Hårdvara för Racing spel?

Permalänk
Avstängd

Hårdvara för Racing spel?

Hej!
Häller på att uppgradera min Pc , för att kunna börja spela lite , och racing spel verkar ju intressant .
Har nu inköpt en i5-6600k ett Asus Z170-A moderkort plus 8gb ddr4 ram minne ,vilket bör räcka för det flesta spel?
Men hur lång upp i hierarkin på grafik bör jag hamna , hade tänkt använda min tv 1080 som skärm ?
Hur krävande är just Racing spel ?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

minst gtx 970 om du vill spela asetto corsa och project cars med massa bilar på banan och bra inställningar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@DWDW:
Det beror ju lite på vilka spel du tittat på. Men kollar man t.ex. Assetto Corsa har dem satt GTX 970 resp. Radeon 290X som rekommenderad hårdvara i vad jag gissar 1080p. Nu är det ju lite klurigt i.o.m. att både AMD och Nvidia släpper nya kort i år så frågan är om det är värt att köpa ett "gammalt" kort för 3000+ eller om man ska vänta ett par månader till den nya generationen släpps.
Har du någon GPU i dag som du kan återanvända?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag tävlar i AC, och när det är 24 bilar på banan så kan min 780TI sacka ihop lite ibland, den jobbar ihop med en 2600K överklockad till 4.2, 16gb ram samt en SSD.

Jag antar att 780TI o 970 är likvärdiga, så ett 970 borde du klara dig på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

minst gtx 970 om du vill spela asetto corsa och project cars med massa bilar på banan och bra inställningar.

Skrivet av glennborg:

@DWDW:
Det beror ju lite på vilka spel du tittat på. Men kollar man t.ex. Assetto Corsa har dem satt GTX 970 resp. Radeon 290X som rekommenderad hårdvara i vad jag gissar 1080p. Nu är det ju lite klurigt i.o.m. att både AMD och Nvidia släpper nya kort i år så frågan är om det är värt att köpa ett "gammalt" kort för 3000+ eller om man ska vänta ett par månader till den nya generationen släpps.
Har du någon GPU i dag som du kan återanvända?

Skrivet av macroy:

Hej! Jag tävlar i AC, och när det är 24 bilar på banan så kan min 780TI sacka ihop lite ibland, den jobbar ihop med en 2600K överklockad till 4.2, 16gb ram samt en SSD.

Jag antar att 780TI o 970 är likvärdiga, så ett 970 borde du klara dig på.

Tack för svaren!

Jag har ett XFX 5770 så det lär ju inte duga till nått!!?
Okej ett GTX 970 ,misstänkte det , har ju inte direkt någon brådska , så kanske jag avvaktar tills det nya korten kommer
förhoppningsvis så sjunket GTX 970 en bit i priset då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Tack för svaren!

Jag har ett XFX 5770 så det lär ju inte duga till nått!!?
Okej ett GTX 970 ,misstänkte det , har ju inte direkt någon brådska , så kanske jag avvaktar tills det nya korten kommer
förhoppningsvis så sjunket GTX 970 en bit i priset då!

Hej igen! Om du kan leva med att sänka grafiken så borde det funka fint - Du kan iallafall prova!

Permalänk
Medlem

@DWDW:
Jag gjorde en benchmark med Assetto Corsas inbyggda och det är med 14 ai ett varv runt Spa. Allting är maxat. Att det står "Min-3" är pga att det av någon anledning fryser sig precis när man kommer in:

Citat:

AC VERSION: 1.4.3 (x64)
POINTS: 9277
FPS: AVG=63 MIN=3 MAX=83 VARIANCE=0 CPU=43%

LOADING TIME: 13s
GPU: NVIDIA GeForce GTX 970 (1920x1080)
OS-Version: 6.2.9200 () 0x100-0x1
CPU CORES: 4
FULLSCREEN: ON
AA:4X AF:16X SHDW:4096 BLUR:12
WORLD DETAIL: 5 SMOKE:5
PP: QLT:5 HDR:1 FXAA:1 GLR:5 DOF:5 RAYS:1 HEAT:1

Jag vet inte om project cars har någon inbyggd också men i så fall kan jag ladda ner det och köra en där också. Detta är ju då med ett 970 så någon får säga vart ditt kort står sig i jämförelse så du kan avgöra om du ska behålla ditt gamla eller uppgradera det också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macroy:

Hej igen! Om du kan leva med att sänka grafiken så borde det funka fint - Du kan iallafall prova!

Skrivet av ClintBeastwood:

@DWDW:
Jag gjorde en benchmark med Assetto Corsas inbyggda och det är med 14 ai ett varv runt Spa. Allting är maxat. Att det står "Min-3" är pga att det av någon anledning fryser sig precis när man kommer in:
Jag vet inte om project cars har någon inbyggd också men i så fall kan jag ladda ner det och köra en där också. Detta är ju då med ett 970 så någon får säga vart ditt kort står sig i jämförelse så du kan avgöra om du ska behålla ditt gamla eller uppgradera det också.

Ok , vill ju att spelet ska flyta på och att man kan använda det fult ut så att säga ,det är väl inte mitt grafikkort kapabelt till?
Är det inte i maj nån gång de nya korten skall komma ,i så fall väntar jag och ser hur utfallet blir prestanda /pris , och som sagt det borde bli ett lite prisfall på t.ex Gtx 970 då.
Har ju även titta på Amd:s 390 ,men det drar mer ström, vilket skulle innebära nytt nätaggregat, så det faller bort.

Tänkte även fråga när man har er på tråden , om vilken kring utrustning man behöver tex ska man köpa ett sånt där Ratt,gas o broms kit eller vad är det som gäller , AC verkar coolt spel , så ha gärna det som referens !

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En massa AI på banan är ju mer taxande för CPUn än GPU och där har du ju det ganska väl förspänt. Nu håller Kunos på att utveckla AIn pga konsollanseringen misstänker jag så får väl se om det blir mer krävande.

Jag kör på 60hz 1080p tv och mitt 980 räcker mer än väl för att köra på maxinställningar.

Budgeten beror ju på vad som ska rekommenderas i periferiväg gillar hur min TX känns i Assetto Corsa. Matcha den eller T300RS i stort samma rattbas lite mer rotations möjligheter på T300RS dock och annan ratt som standard, med T500RS pedaler eller T3Pa Pro måhända beroende på vad du hittar billigast.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

En massa AI på banan är ju mer taxande för CPUn än GPU och där har du ju det ganska väl förspänt. Nu håller Kunos på att utveckla AIn pga konsollanseringen misstänker jag så får väl se om det blir mer krävande.

Jag kör på 60hz 1080p tv och mitt 980 räcker mer än väl för att köra på maxinställningar.

Budgeten beror ju på vad som ska rekommenderas i periferiväg gillar hur min TX känns i Assetto Corsa. Matcha den eller T300RS i stort samma rattbas lite mer rotations möjligheter på T300RS dock och annan ratt som standard, med T500RS pedaler eller T3Pa Pro måhända beroende på vad du hittar billigast.

Tack för svaret!
Hade väl tänkt börja här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=988734 ,men den saknar tydligen nått som heter force feedback , vad är det? Kan inte i nuläget motivera ett 4000kr kit känner jag ,men är detta bara skräp så säg det i så fall ,så får jag ta en funderare!!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Tack för svaret!
Hade väl tänkt börja här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=988734 ,men den saknar tydligen nått som heter force feedback , vad är det? Kan inte i nuläget motivera ett 4000kr kit känner jag ,men är detta bara skräp så säg det i så fall ,så får jag ta en funderare!!?

force feedback är skak i ratten. Tänk rumble i gamepads. Riktigt trevligt men du kan ju iof få skak genom bass shakers i stället. Men då tillkommer cockpit. Har du plats för typ playseat challenge eller något så gör det mycket för känslan också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

ffb e nice, hade inte köpt en ratt utan det. hade en ratt utan ffb när jag va liten, det va inte så kul eller lika inlevelsefullt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Thrustmaster T150 verkar ju vara en bra kompromiss då?
får ta och kolla upp hur jag, om det blir ett köp ,ska rigga upp detta hemma , kul med ett projekt!

Permalänk

Om jag får lägga ett tips på bra "nybörjar" ratt för en bra peng så titta på dessa begagnade.
Logitech Driving Force GT ( Första jag köpte, funkade väldigt bra till en början. Dock ingen växelspak/koppling )
Logitech G27 ( Den jag för tillfället använder. Mycket mer inställningar och personligen tycker jag den känns mer ordentlig. Finare ratt, skön att hålla i. Lite mindre spakar på ratten men desto mer på delen där växelspaken sitter. Pedalerna är det många som tycker om, och vissa behåller dessa när dom köper lite dyrare ratt. T ex Thrustmaster T300rs )

Hade jag suttit i din sits där du kan behöva bättre grafikkort såväl som ratt så hade jag satsat på nåt lite lättare begagnat då du får mycket mer för pengarna och rattarna generellt håller riktigt länge.
Jag kör Project Cars med en klockan 3570k och r9 280x men pga coilwhine har jag ställt ner grafiken lite granna och kör med fps-limit på 60.
Så det beror lite på hur du känner!

Köpa nytt grafikkort + ratt så lär du lägga en slant för att det ska vara värt det.

Se om du kan installera spelet och prova om ditt grafikkort kan få det att rulla på låga inställningar och om det flyter på tillräckligt bra för dig, kolla på en begagnad.

En Logitech G27 kan du få på blocket för ~1500kr och uppåt. Då är det oftast svensson-familjer som haft den och den har ej fått kämpa så mycket
En Logitech Driving Force GT kan du få på blocket för ~500-800kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sanarion91:

Om jag får lägga ett tips på bra "nybörjar" ratt för en bra peng så titta på dessa begagnade.
Logitech Driving Force GT ( Första jag köpte, funkade väldigt bra till en början. Dock ingen växelspak/koppling )
Logitech G27 ( Den jag för tillfället använder. Mycket mer inställningar och personligen tycker jag den känns mer ordentlig. Finare ratt, skön att hålla i. Lite mindre spakar på ratten men desto mer på delen där växelspaken sitter. Pedalerna är det många som tycker om, och vissa behåller dessa när dom köper lite dyrare ratt. T ex Thrustmaster T300rs )

Hade jag suttit i din sits där du kan behöva bättre grafikkort såväl som ratt så hade jag satsat på nåt lite lättare begagnat då du får mycket mer för pengarna och rattarna generellt håller riktigt länge.
Jag kör Project Cars med en klockan 3570k och r9 280x men pga coilwhine har jag ställt ner grafiken lite granna och kör med fps-limit på 60.
Så det beror lite på hur du känner!

Köpa nytt grafikkort + ratt så lär du lägga en slant för att det ska vara värt det.

Se om du kan installera spelet och prova om ditt grafikkort kan få det att rulla på låga inställningar och om det flyter på tillräckligt bra för dig, kolla på en begagnad.

En Logitech G27 kan du få på blocket för ~1500kr och uppåt. Då är det oftast svensson-familjer som haft den och den har ej fått kämpa så mycket
En Logitech Driving Force GT kan du få på blocket för ~500-800kr

Tack för tipsen!