Permalänk
Medlem

Tystaste kylare till en 35W cpu

Vilken är den tystaste kylaren man kan hitta till en 35W cpu som ryms i ett 62mm högt chassi?

Jag har tittat en del på NH-L9i, finns det nån som är bättre?

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Vilken är den tystaste kylaren man kan hitta till en 35W cpu som ryms i ett 62mm högt chassi?

Jag har tittat en del på NH-L9i, finns det nån som är bättre?

Jag har Akasa K25, CPU-kylare till min HTPC. Sjukt nöjd

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Entusiast

Valfri LP kylare med en fläkt (90-120mm) på 3-500RPM borde göra susen.
Använde själv en NH-L9a på en Haswell i3'a i ett NAS bygge för en bit över 1 år sedan, den var väldigt tyst, har för mig en 12->9V adapter(LNA) kördes.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

35w borde gå att kyla passivt om du hittar en stor tornare som bara är ~60cm hög och någorlunda cirkulation i chassit.

vet att nocthua har några modeller där kylflänsen ligger parralellt med cpun vet dock inte hur höga de är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Där kommer inte vara några andra fläktar än cpu fläkten i datorn. Så jag tror inte passivt kommer funka.

62mm är yttermåttet på lådan, tror knapt det blir mer än 40mm kvar till en kylare, Jag ska försöka mäta ut när lådan kommer.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

ja då är ju kanske inte passivt något alternativ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kyler en 6600K med en NH-L9i i en Node 202 och det fungerar. CPU:n är uppe i 80 grader då det går järnet och då susar kylaren på en del. Men grafikkortet (GTX 970) låter mer i mitt fall.

Ditt chassi verkar vara ännu tajtare men med en CPU på 35 W så borde kylaren inte behöva jobba nämnvärt. En passiv kylare blir nog svårt.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

35w borde gå att kyla passivt om du hittar en stor tornare som bara är ~60cm hög och någorlunda cirkulation i chassit.

vet att nocthua har några modeller där kylflänsen ligger parralellt med cpun vet dock inte hur höga de är.

Jävla stor kylfläns om den är ~60cm hög?

Skämt åsido, detta är ett bra råd. Så stor kylfläns du kan hitta som får plats, och låt chassifläktarna sköta jobbet.

Edit: såg nu att det var riktigt tajta dimensioner. Silverstone gör ju en kylare som Sweclockers vardagsrumsdator fick nöja sig med, som är väldigt låg. Minns inte namnet, men det artikeln borde vara lätt att hitta.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jävla stor kylfläns om den är ~60cm hög?

Skämt åsido, detta är ett bra råd. Så stor kylfläns du kan hitta som får plats, och låt chassifläktarna sköta jobbet.

Edit: såg nu att det var riktigt tajta dimensioner. Silverstone gör ju en kylare som Sweclockers vardagsrumsdator fick nöja sig med, som är väldigt låg. Minns inte namnet, men det artikeln borde vara lätt att hitta.

ja men beroende på chassit som ja inte kollat på borde den kunna gå ut över minnena om man kör lp minnen så den teoretiskt sett skulle kunna vara nästan lika stor som ett itx moderkort 120-140mm bred iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att du skrev att du var ute efter en kylare men annars har du ju något liknande detta som är helt ljudlöst

Streacom fc8 evo

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser om detta destu mer verkar det som om NH-L9i är det bästa valet. Jag hittar ingen med större fläkt som är under 40 mm hög.

Akasa 25k är ju ett alternativ, men i de jämförelser jag hittat på nätet så har NH-L9i vunnit över den.
Jag är imponerad av att den klarar av en 95w CPU som 6600k, även om den då går på knäna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop