Var spelen roligare/bättre förr?

Permalänk
Medlem

Var spelen roligare/bättre förr?

Jag kanske är kräsen när det gäller spel men visst, snygg grafik är nice men jag tycker nog som nintendo, att det handlar inte om att ha snyggaste grafik, det handlar om hur kul spelet är. Det var längesen jag verkligen spelade ett kul spel. Doom, quake, half Life, need for speed, unreal tournament, battlezone, aliens vs predator är kul. Jag är besviken på aliens isolation då gamla aliens 2 från 2001 har samma grafik. Jag gick igång på stillbildena från nya snowdrop och the division. Tyvärr ser inte betan lika bra ut. Däremot starwars battlefront i 4k modden. Nice! Jag bryr mig faktiskt inte om bästa grafik, jag vill bara ha ett kul spel. Måste ni ha bästaste grafiken? (det kostar) Jag tycker roliga och bra spel är mycket bättre än att ha senaste grafiken, som gräver djupt i din plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag kanske är kräsen när det gäller spel men visst, snygg grafik är nice men jag tycker nog som nintendo, att det handlar inte om att ha snyggaste grafik, det handlar om hur kul spelet är. Det var längesen jag verkligen spelade ett kul spel. Doom, quake, half Life, need for speed, battlezone, aliens vs predator är kul. Jag är besviken på aliens isolation då gamla aliens 2 från 2001 har samma grafik. Jag gick igång på stillbildena från nya snowdrop och the division. Tyvärr ser inte betan lika bra ut. Däremot starwars battlefronnt i 4k modden. Nice! Jag bryr mig faktiskt inte om bästa grafik, jag vill bara ha ett kul spel. Måste ni ha bästaste grafiken? (det kostar) Jag tycker roliga och bra spel är mycket bättre än att ha senaste grafiken, som gräver djupt i din plånbok.

Jag förstår känslan av att spela ett grafiskt häftigt spel och den upplevelsen det ger (Skyrim med 30 grafik moddar <3) men som du säger så spelar själva känslan mycket högre än grafiken.

Jag älskar minecraft, Space engineers, Skyrim och Runescape. Visst, två av dem kan vara riktigt snygga men för mig handlar det mer om friheten och känslan av ett välgjort spel. Visst vill jag kunna flyga runt i Eve online med 4k grafik, 100% acsessbara skepp och grafiska effekter för 500 miljoner, men det spelar ingen roll om allt jag kan göra är att flyga runt. Runescape är ett underbart spel imo (var bättre innan alla 100 miljoner micro transactions) pga av dess funktionalitet och komposition. Visst, lagget är irriterande ibland, men man lär sig att hantera det. Dessutom är det samma lagg för alla.

Minecraft är underbart pga den friheten man har och hur simpelt spelet faktiskt är.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Crysis 1 ser fortfarande bra ut och det är snart 10 år sen och kräver ingen monsterdator. Kan bli lite besviken på nya spel faktiskt. Alltså crysis ser jävligt bra ut.

Permalänk
Medlem

"Grafik är inte viktigt."

"Alien Isolation var en besvikelse på grund av grafiken."

Att Alien Isolation skulle se ut som nått spel från 2001 är för övrigt löjeväckande. Nej, spelen var inte bättre eller roligare förr. Folk som försöker inbilla sig själva och andra att till exempel Super Mario Bros. skulle vara ett bättre spel än GTA V, Xcom: Enemy Unknown, Metal Gear Solid V eller hundratals andra spel har jag inte mycket till övers för.

Visst kan de gamla liren vara underhållande och roliga, men standarden för spel har höjts enormt och de ligger idag på en helt annan nivå.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Spelen var inte bättre förr, däremot hade du säkert roligare. Yngre, mer lättimponerad, och spelade spelgenrer för första gången.

Det var roligare att klättra i träd när man var liten. Det innebär inte att träden var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

"Grafik är inte viktigt."

"Alien Isolation var en besvikelse på grund av grafiken."

Att Alien Isolation skulle se ut som nått spel från 2001 är för övrigt löjeväckande. Nej, spelen var inte bättre eller roligare förr. Folk som försöker inbilla sig själva och andra att till exempel Super Mario Bros. skulle vara ett bättre spel än GTA V, Xcom: Enemy Unknown, Metal Gear Solid V eller hundratals andra spel har jag inte mycket till övers för.

Visst kan de gamla liren vara underhållande och roliga, men standarden för spel har höjts enormt och de ligger idag på en helt annan nivå.

Självklart är snygg grafik nice men detta gör inte spelet roligare. Jag är övertygad att supermario är roligare än dom flesta nyare spel sen tio år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Spelen har nog aldrig varit bättre än nu, däremot har väl du blivit äldre och mera "jaded".

Finns ju något för nästan alla idag. Några exempel på grymma spel som inte kräver megagrafik:

Transistor
Antichamber
Darkest Dungeon
Divinity Original Sin
Crypt of The Necrodancer
Pillars of Eternity
Talos Principle
Undertale

Take your pick

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte när spelen blir för komplicerade. Kanske crysis var på gränsen, alltså det är för mycket info på skärmen, jag orkar inte med alla dessa uppdateringar man kan göra, vill jag ha bättre vapen så skaffar jag det. Är även trött på alla dessa uppgraderingar man kan göra, vapen, hälsa, dräkt, modifieringar...bla bla. Det är alldeles för mycket info på skärmen. Jag blir distraherad! Jag vill bara ha en hagelbössa och brassa på! Kan hända att nya doom tillfredsställer mig

Permalänk
Medlem

@Batwoman:

Testat Serious Sam spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Batwoman:

Testat Serious Sam spelen?

Nope.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog säga både ja och nej på frågan.
Äventyr och RPG spel tyckte jag var roliga förr i tiden, Morrowinds stenhårda landskap och oförlåtliga hårdhet finnar jag tusen gånger med njutbart än Skyrim som håller mig i handen redan från början och knappt kräver att jag tänker själv under hela spelets gång.

Dock finns det otroligt bra indiespel och spel från mindre studios idag som vi förmodligen aldrig hade vetat av förr i tiden då det var sparsamt med folk som utvecklade spel jämfört med idag och distributionsplattformar som Steam och dylikt var ju en löjlig tanke back in the days pga teknologin.
Transistor, Undertale, Divinity, finns massor av fantastiska egenutvecklade och/eller crowdfundade spel idag.

Permalänk
Medlem

Jag tänker alltid på Far Cry som släpptes 2004.. 12 år sedan, och fortfarande bättre grafik än många av dagens spel. Det är illa med tanke på att det var DirectX9.0

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag gillar inte när spelen blir för komplicerade. Kanske crysis var på gränsen, alltså det är för mycket info på skärmen, jag orkar inte med alla dessa uppdateringar man kan göra, vill jag ha bättre vapen så skaffar jag det. Är även trött på alla dessa uppgraderingar man kan göra, vapen, hälsa, dräkt, modifieringar...bla bla. Det är alldeles för mycket info på skärmen. Jag blir distraherad! Jag vill bara ha en hagelbössa och brassa på! Kan hända att nya doom tillfredsställer mig

Precis som med Final Fantasy-spelen till NES och SNES då – massor av uppgraderingar, utrustning, förmågor och magier. Det har inget med gamla vs nya spel att göra, utan vilka spel man väljer att spela. Det finns hur mycket moderna spel som helst där man bara kör på utan att uppgradera en massa.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Voodoo 2 med gamla spel typ turok sen finns det många fler spel var häftiga på sin tid en gammal goding som man spelade ofta UT den var inte så fin i grafiken men spel glädjen var på topp

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det släpps fortfarande spel som fokuserar på gameplayet.

Ta Rocket League t ex som släpptes förra året. Det är inga uppgraderingar eller massa olika mätare eller fokus på grafik. Det handlar om att, ensam eller tillsammans, styra sin bil så att bollen hamnar i motståndarnas mål. That's it och det var förra årets bästa spel enligt mig men iaf top 5 eller 10 enligt andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar mer om att intresset för spel blir mindre när man blir äldre än att spelen blir sämre. Så har det åtminstone varit för mig.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd

Ja spelen idag är verkligen skit, allt handlar om att blåsa kunder för att tjäna pengar.
Man lägger mer pengar på reklam och annat än att försöka göra ett bra spel.

Många mytomaner på Sweclockers säger att det beror på att man blir äldre men kollar man på skyrim,witcher3,bioshock etc så ser man att det finns bra spel idag med så då kan man va säkra på att de ljuger.

Permalänk
Medlem

Sista riktigt roliga spelet man spelade igenom var nog Monkey Island serien, eller nåt annat valfritt från Lucas Arts storhetstid. Nu pratar vi alltså om spel man kan spela igenom 1000 gånger utan att det blir tråkigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Spelen hade bättre flyt förr, spelen var mörkare med bättre kontrast. Spelen hade bättre inlevelse och atmosfär. Det är inte många utvecklare som har fria tyglar i dag. Map layouten var roligare med labyrinter än rälset man får i dag. Förr var det svårt och man fick försöka ta sig fram. I dag så finns det knappt något minnesvärt för att man blåser igenom allt utan att försöka. Nu ska alla spel vara suddiga med så mycket motionblur som möjligt. Så att alla får spela med nedsatt synförmåga.

Permalänk
Medlem

Nej spelen var inte roligare förr, men man var yngre förr och mer lättroad.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Knappast.

Med åren så sitter ribban allt högre och då man redan upplevt så pass mycket blir det sällan samma "wow!" känsla som för första gången man spelade nåt nytt.

Sen kan det hända att man blivit allt mer kräsen. Älskade BC2, bland det roligaste jag haft i ett FPS spel men när man skulle testa igen efter ett par år så var det inte alls samma känsla man möttes av. Negativ mouse-acceleration, ingen 'diagonal' sprint (Shift+W+A/D) kändes så restriktivt, fortfarande sketen hitreg, CG spam, etc...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Inom FPS tycker jag det var bättre förr, bandesignen på många fps/shooters atm är ganska dålig nu imo.
Många spel tappar dock eftersom de strävar för att förenkla spelen så att de kan nå bredare publik.

Skrivet av Batwoman:

Självklart är snygg grafik nice men detta gör inte spelet roligare. Jag är övertygad att supermario är roligare än dom flesta nyare spel sen tio år tillbaka.

Du kan ju knappast ha provat många spel.
Ett spel där man bara kan springa åt ett håll och kräver noll skill eller tänk är då inte ett roligt spel i min bok.

Vilka spel har för mycket info på skärmen? Jag tycker oftast det är tvärt om, de saknas info genom standard UI så man får lägga in den själv genom 3rd party eller config tricks.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kommer väl en sån här tråd i halvåret

Det jag saknar mest var när man upptäckte en ny "genre". Första gången man spelade ett sportspel, en shooter, ett RTS, ett MMO...
Sen höjs ju ribban och förväntningarna, varje nytt spel i en genre måste ju leverera nått nytänk, annars är det ju bara samma sak runt om igen.

T ex har inget annat MMO haft en chans mot WoW för mig, men det handlar ju om att WoW var första gången jag blev introducerad till nått liknande. Var helt fascinerad över systemet att ha en "karaktär" som består, att "levla", att världen var så "stor" och att möjligheterna kändes "obefintliga".

Nuförtiden har ett spel, valfri genre, max 30 minuter på sig att få mig att fastna... Är det inga wow-upplevelser på den tiden så blir det "meh, next!"....
En sak jag stör mig enormt på här är just hur "tutorial"-baserade alla (?) spel är.
Känns som dom flesta spel förutsätter att det är första gången man stöter på genren...
Problemet för mig blir då att tempot blir så långsamt att jag blir frustrerad och hinner ledsna innan spelet ens kommer igång....

Grafiken är väl alltid nice, men eftersom jag spelar på PS4 så är inte förväntningarna så stora. Det som sticker ut är mer dom spel med orimligt dålig grafik jämfört mot snittet...

Permalänk
Medlem

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

det känns som att den genren du endast gillar är skjutspel, och där kan jag hålla med om att inte mycket hänt.
dock tycker jag inte spelen var roligare förr. man uppskattade dom bara på ett annat vis när man var mindre. du minns dom också annorlunda än du minns spel idag.
har kört många fantastiska storyspel på de senaste så nej. jag anser det inte

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ja, mer fokus på gameplay istället för grafik. Rediga, faktiska expansioner istället för marknadsföringsmässigt fluffiga DLC.
Detta gäller tyvärr också genrer som är mer eller mindre PC exklusiva (särskilt RTS genren har stampat på samma ställe i typ 10 år nu).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Ja, mer fokus på gameplay istället för grafik. Rediga, faktiska expansioner istället för marknadsföringsmässigt fluffiga DLC.
Detta gäller tyvärr också genrer som är mer eller mindre PC exklusiva (särskilt RTS genren har stampat på samma ställe i typ 10 år nu).

Vetefan, spelen efter Dune II fick större banor och mindre micromanagement.

Permalänk
Medlem

meh det var mycket roligare spel förr (född 2002 så klaga inte på min ålder) som super Metroid fallout 1 (har inte spelat 2an men ska när jag är klar) crusader no remorse half life ect, vill också spela doom 1 och 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Spelen var inte bättre förr, däremot hade du säkert roligare. Yngre, mer lättimponerad, och spelade spelgenrer för första gången.

Det var roligare att klättra i träd när man var liten. Det innebär inte att träden var bättre förr.

Haha, det är nog det bästa argumentet jag nånsin hört!