Permalänk
Medlem

Vad gör man i wow?

Jag och min kompis har kört starter edition idag och är i lvl 10. Än sålänge har vi bara sprungit fram och tillbaka och gjort små quest. Är detta allt som händer eller vad gör man egentligen. Så som det ser ut nu så lockas vi inte till att köpa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keffy:

Jag och min kompis har kört starter edition idag och är i lvl 10. Än sålänge har vi bara sprungit fram och tillbaka och gjort små quest. Är detta allt som händer eller vad gör man egentligen. Så som det ser ut nu så lockas vi inte till att köpa det.

Det är i stort sett det enda man gör bortsett från PVP/Arena/Dungeon Finder/Raid/Grinda professions.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

Det är precis vad man gör; springer runt och gör en skräpquests tills man blir less.

Permalänk

Börja lira CSGO istället. Spenderar ni lika många timmar på det som ni kommer göra ifall ni blir beroende av WOW kommer ni sluta som proffs.

Permalänk
Medlem

WoW är rena skitspelet. Många MMOs är väl det, varje gång jag har spelat så har jag aldrig fastnat eftersom alla quest är så lika och man lvlar tydligen väldigt snabbt. Sen kostar det ju ganska mycket. Hade kul i en kvart när jag spelade (försökt flera gånger av någon anledning) sen blev man uttråkad.

Permalänk
Medlem

Det är på max level spelet börjar

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Det är på max level spelet börjar

Så därför man har så tråkigt då? Varför ska man spela ett spel som är extremt tråkigt i några dagar eller veckor eller hur lång tid det nu tar att bli max, för att sedan ha lite skoj en stund?

Permalänk
Medlem

Har över ett år i speltid i wow, nu har jag inte spelat på flera år dock. Men skoj är det, tveklöst. Stundvis. Kom senare dock fram till uppenbarelsen att poängen med ett spel är att det ska vara roligt, att grinda och ha sig som ett slags andra jobb är inte roligt. Så varför lägga tid på det?

PVP på maxlevel var åtminstone ganska skoj i wotlk. Nu för tiden vet jag inte hur det är riktigt. Spelar nästan bara CSGO nu som jag har väldigt mycket roligt med. Ingen dryg grind heller, förutom level-requirementen för matchmaking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Har över ett år i speltid i wow, nu har jag inte spelat på flera år dock. Men skoj är det, tveklöst. Stundvis. Kom senare dock fram till uppenbarelsen att poängen med ett spel är att det ska vara roligt, att grinda och ha sig som ett slags andra jobb är inte roligt. Så varför lägga tid på det?

PVP på maxlevel var åtminstone ganska skoj i wotlk. Nu för tiden vet jag inte hur det är riktigt. Spelar nästan bara CSGO nu som jag har väldigt mycket roligt med. Ingen dryg grind heller, förutom level-requirementen för matchmaking.

Jag kan tillägga att pvp i wow är rätt så dött.. Iaf. under kvällarna då bara bots springer runt i bgs
Detta dock för ett par år sen då jag spelade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffy:

Jag och min kompis har kört starter edition idag och är i lvl 10. Än sålänge har vi bara sprungit fram och tillbaka och gjort små quest. Är detta allt som händer eller vad gör man egentligen. Så som det ser ut nu så lockas vi inte till att köpa det.

Raiding och pvp är stora delar av spelet. Göra quests (lore osv), samla mount/transmog.

Skrivet av Friterad:

Så därför man har så tråkigt då? Varför ska man spela ett spel som är extremt tråkigt i några dagar eller veckor eller hur lång tid det nu tar att bli max, för att sedan ha lite skoj en stund?

Det är väl smaksak om man gillar att questa, många tycker det är det bästa som finns och när de nått max level gör de ny gubbe och börjar om.

Man får ju en lvl90 (eller t.om 100 nu?) boost när man köper expansionen. Därifrån tar det bara någon timme till max level.

Detta är något som drar in många i spelet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Antingen gillar ni spelet eller så avskyr ni det.
Om ni bara är lvl 10 - vilket tar runt 30min utan Heirlooms (Gear som ger dig extra XP bonus), så har ni knappt nuddat all content som finns i spelet.
Det är så mycket mer än att köra de senaste raidsen eller nöta arena tills era ögon blöder. Quests är väl det som ni borde ha förväntat er... det är liksom ett MMO...RPG?
Det finns givetvis andra vägar att nå max lvl, men det är i princip Dungeons (Looking for Group, låses upp vid lvl 15) eller Battlegrounds(PvP).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så därför man har så tråkigt då? Varför ska man spela ett spel som är extremt tråkigt i några dagar eller veckor eller hur lång tid det nu tar att bli max, för att sedan ha lite skoj en stund?

Nåt sånt. Är ju typ det hela MMORPG genren gått ut på i sådär 20 år. Om man inte tycker om att levla och Questa så är det nog fel genre att titta på.

Har inte rört wow sen 2011 men tydligen så kan man även betala för att ha sin gubbe bli max level dirr så det kan kanske va nåt att överväga (själv köpte jag mig en bot som gjorde det åt mig, oavsett risken för ban då jag också fann leveling ointressant).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phreec:

Nåt sånt. Är ju typ det hela MMORPG genren gått ut på i sådär 20 år. Om man inte tycker om att levla och Questa så är det nog fel genre att titta på.

Nja i sandbox MMORPG's gjorde man det man själv ville göra för det mesta.
I themepark MMOs soms WoW/Guild Wars 2 osv så är det ju quest grinding fram till max level sedan repetera raids tills en ny expansion kommer och repetera återigen.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

skulle säga att majoriteten av upplevelsen med wow är sammanhållningen mellan folk och att umgås med folk man inte känner skratta och lära känna dessa så man kan göra raids/pvp med dessa.

dock har ju crossrealm förstört det lite då det var sååå mycket bättre innan det då man kunde lära känna de där stoner raidteamen från holland på servern som skenade ut en gång i var 3e timme för att köpa mer röka å som raidade totalt stenade för även om det inte blev mycket progression så var det ändå en upplevelse att försöka samarbeta med folk man inte hade en aning om vilka de var.

det var iaf de som höll mitt spelande vid liv fram till Cath när jag slutade och har många roliga minnen från den tiden allt från att servern buggar så alla NPC despawnar och vi raidar orgrimmar i 3-4timmar ihop med 4x 40manna team tills blizzard stängde ner servern, eller en omgång gnome dart i Shattrath.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Keffy:

Jag och min kompis har kört starter edition idag och är i lvl 10. Än sålänge har vi bara sprungit fram och tillbaka och gjort små quest. Är detta allt som händer eller vad gör man egentligen. Så som det ser ut nu så lockas vi inte till att köpa det.

lvl 10 och du säger ''är det allt man gör?'' dude du har typ endast spelat 0,1% av spelet haha.. Jag har spelat många timmar wow och spelet börjar när man lvl:at klart.. anyway du har massor av massor att göra:

raid finder= enklare boss raids
normal= medium raids
heroic= hard raids
mythic= very hard raids

sen har du dungeons som börjar vid lvl 15 och är som raids fast enklare och mindre tids krävande..

professions: typ tillverka massor av grejer i spelet som man kan tjäna cash på och eget.. och mycket mycket mer

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Har inte spelat på läänge....

Jag körde dock Vanilla wow & burning crusade i en top guild(på servern).

Jag var sjukt fast i wow & större delen av min gymnasietid gick åt till wow.

Vi hade raid tider från 19 - 24 varje vardag....

Alla annan tid gick ut på att grinda pots, nature resistance gear osv osv.

Jaa... kul var det ialfall. Sköna guild mates osv. Var som att man levde ett liv brevid sitt vanliga.

Sjukt, sjukt , sjukt. Men kul var det.

Jag hade nog över 2 år speltid på min gubbe :D. . . . . .

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

På endast level 10 har du knappt upplevt 1% av spelet.

Du kanske kan joina BGs, men är inte säker. På level 15 kan du joina dungeons. På level 20 får du ditt första mount så du slipper springa runt och kan alltså istället rida runt på ett djur av något slag.

Enligt mig (och jag antar majoriteten) så börjar spelet på level 100 på riktigt. Det är då du får progressa din gear, rating, raids, etc (vad du nu vill göra med din wow tid).

Om ni endast har levlat till 10 så har ni fortfarande inte sett mycket, så om ni tror att ni gillar genren MMORPG bör ni ge det en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Nåt sånt. Är ju typ det hela MMORPG genren gått ut på i sådär 20 år. Om man inte tycker om att levla och Questa så är det nog fel genre att titta på.

Har inte rört wow sen 2011 men tydligen så kan man även betala för att ha sin gubbe bli max level dirr så det kan kanske va nåt att överväga (själv köpte jag mig en bot som gjorde det åt mig, oavsett risken för ban då jag också fann leveling ointressant).

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast hela, finns MMO där du faktiskt kan ha kul även som väldigt låg level. Det är inte så att quest i sig är tråkigt, men just dom i WoW är väldigt repetiva och tråkiga. Ingen intressant bakgrundsstory, samma/liknande typer av quest. Kanske finns mer intressanta quest senare i spelet, men då är det ju fortfarande ett problem. Ska inte vara krav på att grinda upp för att få dom roliga bitarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffy:

Jag och min kompis har kört starter edition idag och är i lvl 10. Än sålänge har vi bara sprungit fram och tillbaka och gjort små quest. Är detta allt som händer eller vad gör man egentligen. Så som det ser ut nu så lockas vi inte till att köpa det.

Har ni gjort små quests fram till lvl 10 så har ni nog inte hunnit prova på de delarna jag tyckte var roligast när jag spelade.

Dungeons ( lagspel med 5 personer mot tuffare monster och bossar osv )
Crafting ( samla material och göra saker av dem )
Större quests ( längre sammanhängande quest kedjor som har lite mer story )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Knappast hela, finns MMO där du faktiskt kan ha kul även som väldigt låg level. Det är inte så att quest i sig är tråkigt, men just dom i WoW är väldigt repetiva och tråkiga. Ingen intressant bakgrundsstory, samma/liknande typer av quest. Kanske finns mer intressanta quest senare i spelet, men då är det ju fortfarande ett problem. Ska inte vara krav på att grinda upp för att få dom roliga bitarna.

Väldigt subjektivt dock vad som anses kul. Då jag antar att wow har mest aktiva spelare än något annat mmorpg så är det helt klart folk som gillar det!

Det kanske också börjar bli jobbigt att komma på bra quests (vad vet jag?) när man är uppe över 16000 quests i spelet!

Själv struntar jag fullständigt i quest och lore faktiskt när det gäller questandet. Jag brukar ibland gå in på google å läsa lite lore om det är något jag känner är intressant. Men när det kommer till quests så klickar jag bara på "Accept" och glider vidare för att göra det.

Jag själv säger att spelet börjar på 100, och man ska ta questandet med en nypa salt för du bör ha roligare på max level än under! Även om jag till och från gillar att bara sitta och göra lite questar under en regnig dag!

Edit:

För att jämföra: Det finns 147 questar i Fallout 4. När det handlar om så få questar kan man nog lättare göra betydligt djupare questar och mycket story bakom!

Permalänk
Medlem

raids, 3v3, challenge modes, samla transmog och mounts osv är jättekul i mina ögon. sedan kanske inte mmorpg är rätt genre om man är uttråkad vid level 10.

Permalänk
Avstängd

För mig är spelet främst socialt, sekundärt raid/pvp/whatever.

Permalänk
Medlem

finns hur mycket som helst att göra i wow. dock börjar allt vid max level. Har spelat i 8 år snart och har inte trönnat än. Men ja. det finns raids, pvp(bg's, arena,rbgs) dungeons, challenge mode. farma mounts/transmog. achievement points, levla professions. daily quests, farma reputations. Roleplay om man är intresserad av det. Levla alts.. geara up din karaktär eller nu alts. så ja finns hur mycket som helst. Du är bara level 10 så du har knappt rört spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Väldigt subjektivt dock vad som anses kul. Då jag antar att wow har mest aktiva spelare än något annat mmorpg så är det helt klart folk som gillar det!

Det kanske också börjar bli jobbigt att komma på bra quests (vad vet jag?) när man är uppe över 16000 quests i spelet!

Själv struntar jag fullständigt i quest och lore faktiskt när det gäller questandet. Jag brukar ibland gå in på google å läsa lite lore om det är något jag känner är intressant. Men när det kommer till quests så klickar jag bara på "Accept" och glider vidare för att göra det.

Jag själv säger att spelet börjar på 100, och man ska ta questandet med en nypa salt för du bör ha roligare på max level än under! Även om jag till och från gillar att bara sitta och göra lite questar under en regnig dag!

Edit:

För att jämföra: Det finns 147 questar i Fallout 4. När det handlar om så få questar kan man nog lättare göra betydligt djupare questar och mycket story bakom!

Man skulle kunna sammanfatta det så att WoW är betydligt mer quantity än quality. Många spel som har många spelare men inte är "välgjorda", Cod har mängder av spelare men det är ju inte direkt ett kvalitétsspel. Det betyder inte att folk inte kan gilla det dock, själv gillade jag Black Ops t.ex, men inte för kvalitén

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Friterad:

Så därför man har så tråkigt då? Varför ska man spela ett spel som är extremt tråkigt i några dagar eller veckor eller hur lång tid det nu tar att bli max, för att sedan ha lite skoj en stund?

"skoj en stund" - Själv har man spelat det i 8.a år

Jag för en njöt av leveling fasen, 'loren' är väldigt intressant, rik och välgjord. Men bryr man sig inte om storyline så börjar inte spelet fören på max lvl då man kan börja PvP.a på riktigt och köra raids.

Och det tar inte lång tid att nå max level, innan senaste expansionen drog jag 1-90 på under 3 dygn som Paladin när jag gjorde en ny karaktär. Och då spelade jag rätt casual då de som hardcore power lvlar kan göra det på under 24h.

Saker att göra på max level;
* Dungeons / Raida.
* PvP.
* Samla Mounts.
* Pet Battles (lite som Pokémon).
* Samla Achievements.
* Samla Transmogrification gear.
* Göra en ny/flera karaktärer och testa alla klasser?

För att nämna några saker

Spelar inte i dagsläget själv, men det är för att jag och dem jag spelade med har tagit en paus och väntar på expansionen Legion. Och jag förstår att WoW inte är för alla, har vänner som inte kan spela det enkom pga. den "Cartoon-ishiga" grafiken, medan andra tycker det är för slött (gamla CS spelare).
Men om du är ute efter ett MMO så skulle jag säga att dem enda värda att spela idag är antingen WoW eller Guild Wars 2, väldigt polerade och välbefolkade spel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla välutvecklade svar. Det är sjukt hur snabbt ni svarar. Jag ska prata lite med min kompis. Han verkar inte riktigt gilla all grinding och priset. Men tack allihopa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket man kan göra i lvl 10. Ju högre lvl ni är ju mer kan man göra som tex dungeons och PvP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

"skoj en stund" - Själv har man spelat det i 8.a år

Jag för en njöt av leveling fasen, 'loren' är väldigt intressant, rik och välgjord. Men bryr man sig inte om storyline så börjar inte spelet fören på max lvl då man kan börja PvP.a på riktigt och köra raids.

Och det tar inte lång tid att nå max level, innan senaste expansionen drog jag 1-90 på under 3 dygn som Paladin när jag gjorde en ny karaktär. Och då spelade jag rätt casual då de som hardcore power lvlar kan göra det på under 24h.

Saker att göra på max level;
* Dungeons / Raida.
* PvP.
* Samla Mounts.
* Pet Battles (lite som Pokémon).
* Samla Achievements.
* Samla Transmogrification gear.
* Göra en ny/flera karaktärer och testa alla klasser?

För att nämna några saker

Spelar inte i dagsläget själv, men det är för att jag och dem jag spelade med har tagit en paus och väntar på expansionen Legion. Och jag förstår att WoW inte är för alla, har vänner som inte kan spela det enkom pga. den "Cartoon-ishiga" grafiken, medan andra tycker det är för slött (gamla CS spelare).
Men om du är ute efter ett MMO så skulle jag säga att dem enda värda att spela idag är antingen WoW eller Guild Wars 2, väldigt polerade och välbefolkade spel.

Har erfarenhet från MMORPG inte bara från WoW och att ibland fastna och spela även när man inte har kul bara för att få upp lvlar är ju inte ovanligt. Var nästintill beroende för 6 år sedan, inte så att man skolkade eller så men nästan hela dagar gick åt att grinda. Fick en tankeställare, varför ska jag spendera så mycket tid på något jag inte tycker är kul? Det som var kul var ju att uppnå målen, men nästan direkt efter jag hade gjort det så var det ju ett nytt mål osv. Numera stänger jag bara av om jag känner mig uttråkad.

Tycker grafiken i WoW är väldigt trevlig, har ju mer att göra med att det inte är tillräckligt stort nöje i lägre lvlar. Letar förresten inte efter ett MMO eftersom jag redan spelar ett

Permalänk
Medlem

WoW blir vad man gör det. Varken mer eller mindre.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

PvP

WoW enligt mig och de flesta på min server är ett spel som man måste spela mycket för att kunna tycka om spelet. Om man lvlar till 10 och sedan inte tycker om det för du har gjort 15 quest som är lika varandra, då har man inte ens testat att tycka om spelet. Men om man inte är ett fan av att questa så kan man spela dungeons eller battlegrounds med sina polare och ha roligt på så sätt. Så mitt tips hade varit att testa spelet till iaf endgame (lvl 100) och sedan säga om det är dåligt eller bra