Fallout 4 får stöd för Nvidia-finesser i ny uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Fallout 4 får stöd för Nvidia-finesser i ny uppdatering

I en ny stor uppdatering tillkommer flera fixar, stora som små, för Fallout 4. Därtill märks också nytt stöd för Nvidia-finesser som HBAO+ och förstörelseeffekter med vapen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Oh, snits. Kul att det lägger till saker likt detta i efterhand

Permalänk
Medlem

Men.. detta är ju gamla nyheter och gammal patch. Iaf för oss på PC.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Såg en rätt intressant film där just denna patch diskuteras där nya prestandatester gjorts, rekommenderar att kolla hela även om det är OT, handlar om gameworks, annars börjar det relevanta vid 11:00 min. Video!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men.. detta är ju gamla nyheter och gammal patch. Iaf för oss på PC.

Med tanke på att denna patch släpptes officiellt igår så är det inte så gamla nyheter.

Däremot så har beta-versionen funnits ute ett bra tag.

Permalänk

Crossfirestöd år 2057?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Nån som hunnit kolla om det finns fler alternativ för skärmupplösningar nu? T ex om man får för sig att lira i surround/eyefinity?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Lite off men någon som vet något om DLC. Att det kommer är väl givet men när är ju frågan?
Vet inte om jag ska börja en ny session med en annan karaktär eller om det kanske är bättre att vänta på ett DLC om det skulle påverka starten något.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slaktardej:

Crossfirestöd år 2057?

Kom i drivrutin idag. Hur det fungerar kan jag ej kommentera.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Segt med vendorlockade funktioner. Är det till och med GPU accelererad PhysX eller mjukvarulåst trams?

Skrivet av bardbard:

Lite off men någon som vet något om DLC. Att det kommer är väl givet men när är ju frågan?
Vet inte om jag ska börja en ny session med en annan karaktär eller om det kanske är bättre att vänta på ett DLC om det skulle påverka starten något.

Lite stört att Bethesda sålde förbokningar på season pass långt innan lansering men fortfarande inte nämnt något om vad som ingår. Känns inte seriöst.

Dock bör du kunna fortsätta med befintlig karaktär. Varit så i tidigare spel och jag förmodar att det lär vara lika även denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Segt med vendorlockade funktioner. Är det till och med GPU accelererad PhysX eller mjukvarulåst trams?

Lite stört att Bethesda sålde förbokningar på season pass långt innan lansering men fortfarande inte nämnt något om vad som ingår. Känns inte seriöst.

Dock bör du kunna fortsätta med befintlig karaktär. Varit så i tidigare spel och jag förmodar att det lär vara lika även denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig att det är surt att de utvecklar något bara för Nvidia kort, dock att de släppte Season pass mjae, man får skylla sig själv lite att man köper något som inte finns.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kassgrafik:

Såg en rätt intressant film där just denna patch diskuteras där nya prestandatester gjorts, rekommenderar att kolla hela även om det är OT, handlar om gameworks, annars börjar det relevanta vid 11:00 min. Video!

Det som handlar om Fallout 4 är intressant, men hans "analys" om varför Kepler tar en så hård hit i t.ex. ProjectCARS är ju ren FUD (d.v.s. att Nvidia aktivt försöker sabotera för Kepler). Vad är PhysFX? Jo det är fysiksimulering som körs på GPUn om man har Nvida kort.

Vad var den stora skillnaden mellan Fermi och Kepler? Jo, Nvidia insåg att "GPU compute" är praktiken är något som används väldigt sällan på konsumentkort och med Fermi hade man lagt allt för mycket på "compute" så grafik blev lidande. Problemet med Kepler är att man gick för långt. Att jobba med OpenCL/CUDA är ett totalt mörker på Kepler, något som inte spelar någon roll i spel så länge de inte använder GPUn för "compute", men det är precis det alla PhysX-titlar gör.

För grafik är det Maxwell > Kepler > Fermi gällande effektivitet, för beräkningar är det Fermi > Maxwell >> Kepler (har aldrig själv ägt ett Fermi-kort men detta är vad jag läst på CUDA/OpenCL dev-sites, kan däremot intyga att Kepler verkligen suger på OpenCL då saker jag gjort resulterat i att 750M presterat klart sämre än både Intel HD4400 och i7-4702MQ/AVX2).

Gissar att samma sak kommer hända i Fallout 4. Destruktion av objekt hanteras via en teknik som kallas Flex, läser man denna presentation om tekniken så noterar man att det är ännu ett fall där GPUn inte används till grafik utan för beräkningar, något Kepler alltså suger på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra med en patch, synd bara att de inte fixat den (för mig) mest irriterande buggen av dem alla: till synes slumpmässig kraftig felberäkning av stats i settlements som uppstår efter fast travel. Det blir värre ju mer komplex settlement man har. Som utvecklare har jag svårt att förstå hur de kan misslyckas med en så simpel beräkning, men visst, buggen är inte konsekvent så antagligen är det inte helt enkelt att felsöka...

Vet inte om jag gillar nya sättet att rotera objekt dock, F och G var visserligen inte så bra, men jag har bättre precision med tangentbordet än med musen. Men jag får väl träna.

Sen ska ju snappingen i workshop ha förbättrats. Någon som vet exakt hur, för jag tycker det verkar vara precis lika totalt värdelöst som förut?

Bra med settler-status, men jag kan inte begripa varför de inte hade med en sån uppenbar funktion redan från dag 1.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Segt med vendorlockade funktioner. Är det till och med GPU accelererad PhysX eller mjukvarulåst trams?

Lite stört att Bethesda sålde förbokningar på season pass långt innan lansering men fortfarande inte nämnt något om vad som ingår. Känns inte seriöst.

Dock bör du kunna fortsätta med befintlig karaktär. Varit så i tidigare spel och jag förmodar att det lär vara lika även denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

äsch då, bara PS4-temat var värt 230:- eller vad det nu kostade med seasonpass^^. Men lite märkligt är det ju att det varit så tyst...
Nåväl, skall skapa en ny gubbe, lär väl vara en ny zon/quest-hub eller dyligt så det ska ju gå bra.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte fixat radiation-buggen. Låter konstant som att jag är i radiation.. Måste quick loada för att det ska försvinna en liten stund.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Med tanke på att denna patch släpptes officiellt igår så är det inte så gamla nyheter.

Däremot så har beta-versionen funnits ute ett bra tag.

Beta versionen är samma patch som denna. Ingenting har ändrats.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av kassgrafik:

Såg en rätt intressant film där just denna patch diskuteras där nya prestandatester gjorts, rekommenderar att kolla hela även om det är OT, handlar om gameworks, annars börjar det relevanta vid 11:00 min. Video!

Tack för videon! Mycket intressant. Det är skrämmande att se vilka fula taktiker Nvidia använder sig av mot AMD. Om AMD hade fått slås med endast technologi så hade de varit i en mycket bättre position idag.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inge SLI-stöd?

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Fortfarande inge SLI-stöd?

SLI-stöd har funnits för Fallout 4 från nvidia sedan drivrutin 359.06 som kom 1:a december. Aktuell drivrutin från nvidia är 361.75

Behövs nog mer optimering av Fallout 4 för SLI och även enkelkort i spelet då fps:en faller rejält i vissa områden.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Dags att fixa settlement buggar.

Att fast travel buggen från settlements inte fixas är absurd, extremt problem för oss med många settlements.

Fixa settlers som står och trängs i grupp utan att göra något även om dem är satta i arbete (arbetet görs men de står kvar), helt idiotiskt. Inte kul att försöka komma åt en companion som står mitt i klungan och det förstör känslan.

Förstår inte att dessa två särskilt det första inte är fixat på så många månader...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kassgrafik:

Såg en rätt intressant film där just denna patch diskuteras där nya prestandatester gjorts, rekommenderar att kolla hela även om det är OT, handlar om gameworks, annars börjar det relevanta vid 11:00 min. Video!

Intressant.

Nivida GameWorks inte bara förstör det för sina gamla gen kort, AMD dessutom springer om dem nu när de är optimerade.
Sorgset är allt man kan säga... men detta är vad Nvidia vill, att "dumma köpare" ska bara köpa nytt kort, varje generation, med ursäkter...

Oavsett tekniska förklaringen ovan av vår datavetare, varför ska man stötta ett företag vars hårdvara blir urgammal så fort och de envisas med att pusha denna optimering som biter sina tidigare ägare i röven, varje gång? Har du bättre hårdvara från grunden så har du marginal för att optimera det i framtiden också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kassgrafik:

Såg en rätt intressant film där just denna patch diskuteras där nya prestandatester gjorts, rekommenderar att kolla hela även om det är OT, handlar om gameworks, annars börjar det relevanta vid 11:00 min. Video!

Oj, missade denna innan men då jag satt på mobil och rätt tight datamängd så var det lika bra. Blir en titt nu på lunchen dock.
Ett par minuter in känns den lovande, skön dialekt dessutom.

Skrivet av Commander:

Håller med dig att det är surt att de utvecklar något bara för Nvidia kort, dock att de släppte Season pass mjae, man får skylla sig själv lite att man köper något som inte finns.

Nu gillar jag inte sånt överlag men lite mer "acceptabelt" om det görs till lanseringen. Men att trycka in det någon månad efter lansering känns inte speciellt genomtänkt.

Seasons Pass marknadsfördes rätt hårt utan att berätta något. Självklart upp till köparen att låta bli eller att köpa men sättet det marknadsförts just utan att faktiskt berätta något om vad som kommer lämnar en hel del att önska, iallafall för min del. Jag har inga planer på att skaffa något mer, tyckte 4an bortsett från de sköna Warhammer 40K-vibbarna Power Armor ger, var en försämring mot speciellt New Vegas. Samtidigt hade New Vegas överlag bra DLC så återstår väl att se vad som kommer.

Skrivet av bardbard:

äsch då, bara PS4-temat var värt 230:- eller vad det nu kostade med seasonpass^^. Men lite märkligt är det ju att det varit så tyst...
Nåväl, skall skapa en ny gubbe, lär väl vara en ny zon/quest-hub eller dyligt så det ska ju gå bra.

Hehe, du fick iallafall något där då.

Känner du dig sugen på att spela om på nytt så bör kommande DLC-planer inte ställa till något hinder, bortsett från buggar vid lanseringen då möjligen.

Skrivet av som99:

Dags att fixa settlement buggar.

Att fast travel buggen från settlements inte fixas är absurd, extremt problem för oss med många settlements.

Fixa settlers som står och trängs i grupp utan att göra något även om dem är satta i arbete (arbetet görs men de står kvar), helt idiotiskt. Inte kul att försöka komma åt en companion som står mitt i klungan och det förstör känslan.

Förstår inte att dessa två särskilt det första inte är fixat på så många månader...

Jag är nästan säker på att Bethesda faktiskt inte fixar buggar utan snarare att nya buggar råkar lindra eller slå ut tidigare buggar.

Spelet lämnade mycket att önska vid lanseringen. Minns jag inte helt fel så blev det buggigare ju längre jag spelade (sista saven är uppe i ca 150 timmar för övrigt).

Hearthfire till Skyrim gav många nya buggar som inte fixades på lång tid minns jag. Jag kom inte åt mina containers då spelet kraschade gång på gång när jag gick in i mina hus. Jag minns inte om det var månader senare eller ett helt år innan jag tillslut märkte att problemet var borta och jag kunde fortsätta spela vidare. Var inte direkt sugen på att starta om när jag vid tidpunkten låg en bra bit över 100 timmar spelad tid.

Permalänk
Lego Master
Citat:

•Building wires no longer uses up copper

THIS!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fixat så att vi med 144hz inte blir kappade i 48hz?

Permalänk
Medlem

De hade gärna fått prioritera att kunna stänga av headbobbing så man slipper bli spyfärdig.

Permalänk
Datavetare

Om man tror att Nvidia medvetet saboterar för AMD kan man ju fundera varför HBAO+ (som är en del av Gameworks) presterar bättre på Fury X än på 980Ti...

För den som inte använder foliehatt utan funderar lite kring vad HBAO+ faktiskt är och vilka delar av GPUn en sådan teknik stressar mest så borde det vara uppenbart varför en sådan teknik hanteras mycket väl av Fury, OK av Maxwell och lite mindre bra av Kepler. HBAO+ är en teknik som främst stressar shader-steget vilket är den starka punkten i GCN och då framförallt i Fury. Maxwell är bättre än Kepler på att få ut existerande potential, så även om teoretisk shader-kapacitet är likvärdig på 780ti och 980ti så kommer 980ti i praktiken hantera något som HBAO+ mer effektivt.

Notera också att för saker som körs som rena shader-program finns ingen "overhead" från drivers, dessa program körs helt inuti GPUn. Även detta är fördel för AMD då Nvidia har lägre "overhead" i sina drivers.

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

*Suck* Fortfarande ingen G.E.C.K inom synhåll... Får la fortsätta vänta med att spela spelet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Beta versionen är samma patch som denna. Ingenting har ändrats.

Nej enda skillnaden är att den nu är ute officiellt och installeras automatiskt. Var nog en hel del som inte visste att det fanns en beta-patch ute eller hur man ens installerade den.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Kom i drivrutin idag. Hur det fungerar kan jag ej kommentera.

Ja, CrossFire fungerar ju, men det ser ju inget vidare ut...
Nio tiondelar av alla textures är borta och jag får sämre framerate än normalt. Mycket spännande.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hjälpsam

Går i alla fall framåt, kommer nog att köpa Fallout 4 en vacker dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |