Nintendo sneglar på stöd för VR-spelande

Permalänk
Melding Plague

Nintendo sneglar på stöd för VR-spelande

Trots att Nintendo för blott några år sedan uttalade sig om att virtuell verklighet är asocialt är det nu annat ljud i skällan och företaget tittar på möjligheterna med VR framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra Med tanke på den orimliga prisbilden hos storfräsarna så behövs det ett billigare alternativ för att väcka intresse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns nästan lite för sent för att hoppa på tåget nu Nintendo...

Men vem vet, de kanske vet något som de andra stora aktörerna inte vet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Känns nästan lite för sent för att hoppa på tåget nu Nintendo...

Men vem vet, de kanske vet något som de andra stora aktörerna inte vet.

Försent?
Det har ju precis börjat.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir nog bra Med tanke på den orimliga prisbilden hos storfräsarna så behövs det ett billigare alternativ för att väcka intresse.

Orimligt vet jag inte om jag skulle kalla det. VR är fortfarande i en tidig stadie och all ny teknologi kostar. Om Nintendo släpper ett billigt alternativt kommer kvaliteten sänkas, vilket man inte vill i VR (kan leda till åksjuka m.m.)

Ett rimligare alternativ är som artikeln nämner att Nintendo kommer vänta några år innan de ger sig in i spelet när tekniken har blivit billigare. Men då gissar jag att de andra stora spelarna kommer ha billigare alternativ också.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Försent?
Det har ju precis börjat.

Att hoppa på något nu, som lanseras inom ett par månader, när det tar väldigt lång tid att utveckla - känns försent.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Att hoppa på något nu, som lanseras inom ett par månader, när det tar väldigt lång tid att utveckla - känns försent.

Med tanke på att Nintendo, precis som Sony antagligen siktar på något till den egna plattformen så kan de ju knappast bli för sena - bara sena... Sedan finns det gott om exempel på företag och branscher där det inte är pionjärerna som är marknadsledare (nån som använder Alta Vista eller Yahoo idag - näe det är Google som gäller...).

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Ser ut som en gammal båtmotor utan propellrar

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Med tanke på att Nintendo, precis som Sony antagligen siktar på något till den egna plattformen så kan de ju knappast bli för sena - bara sena... Sedan finns det gott om exempel på företag och branscher där det inte är pionjärerna som är marknadsledare (nån som använder Alta Vista eller Yahoo idag - näe det är Google som gäller...).

VA?!?! Menar du att folk inte använder Alta Vista??
Vad händer med denna värld?

ont: Tror snarare att Nintendo kanske riktar in sig på att släppa något inom VR när tekniken mognat och blivit lite billigare.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk

@Storage Jar: Jo, men den kom för 20 år sedan så Nintendo kan vara förlåtna för det.

Permalänk
Medlem

@Pamudas:

Nintento är som Apple de säljer med sitt namn och Mario.

De behöver bara göra Mario kart till den så är det klart.

Permalänk
Medlem

Trodde först att det var en bild av en båtmotor..

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Att hoppa på något nu, som lanseras inom ett par månader, när det tar väldigt lång tid att utveckla - känns försent.

Fast tror du att det endast kommer komma en generation av VR-produkter? Det är ungefär som att säga att Microsoft var för sent ute när de började arbeta på Xbox.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det blir nog bra Med tanke på den orimliga prisbilden hos storfräsarna så behövs det ett billigare alternativ för att väcka intresse.

Jo visst är det dyrt men då är det purfärsk teknik så det var förväntat. Dock så ska ju inte PlaystationVR vara lika dyrt och om ryktena stämmer kommer prislappen landa runt 3500-4500 kr, vilket jag tycker är relativt rimligt med tanke på att det är VR.

PlaystationVR blir nog det första VR headsetet jag skaffar för att prova på och sedan köpa något till datorn när jag har uppgraderat ett par grejer och de har släppt gen 2.

Permalänk
Medlem

Skit i VR, satsa på AR. Tänk nya pokemon med ett part typ Google glasses och smyga runt i buskar och leta pokemons. Fy fan vad grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pellepelikan: Är man lagd åt det hållet så.....

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

@Storage Jar: Jo, men den kom för 20 år sedan så Nintendo kan vara förlåtna för det.

Självfallet. Har inget emot gamla utombordare heller

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Går inte utesluta att Nintendo faktiskt har fungerande VR-prototyper som använder både Wii U, NX eller andra, icke kända modeller som inte är kända utanför företaget. Deras R&D-avdelning har sysslat med mycket intressanta saker under åren, väldigt lite av detta vi får veta något om.

Sedan får man ju också tänka på att Nintendo redan satsat på VR i gången, under 90-talet, vilket artikeln tar upp. De har nog lärt sig mycket av den satsningen, till skillnad från de nya aktörer idag som gör sina första satsningar inom en snar framtid (såvida de inte skjuter upp lanseringarna igen...).
Sedan har Nintendo också lanserat produkter med AR. 3DS kom både med 3D-skärm (utan glasögon, vid en tidpunkt då alla andra 3D-produkter krävde glasögon) och AR. Med 3DS kom ett par kort som användes med kamerorna för att med skärmen spela ganska enkla spel där man rör hela spelkonsollen. Jag tror AR skulle fungera bättre med Nintendos tänk men VR skulle nog också fungera fint, speciellt med single player titlar då.

Samtidigt är AR och VR bland det sista som intresserar mig inför avtäckandet av "NX". Specifikationer (x86-baserad (gärna Zen) ihop med GCN-baserad grafik vore en fin grund för att matcha PS4 och Xbox One men med snabbare komponenter. Sedan ett lovande spelutbud med såklart. Jag vill gärna se att man vid lanseringen har minst en riktig systemsäljare. En "NX"-utgåva av "Zelda U" exempelvis. Super Smash Bros "NX" kanske? Super Mario/Zelda Maker? Nintendo har mycket att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ser ut som en gammal båtmotor utan propellrar

Skrivet av elklazor:

Trodde först att det var en bild av en båtmotor..

Hahahah exakt. Tänkte på det med när jag såg bilden

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Ju

Skrivet av Pudeln:

De behöver bara göra Mario kart till den så är det klart.

Håller med, mario kart räcker som säljargument för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@loevet: Valet av bild bara det är värt pluspoäng!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Skärmens upplösning var låg, latenstiden hög och kontrastnivåerna var svaga vilket ledde till att objekt i förgrunden var svåra att urskilja från bakgrunden. Detta är några anledningar till varför Virtual Boy misslyckades, och att Nintendo lämnade VR-fåran under mitten av 90-talet.Läs hela artikeln här

Öh det var dom minst relevanta delarna av varför VRB inte sålde. Dom enskilt största anledningarna var för att den var otymplig stor, gemene man vill inte sitta fast vid en tegelsten, ett väldigt litet spelutbud samt att den gav kraftiga huvudvärk. Alltså samma 3 problem som dagens VR lider av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!