Kommun vill bygga flyktingboende vid min bostadsrätt

Permalänk
Medlem

Kommun vill bygga flyktingboende vid min bostadsrätt

Kan börja med att jag kommer självklart även fråga kommunen detta, men det är helg och jag kommer inte få reda på någonting tills dess. Tänkte att det kanske finns människor här med liknande erfarenheter och hur och vad som hände då.

edit: Hur exakt går jag tillväga för att överklaga ett beslut? http://www.lansstyrelsen.se/varmland/Sv/om-lansstyrelsen/over...

Vad ska stå på brevet och vad ska brevet innehålla liksom? Vart ska jag skicka det?

Hallå där!
I somras köpte jag en bostadsrätt i ett otroligt lugnt område, folk söker sig främst hit för att det är lugnt och mycket barnfamiljer samt äldre. Aldrig fester eller dylikt, inga oljud ingenting. Det och att det är så otroligt fin natur. Samt bara några minuter med cykel till centrum men ändå väldigt avskilt.

Artikel om det: http://www.vf.se/nyheter/karlstad/grannoro-infor-boende-flykt...
http://www.hsb.se/link/4c50c0cea8174f4c8a214718ea740f61.aspx?... Här är en bild över området.

Nu är det så att kommunen har lämnat in en ansökan om bygglov för att bygga paviljonger för ensamkommande flyktingbarn. Det ska isåfall hamna längst ner till höger på den där bilden ovan. Dvs, det ska bo ensamkommande män i 15-25+ års åldern där. Nu är min fråga: om ALLA i området nu skulle motsäga sig detta, vi har ju fått hem en lapp där vi kan "har inget att erinra" mot bygglov eller "framför erinran". Det roliga är att vi fick cirka 1 vecka på oss att "erinra" eller inte, och långt ifrån alla i området fick reda på detta samt att det framgår ingenting om bygglov för flyktingboende, de kallar det "Paviljonger" "Kontor & förråd".

Hur som helst, om alla motsäger sig detta: kan kommunen trots allt bygga detta? Och hur gör kommunen med de sjunkna bostadspriserna vi isf kommer få? Jag är övertygad om att ifall det blir flyktingboende så kommer många flytta då de kommer känna sig otrygga, samt att många kommer inte vilja flytta hit av exakt samma anledning.

Dvs, vi kommer få ett ökat utbud på lägenheter och en minskad efterfrågan = lägre bostadspriser. 95% av alla lägenheter här är bostadsrätter. Vem betalar vårat minskade värde? Min flickvän vill inte bo kvar om det blir ett boende för ensamkommande, då hon inte kommer våga röra sig ute på kvällar längre. Vilket är ett av de bättre nöjena här på sommaren, röra sig i den fina naturen.

Väldigt lite cirkulation på människor och mycket natur gör att det skulle kännas otryggt, om man baserar det på vad som hänt i övriga landet. Förmodligen/förhoppningsvis skulle ingenting hända - men otryggheten skulle ändå vara där.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Oj oj, det där var trist att höra. Ensamkommande 20-30 åringar är ingen picknick, direkt. Lär ju inte öka värdet på bostäderna direkt. :-/

Permalänk
Medlem

@kwame Har tyvärr inget svar på din fråga men jag hoppas att ni slipper det där.
En fråga, framkom det i brevet att det var just flyktingar som skulle bo i dessa "kontor" eller kom det fram på annat vis?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Det är inte det enda som kommer sjunka. Med nyskapade fakta på marken, officiellt i "öppna gränsers" och den liberala "humanismens" namn, kombinerat med förslag i stil med centerns, kommer också lönerna kunna pressas till fördel för arbetsköparna.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

@kwame Har tyvärr inget svar på din fråga men jag hoppas att ni slipper det där.
En fråga, framkom det i brevet att det var just flyktingar som skulle bo i dessa "kontor" eller kom det fram på annat vis?

Det står absolut ingenting om att det var flyktingar. Jag fattade det för cirka 2 timmar sedan när jag läste tidningen och såg ordet "Paviljonger" i samband med flyktingboende. Då återkopplade jag det till bygglovet där det stod "Paviljonger", sedan googlade jag "Lamberget flyktingboende" och då blev jag 100% säker, den artikeln kom ju ut idag.

Kan skriva exakt vad som står i pappret:

"Tidsbegränsat bygglov för boende i paviljonger"

Till stadsbyggnadsnämnden har inkommit ansökan om tidsbegränsat bygglov till och med 2019-06-01 för boende i paviljonger på fastigheten Lamberget 1:1. Ritningar och situationsplan bifogas som visar utförandet.

Förslaget avviker från gällande detaljplan. Detaljplanen medger kontor och förråd.

Innan stadsbyggnadsnämnden tar ställning i ärendet bereds ni Tillfälle till yttrande. Yttrande skall vara inkommen till stadsbyggnadsförvaltningen senast den 8:e februari 2016."

Tror inte så många tänker första tanken "flyktingboende för ensamkommande flyktingbarn" när man läser detta.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jobbigt med krig..
Flyktingarna kanske kan tigga ihop pengar för att täcka ert minskade värde? har ni nån ICA eller liknande dom kan sitta vid eller är det bara massa mysig natur överallt?

Permalänk
Medlem

Hmm tyckte jag kände igen det där. Lamberget Men såg att du hade skrivit sthlm. Så jag blev osäker. Så jävla fult av dem att skriva kontor & paviljong. De e fullt medvetna att om de hade skrivit flyktingbarn så hade Inte en jävel godkänt det. Istället så ljuger de å går runt det genom att skriva sådär. De kan väl iaf vara ärliga å skriva som det är.
Hade det varit några barnfamiljer så hade det kanske varit annorlunda. Men "barn" 20-30 år är ju värsta tänkbara. Kul också att de skriver barn å inte vuxna.
Och orsaken att de vill ha det med så kort varsel lär ju vara att minska möjligheterna att överklaga. Dessutom är jag rätt säker på att de kommer strunta i vad de boende och HSB säger. De kommer bygga det ändå. Jävligt fegt och fel att de inte ens "vågar/vill" skicka ut någon representant.

"Jobbigt med krig..
Flyktingarna kanske kan tigga ihop pengar för att täcka ert minskade värde? har ni nån ICA eller liknande dom kan sitta vid eller är det bara massa mysig natur överallt?"

Det är mest natur och lite industriområden runtomkring. Rätt lugnt å fint.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Jobbigt med krig..
Flyktingarna kanske kan tigga ihop pengar för att täcka ert minskade värde? har ni nån ICA eller liknande dom kan sitta vid eller är det bara massa mysig natur överallt?

Intressant... Att folk fortfarande inbillar sig att kriget är enda orsaken. Ja det finns en del flyktingar som kommer hit, det finns dock en väldigt stor mängd unga män som blir hitskickade av familjens överhuvud och har till uppgift att ta hit familjen (då vår lag är utformad så att omyndiga har rätt att ta hit sin familj från hemlandet).

Tycker du ska lyssna på: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&arti...

Förstår OP helt och hållet, har en vän som byggt ett nytt hus i ett lugnt område. Nu ska marken runt omkring användas till att bygga otroligt billiga hyresrätter åt alla nyanlända. Bra att de kan bo någonstans, men en rejäl ekonomisk förlust för de som byggt hus i området, för utav någon outgrundlig anledning så vill folk inte bo så nära dessa projekt. Konstigt nog så byggs det aldrig där kommunpolitikerna bor.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Sälj nu så du får ut pengar å flytta!!!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har nu skrivit en överklagan, som jag ska lämna in på måndag. Ni får gärna komma med lite kritik, vill ha en så slagkraftig överklagan som möjligt.

Överklagande av bygglov Lamberget 1:1
Jag vill härmed överklaga beslutet om bygglov på fastigheten Lamberget 1:1
Ärendenr: B XXXX-001706, beslut skrevs 2016-01-19. Dagens datum: 2015-02-05

Lamberget är ett särskilt utsatt område: Det består främst av barnfamiljer och äldre människor. Samt att det är långt ifrån polis, säkerhetsvakter och ofta är det väldigt få människor ute i rörelse. Mer centralt är det vid normala tidpunkter mycket människor i rörelse så man kan känna sig säker. Dock på Lamberget kan klockan vara 13:00 på en Lördag och man ser inte några människor alls.

Vem kan garantera säkerheten för oss - när det kommer traumatiserade människor som rör sig fritt ute. Och vi kommer befinna oss där ute, ofta helt ensamma samtidigt som dessa rör sig som en grupp? Vem kan garantera säkerheten för en ung flicka som är påväg till skolan på morgonen - utan några andra människor som har uppsyn? Eller en äldre pensionär som är ute och promenerar? Det är ofta enstaka personer som springer runt Lambergstjärn på kvällar, det är dåligt upplyst och finns många skogspartier. Detta kommer upphöra då det kommer kännas otryggt. Många som är ute och rastar sina djur.

Sedan består Lamberget av främst bostadsrätter och är känt för att vara ett otroligt lugnt område. Därav består det av barnfamiljer och pensionärer, som vill ha det lugnt. Folk söker sig hit för att det ska vara tryggt för deras barn, de behöver inte oroa sig för dom när de är ute. Vart passar ett boende för traumatiserade ensamkommande flyktingbarn in bland dessa försvarslösa barn och pensionärer in? Det kommer förstöra ekonomin totalt. Tryggheten som folk flyttade hit för är borta. De kommer börja sälja sina bostäder och människor kommer inte vilja flytta hit pga att de inte vill utsätta sina barn för fara. Utbudet kommer öka och efterfrågan kommer minska = ett enormt ras i bostadspriser. Många människors ekonomi kommer bli förstörd. Vem står för detta? Kommunen?

Jag som överklagar heter Xxx xxxx och bor på Lambergsgatan XX, som befinner sig cirka 100 meter ifrån det tänkta flyktingboendet. Köpte personligen en lägenhet här för 1 miljon kronor i April, vilket ansåg vara ett väldigt bra pris, och kändes som en väldigt lyckad investering. Vid beslut om flyktingboende så kommer jag förmodligen förlora mycket pengar. Då Lamberget inte längre kommer ses som Karlstads lugnaste område, utan snarare kommer ses som ett otryggt område.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Frågan är vad hade du för inställning till detta innan du fick det utanför din dörr.

Prakt exempel där jag bor är några personer som skrek halsen av sig och ville hjälpa flyktingar i andra städer..Sen ska det öppnas här nära deras egna hem..Då har det minsann blivit andra ljud i klykan..Protester i kommunhus och gått till tidningarna och beklagar sig..
Är tydligen inte lika roligt att hjälpa längre när det hamnar i din närhet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Jävlar så fult gjort av kommunen att "mörka" det faktum att det ska byggas bostäder för flyktningar istället för dessa "kontor" och "paviljonger".

Jag hade informerat så många som möjligt i området och kontaktat min bostadsrättsförening och be dem att kalla till någon form av möte för samtliga bostadsrättsinnehavare. Har ni tur så får ni med er inte bara en utav rentav flera bostadsrättsföreningar i er överklagan.

Permalänk
Medlem

För fan, bara hjälp till.....vad är det för fel på folk?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Frågan är vad hade du för inställning till detta innan du fick det utanför din dörr.

Prakt exempel där jag bor är några personer som skrek halsen av sig och ville hjälpa flyktingar i andra städer..Sen ska det öppnas här nära deras egna hem..Då har det minsann blivit andra ljud i klykan..Protester i kommunhus och gått till tidningarna och beklagar sig..
Är tydligen inte lika roligt att hjälpa längre när det hamnar i din närhet

Påminner om det där klippet när några drog runt med en skåpbil i saltsjöbaden och spelade "multikulturell musik" i 120 dB för alla kl 6 på morgonen. Det var fantastiskt uppskattat.

Permalänk
Medlem

RIP dina pengar, sälj innan det rasar i värde..
Tragiskt men sant

http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet2016/article2220837...
Resten av världen skrattar eller använder Sverige som en varning

7 Klövern bara ler och gör allt för att närma sig lönedumpningen, en ny arbetarklass (underklass) är en guldgruva för företagarna

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

se text ovan

Om du inte vet med dig att ansvarig för behandling av överklagan är SDare skulle jag nog dra tilbaka lite på hela "De kommer och våldtar våra barn och slår ner våra gamla" retoriken och beklaga mig mer över bostadsvärdet och ljudnivån. Finns väl en viss risk att om inte ansvarig delar din åsikt att alla araber är våldtäktsmän och pensionärsmisshandlare så dimper överklagan direkt ner i papperskorgen. Vore mitt tips i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Jobbigt med krig..
Flyktingarna kanske kan tigga ihop pengar för att täcka ert minskade värde? har ni nån ICA eller liknande dom kan sitta vid eller är det bara massa mysig natur överallt?

Är det så dina inneboende flyktingar gör för att täcka deras del av hyran? För visst måste det vara så att Herr Perfekt där på andra sidan internet är så pass välkomnande även på egen mark?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@fermia
Precis så det säkert fungerar på många ställen, tyvärr. Många tycker synd om dem. Vilket det säkert är i många fall. Men det känns som att den stora skaran inte kommer hit pga kriget. Då det är tusentals kanske t o m tiotusentals som struntar i alla länder på vägen utan de har sikte på Sverige från den dagen de lämnar sitt egna land. Kanske inte är helt säkert.

Gör liten kvalificerad gissning bara. Då det finns många andra länder på vägen hit. Men som någon ovan skrev, så är det nog inte helt osant att de blir hitskickade för att sedan kunna ta hit hela sin familj. Som lever gott på alla bidrag som de får. Medans svenskarna själva har det svårt att ens överleva en månad och ha ordentlig mat på bordet. Samt alla hemlösa i landet, de får då inga bostäder byggda för deras skull (konstigt). De skriver iaf inget om det i media, vilket man kan tycka att de borde göra.

*** en nisse hörde va en annan nisse sa som pratat med sin kusin och han är helt säker på att... ***

Och nej jag är inte rasist, jag Var stolt svensk. Vilket man inte kan vara nu för då blir man kallad rasist. Har inget emot att flyktingar kommer hit. Men då ska det vara rimliga mängder som vi kan hantera. Efter det att vi tagit hand om våra egna först. Kan vi inte ta hand som oss själva så kan vi inte ta hand om andra...Och de ska sköta sig och respektera Sverige som land och våra lagar å regler. Annars är det bara å skicka hem dem direkt med omedelbar verkan.

@kwame ser fram emot att höra hur det går för dig/er.

Edit: Konstigt att alla kommer väst/norr. Är det inga som går norr/öst när de flyr från kriget? Känn som ex Ryssland skulle ha rätt mycket geografisk yta att kunna bosätta ganska många flyktingar.

Hörsägen med folkhetsande innehåll
Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Ja, det finns ingen hejd på dessa ekonomiska migranter (LYCKSÖKARE).
Vandrar över hela jorden för att leva på vårat snart urholkade system.

Sen att man vandrar genom hela Europa är ju lite speciellt också, inget av länderna söder om Sverige tycks duga då det är minst krav på dom här samt högst bidrag.

Ungefär samma logik som att jag skulle "fly" till Japan från Sverige. Eftersom man tydligen får välja och vraka bland världens länder att bosätta sig i.

Jaja, folk får som dom har röstat. Bara hoppas systemet rasar samman snarast. Ju förr ju bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barren Wuffet:

Påminner om det där klippet när några drog runt med en skåpbil i saltsjöbaden och spelade "multikulturell musik" i 120 dB för alla kl 6 på morgonen. Det var fantastiskt uppskattat.

Spelar nog ingen roll vilken musik man spelar på det viset, oavsett bostadsområde.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

För fan, bara hjälp till.....vad är det för fel på folk?

Skriv tre namn på flyktingar du hjälpt sen Syrien kriget bröt ut

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Har nu skrivit en överklagan, som jag ska lämna in på måndag. Ni får gärna komma med lite kritik, vill ha en så slagkraftig överklagan som möjligt.

Överklagande av bygglov Lamberget 1:1
Jag vill härmed överklaga beslutet om bygglov på fastigheten Lamberget 1:1
Ärendenr: B XXXX-001706, beslut skrevs 2016-01-19. Dagens datum: 2015-02-05

Lamberget är ett särskilt utsatt område: Det består främst av barnfamiljer och äldre människor. Samt att det är långt ifrån polis, säkerhetsvakter och ofta är det väldigt få människor ute i rörelse. Mer centralt är det vid normala tidpunkter mycket människor i rörelse så man kan känna sig säker. Dock på Lamberget kan klockan vara 13:00 på en Lördag och man ser inte några människor alls.

Vem kan garantera säkerheten för oss - när det kommer traumatiserade människor som rör sig fritt ute. Och vi kommer befinna oss där ute, ofta helt ensamma samtidigt som dessa rör sig som en grupp? Vem kan garantera säkerheten för en ung flicka som är påväg till skolan på morgonen - utan några andra människor som har uppsyn? Eller en äldre pensionär som är ute och promenerar? Det är ofta enstaka personer som springer runt Lambergstjärn på kvällar, det är dåligt upplyst och finns många skogspartier. Detta kommer upphöra då det kommer kännas otryggt. Många som är ute och rastar sina djur.

Sedan består Lamberget av främst bostadsrätter och är känt för att vara ett otroligt lugnt område. Därav består det av barnfamiljer och pensionärer, som vill ha det lugnt. Folk söker sig hit för att det ska vara tryggt för deras barn, de behöver inte oroa sig för dom när de är ute. Vart passar ett boende för traumatiserade ensamkommande flyktingbarn in bland dessa försvarslösa barn och pensionärer in? Det kommer förstöra ekonomin totalt. Tryggheten som folk flyttade hit för är borta. De kommer börja sälja sina bostäder och människor kommer inte vilja flytta hit pga att de inte vill utsätta sina barn för fara. Utbudet kommer öka och efterfrågan kommer minska = ett enormt ras i bostadspriser. Många människors ekonomi kommer bli förstörd. Vem står för detta? Kommunen?

Jag som överklagar heter Xxx xxxx och bor på Lambergsgatan XX, som befinner sig cirka 100 meter ifrån det tänkta flyktingboendet. Köpte personligen en lägenhet här för 1 miljon kronor i April, vilket ansåg vara ett väldigt bra pris, och kändes som en väldigt lyckad investering. Vid beslut om flyktingboende så kommer jag förmodligen förlora mycket pengar. Då Lamberget inte längre kommer ses som Karlstads lugnaste område, utan snarare kommer ses som ett otryggt område.

Låter som att du gör dig/ni som bor där till offer. Asså är du så rädd för människor är mitt tips att du flyttar långt ut i skogen utan grannar.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Frågan är vad hade du för inställning till detta innan du fick det utanför din dörr.

Prakt exempel där jag bor är några personer som skrek halsen av sig och ville hjälpa flyktingar i andra städer..Sen ska det öppnas här nära deras egna hem..Då har det minsann blivit andra ljud i klykan..Protester i kommunhus och gått till tidningarna och beklagar sig..
Är tydligen inte lika roligt att hjälpa längre när det hamnar i din närhet

Det känner man igen. Bott i Malmö större delen av mitt liv och wow vad man sett där. Men folk utifrån är helt oförstående att man hyser lite tveksamheter kring situationen. Men nu plötsligt är folk i uppror när det kommer till dem. Välkommen till hur bl.a. Malmö har haft det i 20 år nu... 90-talet och början av 00-talet var helt fruktansvärt. Efter de hade 10-12 mord eller vad det var på ett år i slutet av 00-talet och de lanserade en större operation så verkar det som det lugnat ner sig lite. Men att det skulle ta 10år+ innan de tog tag med hårdhandskarna är märkligt.

Sorry om jag låter negativ, men jag har ännu inte fått se någon forskning som kan visa på att invandring av det slag vi har idag gynnar tillväxten. Ändå hör man det gång på gång. Jag menar bara att de bör inte säga att det ska gynna tillväxten om det inte finns belägg för det. Då får de säga att det är av humanitära skäl eller vad som.
I en arbetsmarknadsekonomisk forskningsartikel visade de att arbetskraftsinvandring (inte flyktingar) var negativt rent ekonomiskt för den befintliga befolkningen i ett kortare perspektiv. Under ett längre perspektiv fick man fram att det var svagt positivt för tillväxten. Det är den enda rapporten jag sett som visat på något positivt och då handlade det om arbetskraftsinvandring och inte om flyktingar eller immigranter.
Intressant ämne som ofta inte går att diskutera med ngn för folk blir som tokiga åt ena eller andra hållet då man tar upp det :).

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Ja, det finns ingen hejd på dessa ekonomiska migranter (LYCKSÖKARE).
Vandrar över hela jorden för att leva på vårat snart urholkade system.

Sen att man vandrar genom hela Europa är ju lite speciellt också, inget av länderna söder om Sverige tycks duga då det är minst krav på dom här samt högst bidrag.

Ungefär samma logik som att jag skulle "fly" till Japan från Sverige. Eftersom man tydligen får välja och vraka bland världens länder att bosätta sig i.

Jaja, folk får som dom har röstat. Bara hoppas systemet rasar samman snarast. Ju förr ju bättre.

Om du måste fly och satsa allt du har....skall du då sikta mot ett land där du får sämst förutsättningar eller ett land med bättre förutsättningar?

[Off topic]För övrigt så har SD skrikit massinvandring sedan 80-talet, så budskapet är inte nytt. Lite off topic dock (/)

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Låter som att du gör dig/ni som bor där till offer. Asså är du så rädd för människor är mitt tips att du flyttar långt ut i skogen utan grannar.

Ha det gött

Offer för vilka? På vilket sätt då menar du? Det är inte konstigt om han är rädd om sin investering på 1 miljon. Jag skulle bli Väldigt förvånad om bostadspriserna i de området skulle gå upp om det kommer dit 20-40 flyktingar. Om alla skulle sköta sig och respektera landet och lagarna så skulle det nog inte vara några problem. Och nej visst det är inte säkert att dessa som flyttar dit kommer att göra något olagligt. Men med tanke på hur det har utvecklats hittills på diverse ställen i landet så är det en viss risk för att det kommer att ske.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Det känner man igen. Bott i Malmö större delen av mitt liv och wow vad man sett där. Men folk utifrån är helt oförstående att man hyser lite tveksamheter kring situationen. Men nu plötsligt är folk i uppror när det kommer till dem. Välkommen till hur bl.a. Malmö har haft det i 20 år nu... 90-talet och början av 00-talet var helt fruktansvärt. Efter de hade 10-12 mord eller vad det var på ett år i slutet av 00-talet och de lanserade en större operation så verkar det som det lugnat ner sig lite. Men att det skulle ta 10år+ innan de tog tag med hårdhandskarna är märkligt.

Sorry om jag låter negativ, men jag har ännu inte fått se någon forskning som kan visa på att invandring av det slag vi har idag gynnar tillväxten. Ändå hör man det gång på gång. Jag menar bara att de bör inte säga att det ska gynna tillväxten om det inte finns belägg för det. Då får de säga att det är av humanitära skäl eller vad som.
I en arbetsmarknadsekonomisk forskningsartikel visade de att arbetskraftsinvandring (inte flyktingar) var negativt rent ekonomiskt för den befintliga befolkningen i ett kortare perspektiv. Under ett längre perspektiv fick man fram att det var svagt positivt för tillväxten. Det är den enda rapporten jag sett som visat på något positivt och då handlade det om arbetskraftsinvandring och inte om flyktingar eller immigranter.
Intressant ämne som ofta inte går att diskutera med ngn för folk blir som tokiga åt ena eller andra hållet då man tar upp det :).

Lugn bara, det är pensionsräddarna som kommer nu! Vi kommer leva ett underbart liv efter pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Låter som att du gör dig/ni som bor där till offer. Asså är du så rädd för människor är mitt tips att du flyttar långt ut i skogen utan grannar.

Ha det gött

Vart är du uppväxt?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Är det så dina inneboende flyktingar gör för att täcka deras del av hyran? För visst måste det vara så att Herr Perfekt där på andra sidan internet är så pass välkomnande även på egen mark?

När du ändå är nere och krigar mot Daesh och bygger upp tältlägren/borrar brunnar/bygger hus i all mark som du trollat fram i Jordanien t.ex kan du väl säga åt flyktingarna att stanna där?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Om du måste fly och satsa allt du har....skall du då sikta mot ett land där du får sämst förutsättningar eller ett land med bättre förutsättningar?

[Off topic]För övrigt så har SD skrikit massinvandring sedan 80-talet, så budskapet är inte nytt. Lite off topic dock (/)

Jag skulle vara glad för skydd och (tillfälligt) uppehälle i nåt lugnt land i närheten, som matchar min religion/kultur bäst.
Förövrigt så är långt ifrån alla som kommer hit Syrier. Passen slängs ju på vägen hit och Migrationsverket sväljer ju direkt att dom säger sig vara från Syrien.