Permalänk
Medlem

Frågor om nybyggd dator

Hej!

Jag byggde ihop en dator för ett par dagar sen, ssd'n och Windows kommer idag så den är inte riktigt redo att köra än men jag har ett par frågor efter bygget.

Av någon underlig anledning så var reset-kabeln från fronten av chassit för kort för att nå till uttaget på moderkortet. För mig spelar det ingen stor roll då det finns en knapp på moderkortet och vad använder man ens resetten för? Det går att stänga av med startknappen. Men frågan är om det är ok att lämna den flygandes runt? Jag har försökt hålla ner den så bra som möjligt. Det är lite samma sak med USB 3 från fronten, jag når med den men den går inte in. Jag ser hur den ska sitta och har även tagit ut grafikkortet men den går inte in. Är det ok att bara lämna dom så?

Jag har startat den en gång och kommit in till bios, är det några inställningar där ni rekommenderar att stänga av/ändra? Jag har tänkt att överklocka CPU'n lite lätt med hjälp av min broder, vet ni någon bra guide till skylake?

Märkte nu att CPU kylaren är ett snäpp fel, asså att hörnet på den högra översta sidan i guiderna är på högra understa i min, borde jag ändra så den sitter "rätt"?

Hur är det med radiatorer? Jag har min monterad som så: chassit, fläktar, radiator. Fläktarna tar luft från utsidan och drar det mot radiatorn, asså att den trycker luften mot radiatorn. Är det fel tänkt?
Specs:
MSI Gaming M7
I5-6600k
MSI Gaming 980 TI
HyperX fury 2x8 16GB
Corsair H100i GTX
EVGA SuperNOVA G2 850W
Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Nej det är inga problem. Inte med kylaren heller. Så länge den sitter fast som den ska.
För att göra enkel överklockning kör auto överklockningen som finns i bios under advanced settings. Det duger för det.
Då löser de lite klockning automatiskt. Och du behöver inte gå in å ställa allt manuellt tills du läst på och lärt dig hur du ska göra :).

Vad är det för chassi som har så korta kablar?

Permalänk
Medlem

Vad är de som ska "lämnas flygande runt"?
Kläm/ tejpa fast de sladdar du inte ska använda på chassit " baksida" eller peta in dem i fronten i nåt hårddisk fack så de inte är i vägen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det är ett Corsair 750D

Datorn är nu fullt monterad och Windows installerad, jag har installerat diverse drivrutiner och alldagliga program, plus msi Afterburner, CPU-Z och coretemp. Allt funkade bra tills datorn plötsligt frös sig, jag vänta ett tag innan jag stängde av strömmen för att starta om. Det funkade bra ett tag tills den frös sig igen. Vad kan det vara? Jag kan tillägga att det går att vänsterklicka och få upp dom små fönsterna, även flytta runt dom programmen som redan är uppe, men jag kan inte öppna nånting eller så.

Innan datorn frös sig första gången såg jag att idle tempen på grafikkortet var ca 55C, utan fläktar då men fortfarande rätt mycket? CPU'n är på ca 20C.

Vad tror ni?

Edit: verkar bara frysa när jag använder coretemp

Edit Edit: avinstallerade core temp, nu kör den på smoothly. Använder nu realtemp vilket verkar funka bra. "Stress testar" i realbench nu, CPU'n håller sig under 40 och GPU'N under 70. Vid vilken temp ungefär borde jag bli orolig angående GPU'N?