip vad ljudlös hela tiden.

Jag har byggt och ägt många systemt med vad som anses mer "modernt", nätdelen drar luft utifrån, fläktar i sidorna för att ventilera ut luft från påkostade GPU kylare av openair design osv, inte ett dugg tystare för det kräver fler fläktar, släpper ut mer av ljudet så vad spelar det för roll om GFX och CPU kylare är tystare om du släpper ut ljudet i rummet jämfört med att absorbera energin i ljudisolerande material.
En mer "öppen och ventilerad" design kräver som sagt lägre ljudnivå på komponenterna för samma resultat. Men med det säger jag inte att det är sämre eller fel bara att lösningar och olika för och nackdelar.

Sedan "lufttryck" är det inte mycket att tala om på en DC axialfläkt på några hundra rpm.
Vid maximalt flöde är trycket i princip noll och vid maximalt tryck är flödet noll.
Bara kolla på fläktkurvor eller pumpkurvor så blir det rätt uppenbart.

Så ett idealiskt chassi har inget flödesmotstånd, i praktiken är det inte så men så nära man vill komma som möjligt är önskvärt så därför är det inte tal om några höga tryck när det gäller DC fläktar i datorer som agerar chassifläkt.
Jag valde 140mm fläktplats bak och fram för att få maximalt flöde till minimalt motstånd och därmed lägsta möjliga tryckskillnad.
Enbart Fläkt och galler bak, inga filter,galler eller fläkt fram för om man är nära maximala flödet på en fläkt så ger inte en till i push-pull mer flöde.
Vinsten dom flesta ser med fläktar i fronten beror på turbulent flöde villket alltid ger bättre energiutbyte mellan fläns och luft men då jag inte har ett grafikkort med exponerade flänsar så gynnas jag inte av en frontmonterad fläkt.
Bygger man tryck förlorar man flöde och det har inga fördelar på kylning då allt handlar om att flytta så mycket kylmedia som möjligt för lägsta tänkbara temperaturer och i en PC som ska vara tyst vill man flytta luften med lägsta möjliga ljudnivå så då är lågt luftmotstånd idealiskt och för att få högsta möjliga flöde med minsta möjliga rpm och antal fläktar.

En Noctua fläkt som deras P12 eller AF-14 ligger väl runt 1.5mm vattenpelare vid noll flöde alltså statiskt tryck vid maximala varvtalet. Det är i stort sett ingenting (en atmosfär är 10 000mm vattenpelare eller 1 bar eller 1kg/cm²) i det hela speciellt inte när den i praktiken pga lite flödesmotstånd ändå jobbar rätt nära maximala flödet vid ett givet varvtal.
Dessutom är det statiska trycket enbart vid max rpm så i praktiken har man nog en tryckskillnad räknad i tiondelar eller hundradelars mm vattenpelare.
Också orsaken till att jag undviker dammfilter pga axialfläktars extremt dåliga förmåga att bygga tryck och därmed flöde vid tunga laster.

Oavsett som jag skrev så finns det olika tillvägagångssätt för att uppnå samma resultat, det ena gör inte det andra fel bara för att man inte vill se att det finns olika sätt att nå samma resultat.

Jag gör saker lite otraditionellt mot vad som anses "inne" eller "modernt" men jag försöker i största möjliga mån basera mina system på erfarenhet och kunskap som finns tillgänglig att lära sig via skola, böcker och andra men då datorer bara är en maskin likt allt annat och att kyla en dator är inte något speciellt så allt man behöver veta har varit känd vetenskap senaste 100 åren.

Tyvärr baseras mycket recensioner vad det gäller chassifläktar, chassin osv på mer subjektiva åsikter än vetenskapligt utförda jämförelser eller konkreta mätningar med sunda teorier som grund.

Jag är helt okej med att folk tycker jag har udda lösningar men så länge resultaten är lika bra eller bättre än andra lösningar när jag testar mig fram så är resultatet det som räknas tycker jag och det jag kör på oavset vad som anses vara normen nu.

Det jag har datorn till så är den så tyst att jag måste lägga örat mot fronten för att höra den eller sätta huvudet bakom den.
Ända gången jag kan höra den när jag sitter framför skärmen är om grafikkortet är maxat en bra stund men inte ens då är det tal om några höga ljudnivåer. Men jag har medvetet valt blowers då jag primärt stressar CPU'n och grafikkortet används mer sporadiskt för hårda laster.
Men som sagt även detta är en smaksak beroende på ändamål.

Som sagt det du säger håller jag med om "kan" bli fallet men jag vet att det inte är fallet om man gör rätt. Jag tror inte, jag testar, mäter mig fram sedan har jag lite förkunskaper jag kan använda för att nå mina mål. Tro är inte samma sak som att veta.
Det finns många sätt att få en tyst dator eller välkyld dator, vilken metod man väljer är upp till var och en. Alla lösningar har för och nackdelar vad det gäller pris, ljudnivå VS kylning, storlek och vilka komponenter som prioriteras som tystast.

Permalänk
Medlem

@pa1983: Man ska inte skjuta först och fråga sedan... eller kommentera bilder och sedan läsa texten.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

@pa1983: Man ska inte skjuta först och fråga sedan... eller kommentera bilder och sedan läsa texten.

Osäker på va du skriver? Menade du att du förstod hur jag tänkte? Jag har mätt vägen luften tar så jag vet att det går bakvägen (motsatsen till vad det var designat för) och det fungerar över förväntan oavset och ger igen märkbar belastning på chassikylning eller CPU temp sedan att det inte är en lösning som faller alla i smaken är en annan sak.
Men jag vill ha minimalt med rörliga delar trots hyfsat snabba komponenter och att PSU fläkten aldrig går borde väl annses vara idialiskt med semipassiva agg? Tycker nog det är nåt alla som vill ha låg ljudnivå strävar efter.
Men systemet går märkbart svalare, lådan blir mycket varmare i toppen med AX-750 och som sagt 1200rpm på nätagsfläkten VS 0 rpm med Supernova G2 är en ENORM skillnad i ljudnivå, fler fläktar är inte alltid bättre för dom kan motarbeta varan och orsaka mer problem än nytta faktiskt.

Att luften går bakvägen var inte avsiktligt med i min ursprungliga design av lådan då jag inte hade tänkt byta ut AX-750 mot ett G2 men som alltid, det som låter mest stör skiten ur en och åker ut först och sedan börjar man om med nästa sak som låter mest hehe Den eviga strävan efter total tystnad

När nya nätdelen drog ett par watt mer under last men lådan och nätdelen var MYCKET svalare så var ända förklaringen jag kunde komma på att luften går bakvägen så det fick jag testa helt enkelt.
Lite rök tex eller om en bit papper mot baksidan så ser man direkt vilken väg luften tar och jo den gick bakvägen.

Min poäng var lite det att vill man ha 600Q så hade jag nog satsat på undertryck, mest för att slippa att just trycka in varmluft från tex grafikkort i nätdelen om denna har en aggressiv fläktprofil likt Corsair AX750 och AX760 (har båda) om man då valt en öppen luftkylare. För med fler fläktar in om vi antar att trots fläktfilter om man brukar dessa så kommer varmluft då garanterat att hitta sig in i nätdelen och påverka när fläkten startar i denna då luften tar alla tänkbara vägar ut, enklaste vägen tar majoriteten av luften så klart men finns det en väg ut så kommer det ut luft där med vid övertryck i lådan.

Nu tycker jag inte 600Q är optimal för undertryck pga fläkt och nätagsplaseringarna men det är inte samma sak som att det inte fungerar. Men vill man inte ha en varm nätdel där fläkten startar onödigt tidigt och varvar onödigt mycket så är det som sagt en "möjlighet" och mest det jag ville få fram. Det går att hålla nätdelen sval i traditionell ATX där nätagets fläkt är vänt in i lådan, bara man vet hur man gör.
Jag är igen motståndare till lådor där nätaget tar luft utifrån, har en sådan låda med och den datorn är också ljudlös mer eller mindre men jag har optimerat den efter dom förutsättningarna.

Gillar man nu inte lådor där nätdelen agerar chassiventilation som många inte gör så är ju 600Q fel låda för ens behov. Som sagt en tyst dator är en dator med rätt komponenter i rätt kombination så det är inte tal om "ett" rätt sätt utan hur man bäst optimerar för ett av flera sätt att gå tillväga.
Så jag förespråkar inget rätt eller fel utan försöker mer säga hur man kan göra beroende på vad för förutsättningar man har.
Med moderna Semipassiva eller helt passiva agg har jag som sagt märkt att traditionell ATX lådor med undertryck fungerar ypperligt och mycket bättre än med agg som släpptes för 3-4 år sedan.
Inget många kör i dag men valet och möjligheten finns där och det fungerar som sagt ypperligt från min erfarenhet.

Har man nätdelen med fläkten in i lådan så finns det hopp, loppet är inte kört bara för det.
Min erfarenhet säger att det finns lösningar på alla problem

Permalänk
Inaktiv

Överlever en 7200 rpm disk ett liv utan luftflöde kring den?

Permalänk
Inaktiv

@JonasT:

För att vara mer seriös dock; Vet inte om det är mixningen eller din röst, men har ofta svårt att avgöra vad du säger när din röst "sjunker" sådär som den gör ibland (troligtvis när du pratar som mest avslappnat). På max ljudvolym på min laptop måste man ändå ibland anstränga sig för att tyda det du säger. Ville bara framföra det

God jul på er förövrigt!

Permalänk
Medlem

Vilket fult chassi imo, speciellt fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Överlever en 7200 rpm disk ett liv utan luftflöde kring den?

Max temperatur brukar väl vara 55-60C beroende på modell.
Googles gamla test visade väl på maximal livslängd runt 40C vill jag minnas, för låga är inte bra heller.

Sedan hur varmt en 7200rpm disk går beror på antalet plattor då mer area ger mer friktion och då kräver kraftigare motor för att driva skivan. En fingervisning om förbrukning kan man se på hur mycket ström den är specificerad för på +12V linan.

Tror nog den garanterat överlever om det är rumstempratur i lådan utan större problem. För i tiden var det inte så noga med kylning på diskarna, hade då inget på mina 7200rpm i AT låda på slutet av 90 talet.

En del diskar som "dog" pga höga temperaturer, IBM hade några sådana vill jag minnas men det var kretskortet som överhettade istället. Men i dag tror jag inte några diskar har problem med varma IC kretsar.

Så länge dom inte är 50-60C så är det inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Vet vad du menar, men det är skillnad på stilrent och tråkigt för mig.

Så vad får Fractal Design Node 804 för poäng?
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Brukar tycka less is more när det gäller chassidesign, däremot ser jag gärna att det faktiskt *finns* en design. I övrigt är jag förvånad över att det inte har blivit mer populärt med mindre storlek, men tillhör tydligen en minoritet som föredrar små chassin. Tummade till och med på ljudnivån i och med införskaffandet av mitt SG10, som såvitt jag vet fortfarande är det till volymen sett minsta mATX-chassit med plats för tornkylare och (i princip?) vilket grafikkort som helst.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Skrivet av Insio:

I övrigt är jag förvånad över att det inte har blivit mer populärt med mindre storlek, men tillhör tydligen en minoritet som föredrar små chassin.

mATX/mITX går ju direkt bort om man vill ha 2st grafikkort + ett ljudkort t.ex. Sen tror jag de flesta inte bryr sig om ett chassi är stort eller litet då ett normalstort ATX-chassi får plats under/på de flesta skrivbord, utan kylning och ljudnivå är nog mer prioriterat. Dåligt utbud på mATX/mITX-moderkort också.

Det är väl mest till LANande och HTPC där mindre formfaktor är intressant

Permalänk
Medlem

mATX tycker jag nog inte går bort för 2st grafikkort sedan är det en extremt lite andel användare som kör SLI eller CF, läste nånstans att det uppskattades till ca 300K globalt sett av nvidia/ati. Kör mest ATX själv dock primärt pga det är vad jag har för lådor/moderkort atm.

Vill man ha riktig bra analogt ljudt bör dom dessutom vara externa pga mindre störningar från moderkort mm.

Med mATX och 4st insticksplatser med en mATX låda med 5 platser baktill så kan man ju rätt lätt ha 2st referenskort och ett instikskort, ljud eller nätverk ovanför.

Haft polare som kört mATX med SLI med högpresterande komponenter så inget konstigt med det.

Många ATX lådor har ju en extra plats för att ta dua slot kort lägst ner på moderkortet så ser inget problem med varför mATX inte kan ha en extra. Fortfarande 2st mindre än standard ATX och 3st mindre än 7+1 ATX.

Skulle nog säga att dom flesta dödliga utan problem klarar sig på ITX eller mATX. Märkesdatoer dom flesta köper på onof är nästan uteslutet mATX sedan urminnes tider helt enkelt för det är billigare.

ATX är om något mer entusiast, industri eller professionellt inriktat.

Mindre betyder inte mer oväsendet heller så länge kylarna och fläktarna som behövs får plats. Handlar bara om att flytta samma mängd luft till samma ljudnivå oavset storlek, bra designad låda så är "volymen" irrelevant.

Sedan tror jag nog många faller på "större är bättre" argumentet vilket också verkar vara något chassitillverkarna pushar för. Allt för många lådor har massa dödutrymme som inte ens kan nyttjas pga designen. Enbart för det "estetiska".

För i tiden körde jag alltid high tower server lådor eller liknande men i slutändan, det är inte tystare, det ger inget mer om man inte ska ha 15st diskar, 7st instickskort och vattenkylning vilket faktiskt är enprocentarna som enbart kör. Dom flesta lådor jag reparerar åt andra är allt som oftast tomma inuti, massa outnyttjade expansionmöjligheter. Tar bara plats, tungt att släpa runt på.

Päronen kör ITX, i7 med 16Gb ram och 1TB SSD. Den kan man ta i näven och bära med sig plus att den inte tar upp mycket yta på skrivobrdet som för deras del är mycket litet. Tyst med, noctua kylare och bequiet! fläkt.

Små lådor är garanterat popis, utbudet är kasst dock och chassitillverkarna verkar envisas med "en modell passar alla".

Permalänk
Medlem

@SuperFlugan:

Kan erkänna att jag inte jättegärna hade kört två klockade grafikkort i mitt chassi, däremot är det nog ganska få som utnyttjar fler än två expansionsplatser. Är själv ganska mån om ljudkvalité och skickar ljudet till ljudsystemet via optisk port och låter förstärkaren ta hand om omvandlingen. Kan då dessutom genom ett knapptryck byta till 3,5mm och få ljudet i lurarna istället.

Ljudnivån är definitivt det jag tycker talar emot en mindre formfaktor, men egentligen bara under tungt spelande. Har man inget emot att lägga ner lite tid (och pengar, men mest tid) går det att få datorn ~tyst vid normalt användande. Hör inte min om jag talar i normal samtalston, och då står den 25cm till vänster om tangentbordet.

Men visst, man får ju kompromissa till viss del, samt välja komponenter med omsorg... Antar att många föredrar the easy way.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

HardOPC har ett litet mer utförligt test på 600Q med dB och Temp angivet: Corsair Carbide 600Q
Är riktigt sugen på detta Case men temp nivåerna gör mig lite osäker ändå verkar de som testat chassit grymt imponerade av lådan. Silentpcreview lika så: http://www.silentpcreview.com/article1492-page7.html

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Blir ett köp vid nästa CSN

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Inaktiv

Kan man använda ett passivt nätaggregat med denna?

Permalänk
Medlem

gillar 750D bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Kan man använda ett passivt nätaggregat med denna?

Läs pa1983:s tidigare inlägg i tråden

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.