Rekommenderad 140mm fläkt bak till Prodigy M

Permalänk
Medlem

Rekommenderad 140mm fläkt bak till Prodigy M

Hej! Visste inte om jag skulle posta här eller i chassi-forumet.

Byggde ihop min Bitfenix Prodigy M häromdagen och efter lite fläktjusteringar blev jag väldigt nöjd med ljudnivån i idle.

MEN originalfläkten som sitter i botten surrar/tickar (låter lite som när en hårddisk jobbar) så jag tänkte flytta den andra originalfläkten (som är knäpptyst) jag har i bakkant av chassit som utblås och sätta den där den tickande nu sitter.
Eftersom att jag då flyttar 120mm fläkten som sitter som utblås så behöver jag en ny fläkt där och funderar då på att öka till en 140mm för att öka luftflödet lite. Vad har ni för tips på riktigt tysta PWM fläktar i den storleksklassen?

Ett annat alternativ är att dra in en 230mm i botten men har ingen erfarenhet av sådana.

Tacksam för tips!

Bild:

Mvh Markus

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Det är mycket tycke och smak när det kommer till fläktar. Det finns många dugliga märken idag. Noctua gillar jag eftersom deras lager håller VÄLDIGT länge utan att ljudet blir värre med tiden. Dom är väldigt tysta också. Finns ju såklart ännu tystare men med kortare livslängd. Ju större fläkt du väljer desto mindre ljud relativt till luftmängden. Pwm fläktar låter mer än 3 pins. Sätter du örat mot så kan man många ggr höra ett bzzzzz ljud från dessa. Antagligen behöver du ingen Pwm funktion då nästan alla moderkort bara har en Pwm plats och det är i regel cpu platsen. Gäller även dyra modeller. Men jag skulle ha satsat på att köra samma märke på alla fläktar då olika märken låter lite olika. Bättre med en typ av ljud i höga varv än två olika i mitt tycke.

Edit: kolla bara så du skaffar fläkt med högt luftflöde och inte en med högt tryck.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

@IRONBERG: Tack för svar, får se hur jag gör då...kanske flyttar hårddisken och slår till på en 230mm för att minska ljudvolymen/öka luftflödet ytterligare.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Själv har jag samma chassi, i bottnet har jag Prodigys 230mm, vilken jag är mycket nöjd med. De har ju både en Pro och "normal" version, normala är tystare, men har 50% lägre luftflöde.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också ett prodigy m med en större fläkt i botten. Hade lite svårt att få rätt på luftflödet tills jag sågade bort gallret för bottenfläkten och då blev det mycket bättre. Fritt blås ut ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@feliz: @Söderbäck: Kör också på den nu och körde en sådan 140mm i bak. Men problemet är att fortfarande att det blir lite för varmt på load...tror jag.

Ligger på 70-87 C vid full load på alla kärnor med í7 6700K. Vad har ni?

Kör på en Be Quiet Pure Rock som CPU-kylare kan tilläggas.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

När jag hade ett Prodigy-M så körde jag med BitFenix Spectre Pro 230mm Vit LED in i botten, samt BitFenix Spectre Pro 140mm Vit LED in bak och dubbla BitFenix Spectre Pro 120mm Vit LED ut i taket. Och styrde dom med en BitFenix Recon i vilken jag gjorde några olika profiler som jag kunde byta mellan via mobil appen. Det va väldigt behagligt att kunna stänga av fläktarna med mobilen från soffan om man skulle kolla på film och ville ha det tyst.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

@Markusas:

Noctua NF-A14 PWM

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009308

Mycket bra fläkt. Såg att den redan nämnts ovan i tråden. Kan rekommendera den.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Spännande bygge! Jag tänker så här..

- Du vill ha två fläktar som flyttar mycket luft, dessa behöver inte vara HP (high pressure) modeller utan ska vara HF (High flow). Ditt grafikkort ser ut att vara av referensdesign, och om jag inte tänker helt fel har det ett insug som för dig sitter upptåt och som blåser ut luften där bak?

- Med tanke på att fläkten bakåt sitter nästan direkt i anslutning till CPU kylaren hade jag nog testat (näsan säker på att det blir bäst, men svårt med bara en bild) att sätta en intagsfläkt bakom CPU kylaren, som då blåser in mot CPUn, sen hade jag vänt på CPU fläkten så att den drar igenom luften från CPU flänsarna och blåser den till vänster i chassit. Det hade jag kombinerat med en bra utblås-fläkt i botten.

Utblås i botten är inte optimalt, men om sanningen ska fram så har du utblås både i top och botten isf vilket gör att du får en luftström som kommer in från mitten och delar sig, en del upp, en del ner. Man kan argumentera om att varm luft går uppåt och det stämmer helt klar, det är alltid kallare vid golven. Men det är framför allt sant när luft står i vila vilket det inte riktigt gör i ett chassi. I slutändan kanske det gör 1-2 grader på GPUn mot ifall datorn varit upp och ner, och dessa grader tjänar vi förhoppningsvis in dubbelt ut med bra fläktar.

För denna lösning hade jag valt att sätta in 2x Fractal Design HF-14 alternativt Noctuas High Flow fläktar. Personligen så klarar jag inte av Noctuas färgval, och av den simpla anledningen kör jag med dessa Fractal Fläktar för min dator själv hemma. Även om du kör dom med Low-Noise adapter på så flyttar de mer luft än de flesta fläktar på fulla varv. Helt löjligt bra fläktar om du frågar mig. Youtube review av fläktarna.

En sidofråga är ifall du monterat din CPU kylare själv? Det är absolut lite höga stresstemeraturer ifall du kör den icke-överklockad processor. Ett fel många gör är att de använder för mycket kylpasta, vilket gör det mycket sämre. Detta kan absolut göra 5-10 grader i värsta fall. En lagom mängd kylpasta är ungefär som ett o-kokt riskorn, applicera i mitten och tryck ner kylaren. Ett ganska tydligt tecken på detta är ju ifall temperaturerna är dåliga redan från start. Handlar det om att fläktarna inte får ut värmen från datorn så tar det ju en 5-10 minuter innan du börjar märka av att det är varmt i chassit och att du kyler CPUn med varm luft istället för kall luft. Har du dåliga temps redan efter 1 min är det nog inte chassifläktarna som är problemet.

Hoppas du uppskattade mina tips och att det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@Markusas:

Noctua NF-A14 PWM

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009308

Mycket bra fläkt. Såg att den redan nämnts ovan i tråden. Kan rekommendera den.

Sjukt bra fläkt. Problemet är dock att detta är en High Pressure fläkt, vilket man enkelt ser då den har ett statiskt tryck på ca 2.0. Detta är en fläkt som ska sitta på en plats där det är jobbigt att flytta luft, ungefär som att du kör på låg växel på cykeln i en uppförsbacke. Därför brukar dessa monteras på t.ex CPU kylare, radiatorer etc där det är trångt och jobbigt att flytta luft. Där det är lite mer "raksträcka" så är high flow bättre. Noctua kör ju inte riktigt efter dessa regler normalt sett utan gör bra "mitt emellan" fläktar. Bra tryck och bra luftflöde. Men jämför man med t.ex Venturi som jag linkade tidigare så flyttar HF-14 Venturi lika mycket luft, på 850 RPM mot 1500 RPM och gör det på 1/4 av ljudnivån (ca 6 dB lägre).

Sen är jag ingen aerodynamisk ingenjör

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Om jag förstått dig rätt så ska jag vända på utbudet bak och göra om till insug mot cpun? Och sedan vända på cpu- kylarfläkten så den suger/blåser bort luft från aggregatet?

Nej jag har ett gigabyte windforce som tyvärr är bland de största på marknaden och funderar lite på om det blockar lite av insugningsförmågan i toppen, dvs att den luften når ner till cpun.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: körde på original kylpastan som satt på, den var dock smetade tunt över hela plattan.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@Chrisism8: Om jag förstått dig rätt så ska jag vända på utbudet bak och göra om till insug mot cpun? Och sedan vända på cpu- kylarfläkten så den suger/blåser bort luft från aggregatet?

Nej jag har ett gigabyte windforce som tyvärr är bland de största på marknaden och funderar lite på om det blockar lite av insugningsförmågan i toppen, dvs att den luften når ner till cpun.

@Markusas

Du förstod mig precis rätt ang CPU fläkten.

Har du överklockat CPU eller grafikkort?

Har du några fläktar i toppen? annars kan ju inte windforcen blockera luftflödet, för det finns ju isf inga fläktar att blockera :P?

Har du plockat bort heat-shielden som sitter undertill, annars blockerar den ju den fläkten?

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Japp jag har två 120mm fläktar i toppen som skjuter in luft i chassit, men grafikkortet är i längsta laget så känns som att den ligger som en blanka och luftblockar.

Japp, CPU:n ligger på 4,5 Ghz i7 6700K. Grafikkortet kör jag på fabriksöverklockningen bara. Funderar på om ett framtida MSI Gaming 1070 (om det nu är lika litet som dagens) kommer göra luftflödet bättre då det är 3 cm kortare och då lämnar en större springa att skjuta ned luft till CPU-kylaren.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@Chrisism8: Japp jag har två 120mm fläktar i toppen som skjuter in luft i chassit, men grafikkortet är i längsta laget så känns som att den ligger som en blanka och luftblockar.

Japp, CPU:n ligger på 4,5 Ghz i7 6700K. Grafikkortet kör jag på fabriksöverklockningen bara. Funderar på om ett framtida MSI Gaming 1070 (om det nu är lika litet som dagens) kommer göra luftflödet bättre då det är 3 cm kortare och då lämnar en större springa att skjuta ned luft till CPU-kylaren.

Viktigt att få med sådan information från början. I grund och botten vill du ju dra in lika mycket luft som åker ut, eller scha, det är mer eller mindre omöjligt med något annat. Den första post har ju egentligen bara varit om rekommendation av fläktar, inget mer. Jag tog det steget längre och försökte mig på att optimera ditt luftflöde, men utan att sitta på alla fakta. Under postens gång har det ju trillat in mer och mer småsaker som jag skulle frågat om från början.

1. Med de fakta du nu har berättat, om andra fläktar som tidigare inte nämnts samt överklockningen så kan du stryka allt jag tidigare sagt i posten.

2. Du vill ha lika mycket luft som går in i chassit och som går ut, bästa är ju att ha en obehindrad luftväg, vilket inte alltid går. Jag vet inte hur insidan på din dator ser ut längre då du linkade en bild från en dator som inte var din egen, men det låter inte som att grafikkortet borde blockera för mycket. Om du har två in-fläktar i topp, måste båda de andra vara utblås.

3. Värmeproblem på CPUn kan vara flera saker. Du skriver att den ligger på 70-87 grader vid full load. Vad är detta för full load? Att maxa processorn vid bildredigering kommer inte ge någonstans samma temperatursiffror som om du kör ett värmetest i prime95. Beroende på vilket sätt du belastar processor så är det svårt att säga ifall dina temps är bra eller dåliga, där det för min processor gör en skillnad på ca 15+ grader beroende på vad det är för belastning. Hur är processorn överklockad, har du ökat på volten när du klockade den, eller ligger den på normala värden? Jag är ingen expert på överklockning, men så vitt jag vet så är volten det som i största mån bestämmer värmen som processorn genererar.

4. Testa med att byta fläkt, har du fortfarande värmeproblem så skulle jag rekommendera att du gör en ny tråd och skickar med all fakta i den första posten för att minska risken att folk(som jag gjort) ger dig felaktiga råd för att de inte sitter på all information

5. Jag rekommenderar Fractal Design HF-14 som fläkt för högt luftflöde.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Det ber jag om ursäkt för, tack för hjälpen iallafall Köpte bitfenix spectre 140mm och en 230mm.
Med full load syftade jag främst på Folding@home.
Har fått ner den på 67-70 nu så det känns bra.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

Kikade på denna videon precis, och tänkte på din tanke att ditt grafikkort skulle blockera luftflödet

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Sjukt bra fläkt. Problemet är dock att detta är en High Pressure fläkt, vilket man enkelt ser då den har ett statiskt tryck på ca 2.0. Detta är en fläkt som ska sitta på en plats där det är jobbigt att flytta luft, ungefär som att du kör på låg växel på cykeln i en uppförsbacke. Därför brukar dessa monteras på t.ex CPU kylare, radiatorer etc där det är trångt och jobbigt att flytta luft. Där det är lite mer "raksträcka" så är high flow bättre. Noctua kör ju inte riktigt efter dessa regler normalt sett utan gör bra "mitt emellan" fläktar. Bra tryck och bra luftflöde. Men jämför man med t.ex Venturi som jag linkade tidigare så flyttar HF-14 Venturi lika mycket luft, på 850 RPM mot 1500 RPM och gör det på 1/4 av ljudnivån (ca 6 dB lägre).

Sen är jag ingen aerodynamisk ingenjör

Ok

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

Kikade på denna videon precis, och tänkte på din tanke att ditt grafikkort skulle blockera luftflödet

@Chrisism8 Helt klart intressant!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2