Kan man sälja steam acc?

Permalänk
Avstängd

Kan man sälja steam acc?

Som rubriken lyder. Har massor av spel men räknar inte med att ens få hälften, eller 1/4 av summan.

Permalänk
Medlem

Det strider mot avtalet och accountet kan bli spärrat. Men det har hänt innan. Jag vet att acc har sålts med bra rankade gubbar i CS-GO ganska många gånger även här på Swec

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om du ska sälja det lägg inte upp ditt användarnamn i annonsen. Det är då enkelt för någon att anmäla dig till Steam som kan spärra ditt konto.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan: Ja
Får: Nej

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Får: Nej

Säger vem? Bortsett från Valve?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

förstår inte heller varför man inte får sälja, man äger ju spelen å borde få göra vad man vill med dem eg.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

förstår inte heller varför man inte får sälja, man äger ju spelen å borde få göra vad man vill med dem eg.

Fast däri ligger ju problemet, i Steams avtal som du skriver under när du nyttjar deras produkt så står det klart och tydligt du inte får sälja ditt konto. Man kan debattera länge och väl att vi ju äger spelen vi köpt, vilket jag tycker, men så fort man skriver in koden i Steam så godkänner du att det läggs till ditt konto och att du då inte har fulla rätten över det.

Permalänk
Medlem

jo visst, men om man inte gör det så får man ju inte ens spela spelet. och om jag inte har fulla rätt över det så ska spelet inte kosta fullpris heller.

men men

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jo visst, men om man inte gör det så får man ju inte ens spela spelet. och om jag inte har fulla rätt över det så ska spelet inte kosta fullpris heller.

men men

Säger inre att det är rätt, tvärtom. Dock är det deras plattform och tyvärr har de, tillsammans med origin etc, marknaden i ett skruvstäd och vi får tyvärr rätta oss om vi vill spela spelen.

Sen kan man ju alltid sälja / köpa i smyg men risken är ju överhängande att man får det bannat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

förstår inte heller varför man inte får sälja, man äger ju spelen å borde få göra vad man vill med dem eg.

Fast det är ju kontot du inte får sälja, problemet är att spelen är låsta till kontot. Att sälja konton är inte olagligt men dom har full rätt att blockera kontot om man bryter mot reglerna som man går med på i avtalet när kontot skapas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Säger vem? Bortsett från Valve?

Ingen, men det är väl valves ord som räknas och ingen annans?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Säger vem? Bortsett från Valve?

Ingen, men som sagt. Då det är en inloggning till Valves tjänst så har de rätt att blockera det. Vilket innebär att du ej har tillgång till dina spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Ingen, men det är väl valves ord som räknas och ingen annans?

Fast Valve kommer ju inte göra något. Det är inte så att de har Privata Detektiver som sitter och skummar igenom folks konton.

Skrivet av Reyintaz:

Ingen, men som sagt. Då det är en inloggning till Valves tjänst så har de rätt att blockera det. Vilket innebär att du ej har tillgång till dina spel.

Fast ingenting kommer hända. Chansen att ett konto skulle bli spärrat är ju betydligt lägre än att ditt konto blir spärrat av att ha köpt från t.ex. g2a.

Jag hade sålt mitt konto för längesedan då jag inte ens nyttjar över 400 av mina spel längre, men ingen köper konton inom Sverige. Vore fantastiskt om man kunde sälja vidare spelen till en summa specifierad av utvecklaren.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Fast Valve kommer ju inte göra något. Det är inte så att de har Privata Detektiver som sitter och skummar igenom folks konton.

Fast ingenting kommer hända. Chansen att ett konto skulle bli spärrat är ju betydligt lägre än att ditt konto blir spärrat av att ha köpt från t.ex. g2a.

Jag hade sålt mitt konto för längesedan då jag inte ens nyttjar över 400 av mina spel längre, men ingen köper konton inom Sverige. Vore fantastiskt om man kunde sälja vidare spelen till en summa specifierad av utvecklaren.

Kommer de inte göra något? Så alla som får sitt konto spärrat är påhitt?

Självklart sitter det inte en person och går igenom samtliga konton, utan de har ett system som flaggar ett konto som beter sig suspekt (d.v.s inloggad från ny IP-adress samt byter email/pw direkt.
Kontot blir flaggat och en utredning kommer göras.

Varför skulle kontot bli avstängt för att ha köpt ett spel från t.ex. G2A? Det är spelet som tas bort och inte ditt konto.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Kommer de inte göra något? Så alla som får sitt konto spärrat är påhitt?

Självklart sitter det inte en person och går igenom samtliga konton, utan de har ett system som flaggar ett konto som beter sig suspekt (d.v.s inloggad från ny IP-adress samt byter email/pw direkt.
Kontot blir flaggat och en utredning kommer göras.

Har du någon källa?

Har aldrig läst om att någon fått sitt steamkonto bannat för att de sålt det.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

förstår inte heller varför man inte får sälja, man äger ju spelen å borde få göra vad man vill med dem eg.

Skrivet av PsyCor:

Fast däri ligger ju problemet, i Steams avtal som du skriver under när du nyttjar deras produkt så står det klart och tydligt du inte får sälja ditt konto. Man kan debattera länge och väl att vi ju äger spelen vi köpt, vilket jag tycker, men så fort man skriver in koden i Steam så godkänner du att det läggs till ditt konto och att du då inte har fulla rätten över det.

Nej, det är endast rättigheterna för användande av mjukvaran vi betalar för.

Skulle vi faktiskt "köpa" ett spel får vi betala en ganska så mycket större summa. Spelutvecklarna/utgivarna är de som verkligen äger spelen... de får i stort sett göra precis vad de vill med sin produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

förstår inte heller varför man inte får sälja, man äger ju spelen å borde få göra vad man vill med dem eg.

Rent lagligt sett så vitt jag vet, så som Steam fungerar i nuläget så äger du inte en kopia av spel/dlc du betalar för, utan du hyr licenser för att få använda programvara på mer eller mindre obestämd tid.

Därav kan Valve stänga av ett konto om de får för sig det, till exempel om de märker att kontot i sig har bytt ägare.