Seagate stäms för fallerade hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Rättade vad? Du rättade ingen ting alls....
Konsumentdiskar i servermiljö blir bara katastrof, och Backblaze är ingen statistik, då de använts dels utanför sin miljö de är konstruerade för, och dels går det inte jämföra Seagate vs WD då det är olika antal diskar.

Njae, du påstod att konsument diskar inte tål att sitta i servermiljö. Jag ser ingen statistik som visar att WD eller Hitachi diskar inte tål detta. Backa upp ditt påstående eller sluta påstå saker du inte kan bevisa.

Och notera, jag jämför inte Seagate med WD.. du gör. Jag säger bara att du saknar grund för att WD/Hitachi diskar inte tål det.

Skrivet av PowerNet:

Nej. Det går aldrig att nå "0% failrate" på tillverkade saker, saker slits och kommer så alltid att göras.

Normalt slitage täcks inte av garantier. Det som garantier täcker är tillverkningsdefekter, och de ska man kunna nå nära 0% med om det är kvalité i en produkt.

Skrivet av PowerNet:

Och nu läste du inte före du svarade igen. Jag skrev "På Biltemas delar kan man närmst säga 100% failrate på vissa produkter" du missade orden "på VISSA".

Okej... jag vänder på det.
"På Seagates 3TB ST3000DM001 kan man närmast säga 100% failrate på vissa batchar"

Skrivet av PowerNet:

Vissa produkter fungerar inte ens när de kommer ut förpackningen, och det vet Biltema ändå så gör de inget åt saken, då konsumenter gladligen köper Biltemas för att de är billigare, sen att de inte fungerar alls är inte så viktigt tydligen,

Finns hårddiskar från Seagate som är DOA också... ändå så fixas inte det... din poäng?
Konsumenter köper också gladeligen Seagate diskar för de är billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Njae, du påstod att konsument diskar inte tål att sitta i servermiljö. Jag ser ingen statistik som visar att WD eller Hitachi diskar inte tål detta. Backa upp ditt påstående eller sluta påstå saker du inte kan bevisa.

Och notera, jag jämför inte Seagate med WD.. du gör. Jag säger bara att du saknar grund för att WD/Hitachi diskar inte tål det.

Normalt slitage täcks inte av garantier. Det som garantier täcker är tillverkningsdefekter, och de ska man kunna nå nära 0% med om det är kvalité i en produkt.

Okej... jag vänder på det.
"På Seagates 3TB ST3000DM001 kan man närmast säga 100% failrate på vissa batchar"

Finns hårddiskar från Seagate som är DOA också... ändå så fixas inte det... din poäng?
Konsumenter köper också gladeligen Seagate diskar för de är billigare.

Jo. Konsumentdiskar i en servermiljö är som gjort för att bli problem, oavsett märke.

Jo det gör det, en tillverkare som ger en garantitid på säg 3 år så ska produkten hålla i 3 år under normalt användande, inte gå sönder efter 1 år, vilket ger att de får byta ut den kostnadsfritt, vilket också sker.

Och vet du varför? Det är för att det är KONSUMENT diskar, konsumentdiskar testas inte före de skickas ut, vilket görs med enterprice diskar.

Nej, folk köper Seagate för att det är kvalite till billigt pris

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Backblaze har utvärderat Enterprise-diskar som alternativ men kommit fram till att de inte är värda merkostnaden för dem. De struntar hellre i garanti från tillverkaren (de till och med plockar ur diskar från externa diskar vilket förverkar garantin direkt) och betalar priset för att köpa nya diskar när de går sönder. Det blir ändå billigare för dem i slutändan då priset skiljer sig så mycket. Med redundanta system kan man göra så, det spelar ingen roll om en enskild disk går sönder när data samtidigt finns sparad på annan disk.

Många som kör hemmaservrar gör likadant, kör konsumentdiskar i sina NAS-system trots att de inte är gjorda för det. Det är liksom inte värt att betala dubbla priset för att få längre garantitid. Man kan leva med halva livslängden om det i slutändan ändå blir billigare. Jag har själv gort så och även i vissa fall plockat ur diskar ur externa diskar medveten om att garantin blir förverkad. I dessa fall har det varit reafynd som sålts till nästan halva priset mot vanliga interna diskar. Ingen av mina diskar har gått sönder inom angiven garantitid så i mitt fall har chansningen gått hem.

Men samtidigt har man liksom förverkat sin rätt att klaga också. Backblaze har alltså inte medverkat i den här stämningen för de vet att diskarna de köpt inte är gjorda för att användas så utan de chansar på att det ändå ska fungera. De tar smällen om de går sönder och agerar därefter (fasar ut problemdiskarna) men de stämmer inte tillverkaren av diskarna utan tar själva allt ansvar.

Så jag tror det kan bli svårt att vinna den här grupptalan mot Seagate. Visst att diskarna kanske håller sämre än andra modeller men håller de verkligen sämre än vad som utlovats av tillverkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo. Konsumentdiskar i en servermiljö är som gjort för att bli problem, oavsett märke.

Beviset tack?

Backblaze har bevisat att det går att köra konsument i Servermiljö, även om de får fler trasiga diskar så klart som följd, så har de lagring utan förluster och går med vinst. Men om de räknar med det, så är problemet bara folk som inte kan tänka utanför lådan, så att säga.

Skrivet av PowerNet:

Jo det gör det, en tillverkare som ger en garantitid på säg 3 år så ska produkten hålla i 3 år under normalt användande, inte gå sönder efter 1 år, vilket ger att de får byta ut den kostnadsfritt, vilket också sker.

http://www.seagate.com/gb/en/support/warranty-and-replacement...
Jag citerar:
What Does This Limited Warranty Cover?
"This limited warranty covers any defects in material or workmanship in the new Seagate Product accompanied by this limited warranty statement."

Mao, den täcker endast defekter i material eller jobb som har uppstått vid tillverkningen.

Skrivet av PowerNet:

Och vet du varför? Det är för att det är KONSUMENT diskar, konsumentdiskar testas inte före de skickas ut, vilket görs med enterprice diskar.

Biltema säljer inte enterprise produkter, utan konsumentprodukter. De testas inte heller innan de skickas ut, individuellt.

Skrivet av PowerNet:

Nej, folk köper Seagate för att det är kvalite till billigt pris

Enterprise diskar är kvalitet säger du nyss ovan... konsument diskar testas inte ens. Hur ska du ha det? Om det är kvalitet så testas de och får inga DOA, om de är budget produkt så testas inget och då är det inte kvalitet.

Sen kan jag meddela dig att folk köper Biltemas produkter för samma anledning som du angav här
Du borde testa deras bäst i test (av testfakta) torkarblad, eller varför inte andra testade produkter: http://www.biltema.se/Om-Biltema/Produkttester/
Underligt att ingen av dessa tester från så många olika håll har hittat denna 100% failrate du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo. Konsumentdiskar i en servermiljö är som gjort för att bli problem, oavsett märke.

Jo det gör det, en tillverkare som ger en garantitid på säg 3 år så ska produkten hålla i 3 år under normalt användande, inte gå sönder efter 1 år, vilket ger att de får byta ut den kostnadsfritt, vilket också sker.

Och vet du varför? Det är för att det är KONSUMENT diskar, konsumentdiskar testas inte före de skickas ut, vilket görs med enterprice diskar.

Nej, folk köper Seagate för att det är kvalite till billigt pris

Då andra tillverkare bevisligen håller högre kvalité över lag så finns det ingen större anledning till att välja Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Då andra tillverkare bevisligen håller högre kvalité över lag så finns det ingen större anledning till att välja Seagate.

Det beror ju på modell också. Seagate 4TB verkar ju OK enligt statistiken, särskilt ST4000DM000. Det är vissa modellserier som de haft mycket hög failure rate med som drar ner statistiken över lag. Ändå fortsätter de köpa Seagate, dock undviks de dåliga modellerna.

Tycker inte Western Digital haft jättebra statistik heller över lag hos Backblaze. Hitachi verkar ju vara ett givet val, men de kostar ofta mer. Toshiba kanske men det är också svårtolkad statistik med få exemplar. Jag kör blandat olika märken och hoppas därmed att alla inte går sönder samtidigt (jag har redundans så 2-3 diskar kan haverera samtidigt utan att data förloras). Har medvetet valt några Seagate då de sägs hålla bättre i början och några WD som sägs hålla sämre i början men bättre på slutet och så några Toshiba för att få något mellanting. Hitachi har jag inte haft råd med men det kanske hade blivit billigare i längden. Alternativt kan man köpa samma märke vid olika tillfällen (vilket det också blir numera när jag kontinuerligt byter diskar som går sönder vid olika tillfällen).

Felet jag gjort är väl när jag köpt många diskar av samma modell vid samma tillvälle, exempelvis de där ST2000DM001. Men även dessa har varierande livslängd. De som gått varmast har gått sönder först. Så än har inte mer än 2 havererat åt gången innan jag hunnit byta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det beror ju på modell också. Seagate 4TB verkar ju OK enligt statistiken, särskilt ST4000DM000. Det är vissa modellserier som de haft mycket hög failure rate med som drar ner statistiken över lag. Ändå fortsätter de köpa Seagate, dock undviks de dåliga modellerna.

Tycker inte Western Digital haft jättebra statistik heller över lag hos Backblaze. Hitachi verkar ju vara ett givet val, men de kostar ofta mer. Toshiba kanske men det är också svårtolkad statistik med få exemplar. Jag kör blandat olika märken och hoppas därmed att alla inte går sönder samtidigt (jag har redundans så 2-3 diskar kan haverera samtidigt utan att data förloras). Har medvetet valt några Seagate då de sägs hålla bättre i början och några WD som sägs hålla sämre i början men bättre på slutet och så några Toshiba för att få något mellanting. Hitachi har jag inte haft råd med men det kanske hade blivit billigare i längden. Alternativt kan man köpa samma märke vid olika tillfällen (vilket det också blir numera när jag kontinuerligt byter diskar som går sönder vid olika tillfällen).

Felet jag gjort är väl när jag köpt många diskar av samma modell vid samma tillvälle, exempelvis de där ST2000DM001. Men även dessa har varierande livslängd. De som gått varmast har gått sönder först. Så än har inte mer än 2 havererat åt gången innan jag hunnit byta dem.

Visst beror det på modellen. Alla tillverkare gör bort sig då och då.

WD har inga testvinnare, utan de har ett rätt stabilt snitt på sin fel % av all info på olika ställen jag kan hitta. Mao, inte sämst, inte bäst, men du vet ungefär vad du kan förvänta dig. Seagate har mer... hit N miss. En modell är katastrof, nästa är kanon bra. Vet man bara vilken det är så kan man få bra disk för bra peng, men det kan också gå åt H om man har fel. Hitachi 3,5" tex är bra och troligen en av de bästa idag, men deras 2,5" ska tydligen var mer osäker.

Problemet ligger i som någon (minns inte vem) sa, när en diskmodell väl har testats och bedrövats och man vet att den fungerar, så ersätts den med en ny modell, och man är tillbaka till beta testare igen.

Seagate verkar vara extremt känsliga för värme. Som i... 40grader+ tär hårt på deras livslängd och kan lätt få de att gå sönder innan garantitiden är slut, helst ska de vara under 25 grader. WD diskar verkar mer vara känsliga för under 25 grader, där de gärna vill ha lite värme och verkar trivas bäst i 30-35 ish. Sitter de för kallt så blir deras livslängd sämre istället, därför verkar de också klara trånga NAS/externa lådor bättre, där värmen lätt springer iväg. Detta är mina egna observationer genom åren och kan som sagt ändras från generation till generation.

När man ska välja disk så ska man inte stirra sig blind på PR förvrängd statistik, även om det är lätt, utan man måste undersöka modellen man ska köpa, noga, så oberoende och i så likt fall som det man ska göra den själv i. Finns tyvärr inte mycket info att tillgå än "hörsägen" och tester/data som inte alltid passar. Därför blir det mer som religion där folk avgudar ena eller andra, vilket är lite löjligt.

Personligen så hoppas jag att HDDn snart går i graven, iaf som allt annat än ren lagringsdisk, då de är för dåligt gjorda idag. Förr var det kvalitet i de största och bästa modellerna och de kostade därefter. Idag är de byggda så billigt de bara går.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: WD Green är väl ett exempel på WD diskar som inte fungerat så bra för backblaze. Fast det hade väl mer att göra med inkompabilitet med deras setup än att de gick sönder (har själv god erfarenhet av allehanda olika WD Green i min hemmaserver). Alternativt att de inte haft vett att ändra inställningarna för spindown?

Citat:

The drives that just don’t work in our environment are Western Digital Green 3TB drives and Seagate LP (low power) 2TB drives. Both of these drives start accumulating errors as soon as they are put into production. We think this is related to vibration. The drives do somewhat better in the new low-vibration Backblaze Storage Pod, but still not well enough.

These drives are designed to be energy-efficient, and spin down aggressively when not in use. In the Backblaze environment, they spin down frequently, and then spin right back up. We think that this causes a lot of wear on the drive.

Källa: https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Jag brukar ställa upp idle-timern på WD Green med idle3ctl, kanske därför de funkar bättre. Har gjort liknande även på andra diskmärken med något startupscript som kör hdparm-kommando för detta. Var någon extern disk från Samsung eller Seagate som envisades med att varva ner även då jag plockat ur den ur höljet och kört som intern, men det löstes med hdparm.

WD Red har väl dessa parametrar justerade från fabrik (och kanske någon ytterligare vibrationsanpassning) men för mig har Green fungerat lika bra. Så till viss del håller jag med dem som säger att Backblaze statistik inte är relevant i hemmiljö, den är ju mest relevant i just deras miljö. Å andra sidan håller jag med om att det knappast är en nackdel om diskarna åtminstone fungerar tillförlitligt i deras miljö för det är den enda statistiken vi har på senare tid.

För ett antal år sedan gjorde google statistik över sina hårddiskar (tror inte det gör detta längre tyvärr, eller snarare de håller väl det för sig själva). Men då kom de fram till att låg temperatur inte alltid var bra. Å andra sidan var det överlag ganska låga temperaturer även i deras varmare miljöer (de jämförde 35-40 grader med lägre temperaturer). Lagom var bäst, inte för varmt och inte för kallt.

Tycker mig ha märkt för egen del att ju bättre kylning desto bättre generellt sett. Särskilt när diskarna börjar bli några år gamla så verkar de må bra av god kylning. Fast god kylning för mig kanske ger 30-35 grader vilket var ganska lagom enligt google. Om Seagate kräver ännu kallare än så kan det förklara varför många Seagate havererat för mig efter ett par års drift.

Permalänk
Medlem

@ronnylov Exakt vad som gjort att green diskar inte fungerar för dem vet jag inte heller, vi kan som sagt bara spekulera. Om jag själv skulle köra dem så är det nog både pga som du säger, idle räknare, men även pga en annan viktig sak i FW, nämligen timeout tiden för svar. Jag har själv blandade känslor för Greendiskar, för de är ör mig lite av WDs hit N miss.

Teknisk sett verkar red och green vara mer eller mindre samma disk, men de verkar sätta de sämre diskarna i externa chassi som Green diskar, för det är alltid där problemen verkar komma först med vibrationer. Red diskarnas FW skillnad är dock viktig om man kör RAID, då en Green disk som får tex läsfel lätt kan spendera 30+ sekunder på detta fel och då inte svarar kontrollern. Det som sker då är ju att disken tappas och RAIDen blir degraderad.
Med Red så sker inte detta, utan disken rapporterar läsfel och ger upp efter (tror det är 7 sek). Detta gör att RAIDens redundans kan rätta till felet i bakgrunden med paritet och sen laga skadan, utan att något rasar och RAIDen förblir intakt.

Kör man dock tex FreeNAS och ZFS så är den mer envis och har tålamod, så du kan komma undan med sämre diskar, då den ger dem mer tid verkar det som, att rätta till fel. Rent teknisk sett dock går det precis lika bra att använda Green som Red, tills fel uppstår, så länge man justerar idle time så klart, då du annars lär få hemska svarstider när diskarna ska spinna upp/ner hela tiden.

Jag ser Backblaze statistik som en värsta fall scenario. Typ vad som sker om man misshandlar sina diskar och gör en hemma snickrad RAID server, utan bra dämpning eller kylning. Tål de den misshandlingen så är oddsen bra att de tål bättre miljö också, men det är ingen garanti. Det är dock inget att helt förkasta, men det förtäljer inte sanningen om hur de kommer må/hålla i andra scenarion.

Precis som du säger mer kylningen är vad jag sett också. Undrar om det har att göra med dens flytande lager... olika tillverkare har olika recept på detta och det kan mycket väl vara orsaken till problemen när de kommer utanför det temperatur intervallet de är gjorda för.
Här tycker jag WD har gjort bättre dock, för det är betydligt lättare att designa kylning runt 30-35 grader än att behöva köra AC och allt för att få 20-25 grader i hemma miljö. För enterprise är det helt klart bättre med 25 graders miljö dock, då många kör AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har haft en Seagate HDD som bara dog etter ett år eller så. Gick inte att hitta under boot.
Vid ett tillfälle köpte jag två 500GB WD Blue diskar, till barnens datorer. Efter drygt två år ger bägge två varningar i CrystalDisk och WD har rått mig att RMAa dem. En av diskarna bytte jag ut mot den RMAade Seagaten

Säga vad man säga vill om Seagate, de vinner på support:
* Segate-diskar kan man skicka till en adress i Stockholm, så skeppas de till Nedeländerna tror jag. Det kostar ca 150 :-
* WD-diskar måste man skicka till Tyskland, går på 350:- vill jag minnas. Enklare att köpa ny disk.

dock så kan de inte kräva att du ska betala frakt om det är under garanti tiden. inte heller under reklamationstiden

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Mao, den täcker endast defekter i material eller jobb som har uppstått vid tillverkningen.

Vilket är garantiärende, eller reklamationsrätt.
Men då konsumenthårddiskar inte testas före de skickas ut (vilket normalt görs med enterprise diskar) då är det högre "fail rate" på konsumenthårddiskar än enterprise diskar, vilket också speglas i priset.
Men att något få % på miljontals hårddiskar är en bra "marginal" på sådan elektronik.

Skrivet av Paddanx:

Biltema säljer inte enterprise produkter, utan konsumentprodukter. De testas inte heller innan de skickas ut, individuellt.

Enterprise diskar är kvalitet säger du nyss ovan... konsument diskar testas inte ens. Hur ska du ha det? Om det är kvalitet så testas de och får inga DOA, om de är budget produkt så testas inget och då är det inte kvalitet.

Sen kan jag meddela dig att folk köper Biltemas produkter för samma anledning som du angav här
Du borde testa deras bäst i test (av testfakta) torkarblad, eller varför inte andra testade produkter: http://www.biltema.se/Om-Biltema/Produkttester/
Underligt att ingen av dessa tester från så många olika håll har hittat denna 100% failrate du pratar om.

Vad har enterprise produkter med Biltema att göra?

Att Biltema än idag säljer produkter som har 100% "fail rate" direkt ur kartong, då de inte lever upp till de måtten som krävs för att fullt fungera är "skrämmande" att det får pågå, och att de fortfarande rekommenderar dessa till köpare, trots mycket liten eller obefintlig funktion, med 100% "fail rate" eller närmst 100% "fail rate", när de fått problemet påtala för sig gång på gång under 10 - 15 år, och fortfarande inte vill leverera fungerande produkter, när det är en enkel sak att tillverka en produkt efter vissa mått som den ska ha för att fungera optimalt, är de för små/för stora så är det inte fungerande.

För att de inte testat de produkterna som har hög felfrekvens? Och att det är Biltema som väljer vilka produkter de lyfter fram i "Testade produkter" sidan på biltema.se, således så kommer de inte lyfta fram produkter som majoriteten av kunderna klagar på och tycker är skit, och inte fungerar alls.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Seagate är det sista jag köper om jag inte hittar en felfri modell till riktigt bra pris har 4 st 2 TB men 3 av dem köptes på halva priset den andra kosta 200 kr begagnat och hade gått 3000 timmar bara annars köper Jag tysta 5400 Rpm diskar så har blivit WD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vilket är garantiärende, eller reklamationsrätt.
Men då konsumenthårddiskar inte testas före de skickas ut (vilket normalt görs med enterprise diskar) då är det högre "fail rate" på konsumenthårddiskar än enterprise diskar, vilket också speglas i priset.
Men att något få % på miljontals hårddiskar är en bra "marginal" på sådan elektronik.

...
Ja, jag länkade precis Seagates garanti policy, för konsument produkter. Vad har den med Enterprise att göra?
Garantin täcker dessa defekta enheter som då inte hittats innan de skickas. Detta är ju exakt vad det jag länkat säger.

Skrivet av PowerNet:

Vad har enterprise produkter med Biltema att göra?

Du själv har dragit in Biltema i diskutionen och jämför Seagates "felfria", individuellt testade Enterprise produkter med Biltemas produkter som är för konsument bruk, där du jämför proffsprodukter med budget produkter.
Du själv ovan säger:
"Men att något få % på miljontals hårddiskar är en bra "marginal" på sådan elektronik."
Och Biltema har precis det... några få % defekta på många produkter sålda.

Skrivet av PowerNet:

Att Biltema än idag säljer produkter som har 100% "fail rate" direkt ur kartong, då de inte lever upp till de måtten som krävs för att fullt fungera är "skrämmande" att det får pågå, och att de fortfarande rekommenderar dessa till köpare, trots mycket liten eller obefintlig funktion, med 100% "fail rate" eller närmst 100% "fail rate", när de fått problemet påtala för sig gång på gång under 10 - 15 år, och fortfarande inte vill leverera fungerande produkter, när det är en enkel sak att tillverka en produkt efter vissa mått som den ska ha för att fungera optimalt, är de för små/för stora så är det inte fungerande.

Bevis? Har bett dig om detta tidigare, men just när är det precis lika relevant att säga så som att säga att alla Seagate hårddiskar har 40% kraschrisk.

Proof or stfu.

Skrivet av PowerNet:

För att de inte testat de produkterna som har hög felfrekvens? Och att det är Biltema som väljer vilka produkter de lyfter fram i "Testade produkter" sidan på biltema.se, således så kommer de inte lyfta fram produkter som majoriteten av kunderna klagar på och tycker är skit, och inte fungerar alls.

Precis som du lyfter fram Seagates Enterprise diskar som bäst i test, i en diskussion om deras otestade konsument diskar med hög felfrekvens, som just väldigt många klagar på och tycker är skit... det är exakt samma sits, fast omvänt.
Det enda jag gör är refererar till detta precis som du gör, med dina egna jämförelser.

Permalänk
Medlem

@paddanx: @powernet:
En gång för alla ska vi se om detta går att reda ut åt er.

Säg såhär, man köper en RS6 för att köra i djungeln istället för en Jeep och den går förstås sönder, är det tillverkarens fel eller är det kunden som hade sönder den för att den inte är gjord för det?

Om jag skulle ta 500 bilar av denna modell och 90% går sönder i djungeln och göra statistik av och säger att "Audi är skit, de går bara sönder" när man inte testat de verkliga förhållandet. Dvs på en bilväg i detta fall, är det inte lika trovärdigt längre.
Det skulle väl ingen godkänna?!

Samma princip är det i backblaze statistik, de använder diskar som inte tål de "extrema" förhållandena som finns i deras rackservrar.
Visst, det ger en hint om hur bra diskarna är men för att det ska överensstämma med oss vanliga användare måste vi ha 45 diskrack fullproppat som går 24/7, då kan du säga att nästan 1 av 2 diskar kommer gå sönder.

Ytterligare ett exempel, en motorfabrik testar sina motorer, där deras värsting modell klarar varvstopp 7000 RPM utan problem ett dygn.
Medans deras mindre instegsmotor som de sätter i små hatchbacks är gjord för att klara av 6000 RPM i någon timme för att sedan behöver man varva ner den så inte kolvarna går.
Du köper förstås bilen med den mindre motorn men pressar den som den stora, är det motortillverkaren som har gjort dåliga motorer då när den rasar för att du överbelastat den?

Statistiken är INTE tillförlitlig för oss konsumenter för vi kommer aldrig använda diskarna i deras förhållanden, vi har 1-3 diskar som är ganska normalt idag och skapar således inte de vibrationer som de har i sina rack och inte heller den belastning de har med skrivning & läsning från diskarna, vi stänger av datorerna och låter diskarna gå ner i vila av sig själv när datorn bara står.
Det enda det säger oss är att Seagate's konsument hårddiskar inte är bra i servrar med drift 24/7.

Citat:

*Backblaze also acknowledges using drives that were known RMA's, and refurbished, in the sample pool.
*The typical 'bathtub curve' of failures is expected with many storage devices, with the highest chance of failure in the beginning and ending stages of the product's life. However, it is feasible to conclude that their drive sourcing methods tainted their results.
*Backblaze packs 45 HDDs per enclosure for maximum storage density. While the drives are initially exposed to vibration from their neighbors inside the server, once placed into the rack, they are exposed to even more vibration from other servers. This creates the 'perfect storm' of vibration, and the use of consumer drives results in horrendous failure rates, as evidenced by the data from Backblaze.

The data from Backblaze should not influence a purchasing decision by any consumer, regardless of what type of drive they are purchasing. The innumerable variables, and lack of documentation, ensures the results are unreliable. Even for the winners, the results aren't good; the failure rates are exponentially higher than those observed in the real-world. One should question whether these companies could survive financially with the massive warranty return rates in real-world scenarios.

We covered some of the most obvious holes in the methodology behind the Backblaze comparisons, but there are many more, such as sample size. With varying numbers of drives for each model, it is possible that some bad batches may have made their way into the sample pool, thus further skewing the numbers.

There is no clearer example of this than in their blog post titled "Enterprise Drives: Facts or Fiction?". In this blog post, Backblaze compared 368 enterprise HDDs, presumably purchased as a batch, to 14,719 consumer drives. Along with the fact that a bad batch may skew the numbers, Backblaze admits they subjected the drives to various chassis, temperatures and workloads. This creates data that is essentially worthless for comparative purposes, but when paired with a catchy title, it serves the purpose of attracting attention.

Dold text

http://www.tweaktown.com/articles/6028/dispelling-backblaze-s...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@paddanx:
En gång för alla ska vi se om detta går att reda ut åt er.

Behöver inte reda ut det för mig

Jag har inte påstått att Backblase statistik är tillförlitlig för enligt tillverkarens definierade bruk. Men samtidigt så är deras statistik relativt tillförlitlig om du sätter samma "bil, motor eller hårddisk" i samma förhållande.

Mao, jag anklagar inte Seagate för att deras diskar rasar i dessa förhållandena, då precis som du säger, de är inte gjorda för det, utan jag berömmer WD/Hitachi för att deras tål det. De har mao något över specifikationen när det gäller tolerans mot denna tortyr, vilket för mig är bättre om jag ska göra en liknande installation, så då väljer jag WD/Hitachi före Seagate, precis som jag väljer en Toyota/Lexus före en Audi
Dock är det ingen garanti att det kommer bli bättre... men det är idag vad man har att grunda sig på.

(Du kan se det som RS6an som faktiskt håller i djungeln, eller mindre motorn som klarar av 6000RPM lika bra som den bättre).

"Det enda det säger oss är att Seagate's konsument hårddiskar inte är bra i servrar med drift 24/7."
Tack... min poäng också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Behöver inte reda ut det för mig

Jag har inte påstått att Backblase statistik är tillförlitlig för enligt tillverkarens definierade bruk. Men samtidigt så är deras statistik relativt tillförlitlig om du sätter samma "bil, motor eller hårddisk" i samma förhållande.

Mao, jag anklagar inte Seagate för att deras diskar rasar i dessa förhållandena, då precis som du säger, de är inte gjorda för det, utan jag berömmer WD/Hitachi för att deras tål det. De har mao något över specifikationen när det gäller tolerans mot denna tortyr, vilket för mig är bättre om jag ska göra en liknande installation, så då väljer jag WD/Hitachi före Seagate, precis som jag väljer en Toyota/Lexus före en Audi
Dock är det ingen garanti att det kommer bli bättre... men det är idag vad man har att grunda sig på.

(Du kan se det som RS6an som faktiskt håller i djungeln, eller mindre motorn som klarar av 6000RPM lika bra som den bättre).

"Det enda det säger oss är att Seagate's konsument hårddiskar inte är bra i servrar med drift 24/7."
Tack... min poäng också.

Kan ha blandat ihop dig med någon annan från den tidigare tråden som spårade ur då hö hö hö
Och kanske misstolkat även...

Men det är ju precis det man måste göra för att kunna gå efter deras statistik och säga att man ska undvika Seagate, för att ingen konsument har deras miljö i sitt eget hem är statistiken inte tillförlitlig.
Jag anser att den riktar sig mer mot andra backup-företag.
I en vanlig hemma-miljö är Seagate ett mycket prisvärt val, men man får kolla upp innan så de inte har problem som de tidigare modellerna haft.

Har haft alla möjliga märken av hårddiskar, har en Seagate SV35 som lagring och fungerar utan problem efter 3 år+, några barracuda modeller som gått sönder med klickande läsarmar minns dock inte vilken modell, men tycker 7200.11 inte känns helt fel när man tänker efter, en Samsung F1 som gick sönder efter knappa halvåret...
Har även några mindre Seagate 7200.10 diskar liggandes som har över 40 tusen timmar drifttid och ett antal tusen power-on cycles som inte har några fel alls i sig.
En extern WD som jag misshandlade under 5 år i princip, klarade sig väldigt bra innan den sa upp sig av okänd anledning.

Rena rama lotteriet när det kommer till hårddiskar tydligen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kan ha blandat ihop dig med någon annan från den tidigare tråden som spårade ur då hö hö hö
Och kanske misstolkat även...

Det jag sagt, iaf om jag inte gjort bort mig, är att där finns tillfällen så denna statistik kan appliceras. Men det är inte hemmabruk med 1-2 diskar.

Jag skulle dock hellre, pga denna info, välja en 3TB WD/Hitachi disk av de modeller som finns listade i en liten NAS hemma, om jag behövde, över Seagates version. Detta då jag bedömer att diskarna, som trots allt kör utanför sin spec, har bättre chans att överleva pga de överlevt detta.

Samtidigt hade jag hellre tagit 4TB över 3TB då alla 3TB verkar ligga lite sämre till. Är dock svårt att säga hur bra 4TB kommer hålla sig mot 3 år... då den infon inte finns.

Skrivet av Brainsplitter:

Men det är ju precis det man måste göra för att kunna gå efter deras statistik och säga att man ska undvika Seagate, för att ingen konsument har deras miljö i sitt eget hem är statistiken inte tillförlitlig.
Jag anser att den riktar sig mer mot andra backup-företag.
I en vanlig hemma-miljö är Seagate ett mycket prisvärt val, men man får kolla upp innan så de inte har problem som de tidigare modellerna haft.

Lite så jag tänker också. Man måste titta på en specifik produkt, oavsett om det står Seagate, Biltema eller "what ever" på den.
Seagate har haft en del bråkiga modeller, och jag är övertygad om att Biltema har dåliga prylar också. Men man får vad man betalar för. Förväntar man sig att en budget produkt ska hålla så lever man farligt. Men där emot betyder inte det att alla budget produkter är problem produkter bara för de har ett märke, samtidigt som ett märke inte ska tas för att det är en bra produkt (ett fel som extremt många gör).

Själv har jag bredvid mig 3 st 3TB ST3000DM001, som du kan gissa.. inte fungerar längre.
Samtidig har jag Biltemas lamineringsmaskin, verktyg, lampor, mm som faktiskt fungerar bra. Visst finns det bättre på marknaden... men det finns bättre hårddiskar också.

Nu är detta mina erfarenheter, och jag säger inte att det är statistiskt bevisat på något sätt. Men det finns ett uttryck som heter "bränt barn skyr elden", så jag förstår alla som har fått rasade Seagate diskar, och det är svårt att inte lägga personlig känsla på dem.

Skrivet av Brainsplitter:

Har haft alla möjliga märken av hårddiskar, har en Seagate SV35 som lagring och fungerar utan problem efter 3 år+, några barracuda modeller som gått sönder med klickande läsarmar minns dock inte vilken modell, men tycker 7200.11 inte känns helt fel när man tänker efter, en Samsung F1 som gick sönder efter knappa halvåret...
Har även några mindre Seagate 7200.10 diskar liggandes som har över 40 tusen timmar drifttid och ett antal tusen power-on cycles som inte har några fel alls i sig.
En extern WD som jag misshandlade under 5 år i princip, klarade sig väldigt bra innan den sa upp sig av okänd anledning.

Eehh... du tror inte den gav upp pga misshandel?

Skrivet av Brainsplitter:

Rena rama lotteriet när det kommer till hårddiskar tydligen.

Visst är det så, och det är väl först när man börjar få flera nitlotter som man börjar få upp ögonen till.. vf är det som pågår. Visst är det bara en 3TB modell, men den modellen har ställt till ett helvete för mig, precis som 1,5TB FW bugg gjorde. Och just det har fått mig på senaste att reagera på Seagate lite, även om som vi sa ovan, man ska vara opartisk. Det är dock ibland svårt när folk är som fanboys till något, utan att ens ha logiskt resonemang.

Men om folk ska ha mig att rekommendera saker så kommer jag be dem undvika vissa modeller, som just har visat sig bråkiga.

Önskar dock att fler firmor öppnade sin statistik, för desto mer underlag desto mer kan man visa eller motvisa sådana saker som detta, som nu ev ska avgöras i domstol också.

Permalänk
Medlem

Även jag har haft Seagate-diskar som fallerat. Andra modeller fungerar fortfarande bra, även om de är långsamma idag. Det gör ju att man väljer bort Seagate såklart.

Som att äta på restaurang. Får du dålig mat första gången kanske du ger det en chans till, men sen väljer du en annan istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Har haft alla möjliga märken av hårddiskar, har en Seagate SV35 som lagring och fungerar utan problem efter 3 år+

4 2tB här. en av dem är en utbytes, då en av de 4'a första dog tidigt. Sitter i en NAS och joggar med RAID5.

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat och redigerat över 25 inlägg. Jag ber er följa forumreglerna, i det här fallet särskilt § 1.2 och 1.3. I övrigt är det bättre att följa § 5, än försöka vinna diskussioner i forumet, då detta bara saboterar tråden för övriga medlemmar.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

En tragikomisk detalj i sammanhanget är väl ändå Prisjakts annons efter artikeln. Där står det var man kan köpa den felande modellen billigast... 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hallå cyberrymden..

Är det någon som vet hur det är med Samsungs nya externa hårddiskar? Då det är uppköpt av Seagate och numera görs av dem...
Är det säkert att köpa dem tro... jag har Samsung hårddiskar när det VAR Samsung, minst 3 år gamla. Låter ingenting och blir inte varma och alltid fungerat perfekt!!

Frågan är om dessa nya Samsung som görs av Seagate, som jag vill köpa, görs lika driftsäkra och bra som föregångarna..???
Hört och läst mycket dåligt av Seagate.. stämningar och krascher hit och dit... som här

För er som måste/undrar över vad sort jag menar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2364373

En Samsung M3 Portable HX-M201TCB 2TB. Det finns en på 4Tb åxå. Men den vågar jag inte köpa... 4Tb känns för nytt för att satsa på, samt jag vågar inte ha allt på en disk så köper 2st på 2Tb istället..

Uppskattar synpunkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesweboy:

Hallå cyberrymden..

Är det någon som vet hur det är med Samsungs nya externa hårddiskar? Då det är uppköpt av Seagate och numera görs av dem...
Är det säkert att köpa dem tro... jag har Samsung hårddiskar när det VAR Samsung, minst 3 år gamla. Låter ingenting och blir inte varma och alltid fungerat perfekt!!

Frågan är om dessa nya Samsung som görs av Seagate, som jag vill köpa, görs lika driftsäkra och bra som föregångarna..???
Hört och läst mycket dåligt av Seagate.. stämningar och krascher hit och dit... som här

För er som måste/undrar över vad sort jag menar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2364373

En Samsung M3 Portable HX-M201TCB 2TB. Det finns en på 4Tb åxå. Men den vågar jag inte köpa... 4Tb känns för nytt för att satsa på, samt jag vågar inte ha allt på en disk så köper 2st på 2Tb istället..

Uppskattar synpunkter

Är osäker på om det är just den där modellen men köpte en 2,5-tums hårddisk från antingen Seagate eller Samsung på 2TB förra året och det satt en Samsung-disk inuti som jag plockade ut och monterade in som en intern sekundär hårddisk i en bärbar dator (datorn bootar på en SSD och har samsung-disken som lagring). Inga problem med den ännu. Å andra sidan används inte den där bärbara datorn överdrivet mycket så det är nog inte särskilt många driftstimmar på den.

Men den har ju 3 års garanti så skulle den gå sönder får du ju en ny. Backupa den ena disken till den andra så gör det inget om en går sönder (de lär knappast gå sönder exakt samtidigt). Man vet aldrig när en hårddisk går sönder och även om du köper en tillförlitlig modell finns det ändå risk att just din hårddisk råkar gå sönder i förtid.