Religionens betydelse i samhället argument?

Permalänk

Religionens betydelse i samhället argument?

Tjena! Ska hålla ett argumenterande tal i Svenska och ska prata om Religionens påverkan och betydelse. Jag skulle behöva lite hjälp med pro- och contra argument. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Enda jag på rak arm kan konstatera genom att kolla på världen är att religion inte ska beblandas med politik för då går det åt pipsjuttsingen på en gång

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Ingen konkret lista men jag rekommenderar Root of All Evil?. Om jag inte missminner mig sker det en del diskussioner med vettigt underlag (många år sedan jag såg den).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Lagen är utformad efter en gemensam syn på rätt/fel. Min uppfattning är att religionen hade den funktionen. Dels att få en gemensam syn och mål men också att kontinuerligt hålla diskussioner omkring det. I praktiken ett sätt att överföra hur en familj uppfostrar barn, på en hel befolkning.

Sen har det ju också varit ett sätt att motivera/ursäkta uppenbart felaktiga metoder. Typ tuta i halva befolkningen att de kan ha andra halvan som slavar. Eller bara för att hitta tröst i varför man behövt offra människor till det ena eller det andra syftet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

goda människor gör goda saker och onda människor gör onda saker, religion får goda människor att göra onda saker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast

Det enda som är positivt med religion är väl möjligtvis att människorna som är genuint troende finner välbehag och mår bra vilket såklart är bra både för samhället och dem själva (Så länge de inte är extremister).

Men i det stora hela så är ju egentligen vilken religion som helst lite av en OCD-störning om du frågar mig (Tvångssyndrom).
Folk känner till exempel att de absolut måste göra saker och ting som att be vid olika exakta tider på dygnet annars går allt åt helvete och det kan ju såklart rubba samhällsfunktioner etc.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tror många gånger att religioner används som eller beskylls för krig eller konflikter där religionen egentligen inte är roten till problemet.
Det handlar mer om att sätta en etikett på en grupp människor för att förenkla.

Se bara på Nordirland konflikten, hade inget med religion att göra fast ändå så pratade man ändå alltid om katoliker och protestanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

goda människor gör goda saker och onda människor gör onda saker, religion får goda människor att göra onda saker.

Det är väl faktiskt tvärtom?

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Det enda som är positivt med religion är väl möjligtvis att människorna som är genuint troende finner välbehag och mår bra vilket såklart är bra både för samhället och dem själva (Så länge de inte är extremister).

Men i det stora hela så är ju egentligen vilken religion som helst lite av en OCD-störning om du frågar mig (Tvångssyndrom).
Folk känner till exempel att de absolut måste göra saker ochting som att be vid olika exakta tider på dygnet annars går allt åt helvete och det kan ju såklart rubba samhällsfunktioner etc.

Ingen känner väl att dom MÅSTE t.ex. be, utan att de gör det för att dom VILL det, samt att man gör det för att man anser att man bör göra det.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av capolano:

Det är väl faktiskt tvärtom?

Va? Var har du din verklighet någonstans? Det är ju pga religion världen ser ut som den gör och håller på att rasa samman?

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från religioner som har dåligt inflytande så kan/kunde religion tygla människor och lära dem vad disciplin är. Disciplin i sin tur har lett till allt möjligt bra. Numera är det mest "full retard" som gäller.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Entusiast
Skrivet av capolano:

Ingen känner väl att dom MÅSTE t.ex. be, utan att de gör det för att dom VILL det, samt att man gör det för att man anser att man bör göra det.

Jodå, så finns det gott om människor som känner.
Ta https://www.youtube.com/watch?v=I4uGkUtsjzc till exempel

Det beror ju såklart på från individ till individ men många känner sig faktiskt tvungna att göra det och det är ju.... lite läskigt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Va? Var har du din verklighet någonstans? Det är ju pga religion världen ser ut som den gör och håller på att rasa samman?

Bortförklaringar bortförklaringar... Det är människan som är problemet i grunden, sen kan man använda sin religion som en ursäkt för att gå i krig t.ex.

Permalänk
Medlem

Måste säga att du fått eller valt ett oerhört otacksamt ämne att tala om. För svaret på din fråga kommer du inte kunna dra på några minuter eller ens om du pratade oavbrutet i en vecka. Finns ett antal olika forskningsgrenar som medicin, filosofi, statsvetenskap, systematisk teologi osv som alla har olika delsvar.

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Bortförklaringar bortförklaringar... Det är människan som är problemet i grunden, sen kan man använda sin religion som en ursäkt för att gå i krig t.ex.

Både ja och nej, helt övertygad att religion en gång uppstått av ett enda skäl, att kontrollera människor. Religion är krig och bildar krig. Kan du nämna ett krig som inte på ett eller annat sett är pga religion eller har religion i bakgrunden?

Permalänk
Medlem

Negativt är att människor använder religionen för att frånsäga sig ansvar och att den leder till en dogmatisk inställning till livet. Jag kan inte säga något om huruvida det finns en "skapare", för det vet jag inte. Jag kan dock säga att det är ganska ovettigt att helt okritiskt köpa en tvåtusen år gammal bok och ha den som sitt enda rättesnöre i dagens moderna samhälle. Vet inte om det är positivt men i princip så kommer ju våra lagar från den kristna läran precis som mycket av vår "generella" moral (om det nu finns någon sådan), du skall icke dräpa, du skall icke stjäla etc. På det stora hela säger jag dock som Marx "religionen är ett opium för folket".

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Mycket ont görs i religionens namn men även mycket gott, det är helt enkelt så att onda människor gör onda ting och motiverar det med religiösa föreställningar, samma med goda människor som gör goda ting.
En person som helt plötsligt slutar att vara religiös börjar inte helt plötsligt att skada andra tex.

Man ska komma ihåg att den religiösa uppfattning vi har i Sverige (för de som är troende) inte representerar religionen runt om i världen.

OnT:
Jag har inga argument för att tro på gud men några argument emot att tro på någon form av gud är att det är både oförnuftigt och omoraliskt att tro på en gud.
Oförnuftigt pga. att det inte finns något som tyder på att en gud finns.
Omoraliskt pga. att om gud säger vad som är moraliskt riktigt så kan vad som helst vara moraliskt riktigt, även att skada oskyldiga människor, (förutsatt att gud säger så)

När det gäller påverkan så påverkas samhället än i dag av kristendomen, dels så måste kungahuset vara kristet (officiellt) och svenska kyrkan får köra sin gudstjänst i public service.

Skrivet av lolrazz:

Va? Var har du din verklighet någonstans? Det är ju pga religion världen ser ut som den gör och håller på att rasa samman?

Många saker formar våran värld, men om man ser över ett lite längre perspektiv så finns det inget som tyder på att våran världs håller på att rasa samman.

Edit: Stavfel

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Både ja och nej, helt övertygad att religion en gång uppstått av ett enda skäl, att kontrollera människor. Religion är krig och bildar krig. Kan du nämna ett krig som inte på ett eller annat sett är pga religion eller har religion i bakgrunden?

Det går inte att inte ha religion med på något sätt då det är många som tillhör en religion, men det är inte samma sak som att strida på grund av religionen. Världskrigen t.ex. Vietnamkriget. Romarriket som tog över länder gjorde det för makt osv. Precis som i princip alla krig går ut på, makt.

Permalänk
Medlem

religionen e djupt förankrad i samhällets kultur.
Folk vet vad som e fel å rätt utan att snegla på religionen eller lagarna i samhället men som wounds säger så e det många i världen som använder sig utav religion och lagarna i samhället för att komma att rättfärdiga det orätt de vet att de just begått. tänker mest på skatteplanerare å så , men även annat som e i gråzoner, i andra länder e det ju tyngre saker jag tänker på, som stening å så. Bara för att det e ok att utföra nått som du antagligen vet/känns fel(moraliskt fel) enligt lag så e det ok ändå? känns som att många i världen e psykopater helt enkelt.

sen om man verkligen är en sann troende så ska man studera sina heliga skrifter, å gärna det som inte e ortodoxt för ens tro, då får man en klarare syn om vem man tillbedjar och då e det lätt att man tar avstånd från sin tro.

Problem uppstår dock när jag ser bekanta runt om kring mig som aldrig ens brytt sig om religion/svensk kultur men nu skriker allt de kan för att värna om den svenska kulturen. ex skolavslutningar i kyrkan... lixom beeeeaaatch, vem fan e du å vad har du gjort med min polare? minns du inte hur jäkla trist de va när vi väl "firade" skolavslutning i kyrkan.

sen ang Wounds citering av Marxs, så e det ju ändå så att hans filosofi som ändå blitt förvridet å kapat av fascism har orsakat mer lidande än vad många krig baserade på religion har orsakat det senaste århundradet. folk käka varandra för att ens överleva, så bara för att samhället e i princip regionsfritt betyder inte att samhället blir nått bättre. folk e som sagt psykopater verkar det som.

men kort å gott, anser som några andra här redan skrivit att det ska va sekulärt samhälle.
tro kan man göra på sin egen fritid utan att störa andra.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av capolano:

Ingen känner väl att dom MÅSTE t.ex. be, utan att de gör det för att dom VILL det, samt att man gör det för att man anser att man bör göra det.

Folk ber på grund av att de är outbildade inom naturvetenskap och ointelligenta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazardsmokez:

Tjena! Ska hålla ett argumenterande tal i Svenska och ska prata om Religionens påverkan och betydelse. Jag skulle behöva lite hjälp med pro- och contra argument. Tack på förhand

Vilka argument har du kommit på hittills? Ska Sweclockers göra läxan åt dig?

Permalänk
Medlem

@hoski, du har så fel. så italienare, polacker, judar m.m. djupt troende nationer e outbildade inom naturvetenskap och är ointelligenta?

du vet inte vad du snackar om, religion e snarare mer som en vacker fantasi som värmer och tröstar dem när de tycker att det e tungt. visst de kan la säkert ta en joint eller så men nu kör de på religionen

kan la säga så här, en person som aldrig haft motgångar och har det gött behöver ju inte va troende och be, de har ju redan allt de behöver och är typ redan i himmelriket kan man väl säga.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Folk ber på grund av att de är outbildade inom naturvetenskap och ointelligenta.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, folk ber för att dom är religiösa, orsaken är oftast indoktrinering, inte låg IQ eller låg utbildning.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smkr:

Nej, folk ber för att dom är religiösa, orsaken är oftast indoktrinering, inte låg IQ eller låg utbildning.

En intelligent individ är inte religiös, då det är i strid med allt vad vetenskap innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Folk ber på grund av att de är outbildade inom naturvetenskap och ointelligenta.

Skickades från m.sweclockers.com

Religion har generellt sätt (kanske finns undantag med vissa religioner, känner ju inte till alla) inte någon koppling till det fysiska i den meningen, utan mer spirituellt. Spelar ingen roll om hur mycket forskning du gör, det enda man kan göra är att ta reda på hur naturen fungerar, fysiska lagar. Hur celler beter sig med mera. Men det är inte på något sätt ett bevis emot existensen av en (eller flera) skapare. Dock kan det motbevisa tidigare världsuppfattningar. (t.ex att solen inte snurrar runt jorden utan tvärtom, och att "animalisk elektricitet" är rent skitsnack).

Skrivet av hoski:

En intelligent individ är inte religiös, då det är i strid med allt vad vetenskap innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

Vetenskap har att göra med vårat universum, den materiella världen så att säga (kunskaper om detta). Den har ingen koppling överhuvudtaget med andlighet. Att vara religiös är inte i strid med vetenskap. Men du får gärna förklara varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

En intelligent individ är inte religiös, då det är i strid med allt vad vetenskap innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

Huruvida en person är religiös har inget med intelligens att göra.
Enligt en undersökning i Sverige så anser nästan hälften av de tillfrågade att de är religiösa i någon mening. Menar du i så fall att dessa är ointelligenta och outbildade?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

En intelligent individ är inte religiös, då det är i strid med allt vad vetenskap innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

du vet att många forskare e torende? å vissa e tom präster?

å sen ang vetenskap å allt vad det innebär, du vet la att mycket e gissningar/teorier/(tro)
utan din tro på din sak(hypotes) så kommer du ju inte forska vidare på det å eventuellt hitta en lösning på problemet/frågan.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smkr:

Huruvida en person är religiös har inget med intelligens att göra.
Enligt en undersökning i Sverige så anser nästan hälften av de tillfrågade att de är religiösa i någon mening. Menar du i så fall att dessa är ointelligenta och outbildade?

De flesta människor är dumma i huvet, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du @hoski?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Hur gammal är du @hoski?

Med största sannolikhet äldre än du.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4