AMD lanserar referenskylaren Wraith och nya processorer för FM2+

Permalänk
Medlem

Vem vill vara med och gissa carrizo cpuns watt förbrukning med ett nätagg som är iaf guld cert.450w?:)

Själv gissar jag på ca 35watt och kommer nog vara kall utav sig:)

Jävligt taggad nu haha

och den kommer nog inte behöva en bättre kylare än stock:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Alltså vad fan håller dom på med på AMD?
En CPU fläkt som körs i samma hastighet hela tiden är totalt värdelös om man vill prioritera tysthet.
Hoppas innerligt att AMD moderkorten har stöd att kontrollera fläkten och dom inte gjort en fullösning.

Jag tycker det är värre att de besvärade sig att stoppa in belysning i kylaren, ffs!
JAG VILL INTE HA EN DISCO-DATOR OCH HAR INTE VELAT DET PÅ 15 ÅR!!

Börjar nog bli gammal, färdigtjatat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, känns som AMD fått lite inspiration av mitt namn till denna produkt...

Permalänk
Avstängd

@Tangentbord:
De A10 Godavari som redan säljs har den stora kylaren men med en plattare fläkt och märkningen på dessa är Cooler Master, ingen belysning men med 4 kablar så fläktkurvan kan styras från mob eller programvara.

Bra och tyst kylare men den bygger max möjligt på bredden t.o.m lite för mycket så på t.ex gigabyte korten måste man fasa av flänsen något för att även så låga minnen som HyperX ska gå fritt.

se bilden på storleksskillnaden mot tidigare fläkt.

http://pc.watch.impress.co.jp/img/pcw/docs/706/628/img_16.jpgCooler Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag tycker det är värre att de besvärade sig att stoppa in belysning i kylaren, ffs!
JAG VILL INTE HA EN DISCO-DATOR OCH HAR INTE VELAT DET PÅ 15 ÅR!!

Börjar nog bli gammal, färdigtjatat.

Det kan jag hålla med om men eftersom jag inte heller gillar fönster på datorchassit så slipper jag se allt disco-bjäfs tillverkarna får för sig att sätta på moderkort, kylare och liknande. Jag har aldrig velat ha disco-dator, inte ens för mer än 15 år sedan. Men det var en period då det var jättejobbigt, gick knappt att köpa chassin utan fönster.

Permalänk
Entusiast

Kan ett test av den nya Athlonen bli aktuell, SweClockers?
Det tar ju inte allt för lång tid innan Zen är ute nu men i några månader kommer den ju i alla fall vara aktuell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått vad man ska ha pwm fläktar till. Kan mm inte bara moderkortet styra spänningen på fläktkontakten kontra temperaturen i processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur är det förresten med FM3, kommer det finnas stöd även för DDR3-minnen på den plattformen eller är det enbart DDR4 som gäller? DDR4 kanske ger extra skjuts till den integrerade grafiken och behöver man inte integrerad grafik så duger väl DDR3 så det kanske är därför de lanserar den billiga Excavator-modellen på FM2+.

Nästa sockel blir AM4, och kommer ha stöd för AMDs alla kommande processorer.
Minns dock inte hur det var med minnena...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nästa sockel blir AM4, och kommer ha stöd för AMDs alla kommande processorer.
Minns dock inte hur det var med minnena...

Hoppsan. Jag hade glömt vad nya sockeln skulle heta och måste ha googlat fel när jag hittade FM3... Menade AM4, alltså den nya sockeln som ska få stöd för alla nya processorer från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

"Wraith är enligt AMD en nära tyst kylare med ljudnivån 39 dBa, någonting som bibehålls oavsett belastning genom ett fast RPM-värde på fläkten."
Så ingen PWM styrning? Varför då?

Jag skulle gissa att det har att göra med det är enklare att hantera ett fast varvtal i fråga om fläktdesignen. Om detta varvtal kan hållas fast och bibehålla en ljudnivå under 39dB så behövs ju inte pwn styrning. Man kan istället satsa på att designa fläkten för ett varvtal i allt från rotorblad till andra formfaktorer. Till och med aktiv ljuddämpning skulle kunna implementeras ganska enkelt och billigt, även om jag inte tror att det är fallet här

Permalänk
Medlem

Sen när är 39 dBa att betrakta som en tyst kylare? Snackar vi serverhallsmiljö?

Väldigt märkligt av AMD att leverera en fläkt utan PWM-styrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

är inte 39dB väldigt högljutt jämfört med andra kylare som oftast ligger på 25dB och under?

Skrivet av cardeci:

Jo, det är högre än de flesta kylare på max.

Å andra sidan går den ju alltid på max, om man stoppar in en lite mer påkostat fläkt med PWM istället för den medföljande kanske den blir tyst.

?

Källa:
http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sen när är 39 dBa att betrakta som en tyst kylare? Snackar vi serverhallsmiljö?

Väldigt märkligt av AMD att leverera en fläkt utan PWM-styrning.

Föreslår att du läser FatherOfThree svar på den här tråden, direkt efter ditt inlägg

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

+1, fattar inte riktigt hur de tänkte där. Ganska tydligt att det är en tyst kylare, speciellt i förhållande till andra stock kylare

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Föreslår att du läser FatherOfThree svar på den här tråden, direkt efter ditt inlägg

Alla som bytt från fabrikskylare till en bra eftermarknadskylare vet att det är väsentligt större skillnad på ljudmattan kylaren ger ifrån sig än vad det förefaller vara i SweC-tabellen (förutsatt att värdena ens är rätt). Det är också lätt att konstatera att AMDs nya fabrikskylares minimala ljudnivå ligger strax under Intels fabrikskylares maximala ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

är inte 39dB väldigt högljutt jämfört med andra kylare som oftast ligger på 25dB och under?

40dB+ är inte ovanligt som max ljudnivå på enklare kylare, men visst kan du köpa tystare och bättre, dock är det svårt med 95W...
Problemet, som också gör det svårare att jämföra, är att dessa andra kylare har PWM. Så även om de låter som F på högsta fart, så går de sällan upp till högsta, medan denna alltid kör... högsta.

Man kanske kan 3 pin-volt styra den och få ner dB nivån... men det är en miss av AMD att man inte kör PWM. Med det sagt så tror jag inte 39dB är så farligt i budgetklass... oavsett

Permalänk
Avstängd

@Paddanx:
Men de nya kylarna har väl PWM styrning, och 4 kablar syns inte detta tydligt på bilderna. Har kört igång 2 såna idag och var nyss inne och lyssnade på ungarnas 2 nya 7870 som än så länge saknar låda och körs med lösa moderkort, inte låter fläktarna mycket trots att de nu spelat så både minnen och chipset flänsen var rätt varma. När system gjordes och spel lades in snurrade knappt fläktarna så nog styrs fläkten med hänsyn till värmen.

här är test på de nya kylarna

http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2016/02/02/amd-wrait...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Paddanx:
Men de nya kylarna har väl PWM styrning, och 4 kablar syns inte detta tydligt på bilderna. Har kört igång 2 såna idag och var nyss inne och lyssnade på ungarnas 2 nya 7870 som än så länge saknar låda och körs med lösa moderkort, inte låter fläktarna mycket trots att de nu spelat så både minnen och chipset flänsen var rätt varma. När system gjordes och spel lades in snurrade knappt fläktarna så nog styrs fläkten med hänsyn till värmen.

här är test på de nya kylarna

http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2016/02/02/amd-wrait...

Jahapp... så, Sweclockers artikel har ljugit för mig...
"Wraith är enligt AMD en nära tyst kylare med ljudnivån 39 dBa, någonting som bibehålls oavsett belastning genom ett fast RPM-värde på fläkten."

Har de PWM styrning så är det inga problem, och då är 39 dB helt klart intressant som max ljudnivå. Då är mer frågan hur bra de klarar kyla utan att gå på max, och det förtäljer inte din länk, men den visar att iaf inte kör på max med den CPUn de testade, då den hade utrymme kvar till både stock och överklock delta temperatur mellan PWM och 12V, om mått inte mycket.

Dennas begränsning verkar dock vara mer av max kylförmåga istället, där den visserligen är bättre än sin gamla, men fortfarande finns mer kraftfulla kylare.

Som stock kylare där man inte räknar med super överklock utan bara vill ha tyst system så verkar den då göra precis det jobb den ska dock, så cudos till AMD om det stämmer.

Får väl hoppas Sweclockers reviderar detta med ett test på sagd kylare, då deras testmetoder är bland de bästa.

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Vad jag ser som är positivit är att den nya utgåvan har man tagit hänsyn till frigången för minnen, med lite högre bas och sen avrundad fas på flänsen mot den med plattare fläkten som nu levererades i senaste beställningen. På den åkte man på att göra denna avfasning för att minnena skulle gå fritt, det handlar om ca 2-3 mm avfasning för att få frigång och så mycket att minnen går att byta utan att lossa kylet och att de inte klämmer mot flänsen. Såg på newegg att flera fått mycket höga temperaturer så cpu klockade ner men de har troligen satt ditt minnen och sen kylet över dessa och då kommer minnen i kläm något så i flänsen inte ligger an emot processorn.
Kopparytan mot processorn är rätt grovslipad här kunde de slipat dem något finare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jahapp... så, Sweclockers artikel har ljugit för mig...
"Wraith är enligt AMD en nära tyst kylare med ljudnivån 39 dBa, någonting som bibehålls oavsett belastning genom ett fast RPM-värde på fläkten."

Har de PWM styrning så är det inga problem, och då är 39 dB helt klart intressant som max ljudnivå. Då är mer frågan hur bra de klarar kyla utan att gå på max, och det förtäljer inte din länk, men den visar att iaf inte kör på max med den CPUn de testade, då den hade utrymme kvar till både stock och överklock delta temperatur mellan PWM och 12V, om mått inte mycket.

Dennas begränsning verkar dock vara mer av max kylförmåga istället, där den visserligen är bättre än sin gamla, men fortfarande finns mer kraftfulla kylare.

Som stock kylare där man inte räknar med super överklock utan bara vill ha tyst system så verkar den då göra precis det jobb den ska dock, så cudos till AMD om det stämmer.

Får väl hoppas Sweclockers reviderar detta med ett test på sagd kylare, då deras testmetoder är bland de bästa.

Om den går konstant på maxvarv kommer den inte låta mer än 39db. Inte heller mindre. Så den konstanta ljudnivån bli 39db oavsett vad du gör med datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Alltså vad fan håller dom på med på AMD?
En CPU fläkt som körs i samma hastighet hela tiden är totalt värdelös om man vill prioritera tysthet.
Hoppas innerligt att AMD moderkorten har stöd att kontrollera fläkten och dom inte gjort en fullösning.

själv föredrar jag att datorn låter likadant oavsett belastning, ljudet filtreras bort då istället medans om det går upp och ner gör det sig påmint hela tiden

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om de använder standardmässiga mätningar är det 1m bort, inte 10cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

själv föredrar jag att datorn låter likadant oavsett belastning, ljudet filtreras bort då istället medans om det går upp och ner gör det sig påmint hela tiden

Rent skitsnack att det skulle filtreras bort. En dator som låter under film och surf är dåligt konfigurerad.

Permalänk
Medlem

@nikitalord
Jo det är ju en klar fördel med lite avstånd. Naturligtvis ska inte en test-site ha sina minnen klämda mellan kylaren och slotten dock, då gör man fel. Om man sen noterar detta som ett problem är en sak, men inte tusan ska man montera och testa så.
Slipningen har dock visat sig göra mer eller mindre på en kylare, då kylpasta fyller i hålen rätt bra. Visst om vi ska titta på topklass i 1000kr+ segmentet så ska det inte vara så, men det är inte direkt ett problem för en stockkylare. Viktigaste är trots allt designen, som tex Intels "värsting" kylare totalt missat

Skrivet av Kakkeman:

Om den går konstant på maxvarv kommer den inte låta mer än 39db. Inte heller mindre. Så den konstanta ljudnivån bli 39db oavsett vad du gör med datorn

Jo... jag förstår det.
Om du dock kollar länken nikitalord gav så ser du dock att den inte har fast RPM... utan den kan vara PWM styrd, så 39dB blir då max nivån... lite det jag påpekade.

Skrivet av Mimematis:

Rent skitsnack att det skulle filtreras bort. En dator som låter under film och surf är dåligt konfigurerad.

Håller med.
Ser man film ska den vara tyst, knäpp tyst. Surf är väl okej om den hörs lite, men helst tyst där med. Om den sen låter när man spelar det bryr jag mig mindre om, då jag har hörlurar ändå och inte är ljudkänslig. Folk som sitter med högtalare och mic i spel bör ha ett kok stryk ändå.

Permalänk

Hur står sig Athlon mot i3 eller pentium k i ett budgetbygge tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Rent skitsnack att det skulle filtreras bort. En dator som låter under film och surf är dåligt konfigurerad.

inte alls skitsnack, min dator låter likadant i princip under idle och gaming, (7v på alla fläktar) och eftersom den låter precis likadant hela tiden filtrerar min hjärna bort ljudet, jag lägger inte märke till att den låter längre den är ständigt igång.

dåligt konfigurerad? min dator blir inte tystare med dessa komponenter

inte är det skitsnack om det fungerar så för mig eller? eller du kanske vet bättre om hur jag upplever detta änn vad jag själv vet?

ett till exempel på ljud som "försvinner" då är det en annan sorts ljud dock, när jag flyttade in där jag bor nu hörde jag tågen högt och tydligt varenda gång de åkte förbi, på senare tiden har jag kommit på att jag inte hört ett tåg på åratal, det ska till ett ordentligt godståg som går tomt nu för att man ens ska lägga märke till att det låter

http://www.bbc.com/future/story/20120508-why-your-brain-loves...

hört nåt om detta fenomen?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

inte alls skitsnack, min dator låter likadant i princip under idle och gaming, (7v på alla fläktar) och eftersom den låter precis likadant hela tiden filtrerar min hjärna bort ljudet, jag lägger inte märke till att den låter längre den är ständigt igång.

dåligt konfigurerad? min dator blir inte tystare med dessa komponenter

inte är det skitsnack om det fungerar så för mig eller? eller du kanske vet bättre om hur jag upplever detta änn vad jag själv vet?

ett till exempel på ljud som "försvinner" då är det en annan sorts ljud dock, när jag flyttade in där jag bor nu hörde jag tågen högt och tydligt varenda gång de åkte förbi, på senare tiden har jag kommit på att jag inte hört ett tåg på åratal, det ska till ett ordentligt godståg som går tomt nu för att man ens ska lägga märke till att det låter

http://www.bbc.com/future/story/20120508-why-your-brain-loves...

hört nåt om detta fenomen?

Jag kallar det skitsnack för du eller vilken annan människa som helst kan omöjligt filtrera bort ljud.
Det du länkar till förklarar det ju väldigt bra, du störs inte av det för du har vant dig men du vet helt klart om det ifall någon tar upp det.

Så vi återgår till ämnet, varför ska man höra sin dator när det inte behövs?

Permalänk
Medlem

Idag kom det ut ett test av Intel TS15A, notera slutklämmen angående ljudnivå under Testresultat:

"Oavsett frekvens hamnar kylaren på en 40 dBa i viloläge, vilket fortfarande är relativt högt."

Nu har jag förstås ingen aning om hur AMDs föregående fabrikskylare lät, det kanske var ett riktigt reaplan till kylare, men den nya är knappast en tyst kylare i någon meningsfull bemärkelse.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av heffaklumpmamma:

Hur står sig Athlon mot i3 eller pentium k i ett budgetbygge tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Oftast starkare än Pentium, oftast svagare än en I3 med HT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Jag kallar det skitsnack för du eller vilken annan människa som helst kan omöjligt filtrera bort ljud.
Det du länkar till förklarar det ju väldigt bra, du störs inte av det för du har vant dig men du vet helt klart om det ifall någon tar upp det.

Så vi återgår till ämnet, varför ska man höra sin dator när det inte behövs?

det jag menar är i fallet där en dator låter lite vill jag hellre ha samma ljudnivå hela tiden, om du inte kan filtreta bort ljud tycker jag synd om dig för jag lovar dig att det fungerar, om man inte lägger märke till så är det som det inte låter, har jag fel?

verkar inte kunna övertyga dig om att vissa monotona ljud helt försvinner för vissa människor ibland men det är väl ömöjligt att tro på någontin man icke kan göra själv då eller?

"Det du länkar till förklarar det ju väldigt bra, du störs inte av det för du har vant dig men du vet helt klart om det ifall någon tar upp det."

ja men ingen tar ju upp det när jag sitter vid datorn? alltså hör jag den inte för jag lägger inte märke till ljudet, så du vet ju att det funkar men det räknas inte för att någon kan påminner mig om det?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F