Koppla spelkontroll till en android surfplatta

Permalänk
Medlem

Koppla spelkontroll till en android surfplatta

Är det något man ska tänka då om man ska kanske köpa sig en Androidplatta?

Finns en kabel som heter USB OTG men det är väll bara en kabel som har en mini/Micro USB hane i ena ändan och en USB A Hona i andra ändan eller??

Har en gammal Android 4.0.3 som jag testade på med hjälp av en "könbytare" för USB men det gick inte, testade även med en vanlig datormus och det gick inte heller.

Krävs det något mer eller man kanske måste köpa en sådan kabel??

Har tänkt att ha en surfplatta till flera olika saker, bland annat köra spel kopplad till TV men även andra saker så den verkligen kommer till nytta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du måste ha OTG. alt. rootad enhet och kanske kunna använda blåtand.

MicroUSB i ena änden och "vanlig" USB-port i andra, hona såklart. Ska du ansluta den till en tv så se till att den stöder MHL alt. cast.

Permalänk
Medlem

en otg kabel är speciellt kopplat, är du händig kan du göra en egen. och nej, du behöver ingen rootad telefon, bara se till att telefonen stödjer usb otg (on the go)
https://www.cablechick.com.au/resources/image/usb-otg-wiring....

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

ok måste nog köpa en sådan kabel då

Men finns det någon lista eller på något sätt veta om en surfplatta har stöd för USB OTG

Permalänk
Medlem

De flesta android enheter hade inte stöd innan android 4.2 för otg enheter skulle tro att det gäller här med om du inte kör en bluetooth controller som t ex http://www.banggood.com/IPEGA-9037-Wireless-Bluetooth-Joystic... har en sån på väg hem själv just nu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Så om man köper en som har kitkat 4.4 eller nyare så borde de fungera?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Haptic:

en otg kabel är speciellt kopplat, är du händig kan du göra en egen. och nej, du behöver ingen rootad telefon, bara se till att telefonen stödjer usb otg (on the go)
https://www.cablechick.com.au/resources/image/usb-otg-wiring....

"alt. rootad enhet och kanske kunna använda blåtand."

Läsa vidare fungerar.

Nu vet vi inte vad han ska spela på plattan, vad han kommer använda som emulator och vad för kontroll han kommer använda.
Jag använde PS-emulator och min PS3-kontroll via BT.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska ha som emulator, svårt att hitta info vilka som har stöd för detta.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera en av Ipegas bluetooth handkontroller. Där finns många olika att välja mellan och de är nog de absolut mest prisvärda alternativen. Jag själv har en Ipega 9025 som jag är grymt nöjd med som man kan köpa på tex Ebay för 100-150 spänn inkl frakt. Den funkar med i stort sätt alla spel som har stöd för handkontroller, inklusive alla emulatorer.

Behövs inte root eller liknande, utan det är bara att köra på.

Permalänk
Medlem

Jag gillar mer av de klassiska sakerna, därför jag har original NES kontroller och tänkte använda den och den adaptern går på USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Jag gillar mer av de klassiska sakerna, därför jag har original NES kontroller och tänkte använda den och den adaptern går på USB.

Du har inte kikat upp om surfplattan går att uppdatera till nyare variant än nuvarande ?
skulle tro att 4.2 behövs för otg stöd (usb tangentbord,möss etc stöds då.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Nää tror inte det, denna surfplatta är gammal men ska titta om det går uppgradera den.