Skärmen slocknar efter några sekunder!

Permalänk
Medlem

Skärmen slocknar efter några sekunder!

Hej Sweclockers!

Jag fick min brors gamla datorskärm, en LG FLATRON W2453V, den har stått oanvänd i cirka 6 månader.

Nu när jag kopplat in den så gör den ett gnisslande ljud, sen kommer LG loggan upp och ljudet upphör.
Sedan försvinner loggan och ljudet kommer på nytt, sen får jag se mitt skrivbord ett par sekunder och ljudet försvinner igen...

Slutligen efter cirka 2-3 sekunder försvinner bilden igen och det gnisslande ljudet håller på tills jag stänger av skärmen.

Någon som vet vad som kan göras? eller är skärmen slut?.

Permalänk
Skrivet av Tjucken:

Hej Sweclockers!

Jag fick min brors gamla datorskärm, en LG FLATRON W2453V, den har stått oanvänd i cirka 6 månader.

Nu när jag kopplat in den så gör den ett gnisslande ljud, sen kommer LG loggan upp och ljudet upphör.
Sedan försvinner loggan och ljudet kommer på nytt, sen får jag se mitt skrivbord ett par sekunder och ljudet försvinner igen...

Slutligen efter cirka 2-3 sekunder försvinner bilden igen och det gnisslande ljudet håller på tills jag stänger av skärmen.

Någon som vet vad som kan göras? eller är skärmen slut?.

är datorn slut ? fungerar datorn med andra skärmar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det gnisslande ljudet låter som om det skulle vara en kondensator som "brummar". Om en sådan är trasig eller flackar så stämmer din beskrivning väldigt bra.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är datorn slut ? fungerar datorn med andra skärmar ?

Datorn funkar bra, kör med min vanliga skärm! men LGn kan jag inte använda.

Skrivet av OldComputer:

Det gnisslande ljudet låter som om det skulle vara en kondensator som "brummar". Om en sådan är trasig eller flackar så stämmer din beskrivning väldigt bra.

Är skärmen finito då? eller det finns någon "fix"?

Permalänk
Medlem

Finns säkert, frågan är bara om det är värt det. Gör du det själv kan du se några timmar som upptagen att hitta den, gör ett företag jobbet så är det förmodligen dyrare än en ny skärm av bättre kaliber och kvalité.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Finns säkert, frågan är bara om det är värt det. Gör du det själv kan du se några timmar som upptagen att hitta den, gör ett företag jobbet så är det förmodligen dyrare än en ny skärm av bättre kaliber och kvalité.

Tid har jag, kunskap har jag dock inte!

Vart ska jag börja?

Permalänk
Skrivet av Tjucken:

Tid har jag, kunskap har jag dock inte!

Vart ska jag börja?

Skruva isär, och kontrollera kondensatorerna i nätdelen, ser de ut att vara dåliga (svällda), byt dem.

Finns massor på Youtube om hur man lagar en LCD, gör Google sök, 'lg flatron repair youtube'

tex.
https://www.youtube.com/watch?v=HoELQMxVePs

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

@Tjucken: El-utbildning, och ett förstoringsglas 20x kanske? Med tanke på att en skärm kan vara ganska laddad, även plattskärmar, så ska du nog inte göra det själv. Du kan räkna med att kondensatorerna som används kan ha högspänning i veckor efter du dragit ur skärmen.

Dessutom så måste du ta reda på exakt vad som gått sönder, eftersom skärmen kan använda kondensatorer av en modell som inte "läcker" så kan det bli omöjligt att se utan specialmätare. Är kondensatorerna av den typ som läcker så kan dom ha förstört kretskortet till viss del vilket gör kalaset dyrt då du antingen måste "tvätta" kretskortet eller byta det.

I övrigt så är det ganska svårt att demontera skärmen utan att riskera att den går sönder eller får permanenta skador, speciellt på delen som visar bilden då det kan uppstå permanenta pixlar etc.

Så länge det inte är en proffsskärm med 10-pixel / färg och hårdvarukallibrering för perfekt färgåtergivning (vilket då gör skärmen mer intressat att lämna till ett företag, pga av priset på den ändå) så låter det som att det är något för återvinningen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

@Tjucken: har du inte utbildningen att fixa den själv så blir det nästan dyrare att betala nån för att göra det..
Lägg ut den som bortskänkes Defekt 0kr + frakt eller Fika bröd om dom hämtar den.
när den stod oanvänd var det i uppvärmt utrymme eller var det kallt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Tjucken: har du inte utbildningen att fixa den själv så blir det nästan dyrare att betala nån för att göra det..
Lägg ut den som bortskänkes Defekt 0kr + frakt eller Fika bröd om dom hämtar den.
när den stod oanvänd var det i uppvärmt utrymme eller var det kallt ?

Den stod i källaren så ganska kallt utrymme.