Ordförande i fastigheten vill sätta in inviduella värmemätare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Bara för att något är standard betyder det inte att det är en bra ide. Ett fönster ska dra en del. Men inte massor. Människor behöver luft, och bra sådan.

Fast nu finns det väl också spjäll och ventiler och grejer på lite olika ställen? Och vad är det förresten för fel på "aktiv" ventilation?

Drar det för mycket kan man dessutom bli sjuk. Man kan få förkylning och nackspärr och till och med lunginflammation. Visst är det bra med cirkulation på luften men det blir inte bättre luft bara för att den drar in utifrån och är svinkall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Drar det för mycket kan man dessutom bli sjuk. Man kan få förkylning och nackspärr och till och med lunginflammation. Visst är det bra med cirkulation på luften men det blir inte bättre luft bara för att den drar in utifrån och är svinkall.

Citat:

Att kroppens immunförsvar skulle bli nedsatt och mer känsligt för infektioner om man utsätts för kyla är delvis korrekt. Men då handlar det om väldigt långvarig och extrem kyla, som nästan leder till medvetslöshet. Då kan det vara så att kroppens motståndskraft mot virus blir sämre. Men fortfarande gäller att man måste utsättas för ett förkylningsvirus för att bli förkyld. Kylan i sig kan aldrig ensam orsaka en förkylning.

Förmodligen gäller samma för lunginflammation.

OnT:
Ska de verkligen mäta hur varmt du har i lägenheten eller kommer de mäta hur mycket värme som har förbrukats i värmesystemet?

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Ska ha?
Hos mig snålar de så det är 19 en bra dag. Jag fyller på med elvärme som jag betalar själv. Då skulle jag bli irriterad om de drog ner vanliga värmen hos mig för det (som jag också betalar för).

Jag tycker det låter bättre att isolera först och sen ha kontrolllägenheter med rimlig elektrisk och biologisk värmeutveckling, som man kalibrerar efter. Annars blir det inte rättvist.

Säger inte att det inte finns otroligt många hyresvärdar som skiter i detta med temperatur (vi hade också problem på vintern) men min erfarnhet som hyresvärd för ett studentboende med lite över 100 lägenheter är att många har väldigt märkliga idér om vad de har rätt till och jag har inga högre tankar om andra människor. Med det sagt så kanske indivduel värme förbrukning skulle kunna vara relevant i ett nybyggt hus men känns bara som en utväg för hyresvärden att slippa fixa problemen med ett gammalt hus i de fallen.

Klassiska exempel är personer som köper elvärmeelement och brassar på med full effekt så det blir varmt i rummet och sen klagar på att elementet är kallt, vilket är helt naturligt när det redan är för varmt i rummet.
Annat exempel var en nyinflyttad tjej som hotade med att ta oss till domstol för att det var för kallt i rummet och det inte gick att få det varmare, våra mätningar över 3 dagar visade att det aldrig var under 24 grader under den tiden...
Bästa problemet annars var en kille som klagade på att Elementet var kallt samt att det var kallt och dragigt i rummet. När vi kom dit för att kontrollera var elementet avslaget och fönstert öppet en halv cm trots det var minusgrader ute, tro fan det var kallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast nu finns det väl också spjäll och ventiler och grejer på lite olika ställen? Och vad är det förresten för fel på "aktiv" ventilation?

Drar det för mycket kan man dessutom bli sjuk. Man kan få förkylning och nackspärr och till och med lunginflammation. Visst är det bra med cirkulation på luften men det blir inte bättre luft bara för att den drar in utifrån och är svinkall.

Så du vill alltså täta fönster bättre, med mer eller bättre lister, pga att minska luften som kommer utifrån? Men samtidigt vill du ändå ha ventiler och "grejor" kvar. Vad är det då för vits med hela din grej?
Med aktiv ventilation, menar du då mekanisk fläkt som suger ut luft ur huset eller är det även tillförande luft som kommer?
Cirkulation av luften, ger ingen nytta direkt. Inte på att minska fukt och föroreningar.
Utan det viktiga är byte av luften. Det kan du endast göra genom att byta luften. Ta den utifrån.
Jag har aldrig sagt det ska "dra för mycket". Det jag säger, är att rådet med att täta väldigt bra runt fönster är inget bra råd. Låt det dra lite grand. Inte mycket men, lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

Förmodligen gäller samma för lunginflammation.

OnT:
Ska de verkligen mäta hur varmt du har i lägenheten eller kommer de mäta hur mycket värme som har förbrukats i värmesystemet?

Ja, men nu var det inte kylan jag syftade på utan draget. Det är inte bra att sitta i drag på det sättet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att hyresvärd är inte relevant i detta fallet då det är en BRF. Alla äger bostaden gemensamt.

Angående tråden - Säker det inte är en som mäter allt varmvatten per lägenhet? Jag har för mig detta blir lag att ha från och med 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

OnT:
Ska de verkligen mäta hur varmt du har i lägenheten eller kommer de mäta hur mycket värme som har förbrukats i värmesystemet?

Man mäter garanterat hur mycket effekt som hämtas ur värmekretsen.

Skrivet av lolight:

Så du vill alltså täta fönster bättre, med mer eller bättre lister, pga att minska luften som kommer utifrån? Men samtidigt vill du ändå ha ventiler och "grejor" kvar. Vad är det då för vits med hela din grej?
Med aktiv ventilation, menar du då mekanisk fläkt som suger ut luft ur huset eller är det även tillförande luft som kommer?
Cirkulation av luften, ger ingen nytta direkt. Inte på att minska fukt och föroreningar.
Utan det viktiga är byte av luften. Det kan du endast göra genom att byta luften. Ta den utifrån.
Jag har aldrig sagt det ska "dra för mycket". Det jag säger, är att rådet med att täta väldigt bra runt fönster är inget bra råd. Låt det dra lite grand. Inte mycket men, lite.

Alltid bra med kontrollerat drag så att luften tar sig in på rätt ställe.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Så du vill alltså täta fönster bättre, med mer eller bättre lister, pga att minska luften som kommer utifrån? Men samtidigt vill du ändå ha ventiler och "grejor" kvar. Vad är det då för vits med hela din grej?
Med aktiv ventilation, menar du då mekanisk fläkt som suger ut luft ur huset eller är det även tillförande luft som kommer?
Cirkulation av luften, ger ingen nytta direkt. Inte på att minska fukt och föroreningar.
Utan det viktiga är byte av luften. Det kan du endast göra genom att byta luften. Ta den utifrån.
Jag har aldrig sagt det ska "dra för mycket". Det jag säger, är att rådet med att täta väldigt bra runt fönster är inget bra råd. Låt det dra lite grand. Inte mycket men, lite.

Jämför inte otäta fönster med vanlig ventilation.

I regel är ventilerna för ventilationerna placerade på sådant sätt att man aldrig befinner sig i luftdraget. Något som man däremot ofta gör vid fönstren.

Är det dålig ventilation ska det åtgärdas på rätt sätt och inte kompenseras med hjälp av otäta fönster. Tyvärr är ju detta dock snarare regel än undantag på grund av kostnader. Vilket sedan i sin tur leder till större kostnader på lång sikt.

Men det är ju faktiskt ganska sällsynt med fastighetsägare som kan tänka längre än vad näsan räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Så du vill alltså täta fönster bättre, med mer eller bättre lister, pga att minska luften som kommer utifrån? Men samtidigt vill du ändå ha ventiler och "grejor" kvar. Vad är det då för vits med hela din grej?
Med aktiv ventilation, menar du då mekanisk fläkt som suger ut luft ur huset eller är det även tillförande luft som kommer?
Cirkulation av luften, ger ingen nytta direkt. Inte på att minska fukt och föroreningar.
Utan det viktiga är byte av luften. Det kan du endast göra genom att byta luften. Ta den utifrån.
Jag har aldrig sagt det ska "dra för mycket". Det jag säger, är att rådet med att täta väldigt bra runt fönster är inget bra råd. Låt det dra lite grand. Inte mycket men, lite.

Fast om det är så att det drar _mycket_ så gör ju ett listbyte oftast att det drar _mindre_, inte att cirkulationen helt stannar av.

Fördelen med spjäll och ventiler är att det är en mindre direkt väg för luften och då hinner den värmas upp mer innan den når folk.

Med aktiv ventilation menar jag främst sånt dära när du har en fläkt som drar ut luften och skapar undertryck så att frisk luft tvingas in genom ett filter. På så sätt slipper man dessutom skadliga partiklar utifrån som avgaser och skit.

Vi bor i ett så kallat "radonhus" och då duger det inte med lite små springor utan det måste vara bra ös i grejerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Man mäter garanterat hur mycket effekt som hämtas ur värmekretsen.

Alltid bra med kontrollerat drag så att luften tar sig in på rätt ställe.

För mig är det lite som att skriva "Det är bra att göra rätt". Men att man samtidigt inte kommenterar _hur_ man gör rätt. Vad är kontrollerat drag för dig? Problemet jag beskrev är att man inte bör täta för mycket, då det är direkt hälsofarligt. Samt om du ändå har en stor ventil ovanför fönstret så kommer det kännas drag i alla fall från fönstret. Även om du monterar supertäta lister runt fönstret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast om det är så att det drar _mycket_ så gör ju ett listbyte oftast att det drar _mindre_, inte att cirkulationen helt stannar av.

Japp, det är mera rätt.

Citat:

Fördelen med spjäll och ventiler är att det är en mindre direkt väg för luften och då hinner den värmas upp mer innan den når folk.

Nackdelen är att du ofta stänger ventiler och glömmer öppna dem. Men visst, har du redan en bra ventil till fönstret. Vilket inte alla ha, så går det göra så att man tätar fönstret väl.

Citat:

Med aktiv ventilation menar jag främst sånt dära när du har en fläkt som drar ut luften och skapar undertryck så att frisk luft tvingas in genom ett filter. På så sätt slipper man dessutom skadliga partiklar utifrån som avgaser och skit.

Nja, du slipper inte det farliga i avgaser. Då bör du ha en ventilation som hämtar luften högt uppe på taket. De flesta mekaniska ventilationer är som du skrev. De drar ut lufen. Tilluft kommer då in vid fönster, mm. Ett perfekt byggt hus. Kan du isolera och täta stenhårt. Men då ska du också växla luften genom att både dra ut och pumpa in den. Samtidigt kan du värmeväxla och värmepumpa luften.

Citat:

Vi bor i ett så kallat "radonhus" och då duger det inte med lite små springor utan det måste vara bra ös i grejerna.

Om det är radon, är det nog inte lämpligt med undertryck i ventilationen, har jag för mig. Radonet, är en gas, som du då drar upp ur marken, och betongen. Det bildas även i viss typ av betong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Jämför inte otäta fönster med vanlig ventilation.

I regel är ventilerna för ventilationerna placerade på sådant sätt att man aldrig befinner sig i luftdraget. Något som man däremot ofta gör vid fönstren.

Är det dålig ventilation ska det åtgärdas på rätt sätt och inte kompenseras med hjälp av otäta fönster. Tyvärr är ju detta dock snarare regel än undantag på grund av kostnader. Vilket sedan i sin tur leder till större kostnader på lång sikt.

Men det är ju faktiskt ganska sällsynt med fastighetsägare som kan tänka längre än vad näsan räcker.

Nu menar jag att lite läckage runt fönster är mycket bättre än ingen ventilation alls. Vilket är vanligt. Man har tätat huset, bytt fönster osv. Men inte byggt något nytt dyrt system för ventilation. Även om man "ska" göra saker, så blir det ofta inte så i praktiken.

Jo, precis. Din hälsa som bor i huset, blir ju ingen siffra i bokföringen för fastighetsägaren. Så då kan det kvitta för hen om du blir sjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu finns det väl också spjäll och ventiler och grejer på lite olika ställen? Och vad är det förresten för fel på "aktiv" ventilation?

Drar det för mycket kan man dessutom bli sjuk. Man kan få förkylning och nackspärr och till och med lunginflammation. Visst är det bra med cirkulation på luften men det blir inte bättre luft bara för att den drar in utifrån och är svinkall.

Du blir definitivt inte förkyld av att sitta i drag eftersom förkylning orsakas av ett virus. Möjligtvis blir man måttligt mer mottaglig på grund av torra slemhinnor eller dylikt, men det är som att säga att man får benbrott av att dricka alkohol.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har full förståelse för att fastighetsägaren vill sätta in sådana mätare. Har varit inne i lägenheter där folk verkligen försöker efterlikna värmen i en bastu. De flesta stadsbor som bor i lägenhet verkar inte förstå att energi kostar pengar, massor med pengar. Det finns något som kallas kläder.
Här hemma kör jag med 18-20 grader.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

För mig är det lite som att skriva "Det är bra att göra rätt". Men att man samtidigt inte kommenterar _hur_ man gör rätt. Vad är kontrollerat drag för dig? Problemet jag beskrev är att man inte bör täta för mycket, då det är direkt hälsofarligt. Samt om du ändå har en stor ventil ovanför fönstret så kommer det kännas drag i alla fall från fönstret. Även om du monterar supertäta lister runt fönstret.

Kontrollerat drag innebär att man tar in önskad mängd luft via önskad väg. En ventil ovanför ett fönster behöver inte innebära att man upplever drag, då väggventiler får ner farten på luften och ser till att den blandat ut sig innan den når personer kring fönstret. Fönsterventiler i överkant ger samma effekt. Luften hinner blandas ut och man märker av mindre kalldrag.

Problemet med otäta fönster är att det är svårt att avgöra exakt hur mycket luft som släpps in. Under vintern, när självdraget är som mest effektivt, kan mängden luft som dras ut ur huset via skorsten eller mekanisk frånluft vida överstiga den mängd som kan tas in genom fönsterspringor. Då riskerar man att luft dras in lite här och där - både längs golvet och från trapphuset (i flerfamiljshus).

Skrivet av Wh1spY:

Har full förståelse för att fastighetsägaren vill sätta in så kostar pengar, massor med pengar. Det finns något som kallas kläder.dana mätare. Har varit inne i lägenheter där folk verkligen försöker efterlikna värmen i en bastu. De flesta stadsbor som bor i lägenhet verkar inte förstå att energi
Här hemma kör jag med 18-20 grader.

Fast det löser man genom att justera in värmesystemet i huset så att maximal temperatur inte överstiger 22 grader. Att sätta in dyra mätare som kostar mer än de smakar är en av de sämre lösningarna man kan ge sig på.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fast det löser man genom att justera in värmesystemet i huset så att maximal temperatur inte överstiger 22 grader. Att sätta in dyra mätare som kostar mer än de smakar är en av de sämre lösningarna man kan ge sig på.

Jo så kan man givetvis också göra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Hur vet du att du har reglerat rätt? Och vad blir då det för skillnad mellan en ventil vid fönstret och en otät list?
Som jag ser det, så behöver ett hus eller en lägenhet, flera små lufthål på många ställen.

Det vet jag förstås inte. De står alltid öppna enligt instruktion från värden. Undantaget är enstaka köldknäppar nedåt -15 när vi halvstänger ett par av dem för att temperaturen inomhus sjunker annars.

Det jag var ute efter var snarare att om lägenheten är dimensionerad för drag via spjäll och fönstren då börjar dra utöver det för att listerna blir dåliga så kan det bli för mycket av det goda.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lagligt och mycket bra om det görs rätt, däremot kan det finnas tekniska problem att göra det på ett bra sätt i efterhand.

Bra? Nä, jag får nog faktiskt säga tvärt om. Det är skit, och fullständigt värdelöst. Det är en merkostnad att drifta systemet, och en inköpskostnad att skaffa det. Pengar som föreningen kan ha bättre nytta av på annat håll. Personligen har jag erfarenhet av "komfortvärmesystem" och i lägenheten placerade sensorer via min hyresvärd, men effekten är exakt den samma. Jag fick bråka i flera år för att kopplas bort från systemet. Jag bor i en 2'a på 56 kvadrat, och har en elräkning på runt 1000:- i månaden. Trots att alla elementen är avstängda tycker hyresvärden att jag är en kostnad för dem, när det kommer till uppvärmningen, och vill ha betalt. Det enda som gjort att jag inte är inkopplad på systemet är att jag helt enkelt hotade dem med socialtjänstlagen, där det klart framgår att man inte ska behöva ha över 28 grader varmt i lägenheten, någonsin. Sen erbjöd jag mig att kvitta den otjänligt höga sommartemperaturen mot min vintervarme. Det satt hårt åt, men efter att jag felanmält var tredje dag, samt lämnat in långa listor över kontrolltemperaturer i juni månad, så kopplade de bort mig från systemet.

Värmemätning, är möjligen rättvist om elen ingår i hyran. Alltid annars är det en ren blåsning. När det kommer till hyresrätter är det oftast kombinerat med vattenmätare som mäter hur mycket kranvatten man förbrukar, ivrigt på-hejat av hyresgästföreningen. Problemet där är att kostnaden för varmt vatten i kranen, är betydligt lägre än kostnaden man påför hyresgästen. Det blir bara värre när man sen inser att vatten-priset är inte något som det förhandlas om. Med andra ord, hyresgästföreningen hejar på när hyresbolagen inför en "tjänst" som ger dem möjlighet att helt okontrollerat höja boendekostnaden. Min hyresvärd är "frikostlig" och man får en viss mängd vatten att förbruka varje månad. Mer exakt 77,1L om dagen, eller 28 kubikmeter om året, 40 grader varmt vatten. (baserat på storleken på lägenheten.) Det enda jag har varmvatten till, är den dagliga duschen. Matlagning, diskning, allt annat görs med kallvatten, som inte mäts. Det till trots är enda gången jag inte fått betala extra för varmvatten när jag varit bortrest i minst 3 veckor samma månad.
Spännande.

Nä, vatten, och värmemätning, så som det implementeras i dag, är bara till nackdel för de boende. Bäst är att "ordföranden" i föreningen kommer flytta sin sensor så den sitter vid ett fönster som alltid står på glänt, och skruva upp värmen i bostaden, så slipper man minsann frysa... Fast det kan vara ett tips för alla andra med. Flytta den där jävla sensorn, till någon plats där ni kontrollmätt och verifierat att tempen är lagom. Skulle de ha "sabotage sensor" upptäcker man ju det när man plockar bort den första, hävda dammsugning, och yviga rörelser som slagit loss den. De sitter normalt med dålig dubbelhäftande tejp, för att inte lämna märken när de ska monteras ned,vid batteribyten, eller flytt...

Skrivet av Valiumballong:

Man mäter garanterat hur mycket effekt som hämtas ur värmekretsen.

Icke. Man mäter rumstemperatur, och skiter fullständigt i var energin kommit ifrån. Mina sensorer sitter så långt från element du kan komma, och elementen sitter i vad jag tror man kallar "ett rörs-system", vilket innebär att konvektionsvärme bestämmer hur mycket varmvatten som tar sig in i elementet, själva slingan passerar inte genom, utan "förbi" elementet.

Om det inte framgått redan, jag anser att de här jävla systemen är ett hån mot de boende.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

OnT:
Ska de verkligen mäta hur varmt du har i lägenheten eller kommer de mäta hur mycket värme som har förbrukats i värmesystemet?

Det skulle sättas upp denna veckan som var men inget har hänt så projektet kanske är nedlagt, de ska sätta en mätare som mäter hur varmt det är i lägenheten genom att placera mätaren i hallen som sen ska skicka informationen vidare till någonstans i källaren trådlöst, sen vad dem ska med en informationen har inte framgått riktigt med något informationsblad eller någon lapp i trappen, troligen för att knacka dörr och säga "ajabaja du har väldigt hög värme här inne, tycker du får dra ner på elementet".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Bra? Nä, jag får nog faktiskt säga tvärt om. Det är skit, och fullständigt värdelöst. Det är en merkostnad att drifta systemet, och en inköpskostnad att skaffa det. Pengar som föreningen kan ha bättre nytta av på annat håll. Personligen har jag erfarenhet av "komfortvärmesystem" och i lägenheten placerade sensorer via min hyresvärd, men effekten är exakt den samma. Jag fick bråka i flera år för att kopplas bort från systemet. Jag bor i en 2'a på 56 kvadrat, och har en elräkning på runt 1000:- i månaden. Trots att alla elementen är avstängda tycker hyresvärden att jag är en kostnad för dem, när det kommer till uppvärmningen, och vill ha betalt. Det enda som gjort att jag inte är inkopplad på systemet är att jag helt enkelt hotade dem med socialtjänstlagen, där det klart framgår att man inte ska behöva ha över 28 grader varmt i lägenheten, någonsin. Sen erbjöd jag mig att kvitta den otjänligt höga sommartemperaturen mot min vintervarme. Det satt hårt åt, men efter att jag felanmält var tredje dag, samt lämnat in långa listor över kontrolltemperaturer i juni månad, så kopplade de bort mig från systemet.

Värmemätning, är möjligen rättvist om elen ingår i hyran. Alltid annars är det en ren blåsning. När det kommer till hyresrätter är det oftast kombinerat med vattenmätare som mäter hur mycket kranvatten man förbrukar, ivrigt på-hejat av hyresgästföreningen. Problemet där är att kostnaden för varmt vatten i kranen, är betydligt lägre än kostnaden man påför hyresgästen. Det blir bara värre när man sen inser att vatten-priset är inte något som det förhandlas om. Med andra ord, hyresgästföreningen hejar på när hyresbolagen inför en "tjänst" som ger dem möjlighet att helt okontrollerat höja boendekostnaden. Min hyresvärd är "frikostlig" och man får en viss mängd vatten att förbruka varje månad. Mer exakt 77,1L om dagen, eller 28 kubikmeter om året, 40 grader varmt vatten. (baserat på storleken på lägenheten.) Det enda jag har varmvatten till, är den dagliga duschen. Matlagning, diskning, allt annat görs med kallvatten, som inte mäts. Det till trots är enda gången jag inte fått betala extra för varmvatten när jag varit bortrest i minst 3 veckor samma månad.
Spännande.

Nä, vatten, och värmemätning, så som det implementeras i dag, är bara till nackdel för de boende. Bäst är att "ordföranden" i föreningen kommer flytta sin sensor så den sitter vid ett fönster som alltid står på glänt, och skruva upp värmen i bostaden, så slipper man minsann frysa... Fast det kan vara ett tips för alla andra med. Flytta den där jävla sensorn, till någon plats där ni kontrollmätt och verifierat att tempen är lagom. Skulle de ha "sabotage sensor" upptäcker man ju det när man plockar bort den första, hävda dammsugning, och yviga rörelser som slagit loss den. De sitter normalt med dålig dubbelhäftande tejp, för att inte lämna märken när de ska monteras ned,vid batteribyten, eller flytt...

Icke. Man mäter rumstemperatur, och skiter fullständigt i var energin kommit ifrån. Mina sensorer sitter så långt från element du kan komma, och elementen sitter i vad jag tror man kallar "ett rörs-system", vilket innebär att konvektionsvärme bestämmer hur mycket varmvatten som tar sig in i elementet, själva slingan passerar inte genom, utan "förbi" elementet.

Om det inte framgått redan, jag anser att de här jävla systemen är ett hån mot de boende.
B!

Jag tycker att mätning är bra och mycket vettigt eftersom det ökar medvetenheten men att eftermontera energimätare är inte enkelt och att sedan debitera kostnaden rättvist är ännu svårare (om inte omöjligt) om det är syftet med mätningarna, så det är jag tveksam till om det är en bra ide i gamla hus.
Det kanske går att få till en relativt rättvis energimätning/debitering vid nybyggen men den stora grejjen är att göra folk medvetna om energiförbrukningen så att de lär sig hushålla med energi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Äh... se till att ha en påse is virad eller tejpad mot mätaren!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men nu var det inte kylan jag syftade på utan draget. Det är inte bra att sitta i drag på det sättet.

Wat! Ska sälja mitt tält genast och inte gå ut mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

Wat! Ska sälja mitt tält genast och inte gå ut mer.

Fast inomhus sitter man ofta mer still och har mindre varma kläder osv mm. Dålig jämförelse. Det är både viktigt med en bra utformad ventilation och att vara utomhus. Men var man tvungen att välja skulle jag hellre ha en dålig ventilation fast som åtminstone ger mig frisk luft, än tvärtom.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Lite intressant den här tråden.

Har en kompis som hade svinkallt i sin lgh förut, balkongdörr öppen, element av va runt 18 grader kanske gick knappt att vara där inne utan sockor, tjocktröja och mössa.

Jag har haft elementet av i flera år då min tv, 3 skärmar och dator + jag värmer upp rummet så bra, ligger ibland runt 22 (om jag har fönstret öppet och tvärdrag) men oftast är det mellan 25 - 30, kommer aldrig över 31 här inne iallafall (då jag alltid öppnar fönstret vid 30). Jag kräver en lgh temp på 24 grader. Minst 22-23 iallafall.

Men jag använder ju ingen varmvattenvärme (element) så då borde jag ju inte få betala för att min lgh är varm? Om elementet är av eller på 1an lixom. Går väll inte att göra så att "aa du har 28 grader du får betala 500:- och du har 18 grader så du får betala 200:-" då han som har 18 kanske har elemetet på 3an hela tiden medans jag har på 1an. Enda varmvattnet som går åt är ju dush och disk. Elräkningen är ju alltid över det man betalar in varje månad så det kommer ju extra var tredje månad och det är ju där min lghvärme ligger "elektronikvärme".

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Extremaz:

Lite intressant den här tråden.

Har en kompis som hade svinkallt i sin lgh förut, balkongdörr öppen, element av va runt 18 grader kanske gick knappt att vara där inne utan sockor, tjocktröja och mössa.

Jag har haft elementet av i flera år då min tv, 3 skärmar och dator + jag värmer upp rummet så bra, ligger ibland runt 22 (om jag har fönstret öppet och tvärdrag) men oftast är det mellan 25 - 30, kommer aldrig över 31 här inne iallafall (då jag alltid öppnar fönstret vid 30). Jag kräver en lgh temp på 24 grader. Minst 22-23 iallafall.

Men jag använder ju ingen varmvattenvärme (element) så då borde jag ju inte få betala för att min lgh är varm? Om elementet är av eller på 1an lixom. Går väll inte att göra så att "aa du har 28 grader du får betala 500:- och du har 18 grader så du får betala 200:-" då han som har 18 kanske har elemetet på 3an hela tiden medans jag har på 1an. Enda varmvattnet som går åt är ju dush och disk. Elräkningen är ju alltid över det man betalar in varje månad så det kommer ju extra var tredje månad och det är ju där min lghvärme ligger "elektronikvärme".

Du sätter fingret på en av de saker som gör att jag säger att det är lätt att mäta men svårt att debitera rättvist, energimängden är ju densamma men varifrån kommer energin och hur ska man betala den ?
Säg att man behöver 10 000 kWh men en boende tar 80% fjärrvärme och 20 % el, en annan fördelar det 50/50 och en tredje har lägenheten placerad så att spillvärmen från intilliggande lägenheter gör att det bara behöver tillföras 5 000kWh från en extern källa för att täcka behovet och det då är fördelar tillflörseln som 30% el och 20% fjärrvärme men 50 % värme kommer som spill från andra lägenheter.
Själva energimätningen är inte så svår utan det är "bara fysik och teknik" därför är det bra att mäta och få folk medvetna om förbrukningen så att man kan få incitament att minska den men det svåra är om man ska ta fram en debiteringsmodell som är "rättvis"

Själv bor jag i en fristående villa så allt är ju "mitt eget" men säg att man har parhus och delar en vägg med grannen eller kedjehus som har 2 väggar delade, sedan kommer man till lägenheterna som kan se ut på en massa olika sätt men det finns väl åtminstone minst en yttervägg enligt byggstandarderna.
Det är nu det blir svårt på allvar att debitera rättvist även om man mäter bostadens totala behov att tillförsel av extern energi eftersom tillförseln från grannarnas lägenheter är svår att mäta rätt och närmast omöjlig att debitera rättvist, men alla borde väl ändå inse nyttan av att mäta och få folk att bli medvetna av förbrukningen och sträva efter att minska den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

men alla borde väl ändå inse nyttan av att mäta och få folk att bli medvetna av förbrukningen och sträva efter att minska den.

Skicka ut en pamflett. Att hålla på med "komfortvärmesystem" och debitera det på hyran / månadsavgiften, är helt förkastligt. Systemen i sig kostar betydligt mer i drift och underhåll än man "sparar" på minskade uppvärmningskostnader, så för de boende är det alltid en förlustaffär.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

Wat! Ska sälja mitt tält genast och inte gå ut mer.

Sällsynt dålig och fyrkantig jämförelse.

Men visst, om du har så otätt tält att det inte skyddar mot vind så sälj det, för det verkar kass.

Luftutbyte och kännbart drag är inte synonyma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inte bara så att de ska reglera framledningstemperaturen för att bättre anpassas till förbrukningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Icke. Man mäter rumstemperatur, och skiter fullständigt i var energin kommit ifrån. Mina sensorer sitter så långt från element du kan komma, och elementen sitter i vad jag tror man kallar "ett rörs-system", vilket innebär att konvektionsvärme bestämmer hur mycket varmvatten som tar sig in i elementet, själva slingan passerar inte genom, utan "förbi" elementet.

Om det inte framgått redan, jag anser att de här jävla systemen är ett hån mot de boende.
B!

Nja, ett ettrörssystem betyder bara att radiatorerna är seriekopplade, vilket inte borde göra det svårare att mäta uttagen effekt om inte slingan sträcker sig över flera lägenheter. En del av värmekretsens vatten passerar igenom radiator ett medan resten går vidare till radiator två. Det vatten som kylts ner över radiator ett blandas in innan radiator två, vilket betyder att radiator två behöver större radiatoryta för att avge samma effekt. Och så vidare till slutet på radkretsen.

Skulle aldrig godta att betala för något annat än uttagen effekt, hellre flytta. Om jag har elgolvvärme så har jag redan betalat för den, inte en chans att jag skulle betala för det en gång till.

Skrivet av jocke92:

Inte bara så att de ska reglera framledningstemperaturen för att bättre anpassas till förbrukningen?

Du ska justera in radiatorventilerna först så att varje radiator ger rätt effekt för det rum de är placerade i. Sen justerar du framledningskurvan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nja, ett ettrörssystem betyder bara att radiatorerna är seriekopplade, vilket inte borde göra det svårare att mäta uttagen effekt om inte slingan sträcker sig över flera lägenheter.

Fast det är ju just det som är poängen med den typen slinga. I mitt hyreshus handlar det om att alla rum ovanpå varandra tillhör samma slinga. Hyresvärden är inte ett dugg intresserad av att mäta faktiskt energiförbrukning, och motiverar det med att DET vore orättvist, eftersom olika läge ger olika uppvärmningsbehov. Du har alltså rätt att ha lika varmt, eller lika kallt i bostaden, till samma kostnad, oavsett om lägenheten är en takvåning, markvåning, eller hörnlägenhet någonstans på mitten. Personligen anser jag att eftersom det står i mitt kontrakt att värme, vatten och sophämtning ingår i hyran, så ska det ingå värme, vatten, och sophämtning, utan extra kostnader, och att gränserna för max och minimum temperatur redan är reglerade i socialtjänstlagen gör att de värdena är åtminstone absoluta minimum för vad man ska ha. Så är det naturligtvis inte i dagsläget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.