Permalänk
Medlem

Fotoredigeringsdator.

Hej!

Skall hjälpa min far att bygga en fotoredigerings dator, han jobbar i lightroom och adobe programmen. Han vill ha en 4k skärm till som klarar minst 99% adobe RGB.

Han är lite intresserad av en Mac medans jag säger att det är onödiga pengar och man bör komma billigare undan med en vanlig PC man bygger själv + skärm.

Jag har inte bra koll på denna biten eller vad som behövs så jag vänder mig till er. Har ni några bra tips på vad man behöver, vilka skärmar som är bra osv. All hjälp uppskattas.

Budget ca 15-20k.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Hej!

Skall hjälpa min far att bygga en fotoredigerings dator, han jobbar i lightroom och adobe programmen. Han vill ha en 4k skärm till som klarar minst 99% adobe RGB.

Han är lite intresserad av en Mac medans jag säger att det är onödiga pengar och man bör komma billigare undan med en vanlig PC man bygger själv + skärm.

Jag har inte bra koll på denna biten eller vad som behövs så jag vänder mig till er. Har ni några bra tips på vad man behöver, vilka skärmar som är bra osv. All hjälp uppskattas.

Tack på förhand.

Budget?

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av riger:

Kan vara bra att skriva, ca 15-20k. Tack!

Permalänk
Medlem

Kommer själv gå över till Apple framöver och väljer en Mac Pro, då jag även kommer hålla på med en hel del filmredigering. Annars har ju nya iMac 5K fått bra recensioner från fotografer, över hela världen.

Själv vill jag dock jobba i flerskärmsmiljö och Apple har inga vettiga allternativ för iMac där.
En iMac med 5K och sedan två stycken Cinema-display´s med 2560 x 1440..?

Vettiga bildskärmar med 4K växer inte heller på träd.. Tog en titt igår och hittade bara några halvdåliga och några PRO-modeller. Om man är villig att slänga ut 40-50K på en bildskärm, så är det bara att köra....

http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008166226/bildskaer...
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008166227/bildskaer...

Finns ju även 24" som är lite billigare...
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008472894/bildskaer...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

För fotoredigering hade jag definitivt satsat på en iMac 27" 5k. Kostar väl precis 20k, men skärmen gör att det är värt det tycker jag.

Som DaBone skriver, det är dyrt med vettiga 4k-skärmar...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kommer själv gå över till Apple framöver och väljer en Mac Pro, då jag även kommer hålla på med en hel del filmredigering. Annars har ju nya iMac 5K fått bra recensioner från fotografer, över hela världen.

Själv vill jag dock jobba i flerskärmsmiljö och Apple har inga vettiga allternativ för iMac där.
En iMac med 5K och sedan två stycken Cinema-display´s med 2560 x 1440..?

Vettiga bildskärmar med 4K växer inte heller på träd.. Tog en titt igår och hittade bara några halvdåliga och några PRO-modeller. Om man är villig att slänga ut 40-50K på en bildskärm, så är det bara att köra....

http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008166226/bildskaer...
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008166227/bildskaer...

Finns ju även 24" som är lite billigare...
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008472894/bildskaer...

Det vart dyrt lol. Kanske är smart med en Mac då.

Skrivet av Julkatten:

För fotoredigering hade jag definitivt satsat på en iMac 27" 5k. Kostar väl precis 20k, men skärmen gör att det är värt det tycker jag.

Som DaBone skriver, det är dyrt med vettiga 4k-skärmar...

Okej, iMacen är ett bra förlag, det går inte att få något bättre via PC då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Det vart dyrt lol. Kanske är smart med en Mac då.

Okej, iMacen är ett bra förlag, det går inte att få något bättre via PC då?

Hårdvarumässigt går det att få bättre, men inte om du ska ha en 4-5K skärm också.. till ett vettigt pris.
Dock är iMac:en under din fars krav på färgtäckning.. Den har 100% av sRGB, men bara 78% av aRGB.
Så du får nog fråga honom först, om det är okej..
Det är ju om man skickar mycket till fin-tryck, som detta blir viktigt..

Sen får man också ta i beaktande att du får annat också, när du köper en Mac.

Om farsan din videoredigerar, så har han två bra allternativ av program att välja på på Mac:en..
Adobe Premiere PRO som kostade i runda slängar 8000kr (CC nu och månadsbetalningar) eller Final Cut PRO som kostar runt 3000kr.
Den sistnämnda fungerar precis lika bra som Adobes och finns inte till Windows.. så man sparar in närmare 5000kr bara där på mjukvaran.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hårdvarumässigt går det att få bättre, men inte om du ska ha en 4-5K skärm också.. till ett vettigt pris.
Dock är iMac:en under din fars krav på färgtäckning.. Den har 100% av sRGB, men bara 78% av aRGB.
Så du får nog fråga honom först, om det är okej..
Det är ju om man skickar mycket till fin-tryck, som detta blir viktigt..

Sen får man också ta i beaktande att du får annat också, när du köper en Mac.

Om farsan din videoredigerar, så har han två bra allternativ av program att välja på på Mac:en..
Adobe Premiere PRO som kostade i runda slängar 8000kr (CC nu och månadsbetalningar) eller Final Cut PRO som kostar runt 3000kr.
Den sistnämnda fungerar precis lika bra som Adobes och finns inte till Windows.. så man sparar in närmare 5000kr bara där på mjukvaran.

Stämmer att den "bara" fixar 78%, men det står sig rätt bra ändå skulle jag säga. Kommer ju dessutom kalibrerad från fabrik. Men som sagt, inget för den som ska trycka fint.

Det är ju riktigt fint med 5k, att till exempel kunna redigera 20mp-foton i 100% crop.

Viktig punkt såklart gällande Win vs OSX. Personlig smak såklart, vad tycker far din TS?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hårdvarumässigt går det att få bättre, men inte om du ska ha en 4-5K skärm också.. till ett vettigt pris.
Dock är iMac:en under din fars krav på färgtäckning.. Den har 100% av sRGB, men bara 78% av aRGB.
Så du får nog fråga honom först, om det är okej..
Det är ju om man skickar mycket till fin-tryck, som detta blir viktigt..

Sen får man också ta i beaktande att du får annat också, när du köper en Mac.

Om farsan din videoredigerar, så har han två bra allternativ av program att välja på på Mac:en..
Adobe Premiere PRO som kostade i runda slängar 8000kr (CC nu och månadsbetalningar) eller Final Cut PRO som kostar runt 3000kr.
Den sistnämnda fungerar precis lika bra som Adobes och finns inte till Windows.. så man sparar in närmare 5000kr bara där på mjukvaran.

Han redigerar inte film utan bara bilder. Han har väldigt fin kamerautrustning, han tar mestadels bilder på fåglar men också mer stillsamma bilder. Dock jobbar han med väldigt högupplöst vilket gör att det behöver vara bra kräm i datorn. Skall kolla med han angående aRGB.

Vad finns det för andra förslag?

Skrivet av Julkatten:

Stämmer att den "bara" fixar 78%, men det står sig rätt bra ändå skulle jag säga. Kommer ju dessutom kalibrerad från fabrik. Men som sagt, inget för den som ska trycka fint.

Det är ju riktigt fint med 5k, att till exempel kunna redigera 20mp-foton i 100% crop.

Viktig punkt såklart gällande Win vs OSX. Personlig smak såklart, vad tycker far din TS?

Han gillar Mac överlag, han tillhör den generationen som tror att Mac aldrig får virus och att Windows är kasst. Dock är det han som skall använda datorn så det är upp till han, jag lägger mig inte i det. Tror generellt att han tycker om Mac prylar.

Permalänk
Medlem

Kan han köra 2 skärmar till iMac 5k ? En i 4 eller 5k och en i 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Kan han köra 2 skärmar till iMac 5k ? En i 4 eller 5k och en i 1080p?

http://apple.stackexchange.com/questions/181330/how-many-exte...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD