Aquaris M10 är surfplatta med Ubuntu för stationärt och mobilt bruk

Permalänk
Melding Plague

Aquaris M10 är surfplatta med Ubuntu för stationärt och mobilt bruk

Canonical har under en längre tid jobbat med att få Linuxutgåvan Ubuntu att fungera både som stationärt och mobilt operativsystem. Nu är den första surfplattan med systemet på ingång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det kan bli bra, även om den inte slår stort. Känns som system som detta är #framtiden

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag gärna vilja pröva på. Hoppas de lyckats få till det bra.

Permalänk
Medlem

"Trots att de allra flesta mobila operativsystemen baseras på Linux finns det ingen renodlad mobil distribution, men detta vill Canonical ändra på genom "konvergens""

Finns faktiskt ett antal renodlade mobil anpassade linux distar.
Ubuntu Phone
KDE Plasma Mobile (Säljs inga enheter med det för installerat dock)
Sailfish OS (Kan gå att diskutera lite)

Ingen finns väl på bred front än men de finns.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

@upl8447: 3in1 funktionaliteten intresserar mig mer än att det är Linux

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Coolt. Jag är nyfiken på detta som ersättare till android som jag tycker är på tok för bloatat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Intressant, har en surface 3, men skulle nog hellre ha en ubuntu då man inte gör någonting som kräver windows (läs spel) på en sån hårdvara ändå.
Bara hoppas att hårdvaran håller någorlunda byggkvalitet och priset blir rimligt.

Visa signatur

Jag kan data!

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling nu. Väntar bara på att det ska komma en platta med en bra processor, typ 6300u eller 6650u eller framtida motsvarande, och stöd för dockningsstation med grafikkort. Hade jag kunnat använda till 95% av mitt datoranvändande.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@upl8447: Operativsystemen du nämner, förutom Ubuntu Phone, som faktiskt är det operativsystem som vi skriver om i nyheten, använder Linux i botten men är inga renodlade Linuxdistributioner. Firefox OS är ett annat Linux-baserat OS som inte använder en användarmiljö från Linuxvärlden. KDE Plasma Mobile används inte på marknaden, så den faller bort på grund av det helt enkelt. Android använder Linuxkärnan i grunden men delar annars inte många likheter med en Linuxdistribution. Det är det vi menar med att det inte finns någon renodlad mobil Linuxdistribution på marknaden.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Wow, första gången jag ser en nyhet om Ubuntu eller Linux på SweClockers som annars har varit väldigt bra på att ignorera detta.

Hoppas på få ser nyheter kring detta.

Mer information:
http://www.omgubuntu.co.uk/2016/02/bq-m10-ubuntu-tablet-every...
http://www.omgubuntu.co.uk/2016/02/bq-aquaris-m10-ubuntu-tabl...

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte längre något fan av Ubuntu (gäller primärt standardkonfigurationen och enligt mina erfarenheter konstigheter vid uppgraderingar). Dock gillar jag konceptet och har bara väntat på att det ska börja komma. En recension vore på sin plats

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Hoppas detta blir något bra. Jag kör ju Linux på stationär och bärbar så varför inte även på telefon och platta? Förhoppningsvis bidrar detta till utvecklingen av öppna drivrutiner för Linux på mobila plattformar så att man kan köra vilken Linuxdist man vill på hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Wow, första gången jag ser en nyhet om Ubuntu eller Linux på SweClockers som annars har varit väldigt bra på att ignorera detta.

Tycker jag inte dom har varit. Har ju rapporterat mer om detta i relation till hur många användare det finns bland hemmaanvändare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@upl8447: Operativsystemen du nämner, förutom Ubuntu Phone, som faktiskt är det operativsystem som vi skriver om i nyheten, använder Linux i botten men är inga renodlade Linuxdistributioner. Firefox OS är ett annat Linux-baserat OS som inte använder en användarmiljö från Linuxvärlden. KDE Plasma Mobile används inte på marknaden, så den faller bort på grund av det helt enkelt. Android använder Linuxkärnan i grunden men delar annars inte många likheter med en Linuxdistribution. Det är det vi menar med att det inte finns någon renodlad mobil Linuxdistribution på marknaden.

På vilka grunder är inte Sailfish OS en renodlad linuxdistribution? För med renodlad så menar man oftast en GNU/Linux distribution vilket Sailfish OS är.

Permalänk
Medlem

Om den kan köra android-appar är den intressant. Annars skulle jag aldrig köpa den!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Feeku: GNU/Linux berättar bara att systemet använder Linux-kärnan, som innehåller kärnan och alla de komponenter som lånats in från GNU-lägret. Android, Firefox OS, Meego, Cyanogen, Tizen och många fler använder GNU/Linux i botten, men är inte renodlade Linuxdistributioner (som Ubuntu Linux är). Sailfish OS må likna en renodlad Linuxdistribution mer än övriga nämnda, men det är ändå ett mobil-inriktat system där de byggt en mobilanpassad användarmiljö ovanpå Linuxgrunden. Eftersom det går att kompilera och köra traditionella GNU/Linux-applikationer på Sailfish OS så kan man argumentera för att det ska kallas en Linux-distribution, visst, men i praktiken är det en mobil plattform som inte konkurrerar med övriga konventionella distributioner.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: GNU/Linux är mycket mera än bara kärnan, dvs GNU + Linux(kärnan). Android använder inte GNU/Linux i botten, endast kärnan (Linux).

Citat:

Android is very different from the GNU/Linux operating system because it contains very little of GNU. Indeed, just about the only component in common between Android and GNU/Linux is Linux, the kernel. People who erroneously think “Linux” refers to the entire GNU/Linux combination get tied in knots by these facts, and make paradoxical statements such as “Android contains Linux, but it isn't Linux.”(*) Absent this confusion, the situation is simple: Android contains Linux, but not GNU; thus, Android and GNU/Linux are mostly different, because all they have in common is Linux.

Källa

Sailfish OS, Meego, Tizen hör till samma familj som övriga GNU/Linux distributioner. Android/CyanogenMod, WebOS, Firefox OS etc är separata OS som endast delar Linuxkärnan med det övriga GNU/Linuxekosystemet och är således separata ekosystem.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Feeku: Absolut, men även kärnan i sig innehåller en hel del teknik från GNU-lägret. I vissa fall har GNU-komponenterna ersatts med nya eftersom Richard Stallman förmodligen ondgjort sig över att deras kod används i något som inte är 100% fritt. Richard Stallman menar själv att Linuxdistributioner eller för den delen kärnan inte ska kallas Linux för att de använt så mycket från GNU-lägret. Vad som är Linux och vad som är GNU/Linux beror lite på vem du frågar

Men, samtliga OS du listar där nere bygger på Linux (eller GNU/Linux om man så vill) men bygger ett system runt detta som inte fungerar som en vanlig Linuxdistribution. Ubuntu Mobile är en vanlig distribution som kan växla över till ett mobilanpassat läge. Jolla skulle kunna lägga till möjligheten att köra en vanlig användarmiljö för Linux på Sailfish OS och på så sätt göra det till en konventionell Linuxdistribution, men det är inte det den är till för och det är väldigt osannolikt att de skulle få för sig att göra det. Det finns gott om Linuxdistributioner som slåss om användarna som det är, Jollas utvecklare lär ha nog att göra med Sailfish OS för mobila enheter för att lägga krut på att konkurrera med konventionella distributioner också.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

GNU/Linux betyder Linuxkärnan i kombination med operativsystemet GNU. Android använder Linuxkärnan men nästan inget från GNU.
http://www.gnu.org/philosophy/android-and-users-freedom.html

Sedan spelar det kanske mindre roll för användarupplevelsen om man endast kör grafiska appar. Användaren ser ju mestadels det grafiska gränssnittet. Men rent tekniskt är det ändå intressant om man kan öppna upp ett terminalfönster och köra GNU out of the box.

Sedan kan man förstås också diskutera vad som finns släppt på marknaden. Kan ju finnas många öppna operativsystem som inte finns förinstallerade på några produkter man kan köpa i handeln. Ser man det som en helhetslösning så tror jag inte det finns andra surfplattor att köpa som kör GNU/Linux men jag kanske har fel.

Men kommer den här plattan ut så finns ju inget som hindrar att man installerar något annat grafiskt gränssnitt på egen hand. KDE har väl någon mobil variant av sitt gränssnitt? Eller är den nedlagd?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ronnylov: KDE Plasma Mobile heter det och förefaller fortfarande vara aktivt: https://dot.kde.org/2015/07/25/plasma-mobile-free-mobile-plat...

Det är ingen kommersiell aktör som använder det för närvarande, och med tanke på hur många konkurrerande mobila plattformar det finns är det inte särskilt sannolikt att KDE Plasma Mobile kommer få någon vidare spridning direkt. Men för den som är KDE-fantast finns möjligheten att testa i alla fall.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Ja det var nog KDE Plasma mobile jag tänkte på. Jag kör Plasma desktop på min stationära och tycker det hade varit skoj att testa deras mobila variant. Sedan att det inte används av de stora massorna gör inte mig något. Antagligen utvecklas det mest av entusiaster som tycker det är skoj. Tror inte ens de själva räknar med att få världsherravälde på mobilmarknaden.

Förhoppningsvis kommer man kunna installera exempelvis KDE Plasma mobile utan större problem på en ubuntu-platta. Det blir ju lite hönat och ägget situation av det hela. Finns det ingen hårdvara som kan köra användarinterfacet så blir det inget vidare stort intresse för utvecklare att lägga energi på utveckling. Finns det inga vettiga användarinterface för GNU/Linux utvecklade blir inte hårdvarutillverkarna särskilt intresserade av att anpassa drivrutiner och hårdvara för det.

Men det kan ju räcka att någon entusiast lyckas skapa någon populär plattform för att det ska ta fart. Raspberry Pi är ju ett exempel på detta (fast de kom ju på ett helt nytt koncept i och för sig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@upl8447: Operativsystemen du nämner, förutom Ubuntu Phone, som faktiskt är det operativsystem som vi skriver om i nyheten, använder Linux i botten men är inga renodlade Linuxdistributioner. Firefox OS är ett annat Linux-baserat OS som inte använder en användarmiljö från Linuxvärlden. KDE Plasma Mobile används inte på marknaden, så den faller bort på grund av det helt enkelt. Android använder Linuxkärnan i grunden men delar annars inte många likheter med en Linuxdistribution. Det är det vi menar med att det inte finns någon renodlad mobil Linuxdistribution på marknaden.

Det jag syftade på var att utalandet om att det inte existerar någon renodlad mobil är felaktigt. Då det finns minst två renodlad GNU/Linux mobil distribution. I detta fall KDE Plasma mobile och ubuntu phone. Sen finns det några som är gräns fall så som Sailfish OS. Sen finns det en mängd Linux baserad OS men få GNU/Linux.

Att operativsystemet inte säljs som förinstallerat på någon eller få enheter är inte relevant i samhanget. Då ditt utalande löd som följande "Det ingen renodlad mobil distribution" Vilket är ett felaktigt utalande. Sen att det kanske inte finns något som har en större marknads del är en annan sak. Sen kan du köpa en Ubuntu Phone idag vilket kör en full linux dist.

Här finns Canonicals preeskonferans från scale om Convergence tyvär är ljudet skit med jobbigt bakgrunds burs.
https://www.youtube.com/watch?v=j5tYl_JLN20

Sen ska jag tillägga att arikeln inte alls handlar om Ubuntu Phone. Den handlar om nya funktioner Canonicals windows manager Unity som möjligör att den kan köra den i både telefon lägge samt desktop lägge. Det vill säga "Convergence". Eller den handlar om att Aquaris ska släppa en Tablet med support för Unity med convergence. Det låter även som att Canonical kommer släppa ett operativsystem vid namn "convergence" i arikeln vilket är fel. Då convergence endast är en funktion i Unity inte ett operativsystem.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@upl8447: Det jag syftade på var så klart att det inte finns någon renodlad mobil GNU/Linux-distribution som används på marknaden för mobila enheter, men visst finns det mobila distributioner att installera för den som inte räds att installera ett OS över det system som prylen levererades med.

Sedan så skriver vi aldrig Ubuntu Phone i nyheten, vi skriver om Ubuntu som system och att den version av systemet som ska stöda konvergens-läget ska komma förinstallerat på en kommersiell produkt. Nyheten handlar om att plattan ska komma med Ubuntu förinstallerat, att det systemet sedan använder Unity som fönsterhanterare är inte vad nyheten handlar om.

Vi skriver inte att de ska släppa ett operativsystem vid namn Convergence, där har du nog missuppfattat något. "Konvergens syftar på att flera olika typer av gränssnitt samsas i ett och samma system" är det vi skriver i nyheten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Nice. Kan tänka mig att beställa en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Finns faktiskt ett antal renodlade mobil anpassade linux distar.
Ubuntu Phone
KDE Plasma Mobile (Säljs inga enheter med det för installerat dock)
Sailfish OS (Kan gå att diskutera lite)

Ingen finns väl på bred front än men de finns.

Tizen?
Android?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonic_Raven:

Intressant, har en surface 3, men skulle nog hellre ha en ubuntu då man inte gör någonting som kräver windows (läs spel) på en sån hårdvara ändå.

Gör man inte?

Jag kör Lightroom, Traktor och Abelton Live på mina Surface Pro (och min Mac också för den delen).

Finns ju faktiskt bettydligt mer än spel i världen som man kan använda datorer till (även om det kanske låter som ett märkligt koncept för vissa kretsar här), och det mesta går i första hand på Windows och OS X när det gäller klientdelen.

Det sagt så tycker jag att det är kul att Ubuntu kommer med detta (och bekräftar ju enbart 2-1-konceptet som Microsoft länge varit inne på). Ser gärna att de får framgång med detta, även om det inte är något för mig i första hand (behöver som sagt köra vissa applikationer för både musik och foto, och de går på Windows, OS X eller iOS).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tizen?
Android?

Edit: såg diskussionen om vad som är "äkta" Linux, eller inte, men det är säkert en definitionsfråga som man kan debattera i evigheter om är så lagd (precis som man kan diskutera vad som verkligen är iOS, Windows, etc).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tizen?
Android?

Tizen och Android är linux baserade ja. Men de är inte en del av det riktiga linux eko systemet det vill säga GNU/Linux vilket är vad vi pratar om.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Vad är detta för hårdvara då? ARM-skräp förmodar jag?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vad är detta för hårdvara då? ARM-skräp förmodar jag?

Varför tycker du att ARM processorer är skräp? Det är snarare x86 som är skräp på mobila marknaden. Hur många % av mobiltelefoner och surfplattor i bruk idag kör x86? Eller kanske syftar du på Itanium