Permalänk

Asus Z170 Pro gaming

Fem 4/3-pinnars (PWM/DC) kombinerade fläktkontakter och fem integrerade termiska sensorer, gör att Fan Xpert 3 kan se till att varje fläkt uppnår bästa möjliga balans mellan kylningsprestanda och lågt brus! Z170 Pro Gaming har dessutom ett huvud för förlängd fläkt (EXT) för snabb och enkel fläktuppgradering.

Är den någon som kör typ st 5 fläktar med pwn styrning? Hur funkar det? Går fläktarna effter hur varmt det är? Använder ni något program i windows? ska man ställa in fläktarna i bios?

Hur funkar det? Fattar inte?

mvh/Stefanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Fem 4/3-pinnars (PWM/DC) kombinerade fläktkontakter och fem integrerade termiska sensorer, gör att Fan Xpert 3 kan se till att varje fläkt uppnår bästa möjliga balans mellan kylningsprestanda och lågt brus! Z170 Pro Gaming har dessutom ett huvud för förlängd fläkt (EXT) för snabb och enkel fläktuppgradering.

Är den någon som kör typ st 5 fläktar med pwn styrning? Hur funkar det? Går fläktarna effter hur varmt det är? Använder ni något program i windows? ska man ställa in fläktarna i bios?

Hur funkar det? Fattar inte?

mvh/Stefanken

Jag har 2st 3-pin fläktar samt 5st 4-pin (PWM) fläktar. Mina 3-pin fläktar är kopplade i var sin 4-pin på moderkortet och de andra fem är kopplade till 1 4-pin på moderkortet (med hjälp av splittkabel)
I BIOS kan du kontrollera 3-pin fläktar om du väljer DC och 4-pin fläktarna med PWN. Du har olika val (Standard, silent, turbo, full speed och manual) så du kan sätta din egna fläktkurva efter temperatur. Finns även fan xpert 3 att ladda ner/installera ifrån cd-skiva som gör samma sak. Rekommenderar dock att styra fläktarna i BIOS
Hoppas det hjälpte dig, annars är det bara att återkomma.

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk
Skrivet av Mytero:

Jag har 2st 3-pin fläktar samt 5st 4-pin (PWM) fläktar. Mina 3-pin fläktar är kopplade i var sin 4-pin på moderkortet och de andra fem är kopplade till 1 4-pin på moderkortet (med hjälp av splittkabel)
I BIOS kan du kontrollera 3-pin fläktar om du väljer DC och 4-pin fläktarna med PWN. Du har olika val (Standard, silent, turbo, full speed och manual) så du kan sätta din egna fläktkurva efter temperatur. Finns även fan xpert 3 att ladda ner/installera ifrån cd-skiva som gör samma sak. Rekommenderar dock att styra fläktarna i BIOS
Hoppas det hjälpte dig, annars är det bara att återkomma.

Tack nu blev jag lite klockare

Men Fan xpert 3 kan man styra fläktarna i windows läge va?, jag tänkte när slö surfar, ex här på sweclockers har man lägsta fläthastighet, och om jag har lust att spela något nytt spel så vill jag fläktarna ska gå max,skulle var jobbigt starta om och gå in i bios och höja fläkthastigheten, men PWN fläktarna snurrar efter hur VARMT det är?

mvh/stefanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Tack nu blev jag lite klockare

Men Fan xpert 3 kan man styra fläktarna i windows läge va?, jag tänkte när slö surfar, ex här på sweclockers har man lägsta fläthastighet, och om jag har lust att spela något nytt spel så vill jag fläktarna ska gå max,skulle var jobbigt starta om och gå in i bios och höja fläkthastigheten, men PWN fläktarna snurrar efter hur VARMT det är?

mvh/stefanken

Ja det stämmer att du kan styra fläktarna i windows med fan xpert 3. Så du kan, precis som du sa, sätta dem på lägsta hastighet när du slösurfar sen klicka på "full speed" när du tänkte börja spela. Ja, PWN fläktarna styrs av värme, vilken hastighet vid vilken värme kan du själv sätta i bios eller fan xpert!

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk
Medlem

Jag har problem med detta kort och PWM-styrningen i BIOS. Jag kan inte sänka hastigheten på fläktarna tillräckligt mycket. BIOS tillåter inte lägre hastighet än X RPM och jag vill kunna välja helt fritt.
Jag vill till exempel kunna ha fläktarna (Utom CPU Fan) helt avstängda tills 60C uppnås om jag vill det, men det verkar omöjligt i BIOS.
Dessutom... Ställer jag dem på PWM, så lyckas jag inte styra dem med Speedfan :-S
I helgen var jag och spelade på ett LAN och njöt av hur tyst min dator var. Det visade sig i efterhand att jag lyckats knixa till fronten så att kabeln till 5V, 7V, 12V-fläktkontrollern hade hoppat ur. Ingen av chassifläktarna var därför ens igång
Jag låg och maxade 72C på CPU och GPU hela helgen och det tyckte jag var rätt ok helt utan fläktar, men givetvis vill jag ha fläktarna igång så att jag får lite flöde i datorn.
Problemet är då bara att jag vill ha låg hastighet på fläktarna så det inte låter förjävligt.

Jag köpte två nya Noctua chassifläktar, men de hade 4-pin kontakter som inte passar i datorns 3-pin honkontakter för fläktstyrningen. Jag tvingas därför sätta dem på moderkortet, men då låter de för mycket/snurrar för fort

Dessa I-landsproblem....

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***