Permalänk

MBP-R Late 2014 + 2x 24"-skärmar

Tjabba!
Jag går i tankarna att inhandla två stycken sådana här (<-länk) skärmar, och koppla dessa till mina Macbook Pro Retina från Mid 2014. Men jag har inte så bra koll på vad som krävs för att driva dessa skärmar i högsta upplösningen, på ett bra sätt. Syftet med skärmarna är att underlätta mitt jobb, dvs kolla mycket på grafer, skriva i Excel, etc. Kontorsarbete, alltså. Men också kika på någon video samtidigt, på ena skärmen. Min önskan är att det går fullständigt lag-fritt och smidigt, som om jag gjorde allting på laptopens egna skärm. Det vore tråkigt att köpa skärmarna, koppla in dem, och att det sedan fungerar halvdant. Jag gillar inte när saker och ting fungerar halvdant. Det ska flyta på bra! Hoppas ni kan hjälpa mig göra en kvalificerad gissning här. Specsen på datorn är som lyder:
- 2,2 GHz Intel Core i7
- 16 GB 1600 MHz DDR3
- Intel Iris Pro 1536 MB
- SSD-hårddisk

Stort tack.

Obs. Alternativt två sådana här skärmar: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168242602...

Permalänk

Du listar öht inte ens videoutgångarna...

Tror Apples support kan hjälpa dig, även om det säkert är möjligt att samtalet dit kostar några kronor i minuten.
www.apple.se

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

@Jonte[YoT]:
Jag vet inte, har inte tänkt på det. Det finns väl HDMI sladd från Macen till skrämarna. Eller vad bör jag använda?

Permalänk
Bildexpert 📺

Dell U2515H bör fungera kedjekopplade över displayport med den modellen av MBP som du kör. Undvik att köpa skärmar som kräver adaptrar för att fungera.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Dell U2515H bör fungera kedjekopplade över displayport med den modellen av MBP som du kör. Undvik att köpa skärmar som kräver adaptrar för att fungera.

Kan man kedjekoppla ASUS-skärmarna också? Hur tror du prestandan blir? Kan man köra några program som, Google Chrome med Youtube, ProRealTime, Excel, Word, PP, samtidigt med något fönster öppet i vardera skärm, utan att det laggar på grund av att grafikkortet inte pallar med allting? Jag har 16Gb RAM, men vet inte exakt hur starkt mitt grafikkort är då det är Apples... Är allergisk mot lag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av submariner:

Kan man kedjekoppla ASUS-skärmarna också?

Kedjekoppling via MST är en funktion hos Displayport och kräver dessutom en UTgång på skärmen. Asus-skärmarna du länkar till saknar Displayport öht, så nej.

"Lag" ska inte vara ett problem bara för att det är fler skärmar. Men sedan råder förstås vanligt förnuft. Slänger du upp tonvis med youtube-strömmar på samma gång orkar kanske inte CPU och GPU med alla.

Permalänk

@Laxpudding: Vad är MST? Kan man köpa till något som gör att det funkar med ASUS-skärmarna?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av submariner:

@Laxpudding: Vad är MST? Kan man köpa till något som gör att det funkar med ASUS-skärmarna?

Multi-stream, den funktion i Displayport som gör det möjligt att kedjekoppla två eller fler skärmar, samt driva vissa äldre 4K-skärmar.

Det är inget du köper till, utan skärmarna måste ha displayport och MST-stöd till att börja med.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Multi-stream, den funktion i Displayport som gör det möjligt att kedjekoppla två eller fler skärmar, samt driva vissa äldre 4K-skärmar.

Det är inget du köper till, utan skärmarna måste ha displayport och MST-stöd till att börja med.

Jaså, okej! Jag har HDMI ut från min Mac!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av submariner:

Jaså, okej! Jag har HDMI ut från min Mac!

...och Displayport.

Permalänk

Jag kom på att tråden kanske passar bättre i underforumet "multiskärm". Kanske admin kan flytta tråden?