AMD arbetar på Zen-processor med 32 kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD arbetar på Zen-processor med 32 kärnor

Medan entusiaster har åttakärniga processorer med arkitekturen Zen att se fram emot planerar AMD inte bara upp till 16, utan också 32 kärnor för servermarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Det låter ju inte helt långsökt med tanke på att de kört med MCM-lösningar tidigare. Bygger de en CPU med 16 kärnor kan de ju enkelt slänga in två sådana på samma sockel för att öka densiteten i servrar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är väl inte DEN zeppelin? Fyllt med krashar och värmeproblem då?

Permalänk
Medlem

Får nu bara hoppas att de prissätter dem rätt aggressivt, en ZEN server med kraftfull iGPU för OpenCL hade verkligen inte varit fel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det är väl inte DEN zeppelin? Fyllt med krashar och värmeproblem då?

Efterföljaren får kodnamn Hindenburg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Inte helt fel, men jag tror att den kommer bli dyr. Helst skulle jag villa ha en blandning, när urstarka kärnor och så en väldigt massa vanliga som kör övrigt last.
För även om man sitter med en 32cores cpuså ska man ofta göra moment som enbart belastar några få kärnor rejält. Och jag pratar självklart om både desktop och servrar. Jag skulle typ vilja ha en i7 6700k och en sådan här AMD cpu på samma moderkort, det hade blivit grejer..

Permalänk
Medlem

Namnet har illa klingande assosiation till vissa händelser. Men förmodar den anspelar på Zen med många cores som säkert inte har mer än 2-3 GHz men kan ta stora laster . Antar han har kontakter i Glofo Dresden fd AMDs foundry så viss info kommer säkert ut. Intressant att Linux redan har det i sin kod. !6 core (32 trådar) med 4 Tflops iGPU, lika kraftig som en 7970/380 bara GPU delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte helt fel, men jag tror att den kommer bli dyr. Helst skulle jag villa ha en blandning, när urstarka kärnor och så en väldigt massa vanliga som kör övrigt last.
För även om man sitter med en 32cores app så ska man ofta göra moment som enbart belastar några å kärnor rejält. Och jag pratar självklart om både desktop och servrar. Jag skulle typ vilja ha en i7 6700k och en sådan här AMD cpu på samma moderkort, det hade blivit grejer..

Låter som om du vill ha en modern (och bra) Bulldozer/Piledriver stil design Helt ärligt så gillar jag deras idé med X fulla kärnor och X "halva" kärnor, tyvärr var utförandet kanske inte det bästa...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Datavetare

@Zotamedu: Fast en Mult-chip Module lösning vore ju rätt meningslös, den stora fördelen att ha väldigt många kärnor i samma krets är att dessa kärnor har relativt låg kommunikationslatens mellan sig och de delar minnesbuss så man slipper tänka på NUMA-effekter.

Om det verkligen är två separata paket är det ju en fördel att de är fysiskt separerade då det förenklar kylningen alt. tillåter dubbel aggregerad TDP, är mer flexibelt då man kan starta med en sockel bestyckad och utöka vid behov.

Två kretsar i samma paket, MCM, har ju ingen av fördelarna som är relevant för en server.

Vet inte om jag är speciellt glad om detta är sant, de kretsar Intel idag har med 18 CPU-kärnor (22 nm) är de största kretsar man är kapabel att tillverka. Gissar att samma sak gäller 28-kärnors varianten som är Skylake (14 nm). Om AMD verkligen kan trycka in 32 kärnor är en ett rimligt antagande att det handlar om relativt små CPU-kärnor -> bådar inte gått för enkeltrådprestanda vilket är absolut kritiskt om Zen ska bli en succé på skrivbordet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det är väl inte DEN zeppelin? Fyllt med krashar och värmeproblem då?

Led Zeppelin verkligen av såna problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Led Zeppelin verkligen av såna problem?

Snyggt...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Led Zeppelin verkligen av såna problem?

You sir made my day

Visa signatur

i7-4770k / Intel RTS2011LC | Asrock Z87E-ITX | KFA2 GTX 680 LTD OC V4 | 16GB G.Skill Ares CL9 1600MHz | Samsung 840 250GB SSD | 2 x 1TB HDD | Be Quiet! Pure Power L8 630W | Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem

Får man denna lagom till jul?

Permalänk

Jag tar 2

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Led Zeppelin verkligen av såna problem?

Haha jag skojade mest, det verkar dock rätt intressant, vi får se hur det blir

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

@Zotamedu: Fast en Mult-chip Module lösning vore ju rätt meningslös, den stora fördelen att ha väldigt många kärnor i samma krets är att dessa kärnor har relativt låg kommunikationslatens mellan sig och de delar minnesbuss så man slipper tänka på NUMA-effekter.

Om det verkligen är två separata paket är det ju en fördel att de är fysiskt separerade då det förenklar kylningen alt. tillåter dubbel aggregerad TDP, är mer flexibelt då man kan starta med en sockel bestyckad och utöka vid behov.

Två kretsar i samma paket, MCM, har ju ingen av fördelarna som är relevant för en server.

Vet inte om jag är speciellt glad om detta är sant, de kretsar Intel idag har med 18 CPU-kärnor (22 nm) är de största kretsar man är kapabel att tillverka. Gissar att samma sak gäller 28-kärnors varianten som är Skylake (14 nm). Om AMD verkligen kan trycka in 32 kärnor är en ett rimligt antagande att det handlar om relativt små CPU-kärnor -> bådar inte gått för enkeltrådprestanda vilket är absolut kritiskt om Zen ska bli en succé på skrivbordet.

Får hoppas på en specialversion då, i gör sig gör finfet och 14nm någon fördel (finns ju en del luft under ihs, dock kan ju inte allt användas troligen).

Ja man får hoppas dom gör bra CPU/gpu för laptops (som är större marknad än desktop).

Det som läckt så ska ska den vara 40% bättre än nuvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Och Linus kommer väl testa den hårt när den väl kommer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

32 kärnor... som egentligen visar sig vara 16 när man ser förbi PR-avdelningen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Och Linus kommer väl testa den hårt när den väl kommer.

Zen när den kommer

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Led Zeppelin verkligen av såna problem?

Led Zeppelins första albums omslag föreställer faktiskt zeppelinaren Hindenburg några sekunder efter kraschen då den fick vissa värmeproblem.

OnT:
Första jag tänkte på då jag läste Zeppelin var Hindenburg, vilket ju kanske inte är så bra för marknadsföringen.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

Det räcker ju inte med att AMD gör en bra processor för att slå sig in och få fotfäste på servermarknaden.
Folk kanske tänker, oj det är en intressant processor, men det betyder ju inte att någon kommer börja köpa AMD i serverhallarna. Då måste dom ha en kontinuitet för att deras plattformar ska vara intressanta.
Dom vill nog inte hoppa fram och tillbaka mellan Intel och AMD.

Permalänk
Medlem

@rektor:

Det är väldigt syniskt mot ett företag som i mina ögon har bra ideer och lösningar och behöver den hjälp de kan få. Snacka om att måla fan på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

@rektor:

Det är väldigt syniskt mot ett företag som i mina ögon har bra ideer och lösningar och behöver den hjälp de kan få. Snacka om att måla fan på väggen.

Det är inget cyniskt i det rektor skriver utan en korrekt beskrivning av verkligheten. Endast AMD är kapabla att hjälpa sig själva. Kan de inte leverera en tillräckligt bra produkt spelar det ingen roll hur bra idéer eller lösningar de än må sitta med. Försök förstå att det finns marknadsmässiga anledningar till att de befinner sig där de gör just nu.

Permalänk
Medlem

Fler = bättre

@martinot: Låter väl snarare som att det är visar sig vara 8 med tanke på att det är 4 "kärnor" i varje kluster.

Permalänk
Medlem

Frågan blir då om det är riktiga kärnor?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Frågan blir då om det är riktiga kärnor?

Nej, de är bara på låtsas.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Nej, de är bara på låtsas.

Japp det är 32 virtuella kärnor vi snackar om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

@rektor:

Det är väldigt syniskt mot ett företag som i mina ögon har bra ideer och lösningar och behöver den hjälp de kan få. Snacka om att måla fan på väggen.

Jo, men för hemanvändare är det ju enkelt, dom kan byta system närsomhelst.
Dom behöver ingen kontinuitet eller plattformstabilitet, men för företag med serverparker och hårdvaruinvesteringar så är det annorlunda.
Dom kanske nyttjar vPro, Intel Active Management Technology (AMT), lights-out management (LOM), IPMI, SMASH, CIM, WS-Management, DASH, WBEM, Wake-on-LAN (WOL), etc.

Dom kanske vill ha en homogen miljö för det lättare att administrera än en heterogen miljö. Då kanske dom vill ha en standardiserad plattform.
När man valt en plattform så får man göra en långsiktig satsning på den, det går inte byta hela tiden.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:

Har du förstått vad han skriver då. Helt klart är det upp till dem själv, de har en processor som ingen har en aning om hur och på vilket sätt den hanterar kod (givetvis x86). De har nog mer koll på servermiljö(artikeln) och vad de har för möjligheter och har säkert lärt sig läxan från förra arkitekturen. Komma och säga att de inte kan något när de utvecklat dagens OS64 och även dagens och kommande API är mer eller mindre löjligt. Redan nu beskriver de en server SoC som inte gjorts förr, som Intel också gör när en produkt kommer närmaste 1-2 åren och sen säga att de har ingen aning om kontinuitet och stabilitet. De har varit i servermiljö i snart 20 år men hur bra produkten står sig får vi väl se när det är dags. Suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Zotamedu: Fast en Mult-chip Module lösning vore ju rätt meningslös, den stora fördelen att ha väldigt många kärnor i samma krets är att dessa kärnor har relativt låg kommunikationslatens mellan sig och de delar minnesbuss så man slipper tänka på NUMA-effekter.

Om det verkligen är två separata paket är det ju en fördel att de är fysiskt separerade då det förenklar kylningen alt. tillåter dubbel aggregerad TDP, är mer flexibelt då man kan starta med en sockel bestyckad och utöka vid behov.

Två kretsar i samma paket, MCM, har ju ingen av fördelarna som är relevant för en server.

Vet inte om jag är speciellt glad om detta är sant, de kretsar Intel idag har med 18 CPU-kärnor (22 nm) är de största kretsar man är kapabel att tillverka. Gissar att samma sak gäller 28-kärnors varianten som är Skylake (14 nm). Om AMD verkligen kan trycka in 32 kärnor är en ett rimligt antagande att det handlar om relativt små CPU-kärnor -> bådar inte gått för enkeltrådprestanda vilket är absolut kritiskt om Zen ska bli en succé på skrivbordet.

Tyvärr tror jag du har rätt. Tror att om zen kan leverara SB prestanda motsvarande @4,2-3Ghz, bra avx2, så kan vi ha en vinnare för desktop, bra pris prestanda. Server vet jag för lite om. men det känns som detta bara kan gynna server och inte main. Tyvärr.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.