Felaktiga kablar med vändbara USB Type-C kan förstöra datorn

Permalänk
Melding Plague

Felaktiga kablar med vändbara USB Type-C kan förstöra datorn

Prylar som stöder den nya USB Type-C-standarden är smidiga, men de kan också vara farliga om de inte är rätt sammansatta. En Google-ingenjör har offrat sin bärbara för att uppmärksamma detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kan den göra det?
Minns på gymnasiet att vi brukade stoppa in metall i varandras USB-portar för att det var så kul att den startade om, fullt medvetna om att vi kortslöt något... Men kan det alltså döda hela datorn? :/

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Är man "safe" om man håller sig till kändare märken i alla fall?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Måttligt kul om ens nya dator/platta/mobil skulle dö av en felkonstruerad USB kabel

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Nu blir man orolig då man själv beställer kablar och adaptrar på Ebay:S

EDIT:

kul att man läste detta efter att ha tidigare idag sätt "USB Killer 2.0" grejset.

Permalänk
Medlem

Ska man tolka detta som att man helt ska undvika andrahandsmarknaden? Burkar i regel alltid köpa original delar även om det så klart finns risk att dom också kan vara skadliga i vissa fall som ex med senaste iPhone-laddar historiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Läste först "Surtech" - då nästan så att man får skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Hur kan den göra det?
Minns på gymnasiet att vi brukade stoppa in metall i varandras USB-portar för att det var så kul att den startade om, fullt medvetna om att vi kortslöt något... Men kan det alltså döda hela datorn? :/

USB 1/2 har inte i närheten samma kapacitet för elektricitet. usb 3 typ C (3.1) har max watt på 130w om jag minns rätt så chansen är mycket större att om man kortsluter så dör datorn helt.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så svårt att koppla en kabel enligt spec...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Jag har haft en hel del problem med kassa usb 3.0-kablar (oftast Deltaco-märkta) också, men då har det "bara" handlat om glappkontakt.

Det här är ju ren katastrof. Det verkar behövas en certifieringsorganisation som testar varenda ny kabelvariant innan den får börja säljas, med massiva böter som påföljd för brott mot detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fattar verkligen inte varför dom inte dom stora företagen går sånna här tester med allt från powerbanks till andra sladdar, hdmi, etc. Det är ju ingen kostnad.

Jag köpte ett känt märke från amazon och det grillade min telefon och den telefonen hade inte ens quickcharge. Nej jag säger då de jag kommer vara väldigt försiktig framöver.

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite smårädd men samtidigt kan man ju komma undan med bra kablar för en billig peng om man håller sig till någorlunda kända märken. BlitzWolf blev accepterade av Benson för någon dag sedan (enda anmärkningen var att de inte hade SuperSpeed 3.1 USB som det stod på Amazon-annonsen. Jag köpte min från kina på presale för 47kr inkl. frakt (2m lång kabel) och där stod det inte 3.1 SuperSpeed USB. En kabel kostar 69kr för 2m nu och 51kr om det räcker med 1m. Det går därför att komma undan ganska billigt och BlitzWolfs kabel känns väldigt premium i mitt tycke.

Summan av kardemumman är väl att om man gör sin research så inser man att oavsett om man köper en skitkabel från en liten okänd kinesisk fabrik eller ett lite större kinesiskt märke så är priset ganska snarlikt och mycket billigare än att köpa en i Sverige. Värt att nämna är väl att även vissa större kinesiska märken inte har lyckats i testet men om man nu känner till problemen är man ju ganska dum om man köper en obrandad kabel för 10kr online...

Vill också tillägga att OnePlus inte var den första tillverkaren att tillverka en mobil med USB Typ-C utan att det var LeTV som var först ut.

Permalänk
Medlem

Läge att kontrollmäta alla sina nya kablar? Kul...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vändbar A-kontakt ser fortfarande ut som det bättre alternativet i mina ögon om detta kan ske...

Hur i tusan ska man säkra sig mot en defekt C-kontakt?

Skrivet av maXifalk:

Värt att nämna är väl att även vissa större kinesiska märken inte har lyckats i testet men om man nu känner till problemen är man ju ganska dum om man köper en obrandad kabel för 10kr online...

Har dock köpt flertalet A-B kontakter på detta sätt, utan problem. Så... vi mao gör hela USB marknaden till märkesverkstad nu eller?

Annars håller jag med vad du säger dock

Permalänk
Medlem

nu blev jag nojjig, köpte en usb-c dock på wish, som inte fungerade först. nu fungerar den, men vågar man använda den? iof är det en micro usb- usb 2.0 som man kopplar bak på dockan, så den bör väl inte komma upp i höga spänningar? använder endast originalsladd vid dator eller på utflykter.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Jag tar en icke vändbar kontakt över risken att bränna hela datorn.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Nu syftade jag på att köpa obrandad USB-C-kabel nu när man vet problemen med just C. Detta är ju inte något som man visat påverkat A/B-kablar så självklart är det en helt annan grejj att köpa obrandade sådana och det har jag själv också gjort. Jag syftade mer på att om man nu vet att det är problem med USB-C-kablarna så är inte obrandade kablar att rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Nu blir man orolig då man själv beställer kablar och adaptrar på Ebay:S

Skrivet av Monarchy:

Fattar verkligen inte varför dom inte dom stora företagen går sånna här tester med allt från powerbanks till andra sladdar, hdmi, etc. Det är ju ingen kostnad.

Jag köpte ett känt märke från amazon och det grillade min telefon och den telefonen hade inte ens quickcharge. Nej jag säger då de jag kommer vara väldigt försiktig framöver.

Skrivet av Baldavin:

Läge att kontrollmäta alla sina nya kablar? Kul...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Paddanx:

Vändbar A-kontakt ser fortfarande ut som det bättre alternativet i mina ögon om detta kan ske...

Hur i tusan ska man säkra sig mot en defekt C-kontakt?

Har dock köpt flertalet A-B kontakter på detta sätt, utan problem. Så... vi mao gör hela USB marknaden till märkesverkstad nu eller?

Annars håller jag med vad du säger dock

Får hålla med om att det vore bra med någon tredje part som säkrar funktionen i sladdar och tilldelar dom någon form av märkning. Då förstås göras på ett bra sätt så att de inte låser ute aktörer av konstiga anledningar eller kostar för mycket.

Ingenjören på google som brände sin dator i nyheten går precis som det står i nyheten systematiskt igenom sladdar han köper på Amazon:
http://www.amazon.com/gp/pdp/profile/A25GROL6KJV3QG/ref=cm_cr...

(Iaf den enda listan jag vet på saker man borde kunna lite på när det kommer till usb typ c)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

USB 1/2 har inte i närheten samma kapacitet för elektricitet. usb 3 typ C (3.1) har max watt på 130w om jag minns rätt så chansen är mycket större att om man kortsluter så dör datorn helt.

Notera att alla kontakter, A-B-C har denna funktion med strömleverans, och det ska bara ske högre spänning och högre ström om de två enheterna pratar och "kommer överens om det", sk PD-aware. https://en.wikipedia.org/wiki/USB#USB_Power_Delivery
Sen är max, totalt 100W, oavsett konstruktion.

Faktum är att detta tillkom innan och oberoende av C-kontakten och denna PD-funktion är ett tillägg till C-kontakten också. Grunden till detta utökades till version 2.0 med USB 3.1 men har funnits i tidigare versioner innan också, innan USB 3.1. http://www.usb.org/developers/powerdelivery/PD_1.0_Introducti...
Så det är fullt möjligt att köra 100W med USB2.0, så länge enheterna är PD-kompatibla och kabeln är PD-kompatibel. (Notera att 60W är gränsen för micro-USB)

Vanligaste kommer så klart att vara USB 3.0 eller 3.1 som har dessa, men tekniskt sett är det möjligt och specificerat.

C kontakten kan dock leverera mer än A/B i standard läge, där C-kontakten kan leverera 5V, 3A eller 15W, mot USB 3.0 A tex som max kan ta 0,9A och 4,5W enligt spec.
https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Är man "safe" om man håller sig till kändare märken i alla fall?

Du är nog ganska safe om du håller dig till de sladdar som fått fem stjärnor av Leung: http://www.amazon.com/gp/cdp/member-reviews/A25GROL6KJV3QG/re...

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baldavin:

Läge att kontrollmäta alla sina nya kablar? Kul...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så många stift iaf. Tur det inte är en vändbar ide kabel.

Permalänk
Proffsmobbare

USB-C kan enligt uppgift leverera 5V, 12V och 20V, med upp till 5A. När man börjar kombinera laddkablar med datakablar och till en effekt mot 100W så är det inga leksaker längre.

Nog för att felaktiga kablar i nästan alla tänkbara scenarion kan förstöra enheter.

Permalänk
Medlem

Är det detta man kan kolla med programmet CheckR på Play Store?

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Ska man tolka detta som att man helt ska undvika andrahandsmarknaden? Burkar i regel alltid köpa original delar även om det så klart finns risk att dom också kan vara skadliga i vissa fall som ex med senaste iPhone-laddar historiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror nog inte du behöver oroa dig mer för begagnade USB Type C kablar, än några andra begagnade kablar. Dock så kan det vara en idé att undvika mindre nogräknade tredjepartstillverkare.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Angående Oneplus; De har skrivit på sitt forum att de erbjuder pengar tillbaka (dock var det fram till sista December, vet ej om de fortfarande gör det) till alla som vill och som har köpt deras kabel utöver den som följde med telefonen.

Mer info: https://forums.oneplus.net/threads/in-response-to-the-type-c-...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Jag tror nog inte du behöver oroa dig mer för begagnade USB Type C kablar, än några andra begagnade kablar. Dock så kan det vara en idé att undvika mindre nogräknade tredjepartstillverkare.

Absolut, bara välkända och rekommenderade återförsäljare med andra ord

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Samma sak gällde när usb 3.0 var nytt och fortfarande än idag säkerligen.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Jag skrev exakt detta när det diskuterades mini firewire som var vändbar år 2007 på sweclockers... Oh well. Om man inte har en isolerad ledpin så får man detta problem (engelvända kontakter har oftast plast eller liknande mellan jord och givaren.
Firewire 6400 failade fett till den nivån att apple la hela firewire på hyllan även fast firewire var och är överlägset USB på många sätt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Den här siten är dedikerad till ämnet: https://usbccompliant.com/

Amazon UK levererar till sverige, tex Ankers produkter som jag litar på till 100%: http://www.amazon.co.uk/Anker-Pull-up-Resistor-Including-Chro...

Visa signatur

/Marcus

Permalänk

Bör ju i framtiden sätta säkringar till USB uttagen (helst återställbara). Då har man större chans att datorn överlever.

Vill ju inte behöva köpa svindyra kablar för att klara sig mot fel och även större tillverkare kan ju göra fel. Så bör finnas extra säkerhet mot felströmmar. 100 watt på jord är inte bra alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar